Rolls-Royce stvořili mamuta. Nejde ale o vzkříšení nedávno vyhynulých chobotnatců, ale největší turbodmychadlový, čili dvouproudovový motor, jaký se kdy objevil. Podle nedávného prohlášení dokončili demonstrátor vyvíjeného masivního motoru UltraFan, který by se měl dostat na komerční letouny ve třicátých letech. Brzy propuknou jeho první testy.
Pokud jde o leteckou dopravu, v tuto chvíli to vypadá, že bude ještě dlouho závislá na fosilních palivech. V dohledu zatím není alternativní pohon, který by nabízel výkon, dolet a provozní parametry byť je podobné fosilním tryskáčům. Proto Rolls-Royce pokračuje ve vývoji UltraFanu, i když jde jen o jeden z více konceptů nových motorů Rolls-Royce.
Tento gigantický letecký motor s blankytnými lopatkami je první z celé zamýšlené nové rodiny leteckých motorů. S průměrem vstupní části 3,56 m je UltraFan o téměř 5 procent větší než nynější rekordman General Electric GE9X, největší motor na dopravních letadlech.
Pro výrobu UltraFanu v Rolls-Royce počítají s novým robotizovaným výrobním procesem, založeným na 3D tisku. Díky němu mohou bez problémů vyrábět složité aerodynamické tvary lopatek. Náběžné hrany lopatek jsou stále z titanu, ale zbytek tvoří uhlíkový kompozit. Díky tomu jsou lopatky UltraFanu mnohem lehčí, než například u stávajících motorů Rolls-Royce třídy Trent. Jde o jeden z faktorů, který umožnil konstrukci tak velkých motorů, jako je UltraFan.
Pokročilá konstrukce UltraFanu zajistila snížení hlučnost o více než třetinu proti srovnatelným motorům, stejně jako významný pokles spotřeby paliva. Ta je v porovnání s motory řady Trent asi o čtvrtinu nižší. Emise nebezpečných oxidů dusíku poklesly o zhruba 40 procent a emise pevných částic prakticky vymizely. UltraFany by tedy měly mít levnější provoz, zajistí větší dolet a jsou vstřícnější vůči atmosféře.
Demonstrátor motoru UltraFan teď čekají testy ve zbrusu novém testovací zařízení Testbed 80 společnosti Rolls-Royce v britském Derby, jehož pořizovací cena byla 108 milionů dolarů. Podle Rolls-Royce jde o největší a „nejchytřejší“ testovací zařízení svého druhu na světě. Bylo navržené speciálně kvůli programu motorů UltraFan.
Video: Rolls-Royce UltraFan Engine Complete and Ready to Test
Video: Rolls-Royce | UltraFan Test Programmes
Literatura
Nová éra: Rolls-Royce v UK postaví a spustí až 15 jaderných minireaktorů
Autor: Stanislav Mihulka (29.01.2020)
Airbus vyvíjí supravodivý letecký pohon, který bude chlazený palivem
Autor: Stanislav Mihulka (22.04.2021)
Rolls-Royce poprvé zažehli letecký turbovrtulový motor na vodík
Autor: Stanislav Mihulka (01.12.2022)
Diskuze:
Převodovka
Milan Bačík,2022-12-26 14:38:55
V článku chybí skoro to nejdúležitější - Ultrafan bude mít převodovku a ty velké lopatky se budou otáčet pomaleji, než zbytek motoru. Technologie vyvýjená od 80 let a zatím u RR nasazená pouze u malých motorú. PW tuto technologii s řadou GTF úspěšně nasadil na úzkotrupá letadla Airbus A320NEO.
Demonstrator
Radomír Voráček,2022-12-25 21:17:57
Přiznám se že mi není jasný význam slova demonstrator, znám pojem model, funkční vzorek, prototyp, ověřovací série, ale s demonstrátorem jsem se ještě nesetkal, je to synonymum pro některý jmenovaný pojem, nebo se jedná o něco jiného?
Re: Demonstrator
Marek Havel,2022-12-25 22:45:26
Technologický demonstrator je fáze ještě před prototypem, jeho účel je dokázat, že dana technologie je prakticky použitelna. Sériové provedení ovšem může být kompletně prekonstruovano. Prototyp je stejný nebo podobný jako produkční vyrobek, jen je vyroben v menším množství kusů potřebným k testům apod.
Dám priklad: když v Anglii vyvíjeli první proudova letadla, tech demonstrator bylo male jednoduché letadlo které dokázalo že proudové letadlo letí, je schopné základní akrobacie, atd. Na základě získaných dát vznikl prototyp stíhačky Meteor, na tom se vychytavaly mouchy než začala seriova vyroba.
Re: Re: Demonstrator
Radomír Voráček,2022-12-26 06:27:23
Díky za odpověď, takže tedy po našem funkční vzorek, myslel jsem si to, jen jsem nikdy s pojmem demonstrátor nesetkal. Hezké Vánoce přeji. Na
Re: Re: Re: Demonstrator
D@1imi1 Hrušk@,2022-12-26 10:28:53
Dobrý den. Obávám se, že ani "vzorek" není přesným synonymem. Asi nejpřesněji bych to přeložil jako funkční předváděcí verze. Obvykle má za úkol někoho (například investory nebo potenciální zákazníky) přesvědčit, že má smysl zabývat se technologií nebo konceptem dále a dotahnout ho až do sériové verze. Naproti tomu vzorek už klidně může být součáští sériové produkce.
V americkém prostředí se "demonstrátor" ještě hodně pojí s obratem "proof of concept". Což je podle mého názoru něco, co úne vždy odpoovída středoevropskému způsobu uvažování. Našemu (my, Německo, Rakousko...) způsobu uvažování historicky odpovídá spíš perfekcionismus, který se snaží hned od začátku vytvořit hotovou verzi, kterou půjde rovnou používat a bez větších úprav sériově vyrábět.
Re: Re: Re: Re: Demonstrator
Marek Havel,2022-12-27 21:18:17
Úplně přesně, funkční vzorek to není, jen na tom výrobce dokáže že tavec funguje a musí se teprve dotáhnout do sériové verze.
Nevím jestli to souvisí s geografii, podle mmě spíš ssouvisi s průmyslovým odvětvím jestli svůj technologický demonstrator někdy ukážete verejnosti. Pokud navrhujete stroj který je od základu revoluční, musíte vyrobit něco na čem dokazeteze to funguje. I Němci když vyvíjeli kdysi svá revoluční letadla (proudový pohon, sipovite křídlo, bezocade letadlo, atd) postavili např.kluzak který dokázal že daná koncepce funguje a je pouzitelna. V autoprumyslu se to dělá take, ale díky obrovské konkurenci se tyto stroje většinou neukazuji veřejnosti, protoze ukrást myšlenku je snadné.
Re: Re: Re: Re: Re: Demonstrator
D@1imi1 Hrušk@,2022-12-28 13:25:20
S geografií podle mě souvisí hlavně ten perfekcionismus při vyvíjení nějakého nového produktu. Američané mají mnohem menší problém uvést na trh produkt, který trpí řadou dětských nemocí a nedokonalostí a celkově se méně bojí dělat chyby. Středoevropani jsou zase více precizní. Oba přístupy mají svoje výhody a nevýhody. Ten americký způsob je pružnější a dynamičtější.
U těch demonstrátorů jde často například o nějakou zbraňovou koncepci, kde nejde ani tak o to ověřit funkčnost technologie jako spíš praktičnost pro konkrétního zákazníka.
Přeji hezký zbytek roku :-)
Ještě vyvíjí?
Kuba Čižek,2022-12-25 19:43:32
Díky za zajímavý článek. Ta čísla ohledne hluku i spotřeby zní až neuvěřitelně. Snad se to podaří. A s trochou sarkazmu musím konstatovat, že mě zaráží, ze stále vyvíjí nové motory na klasicka paliva s nasazením ve 30. letech. Na tu dobu už většina automobilek avizuje ukončení výroby spalovacích motoru, tak jestli by to taky neměli zkusit na elektřinu
Re: Ještě vyvíjí?
Radoslav Porizek,2022-12-25 21:00:30
Rozhodnutie zakazat v EU vyrobu aut so spalovacimi motorov do roku 2035 je politicke rozhodnutie, ktore automobilky musia akceptovat. A to bez ohladu na to, o ake hlupe rozhodnutie sa jedna.
Letecka turbina ma reaktivny pohon, takze elektrina by sa naozaj skusat nemala - teda za predpokladu zachovania aspon zvyskov zdraveho rozumu.
Velke lietadla s velkymi turbinami su efektivnejsie. Cize je to krok spravnym smerom, aj keby sa vylepsenim neusetrila stvrtina paliva, ako tvrdi clanok.
Re: Ještě vyvíjí?
Richard Urbanovsky,2022-12-25 21:02:22
Ohlasovat mozu co chcu, fyziku neojebu. Stale neexistuje ziadne riesenie ako uchovat El energiu pre auta. Realnejaie je pouzitie nejakeho synt paliva.
Re: Ještě vyvíjí?
David Pešek,2022-12-25 22:06:38
řešení leteckého motoru čistě na elektřinu v tak velkých měřítkách není možné, jedná se o dopravní letadla a ne lehoučké driny co se udrží ve vzduchu v rámci minut. Plně elektrická by mohla být třeba vzducholoď s fotovoltaickými panely co by v případě nepřízně počasí mohla vystoupat až nad oblačnost, jelito vůbec technicky proveditelné
Re: Ještě vyvíjí?
Martin Smatana,2022-12-25 23:06:02
To má logiku - prúdové lietadlo by malo používať prúd :D, len pokiaľ možno nie morský.
Re: Ještě vyvíjí?
Petr Mikulášek,2022-12-31 06:41:06
Tak předpokládám, že hlavní funkce letadla bude lítat.
K lítání je potřeba vztlaková síla. Čím těžší stroj, tím větší síla.
K vytvoření vztlakové síly je potřeba energie. Čím větší síla, tím větší energie.
K uchování elektrické energie jsou potřeba akumulátory. Čím víc energie, tím větší a těžší.
No a akumulátory mají od přírody blbou energetickou hustotu.Asi by šlo postavit dopravní letadlo, co by lítalo na baterky, ale asi by v něm nebylo místo pro piloty, natož pro pasažéry.
Ona celá finta je tak trochu v tom, že polovina získané energie (kyslík) je u petroleje mimo letadlo a jak se spaluje palivo, klesá hmotnost letadla. Postupně se dá snižovat tah motorů a s tím i spotřeba. A pokud je v části letu menší spotřeba, dá se ta energie použít k prodloužení doletu. U baterek s čím se odlepím, s tím dosednu.
A jedna drobnost, nejlehčí baterky jsou LiIon - a ty v letadle nemají co dělat (stačí si vygooglit, jak dopadl třeba let UPS 5X-1307 dne 8.2.2006). I kdyby to dali technicky, stejně bych se cítil bezpečněj s petrolejem.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce