Zatím jde o demonstrační pokus v rámci projektu EU Horizon 2020 SUN-to-LIQUID, na kterém se kromě španělského výzkumného institutu IMDEA Energy podílí například i Spolková vysoká technická škola v Curychu (ETH Zürich) nebo německá společnost Bauhaus Luftfahrt e.V.
Solární věžovou palivovou elektrárnu u města Móstoles tvoří soustava 169 zrcadel automaticky sledujících Slunce, jež odrážejí a soustřeďují jeho zář do otvoru na vrcholu 15metrové věže. Fokusované světlo, které průměrně odpovídá 2 500násobku slunečního toku (v maximu až 4 000násobku) řízeně ozařuje 16centimetrové okno válcové dutiny – reaktoru. Jeho vnitřní plášť je pokrytý vysoce porézní vrstvou oxidu ceričitého (viz obrázek). Působí jako katalyzátor, který se účastní chemických reakcí, ale vystupuje z nich nezměněný.
Když vlivem soustředěného záření stoupne v dutině reaktoru teplota až na 1 500 °C, struktura oxidu ceričitého částečně redukuje, tedy přichází o nějaké atomy kyslíku, který se odvede ven. Pak se odklonem zrcadel teplota sníží na asi 900 °C a do válce se tryskami přivede oxid uhličitý, vodní pára a inertní argon. Zredukovaný oxid ceru si nyní chybějící kyslík opět přivlastní tím, že ho ukradne molekulám CO2 a H2O. Tedy je zredukuje na oxid uhelnatý (CO) a vodík (H2). Oba tyto plyny jsou složkami takzvaného syngasu (syntetického plynu), který z reaktoru proudí potrubím do výrobní jednotky u základny věže, kde je z něho Fischerovým–Tropschovým procesem syntetizován petrolej a další uhlovodíky.
Jde tedy o plně integrovaný termochemický výrobní řetězec, který zatím dokáže využít jen 4,1 procent dopadající sluneční energie. Za devět dnů zkušebního provozu palivová elektrárna vyprodukovala 5 191 litrů syngasu. Zdá se to být relativně velké číslo, nicméně produkce výsledného leteckého petroleje již není tak povzbudivá – v průměru jen litr za den. A to je míň než málo, když si uvědomíme, že například Jumbo Jet (Boeing 747) spotřebuje při startu a vystoupání do letové výšky asi 19 000 litrů paliva. Další hodnoty spotřeby paliva u různých letadel například zde.
I kdyby rekuperace tepla zvýšila u této bezpochyby zajímavé ekologické technologie účinnost z dosažených 4 % na předpokládaných 20 %, nemá potenciál zajistit co jen trochu relevantní podíl na spotřebě paliva v leteckém průmyslu. Zejména v době velké vlny vyzbrojování. Pro rozvoj a konkurenceschopnost jakékoli země byl, je i bude rozhodující dostatek ekonomicky dostupných energetických zdrojů.
Video: Projekt SUN-to-LIQUID - Obnovitelná paliva ze sluneční energie
Literatura: IMDEA Energy Institute, ScienceNews, Joule (volně přístupný odborný článek)
Diskuze: