Unikátní dron Scitor-D s pulzačním pohonem slibuje záplavu levných tryskáčů  
Wave Engine zkřížili dávnou německou střelu V-1 s letounem A-10 Warthog. Tak vypadá experimentální dron Scitor-D, který je součástí vývoje pulzačního pohonu pro levné tryskové drony na jedno použití. Pulzační pohon, který svého času děsil Londýňany, prožívá pozoruhodnou renesanci.
Pozoruhodný Scitor-D v nedávném testu. Kredit: Wave Engine Corp.
Pozoruhodný Scitor-D v nedávném testu. Kredit: Wave Engine Corp.

Když německá armáda nasadila zázračnou zbraň V-1, první masově používanou střelu s plochou dráhou letu na světě, bylo to naštěstí příliš pozdě na to, aby mohla něco podstatného ve válce změnit. Technicky vzato byla ale V-1 úspěšná, rozhodně mnohem úspěšnější než německá bombardovací kampaň ve Velké Británii nebo balistická raketa V-2. Měla relativně jednoduchý design a řadu předností, které z ní mohly udělat zničující zbraň. Štěstí, že nacisti nebyli nejostřejšími tužkami na polici.

 

Pulzační pohon. Kredit: Cyrille Dunant/Gregor Shapiro/Wikimedia Commons.
Pulzační pohon. Kredit: Cyrille Dunant/Gregor Shapiro/Wikimedia Commons.

Jedním z úspěšných prvků střely V-1 byl i jednoduchý reaktivní pulzační pohon (pulsejet). Od té doby se objevilo mnoho sofistikovanějších reaktivních pohonů. Ale technologický vývoj je někdy nevyzpytatelný. S příchodem dronů se vynořila silná poptávka po laciných letounech, které by byly výkonné a přitom by je bylo možné vyrábět rychle a v ohromujících počtech. Tak se stalo, že pulzační pohon, v němž je jen málo pohyblivých komponent, dostal novou šanci.

 

Sáhl po něm americký startup Wave Engine Corp. z Baltimore a použil ho v experimentálním dronu Scitor-D. Je to unikátní záležitost. Jako kdyby střela V-1 vylezla z hrobu v podobě technologické zombie a dělala bezbožné věci s Warthogem (Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II). Přesně tak totiž Scitor-D vypadá. Je to zmenšená kopie designu letounu A-10 vybavená masivní trubicí pulzačního pohonu.

Pohon J-1 pro sériovou produkci. Kredit: Wave Engine Corp.
Pohon J-1 pro sériovou produkci. Kredit: Wave Engine Corp.

 

Scitor-D je vlastně jedním z celé řady experimentálních dronů, s nimiž Wave Engine vyvíjejí koncept levného tryskového dronu na jedno použití. Dron, jehož vzletová hmotnost je zhruba 45 kg, nedávno absolvoval demonstrační let s konvenčním startem i přistáním. Byl vybavený pohonem o tahu větším než 22,5 kg. Wave Engine testují pulzační pohon za rychlostí do 322 km/h, ale prý je to dané omezeními při testech zvládne i vyšší rychlosti.

 

Wave Engine zároveň představili nový sériově vyráběný pulzační pohon J-1. Jde o lehčí a více aerodynamickou verzi pohonu, s nímž demonstračně letěl Scitor-D. Rovněž oznámili, že vyvíjejí mnohem výkonnější pulzační pohon s tahem až 113 kg. Takový pohon by stačil pro dron nebo třeba rakety o váze až 454 kg.

 

Testy pulzačního pohonu jsou v plném proudu. Wave Engine zkoušejí různé konfigurace pohonu i různá paliva, včetně benzínu, paliva s kerosinem, a také biopaliva na bázi etanolu. Bude zajímavé sledovat, co pulzační pohon přinese. Nabízejí se například levné střely s plochou dráhou letu, klamné cíle nebo hejna tryskových dronů.

 

Video: Wave Engine Corp. Flight Video

 

Video: Wave Engine Corp. Flight Video Collection 2

 

Video: V1 Pulse Jet Engine sound

 

Literatura

Drive/Warzone 6. 2. 2024.

Datum: 07.03.2024
Tisk článku

Související články:

Tryskový dron JetQuad je jako kvadrikoptéra na pořádných steroidech     Autor: Stanislav Mihulka (30.11.2019)
Vylepšený tryskový dron AB6 JetQuad by měl zvládnout 644 km/h     Autor: Stanislav Mihulka (19.11.2021)
Fascinující dron Huntress s kombinovaným pohonem zvládne téměř 500 km/h     Autor: Stanislav Mihulka (31.01.2024)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz