Výrobce luxusních automobilů a motorů Rolls-Royce, momentálně jako součást nadnárodní společnosti Rolls-Royce Holdings, je dnes druhým největším výrobcem pohonných jednotek pro letadla na světě, hned po amerických General Electric. V současnosti se spolu s dalšími významnými hráči blíží k éře bezemisního letectví.
Nedávno dosáhli významného milníku, když úspěšně otestovali moderní letecký turbovrtulový motor, který je upravený na vodíkový pohon. Zmíněný test by pozemní a odehrál se na zkušební letecké základně britského ministerstva obrany Boscombe Down. Klíčovou roli sehrál turbovrtulový motor Rolls-Royce AE 2100-A ve vodíkové úpravě. Test byl výsledkem spolupráce Rolls-Royce a britského nízkonákladového leteckého dopravce easyJet, který rovněž pokukuje po bezemisním provozu.
Pro easyJet to znamená vývoj elektrického letounu s bateriemi na krátké linky, vývoj hybridního leteckého palivového systému a nejnověji významné investice do vodíkového programu Rolls-Royce.
Cílem tohoto programu je vyvinout praktický letecký motor na vodík. Tuto ambici přitom sdílejí s dalšími giganty leteckého průmyslu, jako je například Airbus.
Motor poháněný vodíkem je jedna věc. Dalším významným dílkem vodíkové skládačky je ale původ vodíku. V současné době se vodík vyrábí především termickým rozkladem metanu ze zemního plynu a dalšími postupy, které zrovna nejsou ukázkově bezemisní. Spíše naopak. Vodíková energetika budoucnosti by měla být založená na „zeleném“ vodíku, který bude pocházet z obnovitelných zdrojů. Rolls-Royce se toho drželi i při zmíněném testu. Vodík pro vodíkový pohon vznikl díky větrné a přílivové elektřině z elektráren na Orknejích.
Rolls-Ryoce a easyJet už připravují druhé kolo pozemních testů. Tentokrát půjde o vodíkovou variantu turbodmychadlového motoru Rolls-Royce Pearl 15. Výhledově přijdou na řadu testy motoru poháněného vodíkem během letu.
Literatura
Tryskový plazmový pohon potřebuje jenom elektřinu a vzduch
Autor: Stanislav Mihulka (10.05.2020)
Airbus vyvíjí supravodivý letecký pohon, který bude chlazený palivem
Autor: Stanislav Mihulka (22.04.2021)
Britští Reaction Engines vyvíjejí amoniakové reaktory pro letadla
Autor: Stanislav Mihulka (14.11.2021)
Důmyslný modernizační systém předělá dieselový motor na 90% vodíkový pohon
Autor: Stanislav Mihulka (16.10.2022)
Diskuze:
No neviem
Macko Pu1,2022-12-02 19:02:16
Japonci idu do vlaku s rychlostou 500 km/hod na 100 pct elektrinu. Elektrolietadlo je ako studentsky vtip. To uz lepsi je hyperloop.
No neviem
Macko Pu1,2022-12-02 19:02:15
Japonci idu do vlaku s rychlostou 500 km/hod na 100 pct elektrinu. Elektrolietadlo je ako studentsky vtip. To uz lepsi je hyperloop.
Hořlavost a výbušnost
Pavel Riedl,2022-12-01 18:41:08
Když si uvědomím, kolik úsilí a času stálo zavedení bezpečnějšího leteckého paliva... a teď tam cpou vodík. Připadá mi to poněkud na palici.
A bude v tom letedle
Mirek Bautsch,2022-12-01 10:58:30
ještě nějaké místo pro užitečný náklad?
kapalný vodík = 71 g/litr = 14 litrů/kg
benzín ======= 700 g/litr = 1,43 litrů/kg
vodík = 119 MJ/kg = 8,46 MJ/litr
benzín = 44 MJ/kg = 31,2 MJ/litr
31,2/8,46=3,682
Pro stejný energetický obsah musí být nádrž na kapalný(!) vodík 3,682x větší, než nádrž na kapalné uhlovodíkové palivo.
Proto seděly raketoplány na obrovské bečce, ve které více než 3/4 prostoru zaujímala nádrž s kapalným vodíkem.
Re: A bude v tom letedle
Martin Zeithaml,2022-12-01 13:30:27
Přesně tohle mne taky napadlo a jsem rád že to nemusím hledat, máte 1* :)
Ještě bych chtěl dodat, že 80% paliva mají letadla v křídlech a nedokáži si představit křídlo letadla coby tlakovou nádobu na kapalný vodík :)
Re: Re: A bude v tom letedle
D@1imi1 Hrušk@,2022-12-01 13:55:46
Možná by stačilo rozvinout koncepci létajícího křídla. Ta pojme objemu celkem dost :)
Každodpádně dokud se nevyřeší závažnější ekologické problémy, které by zároveň šlo řešit mnohem snadněji, jsou vodíková letadla nesmyslná. Elektřinu vyrábíme ze zemního plynu dováženého tankery přes půl světa a létat budeme na vodík? (Doposud vyráběný taktéž ze zemního plynu!) To je jako pracovat ve vepříně a před šichtou na sebe parfémy od Diora.
Re: Re: Re: A bude v tom letedle
Ondřej Glac,2022-12-01 18:50:20
Nebo spíš létající trup? To jsme zase u té bečky, co na ní seděl raketoplán.
Ne, vážně. Jestli je někde na světě vodík "čistého" původu, nechť je dán na výrobu hnojiv.
Re: A bude v tom letedle
Pepa Vondrák,2022-12-03 19:02:31
... ale zase má jen 36% hmotnosti a díky tomu bude moci snížit celkové množství paliva, tak to taková bečka třeba nebude. Otázka která trápí mě je jak to budou udržovat kapalné. Když poletí třeba 10hodin tak ten vodík budou muset chladit. A to je zase dodatečná hmotnost. Ale kolik a jak to netušim. Tak se nechám překvapit. Třeba se jim to podaří nějak vyšmoulit.
Vývoj
Vladimír Bzdušek,2022-12-01 10:40:40
vodíkovej bomby išiel podstatne rýchlejšie ... a aj bez grantov ... Len neviem, čo som tým vlastne chcel povedať ...
Re: Vývoj
D@1imi1 Hrušk@,2022-12-01 11:11:33
Takže vodíkovou bombu podle Vás vyvíjeli soukromí investoři za soukromé prostředky?
Ach jo, tohle už je moc :D
Re: Vývoj
Josef Waters,2022-12-02 09:37:15
To taky nevím.
Proč by si soukromé společnosti nemohly vyzkoušet technologii, která se jim zdá jako perspektivní? Žádné granty v článku nevidím.
Re: Re: Vývoj
Radoslav Porizek,2022-12-03 10:09:51
Rolls-Royce sa mohlo rozhodnut financovat tento vyskum z roznych dovodov. Vobec nemuselo ist o perspektivnost technologie, ale iba vylepsenie PR firmy green-deal techonologiou, bez ohladu na jej nepouzitelnost. Dneska uz neexistuje velka firma, ktora by sa opovazila nenasledovat tento trend.
Jak snadné
Kamil Kubu,2022-12-01 08:30:36
Je to snadné, prozkoumávat slepé uličky, když vám to někdo platí.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce