Zednický autobot Hadrian X uspěl v outdoorovém testu  
Možná to nebude dlouho trvat a i ve střední Evropě se dočkáme toho, že namísto party zedníků přijede postavit dům robotické auto. Hadrian X společnosti FBR staví asi dvacetkrát rychleji než lidští zedníci, pracuje ve dne i v noci a rozmary počasí mu moc nevadí. Nedávno pokořil rychlostní rekord s více než položenými 300 americkými tvárnicemi za hodinu.
Úžasný Hadrian X. Kredit: FBR.
Úžasný Hadrian X. Kredit: FBR.

Kdyby Michael Bay točil pokračování Transformers o rázovitém autobotovi zedníkovi, Hadrian X společnosti FBR (dříve Fastbrick Robotics) by tam dokonale zapadl. Pokud by mu nainstalovali nějaké raketomety. Je to australský robotický systém zabudovaný do nákladního automobilu, který staví zdi z cihel. Rychle, přesně a neúnavně.

 

Detail zednického systému. Kredit: FBR.
Detail zednického systému. Kredit: FBR.

Tenhle pozoruhodný robot ve své aktuální verzi staví asi tak dvacetkrát rychleji než lidští zedníci. V médiích se objevuje již zhruba desetiletí. Teď přišla řada na terénní testy a cestu na trh k prvním zákazníkům. Letos v září proběhl první test Hadriana X v terénu a robotický systém na něm nejen uspěl, ale také pokořil rekord ve své kategorii. V kalibrovaném testu dosáhl stálé rychlosti přes 300 standardních amerických betonových tvárnic za hodinu. Jedna taková tvárnice má velikost 600x400x300 mm a váží 45 kg. Umí ale stavět i s jinými typy cihel.

 

Mezi autoboty by se ztratil. Kredit: FBR.
Mezi autoboty by se ztratil. Kredit: FBR.

Sledovat tento systém v akci je zážitek. Nejprve přijede na stavbu v podobě automobilu jako zkušený autobot. Poté rozloží své masivní 32metrové rameno a začne stavět, pěkně cihlu po cihle. Za hodinu postaví zeď o ploše asi 70 metrů čtverečních. FBR přitom očekávají, že se vlastně teprve rozcvičuje, a že v dohledné době zvládne 500 cihel za hodinu.

 

Velkého zednického autobota je možné ovládat malým tabletem. Když staví, tak postupuje přesně podle projektu, vytvořeného v systému CAD. (Prozatím ještě) lidští dělníci plní zadní část Hadriana X tvárnicemi na paletách. Tam menší robotické systémy tvárnice rozbalí a v případě potřeby nařežou kotoučovou pilou na požadovaný tvar a velikost.

 

Hadrian X používá místo malty speciální stavební lepidlo, které zatvrdne po 45 minutách od položení cihly. Systém pracuje dnem i nocí, 24/7. Staví do výšky třetího patra. Nikdy se neunaví, pokud mu nedojde materiál a energie. Outdoorové testy potvrzují, že funguje v rozmanitých podmínkách. Jak se zdá, domy našich dětí a vnuků už možná postaví roboti.

 

Video: Next-Gen Hadrian X® completes first outdoor test build | FBR

 

Video: Hadrian X® resumes construction at 16 townhouse site | FBR

 

Video: Hadrian X® - The Future of Robotic Construction

 

Literatura

New Atlas 16. 10. 2023.

Datum: 17.10.2023
Tisk článku



Diskuze:

neurychlí

Jiří Petráš,2023-10-20 19:13:08

Je to hezký robot, ale řeší tu nejjednodušší a nejrychlejší část stavby, takže celá stavba se moc neurychlí ani lidí na stavbě moc neubyde.

Odpovědět

A zedníci aby se šli pást :-)

Kamil Kubu,2023-10-18 09:24:04

Upraveným citátem z Pelíšků chci naznačit, že z mnoha stránek vypadá nahrazení jednoduché/levné/manuální práce robotem jako skvělá myšlenka.

Na druhou stranu. Tyhle práce jsou povšechně navýsost UŽITEČNÉ. Zemědělství, stavebnictví, ... Z celé ekonomiky postupně mizí užitečná práce vykonávaná lidmi a je nahrazována automaty. A protože lidí tak nějak stále přibývá, nezbývá jim, než si hledat práci v jiných oborech. Bohužel, jak se zdá, ve velké míře nalézají útočiště ve státním sektoru nebo s soukromém, ale podporovaném dotacemi. Celkově se tak posunuje váha ekonomiky směrem k zbytečnostem, jejichž cena je umořována inflací, daněmi a dotacemi.

Asi není šance ten trend zvrátit, protože by k tomu byla nutná nemalá dávka despocie. Ale mám hluboký pocit, že to je cesta do pekel rovněž s nemalou dávkou despocie :-)

Odpovědět


Re: A zedníci aby se šli pást :-)

Mintaka Earthian,2023-10-19 05:05:04

Přelidnění? Ubývající práce?

Asi žijete v nějakém paralelním vesmíru. V tom mém vesmíru mě straší stárnutím a zmenšováním populace (vyjma několika málo zemí), každoročním poklesem pracovníků, jen v ČR cca o 20tis ročně a aktuálně >250 tisíci neobsazených pracovních míst, na které nemohou firmy najít lidi.

Např. zde: https://www.podnikatel.cz/aktuality/kazdy-5-zamestnavatel-nema-dostatek-lidi-firmy-potrebuji-temer-250-tisic-zamestnancu/


Ale s přemírou byrokracie bychom se shodli.

Odpovědět


Re: Re: A zedníci aby se šli pást :-)

Martin Novák2,2023-10-19 19:10:09

Lidí je dost, ale např. slévače na 3 směny za 20 tisíc hrubého opravdu nenajdete. To víte že si půjdu raději za 40 tisíc sednout do teplé kanceláře než za 25 makat v zimě na stavbě. Je to jen otázka priorit, kromě pár zaměstnání na které opravdu každý nemá jako dobrý programátor nebo analytik je to otázka platu. Zmenšování populace nevadí pokud při tom roste produktivita, kterou ovšem naše vláda obětovala na oltáři Green Dealu podle plánů ekonomického nerůstu. Green Deal je řešení "katastrofy" která je pokles světového HDP AŽ o 3% v roce 2100 poklesem našeho HDP už teď o mnohem víc. Přitom 3% pokles v roce 2100 znamená nárůst o 347% místo předpokládaných 350%.

Odpovědět


Re: Re: Re: A zedníci aby se šli pást :-)

Pavel 1,2023-10-20 07:38:38

"Naše minulá vláda" jste chtěl napsat.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: A zedníci aby se šli pást :-)

Martin Novák2,2023-10-20 09:49:31

Ano, minulá vláda bez námitek podepsala, tato jen s obrovskou radostí aplikovala a podstatně zhoršila, viz fit for 55. Oproti socializmu je rozdíl jen v tom že si můžeme vybrat z několika nevolitelných stran které vedou stejnou politiku a dívat se na divadlo ve sněmovně.
Unie to platit nebude, i podle jejich vlastních nerealistických odhadů dotace pokryjí max. 1/10 nákladů, propad ekonomiky není započítán.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: A zedníci aby se šli pást :-)

Pavel 1,2023-10-20 19:32:34

S radostí, tedy s výhledem na další dotace, podepsal v předklonu minulý premiér neblahé paměti. Fantasmagorii o "aplikaci" a "podstatném zhoršení" (o těch hausnumerech nemluvě) jste si vycucal odkud? O fit for 55 nerozhodla vláda ale europarlament (a mandát k tomu měl na základě minulým premiérem podepsaného green dealu), takže vláda měla možnost hrát si na netýkavku a přijít o miliardy z modernizačního fondu nebo přijmout důsledky tohoto podpisu. Chápu, že pro lidi s rovnou páteří je ten podpis jen cár bezcenného papíru, na kterém se zvěčnil lhář a podvodník, jenže ten byl zároveň premiérem, a mezinárodní právo si na morálku nehraje.

Odpovědět


Re: A zedníci aby se šli pást :-)

Petr Nováček,2023-10-19 09:37:09

Lidi nejsou. Státní aparát a neziskovky to je jiný problém, kdy si politici vytváří voliče. Lidi z neziskovek tak chodí demonstrovat na podporu EU a vlastně i svoje živobití.

Odpovědět


Re: A zedníci aby se šli pást :-)

D@1imi1 Hrušk@,2023-10-19 21:19:46

Zatím je nahrazování lidské práce automaty v pohodě, protože ty automaty jsou hodně jednoúčelové a stále vyžadují lidskou obsluhu. Prakticky umožňují vznik více pracovních příležitostí, než samy obsadí. Pokud se ale nezasekne vývoj výpočetní techniky na nějaké neřešitelné překážce, je jen otázka času, kdy nastane bod zlomu a pracovních příležitostí pro lidi skutečně začne ubývat.

S příchodem parní železnice nezmizela potřeba koní. Spíše naopak - byli potřeba pro logistiku kolem železnice. Ale s rozvojem automobilismu nastal bod zlomu a potřeba koní začala klesat až skoro na nulu.

Odpovědět

Zkušenost

Jan Kovačičin,2023-10-18 04:46:47

Po všech mích zkušenostech s řemeslníky, firmami atd.... se neskutečně těším a raduji za kradou automatizaci/robotiku v tomto oboru. Jsem vděčný za jednoduchá systémová řešení, před vyrobené a dobře promyšlené výrobky. Na takováto videa koukám velmi rád, samozřejmě je škoda že to nevyplní betonem, nedá armaturu atd... ale to, že Vám to udělá rovnou zeď podle nastavených parametrů, je úspěch...... mé zkušenosti jsou že zedník co udělá rovnou zeď a ve stanovených parametrech je se velmi špatně hledá, a když ho nejdete, tak budete rok čekat a ještě ho prosit aby milostivě přišel.

Odpovědět


Re: Zkušenost

D@1imi1 Hrušk@,2023-10-18 08:13:48

No jistě, to souvisí s tou neochotou lidí k manuální práci. Tak dlouho se budou lidé řemeslníků doprošovat, až se za ně najde náhrada. Schopných a poctivých lidí v oboru je nedostatek, raději jdou dělat něco jiného, přestože kvalitní řemeslníci jsou placeni velmi dobře. Proto bude pokračovat snaha se bez lidí ve stavebnictví obejít úplně, až se toho nakonec dosáhne.

Odpovědět


Re: Re: Zkušenost

Martin Novák2,2023-10-19 19:14:23

Ano, s neochotou k manuální práci máte pravdu, pan Kovačičin je k ní zjevně neochotný. Asi mu nikdo neřekl že nejbližší pomocnou ruku najde na konci svého ramene :-)

Nevím kde jste našel že kvalitní řemeslníci jsou placení dobře. Kdyby byli tak si nejezdí vydělávat do Německa.

Odpovědět


Re: Re: Re: Zkušenost

D@1imi1 Hrušk@,2023-10-19 20:54:53

Zkuste najít řemeslníky na rekonstrukci bytu či domku - dost si počkáte a ještě se prohnete. Do Německa jezdí proto, že v Česku si vydělají třeba 50 tisíc měsíčně, zatímco v Německu dvojnásob.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Zkušenost

Martin Novák2,2023-10-20 09:58:15

50 tisíc není nic moc. Pokud budete vydělávat 50 tisíc jako zaměstnanec, přímé náklady zaměstnavatele na vás budou ještě nejméně jednou tolik. Tyto přímé náklady nese řemeslník sám. Takže aby si řemeslník vydělal 50 musí mít příjem 100 :-)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Zkušenost

D@1imi1 Hrušk@,2023-10-20 14:05:50

Ten poměr mzdových nákladů vs. mzda je zhruba 2:1 u zaměstnanců, ale živnostníci mají nižší odvody. Navíc čím více si vydělá, tím je to menší procento. A třeba živnostníci elektrikáři si v dnešní době mají příjem přes 100. Slyšel jsem i o extrému přes 200 měsíčně při montáži solárů, ale nevím, kolik hodin týdně pracuje.

Každopádně většina řemeslníků má alespoň průměrnou mzdu, čili výrazně více než mediánovou.

Hlavně, jestli alespoň těch 50 tisíc má každý řadový PhD. ve výzkumáku, který pro to musel strávit o deset let více studiem místo toho, aby už dávno vydělával :-)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Zkušenost

D@1imi1 Hrušk@,2023-10-20 14:14:17

P.S. Jinak zásadně rozlišuji mezi řemeslníkem a dělníkem ve stavebnictví či přidavačem, což může dělat každý primitiv, kterého byste si nenajal na samostatnou práci. ;-)

Odpovědět

Hezké

D@1imi1 Hrušk@,2023-10-18 00:40:59

Nicméně pokládat prefabrikáty na sebe je nejjednodušší část stavby. Parta lidí potom bude muset zateplit fasádu, udělat obklady, štuky, sádrokartony aj.

Odpovědět


Re: Hezké

Ji. Louda,2023-10-18 00:47:58

Robot na omítky už také existuje.

Odpovědět


Re: Re: Hezké

D@1imi1 Hrušk@,2023-10-18 01:01:01

Tady ve videu i beton při vylévání podlah rozhrnují lidé, i když by to specializovaný robot jistě zvládl také. Možná se většinou nevyplatí mít na vše specializovaného robota, když všechny ty práce umí zedník v jedné osobě. S ubývající ochotou lidí k manuální práci to asi do budoucna bez robotů nepůjde.

Odpovědět


Re: Re: Re: Hezké

Vojtěch Kocián,2023-10-18 07:03:54

Už dnes je běžné, že si najmete jednu firmu na vykopání základů, druhou na jejich vybudování a vylití betonem, třetí na zdi, čtvrtou na krovy a střechu, pátou na podlahy, šestou na omítky, sedmou na izolace atd. Výsledek je většinou lepší než najmout jednu firmu typu "děláme všechno, neumíme nic", jen je potřeba to zorganizovat, což není snadné. Jestli pak daná firma přijede s partou specializovaných dělníků někdy i se specializovanými stroji nebo jen se specializovaným robotem, je už v zásadě podružné.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Hezké

D@1imi1 Hrušk@,2023-10-18 08:46:25

Můžou přijet se specializovaným robotem, ale stejně kolem něj bude muset asistovat lidská obsluha a dělat práce, které ten konkrétní robot neumí. I v případě, že se ta firma bude specializovat např. "jen na omítky". On udělá omítky, ale někdo mu tam bude muset natahat materiál, zkontrolovat, případně opravit defekty a uklidit po něm. Ten robot ve videu toho zvládá relativně dost ale za cenu, že je závislý na dostatečném prostoru a přístupu zvenčí. Na místa, kam ten kolos nedostanou, bude firma specializovaná na zdění stejně muset poslat partu lidí.

Toto odstraní až obecná umělá inteligence ve spojení s nějakým univerzálním robotickým hardware. Pak už budou lidé zcela nepotřební a bude nám hej :-)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Hezké

Vojtěch Kocián,2023-10-18 10:06:42

V průmyslu robotizace jede už spoustu let. Zemědělství a potravinářství se také ve velkém automatizovalo. Ostatně stavebnictví zas tak moc nezaostávalo. Velké jeřáby, výroba prefabrikovaných dílů z (železo)betonu, keramiky i dřeva v továrně a pak jen rychlá montáž na místě. Zedník, který dodělá detaily nebo staví v méně přístupných lokalitách, má pořád uplatnění a ještě dlouho mít bude, jen jich bude potřeba méně. Někteří z nich se přeškolí na obsluhu těch robotů, jiní po robotech budou začišťovat a uklízet a někteří si holt budou muset najít jiné zaměstnání. Jako v každém oboru, kam se dostala automatizace.

Pokud bude robotizace stavebnictví ekonomicky rentabilní, tak nevidím důvod se jí bránit. Svářecímu robotu v automobilce je taky třeba připravit díly. Je nutné ho kalibrovat, programovat, servisovat. Taky nesmontuje celé auto a spoustu toho musí dodělat lidé rukama. A stejně se vyplatí, jinak by to pořád svařovali lidé.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hezké

D@1imi1 Hrušk@,2023-10-19 20:49:19

@ Vojtěch Kocián: Zřejmě už jsem chronicky nastartovaný vždy mírnit hype kolem toho, když nějaký robot či AI udělá krůček dopředu, ze kterého získají někteří pocit, že za dva roky roboti převálcují lidstvo. Ale v tomto článku opravdu hype tohoto typu není. Tady to navíc je jen z půlky o tom robotu a z druhé půlky o zdícím systému. Tipuji, že ty 45kg prefabrikáty jsou navržené na míru pro tento účel. Pro přesnou manipulaci lidmi už jsou dost těžké.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Hezké

Macko Pu1,2023-10-18 16:54:28

Obecna inteligencia rychlo zisti kde sa neefektivne minaju zdroje a ako ich usetrit...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hezké

Martin Novák2,2023-10-19 18:56:29

Obecná inteligence rychle zjistí že nejvíc zdrojů ušetří když eliminuje lidský faktor. Především v oblasti řízení.

Odpovědět


Re: Hezké

Aleš Procháska,2023-10-19 23:49:55

Možnosti robota se musí využít lépe než jen na pokládání stejných cihel do řady, pak bude ten náskok proti lidem jasnější. Dovedu si představit, že se bude dělat projekt v CADu který bude zpracovaný do každé jednotlivé cihly, včetně drážek, prostupů, zvláštních tvarů. Podle objednávky přijdou cihly už tvarované, nařezané, každá s výrobním číslem a robot je bez zaváhání položí přesně kam patří. To je mimo rozsah schopností lidského zedníka. A odpadne ta hrůza když se dodělá hrubá stavba a přijdou tam borci se sbíječkami a zase všechno rozmlátí kvůli rozvodům a vypínačům a odpadu.

Odpovědět


Re: Re: Hezké

D@1imi1 Hrušk@,2023-10-20 08:19:28

Nefunkční teorie. Z prefabrikátů se staví proto, že jsou typizované, což snižuje výrobní a zejména logistické náklady. Pokud na stavbu pár zdí budete shánět desítky různých tvarů cihel, přeji hodně zábavy :-) Jediný tvar Vám bude chybět, nebo příjde na paletě poškozený a celá stavba se zasekne, dokud neseženete náhradu. Jinak je samozřejmě nesmysl, že by lidský zedník nesvedl totéž. Stačí, když každý prefabrikát bude mít 3 čísla - číslo stěny, číslo řady a pořadí. Nepotřebujete Einsteina, aby poskládal prefabrikáty podle pořadí a robot by je také potřeboval značené.

Odpovědět


Re: Re: Re: Hezké

Aleš Procháska,2023-10-20 21:51:32

Ještě φ a θ :-) To už je moc :-)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Hezké

D@1imi1 Hrušk@,2023-10-22 12:40:09

Skládal jste někdy ikea nábytek? To bezchybně zvládne každý normální řemeslník. Složit prefabrikáty podle pořadí je +- totéž. Jestli nemáte reálné zkušenosti s řemeslnou prací a umíte pouze modelovat v CADu, nedivím se, že nerozumíte, proč se napřed dělá hrubá stavba a až potom se vykružují díry na vypínače apod. V reálném světě je to nejpraktičtější postup.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz