Revoluční rotační detonační pohon prošel zátěžovým testem  
Rotační detonační raketový pohon se stává hitem ve vývoji raketových technologií. Venus Aerospace ve spolupráci s DARPA testují tento převratný typ pohonu pro novou generaci hypersonických střel. Nedávno zvládli první zátěžový test, kdy rotační detonační pohon pro hypersonické střely běžel delší dobu.
Zátěžový test RDRE pohonu pro hypersonické střely.
Zátěžový test RDRE pohonu pro hypersonické střely.

Technologie chemického raketového pohonu změnila svět. Nejprve prošla bouřlivým vývojem během velice krátké doby, značně urychleným válkou. A pak byl v podstatě konec. V průběhu času sice neustále přicházejí další a další vylepšení, jsou to ale všechno jen dílčí věci. Chemický raketový pohon totiž ve skutečnosti funguje prakticky na hranici teoretických limitů už od chvíle, kdy německá raketa V2 v roce 1942 jako první lidmi vyrobený objekt proletěla Kármánovou hranicí.

 

Logo. Kredit: Venus Aerospace.
Logo. Kredit: Venus Aerospace.

Jinak řečeno, sebelepší nápady už z technologie chemického raketového pohonu mnoho nevymáčknou. Vývojáři vesmírných agentur i soukromých společností, v čele s agenturou světlých zítřků DARPA proto neúnavně pracují na nových, radikálně odlišných technologií, s nimiž by bylo možné vyrazit zablokované dveře inovací pohonu pro rakety.

Test RDRE v režii NASA na podzim 2023. Kredit: NASA.
Test RDRE v režii NASA na podzim 2023. Kredit: NASA.

 

Velmi slibný je v tomto směru rotační detonační raketový pohon (RDRE, Rotating Detonation Rocket Engine). Funguje tak, že krotí exploze do podoby kontrolovaných detonační vln. V pohonu jsou dva koncentrické válce, mezi něž se vstřikuje palivo s okysličovadlem. Po zažehnutí paliva přijde exploze, která vytvoří nadzvukovou rázovou vlnu, generující spoustu horka a tlaku.

 

Technologicky komplikované je udržet zážeh delší dobu. Inženýři na tom ale pracují. Jak jsme na OSLU psali na přelomu roku, NASA v nedávném testu udržela RDRE pohon v chodu tak dlouho, že by mohl pohánět lunární modul při přistání na povrchu Měsíce.

 

Teď uspěli s podobným zátěžovým testem Venus Aerospace, kteří spolupracující s DARPA na vývoji RDRE pohonu pro hypersonické střely. Informací je k dispozici jen poskrovnu. Podle vyjádření společnosti bylo klíčem k tomuto úspěchu zavedení chladicího systému, který během testů chrání pohon před tavením. Pokud RDRE pohon uspěje, nabízí možnost většího dosahu poháněného zařízení, zvládnutí většího nákladu a možnost využití bezpečnějšího a stabilnějšího kapalného paliva, což velmi zjednodušuje logistiku.

 

Video: DARPA Partnership Long-Duration Test

 

Video: How NASA Reinvented the Rocket Engine

2

 

Literatura

New Atlas 11. 3. 2024.

Datum: 14.03.2024
Tisk článku

Související články:

Převratný rotační detonační raketový pohon uspěl v prvních experimentech     Autor: Stanislav Mihulka (03.05.2020)
Hypersonický detonační test otevírá dveře ultrarychlému pohonu     Autor: Stanislav Mihulka (12.05.2021)
Rotační detonační pohon pro kosmické lodě úspěšně prochází testy NASA     Autor: Stanislav Mihulka (02.02.2023)
NASA úspěšně testuje 3D tištěný rotační detonační pohon     Autor: Stanislav Mihulka (01.01.2024)



Diskuze:

Pepa Nováků,2024-03-14 12:00:42

Mohl by mi někdo vysvětlit, v čem je tento pohon jiný a tak nadějný proti tomu, co popisuje první půlka článku, tedy proti klasickému chemickému pohonu? Pořád tam vidím prostou reakci paliva a okysličovadla, ne kontinuální, jinou geometrii, ale v principu nerozumím tomu, jak z toho vytěžím více energie/tahu. Jde "jen" o vyšší rychlost výstupních plynů nebo je výhoda jinde? Předem díky

Odpovědět


Re:

Vojtěch Kocián,2024-03-14 12:40:34

Primárně jde o vyšší výtokovou rychlost. Taky může být výhodou, že tvar trysky (takzvaný aerospike) umožňuje efektivní provoz v atmosféře i ve vakuu a tím pádem není třeba dělat pro vakuovou verzi obří expanzní trysku. Problém je, že aerospike se o dost hůř chladí, proto se u klasických raketových motorů nepoužívá. Tady jde o nutnost kvůli rotační konstrukci. Uvidíme, jestli převáží výhody nebo nevýhody.

Odpovědět


Re:

Stanislav Kneifl,2024-03-14 12:40:43

Je to popsáno v odkazovaných článcích nad touto diskusí.

Odpovědět


Re:

Pavel Riedl,2024-03-15 08:39:39

V posledním videu je to detailně vysvětleno včetně porovnání s klasickým motorem. Můžete si zapnout i české titulky.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz