Odložený start evropské sondy JUICE
Kdo dnes neviděl on-line přenos startu kosmické nosné rakety Ariane, má možnost to zkusit zítra.

Sonda JUICE (JUpiter ICy moons Explorer) bude pomocí sady citlivých přístrojů podrobně zkoumat Jupiter a tři jeho ledové měsíce. Kredit: spacecraft: ESA/ATG medialab; Jupiter: NASA/ESA/J. Nichols (University of Leicester); Ganymede: NASA/JPL; Io: NASA/JPL/University of Arizona; Callisto and Europa: NASA/JPL/DLR

Dnes měla z francouzského kosmodromu Vesmírného centra ve Francouzské Guyaně odstartovat nosná raketa Ariane 5 Evropské kosmické agentury ESA, která měla do vesmíru vynést evropskou sondu JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer).

Start mise byl kvůli nepříznivým povětrnostním podmínkám odložen na zítra, 14. dubna ve 14:14 našeho letního času. Přímý přenos na stránce ESA bude zde.

Cílem sondy jsou podrobná pozorování největší planety Sluneční soustavy pojmenované podle nejvyššího starořímského boha Jupitera a tří jeho velkých měsíců nesoucích jména z řecké mytologie: Ganymedes (největší měsíc v Sluneční soustavě) – podle syna trojského krále Tróa, Callisto – byla dcerou arkadského krále Lykáóna a Európa – dcera tyrského krále Agénóra.

Sonda JUICE nepoletí k Jupiteru přímo, nýbrž využije několik „gravitačních praků“ – přeletů kolem systému Země-Měsíc (v srpnu 2024), Venuše (o rok později) a Země (v září 2026 a v lednu 2029). Přelety se musí uskutečnit v jisté vzdálenosti od planet a v určité době tak, aby sondu urychlily a navedly na správnou dráhu k Jupiteru, k němuž doletí až v létě 2031.

Poznámka k účasti českých vědeckých ústavů na projektu: Astronomický ústav Akademie věd České republiky navrhl pro JUICE napájecí systém, který budezískávat ze Slunce energii pro přístroje měřící elektrické proudy, které indukuje voda tekoucí podzamrzlými oceány Jupiterových měsíců. Ústav fyziky atmosféry AV ČR pro JUICE vyvinul měřičradiových a plazmových vln v okolí Jupiteru a jeho měsíců. (Wikipedie)

Informace o úspěšném startu:

Video Juice launch to Jupiter dokládá, že o den odložený start rakety Ariane 5 se podařil, sonda JUICE se úspěšně odpojila a zatím probíhá vše podle plánů. Gratulujeme!  Video s českým komentářem ZDE.

Kratší video: Trajektorie sondy JUICE Kredit: ESA