Když ve čtvrtek 30. března (2023) na ostře sledované show 2023 BAFTA Games Awards udělovali hlavní cenu za nejlepší hru roku 2022 (Best game), snad všichni se soustředili na dilema, jestli si cenu odnese akční řežba God of War Ragnarök, volně inspirovaná severskou mytologií anebo neméně akční fantasy RPG Elden Ring, na němž se podílel G. R. R. Martin.
Pak přišel šok. Nejen pro publikum, ale očividně i pro samotné vítěze. Cenu si totiž odnesla indie hra Vampire Survivors od malého a neznámého týmu vývojářů Poncle. Zatímco God of War Ragnarök a Elden Ring jsou herní blockbustery, které hráči provětrají peněženku, Vampire Survivors jsou k mání na Steamu za 5 euro. Cesta Vampire Survivors k ceně, která představuje „Oskara“ herního světa, je fascinujícím příběhem o tom, že průniky mezi elektronickými inteligencemi a lidmi jsou vzájemné.
Vampire Survivors je, řečeno slangem hráčů videoher, roguelike shoot 'em up hra, což v podstatě znamená, že se hráč prodírá jednoduchým procedurálně generovaným prostředím, v němž čelí ohromujícím vlnám monster, mezi nimiž, poněkud ironicky, nejsou žádní vampýři. Hra má minimalistickou grafiku a její tvůrci rozhodně neměli k dispozici důstojný rozpočet. Pokud porovnáte screenshoty her, o nichž je řeč, jsou Vampire Survivors k smíchu.
Přesto mají něco, díky čemu porazili grafické orgie svých konkurentů. Tahle hra ve skutečnosti nasbírala spoustu nominací v podobných cenách za rok 2022 a řadu z nich proměnila ve vítězství či čestné uznání. Vampire Survivors mají mocné kouzlo, které se dostane pod kůži. Jde o téměř magickou hratelnost a chytře udělaný design, které zatínají drápky do hráčovy mysli a dělají hraní opravdu extrémně uspokojivým.
Není to náhoda. Jak uvádí na portálu The Conversation expert na herní design Peter Howell z britské University of Portsmouth, hlavní autor hry Luca „Poncle“ Galante byl vývojářem gamblerského průmyslu a své zkušenosti s psychologií „temné strany“ vtiskl do mnoha aspektů Vampire Survivors. Ovládání hry je velmi jednoduché. Vlastně jen pohybujete svojí postavou, útoky na monstra jsou automatické. Až zrádně jednoduchá struktura hry vytváří podivuhodný pocit při hraní, který hráči přirovnávají k tanci mezi ovládanou postavou a hordami nepřátel. Hra posiluje příjemné pocity z hraní a netahá z hráčů peníze, což přispívá k celkově velice pozitivnímu dojmu.
Noví hráči do Vampire Survivors proniknou snadno a rychle. Brzy zvládají očividný chaos na bojišti s ladnou elegancí. Jakmile jsou hráči „lapeni,“ promyšlená mnohovrstevná struktura „odměn“ se postará o to, aby se zase rádi vrátili ke hraní. Vampire Survivors velmi zdařile balancují pohodu z úspěšného hraní, kdy hráč dominuje nad nepřáteli, s náročnými výzvami, v nichž se na hráče valí tsunami monster. Díky tomu hráči stráví podstatnou část hraní v psychologicky uspokojujícím rozpoložení, které doplňuje značná volnost rozhodování a množství volitelných možností, s nimiž hráči mohou experimentovat dle libosti.
Podle dosavadních ohlasů se zdá, že Vampire Survivors jsou natolik převratnou a svébytnou hrou, že by mohla dát vzniknout novému specifickému žánru. Stejně jako existují roguelike hry (podle legendární hry Rogue z roku 1980) a soulslike hry (podle hry Dark Souls, 2011), už se vyrojily survivorslike hry, jako například Project Lazarus, Spellbook Demonslayers nebo 20 Minutes Till Dawn. Vše nasvědčuje tomu, že zkušenost s lidskou náturou smíchaná s hratelností funguje.
Video: Vampire Survivors - Console Launch Trailer
Video: Vampire Survivors Takes Home The Biggest Award Of The Night: Best Game! | BAFTA Games Awards 2023
Literatura
Partie hry Civilizace s reálnou lidskou historií
Autor: Stanislav Mihulka (26.09.2013)
Virtuální zombie apokalypsa jako průprava na reálnou katastrofu
Autor: Stanislav Mihulka (24.03.2015)
Pixeloco vyvíjejí venkovní střílečku v rozšířené realitě
Autor: Stanislav Mihulka (28.01.2021)
Statisíce lidských buněk na Petrisce si zahrály videohru Pong
Autor: Stanislav Mihulka (17.10.2022)
Diskuze: