Gigantický motor UltraFan sbírá úspěchy v pozemních testech  
Technologický demonstrátor největšího turbodmychadlového motoru světa UltraFan obstál v úvodních pozemních testech, které se odehrávají v britském zařízení Testbed 80. Velmi úsporný motor má dobře našlápnuto k revoluci v leteckém průmyslu. Letecké společnosti díky němu ušetří závratné částky.
UltraFan během testů v zařízení Testbed 80. Kredit: Rolls-Royce.
UltraFan během testů v zařízení Testbed 80. Kredit: Rolls-Royce.

Před půl rokem jsme na OSLU psali o opravdu masivním motoru UltraFan, který v současné době intenzivně vyvíjí společnost Rolls-Royce Holdings plc. Pyšní se řadou superlativů, v neposlední řadě tím, že jde o největší turbodmychadlový motor na světě.

 

Sestavování motoru UltraFan. Kredit: Rolls-Royce.
Sestavování motoru UltraFan. Kredit: Rolls-Royce.

Tento elegantní výtvor pokročilého inženýrství je dle výrobce o 10 procent účinnější než jakýkoliv jiný velký letecký motor, například již tak velmi úsporný Trent XWB, opět od Rolls-Royce.

 

Vzhledem k impozantní velikosti je UltraFan velice lehký. Rolls-Royce tento motor vyrábějí velmi přesným 3D tiskem s pomocí robotů.

 

Lopatky UltraFanu. Kredit: Rolls-Royce.
Lopatky UltraFanu. Kredit: Rolls-Royce.

 

Lopatky motoru o průměru 3,56 metrů jsou díky tomu vyrobené uhlíkového kompozitu a titan jen vyztužuje jejich náběžné hrany.

 

Až se UltraFany dostanou ve třicátých letech do leteckého provozu, měly by být velmi úsporné.

Leteckým společnostem by měly ušetřit miliardy dolarů za palivo. Kromě paliva šetří i lidský sluch a také emise, jak uhlíku, tak i oxidů dusíku a pevných částic.

 

Rolls-Royce postavili nové testovací zařízení v britském Derby, které je šité na míru motoru UltraFan. Důvod je nasnadě. UltraFan představuje první zásadně nový design motorů této společnosti po zhruba 54 letech. V tomto zařízení, které nese název Testbed 80, již proběhly první testy technologického demonstrátoru motoru UltraFan, který byl sestaven loni v prosinci (2022).

 

Gary Elliott, výkonný ředitel britského institutu Aerospace Technology Institute, v jehož zařízení testy proběhly, chválí motor UltraFan jako velký pokrok v účinnosti a tím pádem i úspornosti leteckých motorů. Podle něj má UltraFan velký význam pro budoucnost britského leteckého průmyslu. Elliott též gratuloval k úspěšně završeným testům týmu Rolls-Royce. Podle výkonného ředitele Rolls-Royce Holdings Tufana Erginbilgice je UltraFan převratný. Zatím tomu vše nasvědčuje.

 

Video: Rolls-Royce | UltraFan Test Programmes

 

Literatura

New Atlas 22. 5. 2023.

Datum: 25.05.2023
Tisk článku

Související články:

Airbus vyvíjí supravodivý letecký pohon, který bude chlazený palivem     Autor: Stanislav Mihulka (22.04.2021)
Rolls-Royce poprvé zažehli letecký turbovrtulový motor na vodík     Autor: Stanislav Mihulka (01.12.2022)
Největší letecký motor světa UltraFan vstupuje do testů     Autor: Stanislav Mihulka (25.12.2022)



Diskuze:

pouze o 10 procent

Petr Nováček,2023-05-26 12:43:31

Takže je o 10 procent účinnější než jakýkoliv jiný velký letecký motor. To zase taková revoluce není.

Odpovědět


Re: pouze o 10 procent

Milan Statina,2023-05-26 15:51:56

Svatá prostoto. Desítky let se mototry vylepsují o jedno az tri procenta a tím se likviduje konkurence .... pouzivají se speciální nátěry aby se ušetřilo 0,3 procent - i to je považováno za velký úspěch co šetří miliony a tady nějaký eso řekne, že deset procent není tak moc...

Odpovědět


Re: Re: pouze o 10 procent

Vinkler Slavomil,2023-05-27 21:18:00

Víte, procenta to je asi záměrná mlha. Jde o 10%, ale z jakého základu?
Pokud jde o absolutní účinnost je to hodně že, rozdíl mezi 20 absolutně a 30% je obrovský.

Odpovědět

Až se UltraFany dostanou ve třicátých letech do leteckého provozu

Miroslav Gretschelst,2023-05-26 11:43:06

To myslíte vážně? Tou dobou budou létat maximálně rogala, která si piloti vynesou na vlastních zádech na kopec a pak si skočí dolů. Jsou to vyhozené peníze, pokud se svět nezbaví Zelených Khmérů a to se asi nestane. :-(

Odpovědět


Re: Až se UltraFany dostanou ve třicátých letech do leteckého provozu

František Kroupa,2023-05-26 18:55:20

I Vy jeden pesimisto! A co létadla na baterky, na ta jste zapomněl schválně?

Odpovědět


Re: Re: Až se UltraFany dostanou ve třicátých letech do leteckého provozu

Miroslav Gretschelst,2023-05-28 13:08:10

Nezapomněl. Je jich přece plné nebe! Samý Boeing na baterky! A Rusové válčí proti Ukrajině jenom stíhačkami a bombardéry na baterky. A Ukrajinci teď budou po zkušenostech s drony projektovat i novou Mriu na baterky, že? tak jste to myslel, vy optimisto?

Odpovědět

design

Daniel Slovák,2023-05-25 12:55:10

V čom je design revolučný ? To že najväčší stroj je najučinnejší nie je prekvapivé, platí to pre všetky tepelné motory.

Odpovědět


Re: design

Jitka Toufarova,2023-05-25 13:24:01

Danieli, je toho víc. Jednak na lopatky toho motoru jsou kladeny podstatně větší nároky, takže kompozitní slitiny, nejspíš vrstevnaté. A také u tak velkých rozměrů je potřeba optimalizovat zakřivení ploch lopatek a optimalizovat pro laicky jejich konce a místa bližší středu. Obojí je to nejvíce střežené tajemství, které se nikde nedočtete. Jituna.

Odpovědět


Re: Re: design

Daniel Slovák,2023-05-25 21:09:41

Išlo mi o prívlastok "revolučný" - to čo ste uviedla mi príde skôr ako evolúcia, za revolučný design pokladám napr. SABRE, naopak Raptor je len evolučný design.

Odpovědět


Re: Re: design

Gábor Vlkolinský,2023-05-25 21:10:33

Materiály sú spomenuté v článku. Uhlíkový kompozit a titan. Súvisiace časti motora sú súčasne aerodynamickým tunelom. Náročná býva vysokoteplotná turbína. Čím vyššia teplota, tým vyššia účinnosť. Lopatka turbíny je v podstate jeden veľký kryštál kovovej zliatiny s dutinami pre chladenie.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz