Už nějaký čas se mluví o tom, že by 3D tiskárny mohly významně vylepšit možnosti nejen civilní výroby, ale i vojenské logistiky. Americká vlády a nepochybně i vlády dalších zemí se ani moc netají zájmem o 3D tisk pro vojenské využití. Nějaký čas to trvalo, ale teď už jsou k dispozici výkonné 3D tiskárny, které mohou vyrobit kvalitní kovové komponenty, nástroje a další věci, které mohou potřebovat na vzdálené základně nebo třeba na lodi kdesi v oceánu. 3D tisk ostatně může šetřit čas a prostředky, i když bude používán na domácí půdě, což není k zahození.
US Navy loni instalovali 3D tiskárnu na tekutý kov od Xeroxu na námořní škole Naval Postgraduate School v kalifornském Monterey. Jde o tiskárnu ElemX Liquid Metal Additive Manufacturing, kterou používají k testování 3D tisku s aditivní výrobou na vojenských misích a pro výrobu přímo na lodích US Navy, kvůli zkrácení komplikovaných a zranitelných řetězců zásobování.
Testování 3D tisku na souši jde zjevně dobře a americké námořnictvo udělalo další krok. 3D tiskárnu na tekutý kov, opět od společnosti Xerox, instalovali na palubě vrtulníkové výsadkové lodi USS Essex (LHD, Landing Helicopter Deck), tedy lodě třídy Wasp, která slouží v US Navy od roku 1992. Loď Essex se přitom i se 3D tiskárnou právě účastní populárního mezinárodního námořního cvičení RIMPAC 2022 (Rim of the Pacific Exercise), největšího na světě, které probíhá letos mezi 29. červnem a 4. srpnem, za účasti námořnictev celkem 26 zemí světa.
Pro 3D tiskárnu na Essexu by to měl být pořádný záběr. Plán byl takový, že bude vyrábět spoustu komponent a výrobků, které potřebují lodi během plavby. Jde o věci jako chladiče, pouzdra, odvzdušňovací ventily, palivové adaptéry nebo kryty ventilů. 3D tiskárna na palubě Essexu vyrábí kovové objekty do velikosti 25 krát 25 cm.
Pokud se 3D tiskárna na výsadkové lodi Essex osvědčí, tak se s nimi zřejmě budeme potkávat častěji a častěji. Námořníci si budou sami tisknout stále složitější a větší komponenty, aniž by potřebovali zakotvit v přístavu. Vše nasvědčuje tomu, že aditivní výroba je prioritou (nejen) námořnictva.
Video: 3-D Printing aboard USS Essex (LHD 2) during Noble Fusion
Video: RIMPAC 2022 Kicks Off! - The World’s Largest International Maritime Exercise
Video: Introducing the Xerox® ElemX™ Liquid Metal Printer
Literatura
US Navy v tichosti vypálili 20 vysokorychlostních projektilů z torpédoborce
Autor: Stanislav Mihulka (27.01.2019)
Vysokoenergetický laser na USS Portland v úspěšném testu sestřelil dron
Autor: Stanislav Mihulka (24.05.2020)
US Navy úspěšně otestovali námořní laser proti hladinovému cíli
Autor: Stanislav Mihulka (16.12.2021)
Diskuze:
Macko Pu1,2022-07-31 07:38:01
Mal so za to, ze materialy pre rozne pouzitie su rozne. Bude teraz stacit jeden aj na skladovanie benzinu, aj na redukcny ventil kyslikovej flase? Alebo to skor bude tlacit frcky na uniformu a piercing?
Re:
Ivo Lyčka,2022-07-31 12:11:59
Vy si nedovedete představit, že se dají tavit různé kovy a slitiny podle potřeby a podle toho se tiskárny přizpůsobí?
Re: Re:
Macko Pu1,2022-07-31 19:06:53
To by som asi nazval 3d zlievaren. Aka je vyhoda voci sustruhu a freze? Je to presnejsie? Zlievanie roznych materialov moze samozrejme vytvorit nejaky specialny material, ale to aj polotovar. Je to rychlejsie? Vie to aj silno namahane materialy? Alebo len menej namahane suciastky s nizkou presnostou?
Re: Re: Re:
Pavel Ondrejovic,2022-08-01 00:30:26
Pokial netrollite, ale naozaj ste len zaspali dobu, skuste si pozriet https://www.prusa3d.com/cs/
Vramci moznosti sa snazia robit osvetu, PDF ktore ponukaju na tej stranke da cloveku celkom obstojny prehlad.
Re: Re:
Aleš Procháska,2022-08-01 15:20:59
Moc si to představit nedovedu. U takovéhle tiskárny budou rádi, když dokáže pracovat s jediným materiálem, namíchaným přesně pro tuhle technologii. Podle datasheetu jde o slitinu AlSi7Mg0.6, takže výrobky budou nejspíš vypadat jako hrubý, do písku litý, lehce porézní odlitek. Mechanickými vlastnostmi lehce horší než dural, s poněkud lepší odolností proti korozi v mořské vodě. Což o to, pro spoustu aplikací to může být užitečné, dovedu si představit součástky kde tahle kvalita nevadí a pokud budou speciálně navržené pro 3D tisk nebo bude následovat jednoduché obrobení (vystružení, zabroušení dosedacích ploch), může být jejich spektrum docela široké. Ovšem kdyby se mě U.S. námořnictvo zeptalo, doporučil bych mu raději použití CNC obrábění ze sady předpřipravených polotovarů s unifikovaným upínacím rozměrem a vývoj software, kterému "předhodíte" model součástky a on už všechno další, včetně postupu, volby nástrojů a řezných podmínek vyřeší sám (neboť ač to může být s podivem, takový CAM dosud neexistuje).
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce