Kalifornský startup JetZero spolupracuje s USAF, NASA a federální leteckou správou FAA na vývoji pozoruhodné dopravního letounu s designem křídel splývajících s trupem „blended wing body.“ Jejich cílem je zavedení těchto letounů v roce 2030. Klíčovou výhodou těchto strojů by měla být úspora až 50 procent paliva. Zároveň by se mohly uplatnit i jako dopravní letouny na vodíkový pohon.
Koncept letounů s tímto designem se v poslední době neobjevuje poprvé. „Blended wing“ přináší řadu výhod. Tato konstrukce poskytuje podstatně větší vztlak než klasický design dopravního letounu, díky čemuž je možné používat křídla s menší plochou. Také je aerodynamicky stabilní a nepotřebuje tím pádem ocasní plochy.
Celkově nabízí dramatické omezení odporu vzduchu, hmotnosti motorů i hmotnosti letounu. To znamená více prostoru pro pasažéry i náklad. Motory mohou být nainstalovány v horní zadní části trupu, což omezí hluk v kabině pro cestující.
Zároveň je nutné přiznat nevýhody. „Blended wing“ design vyžaduje větší rozpětí křídel, což může komplikovat obsluhu na letištích. Problémem jsou i komplikovanější postupy evakuace cestujících v případě nouze, na čemž ještě bude nutné pořádně zapracovat. Komplikace přinese i případná změna počtu míst pro cestující a oproti tradičním letounům tyto stroje nabízejí mnohem méně míst s výhledem z okénka.
Vše nasvědčuje tomu, že JetZero ukončí technologický „stealth mód“ a vývoj jejich letounů bude pokračovat více před zraky veřejnost. Ještě letos by mělo dojít k letovým testům prototypu zmenšené velikosti 1/8. Prvním dopravním strojem od JetZero by měl být letoun Z-5. Je navržený tak, aby nahradil dnešní Boeing 767. Měl by pojmout nejméně 250 pasažérů a nabídnout dolet 9 260 kilometrů. S rozpětím křídel 61 metrů sice přesáhne Boeing 767 (52 metrů), ale bude moci operovat na všech letištích, která obslouží Airbus A330.
Konkurovat velkým výrobcům letounů, jako třeba právě Airbus, nebude snadné. JetZero by mohli nalézt oporu v americkém letectvu, které věří designu „blended wing.“ Chtějí se ucházet o účast v programu Next Generation Air Refueling System (NGAS), který hledá náhradu za stávajících tankerové letouny KC-46, odvozené právě od Boeingu 767. Letectvo by jistě uvítalo tankery, které spotřebují polovinu paliva.
Je jasné, že plány JetZero jsou nesmírně ambiciózní. Bude velice obtížné rozjet od nuly výrobu dopravních letounů, navíc založených na designu, který velcí hráči v oboru očividně znají, ale opakovaně ji odkládali stranou. Nemluvě o šibeničním termínu roku 2030. Vypadá to jako dost divoká fantazie. Na druhou stranu, jak se říká, odvážným štěstí přeje. Nechme se překvapit.
Video: The Plane That Will Change Travel Forever
Literatura
Extravagantní nizozemský letoun s šíleným designem by mohl oživit letiště
Autor: Stanislav Mihulka (08.06.2019)
Aerion vyvíjí nadzvukové dopravní letadlo AS3, které je Mach 4 plus
Autor: Stanislav Mihulka (05.04.2021)
Airbus vyvíjí supravodivý letecký pohon, který bude chlazený palivem
Autor: Stanislav Mihulka (22.04.2021)
Diskuze:
Opravdu?
Paja Jaja,2023-05-08 10:11:49
"Také je aerodynamicky stabilní a nepotřebuje tím pádem ocasní plochy."
O tomto letadlu jsem viděl informativní video na youtube už před rokem a tam říká teda něco jiného, že blended wing má jeden velký problém, stabilitu a kontrolu, protože odstranění ocasu odstraní kritickou komponentu pasivní stability viz https://youtu.be/59A8-rKRs-0?t=470 je to tam hezky vysvětleno.
Re: Opravdu?
Jar. Kalenda,2023-05-09 01:14:46
Už tomu tak bude. Vylepšené směrování tahu motorů apolu s vylepšenými algoritmy chování stroje jej činí stabilní. Zjednodušeně řečeno - tak jako Zapata s flyboard nepotřebuje ocasní křídlo - v podstatě také mění směr letu nepatrným směrováním tahu maotorů.
Re: Re: Opravdu?
Macko Pu1,2023-05-09 17:29:17
Nestabilne kridlo kde vypadok sw pripadne jeho bug ho dostane do vyvrtky je to, cim chcem cestovat na dovolenku. Hlavne pri sucastnej kvalite sw rieseni.
Re: Re: Re: Opravdu?
Jirka Naxera,2023-05-12 02:48:21
Tak vzhledem k tomu, ze Pani Piloti, co si prosli Svazarmem a poctivym naletani povinnych hodin na vetronich jsou vicemene v duchodovem veku, tak je to spise vec akademicka, nez prakticka.
Navic nedavno na pripadu MCAS bylo krasne videt jednak jak jsou nadherne prokorumpovane regulacni organy, druhak ze ani ero celkem v pohode pri SW chybe nic nespasi.
Informace vypadají podezřele
Petr Baum,2023-05-08 08:05:14
Informace vypadají podezřele. Tvrzení, že nepotřebuje ocasní plochy není nijak zdůvodněné, zejména, když jsou motory umístěné nad centrem odporu vzduchu. Spotřeba menší právě o "až" 50% je zjevně jen marketingové prohlášení, stejně jako módní vodíkoý pohon.
Se smaokřídlem se experimentuje už mnoho desítek let, kdyby jeho výhody byly tak jednoznačné, dávno by se používalo. Jenže se zatím nepodařil ani jeden skutečně konkurece schopný projekt.
Gábor Vlkolinský,2023-05-07 23:43:26
To sú trochu protichodné tvrdenia. Na rovnakú nosnosť stačí menšia plocha krídla, teda rozpätie by nemalo byť väčšie. Alebo odpor trupovej časti je tak veľký, že to doháňajú extrémnou štíhlosťou zvyšku.
Čím větší uspora paliva,tím lépe
Jan Strapina,2023-05-07 18:42:13
To vypadá zajímavě.Každopádně ,čím větší úspora paliva, tím lépe!A o vodíku jako palivu ani nemluvě!Nejlepší možná volba!
Re: Čím větší uspora paliva,tím lépe
Mário Kovačič,2023-05-12 06:44:01
Jasné vodík je zázračné palivo a nepoužíva sa len tak pretože ešte nikto neprišiel na jeho úžasné vlastnosti. No vodík má pár veľmi dobrých vlastností ale zase kopu problémov. Už len nádrže by boli ťažké ako prasa a pri lietadlách sa každé kilo počíta (pri raketách to nevadí pretože tie nádrže sú na jedno použitie). Pokiaľ nenájdeme spôsobom ako efektívne skladovať vodík je to ako palivo holý nezmysel. Jediný zmysel zatiaľ dáva v priemysle kde sa po výrobe okamžite spotrebuje a odpadajú starosti so skladovaním.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce