Krustovoltaika zařídí obnovu půdy v pustinách  
Krustovoltaika velmi jednoduchým a přitom účinným způsobem spojuje solární farmy s velmi potřebnou obnovou biologických půdních krust v pustinách. Je účinná, je levná a dokonale zapadá do globálně se oteplujícího světa. Experimenty v Sonorské poušti dopadly slibně.
Solární farma v dolní části Sonorské pouště podpořila tvorbu biokrusty, zdvojnásobila její biomasu a ukázala cestu k obnově půd pouštních oblastí. Kredit: Shireen Dooling
Solární farma v dolní části Sonorské pouště podpořila tvorbu biokrusty, zdvojnásobila její biomasu a ukázala cestu k obnově půd pouštních oblastí. Kredit: Shireen Dooling

Život v pouštních oblastech sice není příliš patrný, ale může se ukrývat přímo pod nohama. Na úrovni obnaženého povrchu se tam vyskytují biokrusty, tedy biologické půdní krusty, pozoruhodná společenstva, tvořená pestrou změtí hub, lišejníků, mechů, řas, sinic a dalších mikroorganismů.

 

Ferran Garcia-Pichel. Kredit: Arizona State University.
Ferran Garcia-Pichel. Kredit: Arizona State University.

Pouště jinak bývají dost prázdné, takže biokrusty představují významnou součást zdejší přírody. Hrají zásadní roli ve zdejších ekosystémech. V dnešní době jsou pod značným tlakem kvůli lidskému pronikání do pustin a současně čelí extrémním projevům globálního oteplování.

 

Ferran Garcia-Pichel z Arizona State University a jeho kolegové přišli s provokativním návrhem propojit solární farmy s obnovou biokrust v pustinách. Říkají tomu krustovoltaika (crustivoltaics) a její základní myšlenka je velmi jednoduchá. Solární panely slouží jako slunečníky, pod nimiž bují biokrusty jako divé. Naroste jich tam tolik, že mohou být použity pro obnovu zničených biokrust jinde.

 

Logo. Kredit: Arizona State University.
Logo. Kredit: Arizona State University.

Pilotní experiment, který probíhal po dobu tří let v Sonorské poušti, potvrdil životaschopnost krustovoltaiky. Oproti půdě nestíněné solárními panely tam narostla biomasa biokrust dvojnásobně a povrch biokrust trojnásobně. Vše nasvědčuje tomu, že by do budoucna mohly solární farmy v pouštních oblastech nabídnout levnou a přitom velmi výkonnou metodu obnovy zranitelných biokrust.

 

Výzkum ukázal, že fotovoltaické panely vytvářejí mikroklima podobné prostředí ve skleníku. V současné době sice existují skleníkové „školky“ k produkci biokrust, kde biokrusty narůstají rychle, ale krustovoltaika má celou řadu předností. Zásadní jsou dramaticky nižší náklady krustovoltaiky, díky nimž poráží soudobé metody obnovy biokrust.

 

Proč se tolik starat o biokrusty? Na první pohled možná nejsou příliš vábné, ale zajistí spoustu přínosných věcí. Například obnova biokrust v Sonorské poušti má velký potenciál snížit množství prachu, který dýchají lidé v širokém okolí. Podle Garcíi-Pichela by krustovoltaika mohla být zásadním průlomem v obnově půd pouštních oblastí. Ve střední Evropě nám to až tak nepřijde, ale biokrusty jsou aktuální pro podstatnou část souše této planety.

 

Video: Ferran Garcia-Pichel desert soil research

 

Literatura

Arizona State University 20. 4. 2023.

Nature Sustainability online 20. 4. 2023.

Datum: 26.04.2023
Tisk článku

Související články:

V zemědělských půdách se často vyskytují koktejly reziduí pesticidů     Autor: Jakub Hofman (09.01.2018)
Legendární irská léčivá půda funguje proti rezistentním superbakteriím     Autor: Stanislav Mihulka (29.12.2018)
Jak dekontaminovat Mars?     Autor: Václav Diopan (08.10.2021)
Lunární botanika: V půdě z Měsíce vyrostly první rostliny     Autor: Stanislav Mihulka (23.05.2022)



Diskuze:

Ehm

Pavel Pelc,2023-04-27 23:21:12

Opúravdu chcete říct, že systém, který dovolil evoluci vystoupit z moře na takřka anorganickou pevninu, si dělá vrásky ze změny obvyklých teplot? To je příliš silné tvrzení, které bez důkazu neobstojí.

Odpovědět

No vida...

Many More,2023-04-27 22:35:35

A ještě se někdo chce ptát, k čemu že nám to všeliké vědění vlastně je dobré? :-)

Odpovědět

já bych dodal ze zkušenosti:

Jaroslav Kalina,2023-04-27 21:06:25

věřím, že pod solárním panelem v poušti je písek méně rozpálený neb je ve stínu A JSOU TAM ZA TO RÁDI!!. Dnes na chatě u Sázavy bylo ve stínu také chladněji (panel - ne panel). Akorát, že první případ SE DÁ BRÁT JAKO POZITIVNÍ VLIV, KDEŽTO TEN DRUHÝ JAKO NEGATIVNÍ. Někdy je více tepla dokonce žádoucí. Například skleníky mnohdy i vytápěné. Ovšem proč se takový prostý jen montuje dohromady se solárními panely, toť otázka. K té kondenzaci vody na chladném povrhu. jako kluk, tedy cca před 60 ti léty jsem četl, jak přežít v poušti pomocí primitivní konstrukce, která by srážela vzdušnou vlhkost resp písku a "vyráběla" vodu.

Odpovědět

Kondenzace

Marek Zelenka,2023-04-27 15:47:15

Kdysi jsem četl zkušenost technika, který se osobně účastnil podobného projektu tak před 15 lety, že hlavním přínosem je kondenzace vlhkosti na panelu v nočních hodinách, tedy takto získaná voda do určité míry zavlažuje místo pod ním (plus zastínění). Tedy život by se podpořil asi i obyčejnou kovovou deskou bez solárního panelu, ale z toho by asi nevzešel ten správný byznys :-)

Odpovědět


Re: Kondenzace

Miyuki Pateru,2023-04-27 20:24:36

Tady narazíme na zajímavý fakt, že cena solárních panelů samotných je tak nízká, že ten plech vlastně musí být výrazně levnější. Stejně tak třeba můžou být solární panely levnější, než mnoho střešních krytin. Třeba běžné střešní tašky jsou několikanásobně dražší než stejná plocha panelů.

Odpovědět


Re: Re: Kondenzace

D@1imi1 Hrušk@,2023-04-27 21:33:42

Tašky určitě nejsou dražší. Podle zběžného průzkumu taška KM Beta stojí zhruba 40Kč/ks (10ks=m2), naopak solární panely stojí přes 2000Kč/m2.

Jinak ale souhlasím, že kdyby se v té poušti měla ještě montovat konstrukce, která bude držet tmavý plech, moc levněji by to nevyšlo. A hlavně nemyslím, že bychom se za každou cenu měli snažit umělými kroky pomáhat přírodě. Dopady můžou být dvousečné, všechny předem neznáme, ale náklady spolu s ekologickou stopou to bude mít vždy. Příroda by se měla starat o sebe sama a my zase o sebe, stačí trocha ohleduplnosti.

Odpovědět


Re: Re: Re: Kondenzace

Miyuki Pateru,2023-04-28 07:27:46

U těch panelů je obrovský rozptyl, moderní panely s vysokou účinností jsou relativně drahé, ale jsou tu i výrazně levnější panely, a pokud je nám jedno relativně nízká účinnost (330W panel s plochou cca 2 m2), tak jsou ceny kolem $0.20 za Watt peak (V Číně)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Kondenzace

D@1imi1 Hrušk@,2023-04-28 08:15:16

I ta střešní taška bude v Číně výrazně levnější, když ji neprodražuje greendeal a Číňan má nižší mzdy ;-)

Odpovědět


Re: Re: Re: Kondenzace

Marek Zelenka,2023-04-28 15:59:17

D@1imi1 Hrušk@: Ona je otázka, jak takové pouště vůbec vznikají. Existují hypotézy, že některé pouště mohly vzniknout činností člověka, když se všechno v dávných civilizacích vytěžilo za nejrůznějším účelem, hlavně ve válkách. Ono stačí v takových oblastech vytěžit všechno dřevo na stavbu lodí, a bez stínu tam nic nepřežije. Člověk by si na poušti mohl natrénovat, jestli dokáže něco tak "jednoduchého", jako je oživit poušť, když si dělá ambice na osídlování jiných planet. Ale o všem rozhoduje byznys. Jak se na tom nedá vydělat, nikdo se tím nebude vážně zabývat.

Problematika solárních panelů na poušti je ale známá, je tam moc teplo a vše je neúměrně daleko pro možnosti přepravy vytvořené energie. Plus všechno ihned pokryje prach.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Kondenzace

D@1imi1 Hrušk@,2023-04-28 23:50:16

Jestli ty pouště nebyla příroda schopná ozelenit ani za tisíce let, opravdu tam ta zeleň v současné geologické etapě patří? A kvůli vybudování těch "přístřešků pro zeleň" zase bude potřeba vytěžit někde jinde něco jiného a narušit přírodu tam. Proto zastávám přístup hledět si svého (byznysu), jen u toho být ohleduplný. Ale když budou lidi hledat, kde si postavit solární farmy, je zajímavé vědět, že na pouštích lze spojit "příjemné s užitečným".

A když budou hledat prostor, kam expandovat a budou chtít využít pouště, je umělé ozelenění zajímavou možností. A jak píšete - když chtějí snílci terraformovat Mars, kde ani téměř není atmosféra, můžou si napřed zkusit "terraformovat" pozemské pouště, které by měly být stokrát jednodušší.

Odpovědět

solární panely v pouštích

Petr Nováček,2023-04-27 10:18:30

Problém solárních panelů v pouštích je ten, že solární panel 22% sluneční energie přemění na elektřinu, ale zbytek na teplo. Za normálních okolností odrazí písek 40% energie zpět do vesmíru, takže ve skutečnosti solární panely dané místo ohřívají.

Odpovědět


Re: solární panely v pouštích

Kantor Praha 5,2023-04-27 11:14:47

Omyl!!! Solární panely - jak správně píšete část slunečního světla odrazí. Takže to máme první ochranu kterou neberete ve své úvaze v patrnost. Dané místo panely zastínéí - to je druhé plus. A protože jsou jeden a pů metru nad zemí, tak to teplo z jejich "rozpálení" odnáší proudící vzduch. Suma sumarum - dané místo pod panelem NENÍ tak rozpálené, jako když do něj pere slunce napřímo. Popíráte něco kvůli čemu si berete na pláž "slunečník".

Odpovědět


Re: Re: solární panely v pouštích

Jan_ Rabas,2023-04-27 11:35:46

Ale já tam nikde nevidím, že by se psalo o teplotě povrchu. Autor příspěvku píše o teplotě místa. řekl bych, že má pravdu on, ne Vy. A co se týká slunečníku, tak myslím, že jsou poněkud jiné barvy a materiálu, tohle mi připomíná spíše sálavé panely určené k vytápění, než ochranu před teplem :-)

Odpovědět


Re: Re: Re: solární panely v pouštích

Kantor Praha 5,2023-04-27 13:46:11

Když myslíte :) Nebudu Vám oběma to vymlouvat. Ale až budete mít náladu, zkuste se zamyslet, proč se životu pod těmi panely tak daří. Že by kvůli zvyšování tepla spojeným s vysoušením? Nebo se v zastíněném a chladnějším místě žilo mikrobům radostněji? Ale nejspíš máte pro svá tvrzení nějaké vlastní pokusy potvrzující Vaše stanovisko, že je pod těmi soláry tepleji. A jen na okraj.... fakt jste přesvědčeni, žýe myslíte, že bavlněný slunečník odráží do prostoru víc slunečních paprsků než soláry?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: solární panely v pouštích

Petr Nováček,2023-04-27 14:14:39

Pod panely je teplota nižší než kdyby tam byl písek. Nad panely je ale teplota o mnoho vyšší než kdyby tam byl písek. Celková tepelná bilance místa je nárůst teploty vlivem černých panelů.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: solární panely v pouštích

Jan_ Rabas,2023-04-27 14:27:06

Stále píšete o něčem jiném, nemá smysl v diskuzi dále pokračovat.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: solární panely v pouštích

Kantor Praha 5,2023-04-27 14:49:45

Souhlasím. Důležité je, že se tam těm breberkám Vašim námitkám navzdory, daří lépe a radostněji a že tudíž vytváří více organické hmoty, což je záslužný počin.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: solární panely v pouštích

Jan_ Rabas,2023-04-27 15:41:18

Nepodsouvejte mi námitky, to Vy se jen stále bavíte o něčem jiném a nechápe, o čem debata je. Teplota povrchu v tomto případě nijak nesouvisí s tím, že je místo jako celek ohřívané více, než by bylo bez solárních panelů :-) To, že je místo teplejší a to, že je teplota povrchu nižší, nemusí být v rozporu. Panely tam dokonce mohu mít přínos dvojnásobný, nechce se mi to počítat, ale tak nějak bych si tipl, že pro ty Vaše breberky tam budou podmínky lepší i z hlediska rovnoměrnosti a vyváženosti teplot, protože v noci to nebude tak prochládat. Takže ano, panely mohou mít přínos, ale zároveň platí, že se díky jim bude místo ohřívat více.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: solární panely v pouštích

M. Vrabler,2023-04-27 18:05:49

Už je nechte, nejspíš si myslí, že na poušti nefouká.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: solární panely v pouštích

Vl. Kohler,2023-04-27 18:09:05

Nejen to. Ono i albedo písku je menší, než povrchu polykrystalických panelů :)

Odpovědět


Re: solární panely v pouštích

D@1imi1 Hrušk@,2023-04-27 12:43:02

Les má albedo přibližně 0,15 i méně. Je na tom hůř nejen než pouštní písek, ale i ty panely. Z tohoto jednostranného hlediska by deforestace a desertifikace byly nejlepší ochranou před globálním oteplováním :))

Odpovědět


Re: Re: solární panely v pouštích

Florian Stanislav,2023-04-27 23:05:40

Ano, albedo není jediný faktor. V lese je v létě chladněji, ví každý. Les zadržuje vodu a odpařuje ji dlouhodobě, kromě toho tam probíhá fotsyntéza, která využívá 2% energie slunečního záření.

Odpovědět


Re: solární panely v pouštích

František Kořízek,2023-04-27 18:23:54

Když pominu spoustu technických problémů, co bychom si s takovým množstvím nestabilní elektřiny v nestabilních zemích počali a že bychom přispěli k oteplení planety, jak správně píšete. Tak mě napadá jeden paradox, Sahara vyschla, protože je tam relativně chladno, pokud bychom ji panely dostatečně ohřáli, tak by se mohla třeba zase zazelenat.

Odpovědět

Ondřej Nečas,2023-04-27 09:43:19

Nic proti biokrustám, ale nestálo by za to když už, tak rovnou pracovat na tom, aby se tam uchytily vyšší rostliny? Pomoci pro začátek se zadržováním vody nějakým hydrogelem, trochu té energie z panelů využít na zavlažování ze vzdušné vlhkosti, a tak?

Odpovědět


Re:

Many More,2023-04-27 22:37:52

Hele, opatrně. To by pak taky někoho mohlo napadnout vysadit tam rovnou vyšší primáty, neřku-li dokonce člověka, a ten by to zase rychle poslal všechno do... :-)

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz