Významný průlom: Čína postavila prototyp reaktoru s protonovým urychlovačem  
Čína podle všeho postavila prototyp ADS reaktoru (Accelerator-driven subcritical reactor) s urychlovačem protonů a subkritickým štěpným reaktorem. Takový systém recykluje vyhořelé štěpné palivo a zároveň je mnohem bezpečnější než stávající štěpné reaktory, vzhledem k subkritickému provozu.
Schéma ADS reaktoru. Kredit: Zhiguang et al. (2019).
Schéma ADS reaktoru. Kredit: Zhiguang et al. (2019).

Čína v posledních letech mohutně investuje do pokročilých systémů jaderné energetiky. Jejich úsilí přináší výsledky, které se určitě vyplatí bedlivě sledovat. Institut moderní fyziky Čínské akademie věd letos v lednu oznámil dokončení stavby prototypu pozoruhodného ADS reaktoru (Accelerator-driven subcritical reactor) neboli reaktoru s „protonovým dělem“, jak laškují Thomas Corbett a Peter W. Singer ve svém komentáři v Defence One.

 

Tchajšanská jaderná elektrárna. Kredit: EDF Energy.
Tchajšanská jaderná elektrárna. Kredit: EDF Energy.

Ve standardním štěpném reaktoru se štěpí atomy paliva, jako je uran-235. Vyhořelé palivo se nějakou dobu chladí a pak se někam uloží, asi tak na několik století. Po celou tu dobu s ním jsou problémy. Technické, bezpečnostní a především politické. ADS reaktory nabízejí úplně jiný model fungování štěpného reaktoru.

 

Systém ADS reaktoru má tři klíčové součásti. Lineární urychlovač protonů (1) odpaluje protony do spalačního (tříštivého) terče (2), který obsahuje atomy vybraného těžkého izotopu (nejspíš bismut), obklopené vyhořelým palivem a čerstvým štěpným materiálem (nejspíš thorium-232 nebo uran-238). Subkritický reaktor (3) obsahuje palivo, v němž probíhá štěpná reakce. Když urychlené protony zasáhnou těžký izotop ve spalačním terči, dojde k uvolnění velkého množství neutronů, které vniknou do vyhořelého paliva a udělají z nich „nové“ palivo. Velkou výhodou je, že jde o proces hlídaný zpětnou vazbou, takže se nemůže rozběhnout štěpná reakce ani tavení reaktoru.

 

Vogtle Electric Generating Plant, Waynesboro. Kredit: NRC.
Vogtle Electric Generating Plant, Waynesboro. Kredit: NRC.

Jak upozorňují Corbett se Singerem, Čína, na rozdíl od řady dalších zemí, dál sází na jaderné štěpení jako na významnou energetickou technologii. Hodlají do roku 2035 utratit 440 miliard dolarů a postavit za ně nejméně 150 nových jaderných reaktorů. Pokud bude Čína dál úspěšně pokračovat ve vývoji ADS reaktorů, mohly by účinně recyklovat vyhořelé palivo z těchto plánovaných reaktorů.

 

Oproti tomu ve Spojených státech jaderná energetika zjevně stagnuje nebo spíše prochází úpadkem. Investice jsou mnohem nižší než v Číně. Dva nejmladší reaktory zprovoznili v letech 2016 a 1996. V současnosti probíhají stavební práce na pouhých dvou nových reaktorech (Vogtle Units 3 a 4 u Waynesboro), zatímco u 21 reaktorů probíhá ukončení jejich provozu. Pokud chtějí Spojené státy a další země držet krok, budou muset dramaticky přehodnotit přístup k jádru. Právě ADS reaktory představují jeden z možných směrů vývoje, v neposlední řadě kvůli tomu, že jsou mnohem bezpečnější. Velmi slibné jsou i malé a modulární jaderné reaktory.

 

Video: NUCLEAR01x_2016_6.3_Accelerator_Driven_Systems


Literatura

Defence One 13. 6. 2022.

Datum: 13.06.2022
Tisk článku

Související články:

Jádro vrací úder: Startup NuScale vyvíjí převratný malý reaktor     Autor: Stanislav Mihulka (16.12.2019)
Radioaktivní „bonbony“ zajistí bezpečnost nové generace jaderných reaktorů     Autor: Stanislav Mihulka (03.07.2020)
Nové thoriové jaderné palivo ANEEL podpoří renesanci jaderné energie     Autor: Stanislav Mihulka (28.09.2020)



Diskuze:

Trochu podrobněji o tom,

Vladimír Wagner,2022-06-15 18:25:56

jak pracují urychlovačem řízené transmutory je zde: https://www.osel.cz/11205-budeme-spalovat-jaderny-odpad-urychlovacem-rizenym-transmutorem.html

Odpovědět


Re: Trochu podrobněji o tom,

Vladimír Wagner,2022-06-15 18:27:20

Je tam i podrobněji o projektu MYRRHA.

Odpovědět

Myrrha

Mojmir Kosco,2022-06-15 06:25:19

Víc než výlevy jak to " dekadentnímu , shnilému, západu , nejde a nechce šlapat podle toho co si já myslím " a veřejnost ta drzost ! má dotazy na které já neumím odpovědět mám s projekty problém a nepřiznám to a pak se divím že se jádru nevěří .

Slyšel v jakém stavu je Myrhha... případně rozdíl v koncepci (ale to chci moc ) Stačí pouze zda čínský prototyp je energeticky plusový . A je vyřešen hlavní problém rozptyl a zpětný chod neutronů?. To by umožnilo komerční provoz a oprávněně tribunu s různými tulipány vytvářející obraz reaktoru. Nebo je ve stadiu fúzního reaktoru kdy kromě drobných problémů které vyřešíme během pětiletky (50 leta) až po dnešek fúzní reaktor má drobné problémy ,které vyřešíme do 50 let...

Nebo do článku napsat že jediný zdroj neodpovídá na hlavní otázky kolem ADS reaktoru ,a byl postaven hlavně proto aby na ně zodpověděl ...



-

Odpovědět

D@1imi1 Hrušk@

Jan Avie,2022-06-14 13:03:39

Téměř nikdy do diskuzí nepřispívám, ale je pár věcí, které mne k tomu donutí. Ten, kdo označuje určitou skupinu lidí za parazity (a ještě se tím veřejně prezentuje), je v mých očích hlupák. Možná máte nadprůměrnou inteligenci a možná rozumíte jaderné fyzice, ale na meritu věci to nic nemění. Hledání parazitů je "zábava" totalitních režimů, v těch se vždy nějací našli.
P.S. Nemusíte na můj příspěvek reagovat. Nechci se zaplétat do planých debat, takže nebudu odpovídat. (Ani na to nemám čas.)

Odpovědět


Re: D@1imi1 Hrušk@

D@1imi1 Hrušk@,2022-06-14 15:31:18

Vida - stará dobrá partizánská taktika "Vystřel a uteč!" :))
Dobře, nebudu dál reagovat, ať máte klid ;-)

Odpovědět


Re: D@1imi1 Hrušk@

Daniel Slovák,2022-06-14 21:43:30

Parazit je ten, kto zo systému len berie a nič nedáva. Za 40 rokov som si napr. nevšimol nič čo by naši rómski spoluobčania dali Slovensku.

Odpovědět


Re: Re: D@1imi1 Hrušk@

Karel Vojtěch,2022-06-14 23:19:11

Ve třicátých letech Židé, v padesátých buržousti a kulaci, za normalizace máničky ... Vždycky se někdo najde.

Odpovědět


Re: Re: D@1imi1 Hrušk@

Jiří Kolumberský,2022-06-15 07:32:24

Míchat dohromady jadernou energetiku a politiku není z mého pohledu moudré. Tzv. Západ to provádí ve všech sférách, včetně vědy, umění a sportu. A to je projev zkázonosné totality. Věda má být naprosto objektivní, jestli navrhne nový typ reaktoru sparťan nebo slávista či baníkovec.

Odpovědět


Re: Re: Re: D@1imi1 Hrušk@

Max Karas,2022-06-15 12:44:01

To by ovšem platilo, pokud by vynález mohl být použit k blahu všech vyjmenovaných. Zde ovšem hrozí, že jedna strana získá výhodu, která jí zajistí takové možnosti, že jí ty ostatní strany nebudou schopny konkurovat a udržovat s ní krok. Následky jsou celkem jasné.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: D@1imi1 Hrušk@

Jiří Kolumberský,2022-06-17 11:59:52

Dovolím si nesouhlasit. Proč by ten lepší a shopnější měl být oloupen o plody své práce? V duchu takové ideologie neschopní mají mít neomezené právo parazitovat na pracovitých a schopných? Dějiny tvoří osobnosti.A jen dva až tři milony lidí z celé světové populace neparazitují na těch ostatních a jsou plně nezávislí, ti ostatní jen slouží nebo cizopasí.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: D@1imi1 Hrušk@

D@1imi1 Hrušk@,2022-06-17 14:17:32

2-3 miliony je počet domorodců zcela netknutých civilizací? To bych řekl, že bude o něco víc.

V civilizaci není nikdo zcela nezávislý. A každý buď víc slouží nebo cizopasí. I ten, kdo něco řídí nebo vynalézá, tím buď dělá službu civilizaci a nebo cizopasí.

Odpovědět

Zoufalství

D@1imi1 Hrušk@,2022-06-14 01:24:12

Ano, toto, případně množivé reaktory jou budoucností energetiky. Ani fúze (ta možná v dalších stoletích), natož OZE. Je pro mě čiré zoufalství sledovat, jak od "nás" Čína přebírá roli technologického i geopolitického hegemona a my zatím v Evropě pácháme řízenou sebevraždu likvidací energetiky a průmyslu (o podpoře parazitního obyvatelstva nemluvě).

Odpovědět


Re: Zoufalství

David Oplatek,2022-06-14 09:04:29

Za to si může jednotlivě každý z nás. Volíme si Ježíšky s dárky, a nebo k volbám vůbec nechodíme (Evropský parlament). Pak se dostanou k moci extrémisti, hlupáci s blbci a zloději. A ti schopní a čestní si přece nebudou špinit ruce, a tak mlčí. Naopak, ti by si je měli špinit nejvíc!

Dobře nám tak!

Odpovědět


Re: Re: Zoufalství

Max Karas,2022-06-14 09:24:30

Nemyslím si, že máte pravdu. Můžete být sebechytřejší, ale nic nezměníte. I kdyby k volbám šli všichni. Problémem je demokracie, humanita, lidská práva a další podobné věci.

Odpovědět


Re: Re: Re: Zoufalství

David Oplatek,2022-06-14 10:37:13

Problém je, že ti skutečně schopní mlčí a ta drobotina, co ne, je překřičena neschopnými, línými lenochy a podnikavci.

Pro řešení nejpalčivějších problémů tu máme referenda. Nevšiml jsem si, že by byl v dnešní době tento nástroj použit?

A řeknu to rovnou: měli bychom být konstituční monarchií, neumíme si vládnout sami.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Max Karas,2022-06-14 10:44:09

Ale ani referendum nic nezmění. A už vůbec ne v situacích, kdy půjdou dvě věci proti sobě, viz třeba liniové stavby.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Petr Pavlata,2022-06-14 11:09:30

Co Janečkova D21?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Max Karas,2022-06-14 11:55:48

Ale to to nejde, sice jiný volební systém, ale stále neřeší potřebu rozhodovat podle potřeb a rychle. Prostě když stát bude chtít postavit jaderku nebo dálnici, není možné, aby to někdo blokoval, jako třeba Havránková dálnici nebo různí ekologové a aktivisté cokoliv dalšího. U nás jsme se 20 let matlali s kouskem dálnice kvůli jedné ženské, v Číně, kdy chtěli přehradu, tak postě vysídli stovky tisíc lidí a mají přehradu. Pokud se stát rozhodne pro jaderku nebo jaderné úložiště, tak než my vyřídíme papíry, oni to mají postavené... Z hlediska žití je samozřejmě demokracie lepší, nikdo nechce, aby den ze dne přijel bagr a srovnal mu dům se zemí jen proto, že tam má vést nájezd na dálnici. Ovšem z hlediska možností rozvoje, výzkumu nebo státní výstavby nás diktatury a nedemokratické režimy převálcují.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

D@1imi1 Hrušk@,2022-06-14 12:15:23

Demokracie není nutně překážkou. V demokratickém Německu stát dokáže jednat celkem pružně a rázně. Potřebovali plynovod? Za deset let stál. Chtěli zavřít jaderky? Stalo se. Chtěli více OZE? Postavily se. Kdyby se stejným zápalem stavěli jaderky a vyvíjeli urychlovačem řízené a množivé reaktory, možná už by teď vyráběli elektřinu bezemisně a v dohledné budoucnosti by ani neprodukovali jaderný odpad. Prostě by ho recyklovali.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Max Karas,2022-06-14 12:52:57

Ano, to je v pořádku. Otázka je, že pokud by nebyla demokracie, ale vládlo se autoritativně, zda by k rozhodnutí zavřít jaderky vůbec došlo, stejně tak zda by došlo k více OZE.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

D@1imi1 Hrušk@,2022-06-14 13:01:09

To je dost hypotetická otázka. Čistě teoreticky: mohlo by k tomu dojít. I autoritářské režimy dělají velmi iracionální kroky. Čínské hospodářské experimenty vedoucí k hladomorům jsou přesvědčivým důkazem.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Mirek Bárta,2022-06-14 14:22:29

O jakých hladomorech způsobených Čínou píšete?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

D@1imi1 Hrušk@,2022-06-14 17:25:19

Velký skok vpřed.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Mirek Bárta,2022-06-14 14:18:57

Podle mého názoru jsou referenda vhodná pro politické otázky, ale řešení čistě odborných témat by mělo být ponecháno na odbornících, kteří by ale měli vzít do úvahy všechny podtatné faktory.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Max Karas,2022-06-14 14:39:36

No jo, ale to je právě ten kámen úrazu. Co je podstatný faktor? A kdo určí, co je a nebo co není důležité, nebo jakou má co při rozhodování mít váhu? Bude ten odborník humanista, nebo technokrat? Kdo bude odborníky do komisí vybírat? Dva týmy mohou dojít k odlišným řešením. A co když budou dvě skupiny odborníků řešit dva problémy, ale řešení půjdou proti sobě? Ustanoví se třetí skupina?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Mirek Bárta,2022-06-14 18:25:59

Málokdy se najde něco, na čem je všeobecný souhlas. Proto je pořád je lepší, když o odborné věci rozhodují odborníci než ti, kteří o tom naprosto nic neví.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Max Karas,2022-06-15 12:46:31

Jenže ono je to občas jedno, protože se v názorech často rozchází i ti odborníci. A jak chcete řešit situace, kdy jeden odborník říká A a druhý B? Stačí se podívat, jak se někdy liší i jen obyčejné posudky soudních znalců :-(

Odpovědět


Re: Re: Zoufalství

D@1imi1 Hrušk@,2022-06-14 10:02:01

Prosím Vás, jak by mohly volby změnit směřování evropské nebo alespoň české energetiky? Té problematice evidentně moc nerozumí ani většina politiků a to jsou lidé s nadprůměrnou inteligencí. Vážnost energetické situace před rokem chápala nanejvýš desetina populace a to ke změně skrze volby nestačí.

Volby by případně mohly změnit ten dodatek o parazitním obyvatelstvu, protože na to má většina lidí (alespoň v ČR) jasný názor, ale ČR stejně nemůže tyto kroky dělat izolovaně, nejsme v právním vakuu.

Já to spíš vidím tak, že pro některé kruhy establishmentu je současné směřování Evropy výhodné, protože si upevňují svoje mocenské a ekonomické pozice, ale dostatečně si neuvědomují, že jejich děti a možná i oni sami budou takto za 30 - 50 let čínskými pohůnky.

Odpovědět


Re: Re: Re: Zoufalství

Alyo Sha,2022-06-14 10:16:56

Okamura? Matovic? Trump? ... Politici su ludia s nadpriemernou inteligenciou? Kolki z nich maju falosne diplomy. To o velkej inteligencii nesvedci. Mozno tak jeden dvaja na planete skutocne maju ndpriemernu inteligenciu. Zvysok su skor psychopati. A ktori nie su psychopati, ti su idealisti. Rovnako nebezpecne.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Zoufalství

D@1imi1 Hrušk@,2022-06-14 10:44:31

Průměrná inteligence odpovídá IQ 100 a to většina politiků má. Pro pochopení technického problému (energetiky) není podstatné, jestli je někdo psychopat, ale právě IQ. Politiky jsem uvedl jen jako dobře viditelný příklad. Zkuste se lidí mimo svoji sociální bublinu zeptat na jejich znalosti a názory o energetice. Většina chápe jen to, jak velkou fakturu platí jejich domácnost a nemálo lidí s volebním právem nechápe ani to.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Petr Pavlata,2022-06-14 11:09:08

Spousta lidí ani chápat nechce, protože se jim výsledek prostě nelíbí. Takže budou dokola omílat nesmysl, i když vědí, že to není pravda.

Odpovědět


Re: Re: Re: Zoufalství

Max Karas,2022-06-14 10:52:12

Ani to, že chápete situaci, nepomůže. Stačilo se podívat na to, jak se přistupovalo ke covidu. I velmi chytří lidé, kteří jsou špička ve svém oboru, vybírali to nejhorší možné řešení, protože upřednostňovali humanitní přístup před ekonomickým.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Petr Pavlata,2022-06-14 11:08:07

Emoce nemají v rozhodování co dělat. Vždycky to vede k horším výsledkům.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Zoufalství

D@1imi1 Hrušk@,2022-06-14 11:11:24

Covid bych do toho netahal. To byl velmi multidisciplinární problém (epidemiologie, virologie, sociologie, ekonomie...). Jestli máte pocit, že té problematice rozumíte natolik, že jste dokázal předem s jistotou určit optimální přístup ke covidové epidemii, zřejmě u Vás šlo o Dunningův–Krugerův efekt.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Max Karas,2022-06-14 11:48:02

Ale houby. Naopak je to krásný příklad. Jediné, co bylo za problém, byla otázka, zda nechat umřít přestárlé, nemocné a slabé kusy, nebo ekonomiku. Nic víc. Vaše poznámka mohla platit pro začátek, kdy se ještě nevědělo co a jak, ale později bylo přesně známo, o co jde. Však i politici jasně říkali, že už jde jen o ochranu určitých skupin obyvatelstva. Takže asi tak. Více s k tomu vracet nebudu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

D@1imi1 Hrušk@,2022-06-14 12:03:15

Ne, nevracel bych se k tomu. Je to teď bezpředmětné a doufám, že se toho někdo další nechytne a nezaplní se to tu příspěvky o covidu!!

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Max Karas,2022-06-14 13:16:38

Ano. Také to bylo použito jako příklad. A očividně dobrý :-) Covid ani opatření samozřejmě rozebírat nechci, z hlediska této debaty to ani není důležité, princip je jasný.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

David Oplatek,2022-06-14 14:43:00

Covid bych do toho tahal!

Připomněl slabiny demokratického systému - tj. každý se může na hlouposti druhých napakovat a vlivem prodejných médií tak i získat reálnou moc. Ti lidé věděli, že lžou a činili tak cíleně za účelem zisku.

Odpovědět


Re: Re: Re: Zoufalství

Martin Dolejš,2022-06-14 11:09:32

A v Číně tedy mají politiky s nadprůměrnou inteligencí? Nebo je nadprůměrně inteligentní celá vládnoucí komunistická strana? Nějak tápu.

Nebo chcete tvrdit, že inteligentní je despotický komunismus a hloupá je demokracie?

Uniká my logika vaší myšlenky a pozastavuji se nad vaší genialitou v oblasti sociologie a její aplikace na inteligenci státu. Neradíte těm Číňanům Vy? Podle Vaší samolibosti mám podezření, že řídíte zeměkouli.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Zoufalství

D@1imi1 Hrušk@,2022-06-14 11:33:16

Zkusím to tedy pro Vás znova:

1. Politiky mají nadprůměrně inteligentní všude. U nás i v Číně.
2. Chyb se můžou dopouštět i inteligentní lidé. Historie je toho plná.
3. Demokracie má (podle mého názoru) jen omezený vliv na směřování společnosti. Směr společnosti z velké části určuje nikým nevolený establishment skrze média, finance a lobbing.
4. Západní establishment dle mého názoru dělá chybu, že obětuje západní civilizaci za dočasné výhody, ale v měřítku několika desetiletí na tom prodělá.
5. Tápu, co s tím stavem může člověk dělat, když se mu taková budoucnost nelíbí, ale nemá reálnou moc. Emigrovat? Kam?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Martin Dolejš,2022-06-14 12:21:54

Add1) To je Váš subjektivní dojem nebo své tvrzení můžete dokázat?

Add2) Co to má společného s problematikou? To je přece axiom, který ovlivňuje vše. Navíc jde proti vašemu tvrzení, protože pokud udělá chybu autokrat, tak už je bez šance ho v chybě zastavit nebo jí napravit, protože je nejvyšším exekutorem.

Add3) O co opíráte svoje tvrzení? Pokud o historická fakta, tak jste trochu vedle. Autokracie oproti demokracii vždy vede k sociálnímu a technologickému úpadku. Čína čerpá především z technologií demokratických zemí a to že některé myšlenky nebo technologie rozvíjí ještě neznamená, že je obecně její politické podhoubí vhodnější pro lidský rozvoj a je jedno v jaké sféře lidské činnosti. Spíš se dokazuje, že Čína obratně využila liberální myšlenky v obchodu a v technologii, nicméně v poslední letech utahuje šrouby a to už je znát i na tom, že ve spoustě věcech začíná ztrácet, ať už se jedná o ekonomický růst nebo držení kroku s technologickými špičkami. A ten důvod je v tom, že se zase jednomu mocichtivému pánovi a uskupení kolem něj zachtělo být strýčkem, císařem Nefritového císařství.

To co papouškujete je standardní konspirace, která i kdyby byla pravdou, tak je to pořád pro rozvoj lepší, než když směr určuje polytbyro nebo jeden člověk, který zdaleka nemá kapacitu, viz. současné Rusko... Které jasně ukazuje kam autokracie vede, do totálního sosíální, ekonomického i technologického úpadku. Vše je podřízeno koncentraci moci do úzkého okruhu lidí.

Add4) To je naprosto obrácená logika, právě tento směr obětuje dočasné výhody jednoduchého rozhodování autokratického systému (které může krátkodobě vyčerpat zdroje za cenu dlouhodobých ztrát diverzity) a funguje na přirozeném principu evoluce, nikoli centrálně závislému systému "alpha samce".

Add5) Můžete emigrovat do Číny, pokud souzníte s jejich filozofií.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

D@1imi1 Hrušk@,2022-06-14 13:13:27

Bod 3. se Vám pokusím vysvětlit znova, tam jsem se mohl vyjádřit přesněji. Tedy: Můj názor (!názor!) je, že směr společnosti V DEMOKRATICKÝCH STÁTECH je demokratickými mechanismy řízen jen omezeně. Obrovskou roli v řízení má tzv. establishment.

U zbylých bodů je problém Vašeho nepochopení způsobený na čistě přijímači.

Add5) Jste zaseklý v uvažování: demokracie/diktatura, ale to je z Vaší hlavy, v mých příspěvcích to nenajdete. Já nechci v Evropě bezcitnou čínskou diktaturu (nebo pročínský establishment), ale bez návratu k racionálnímu jednání je to naše nevyhnutelná budoucnost.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Petr Pavlata,2022-06-14 14:19:35

Izrael. Je to naše kultura, ale velmi tvrdě racionální.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zoufalství

Macko Pu1,2022-06-14 15:59:44

Ktovie ako to tam je na temu establishment?

Odpovědět


Re: Zoufalství

Marcheta Ferarri,2022-06-14 14:36:23

Jeste stesti ze nesmysleji vsichi na svete jako Vy, tobychom jeste tancovali kolem ohne a utirali si zadky listim.

Odpovědět


Re: Re: Zoufalství

Jan Novák9,2022-06-14 15:12:41

Zřejmě patříte k lidem kteří by nás pod výmluvou záchrany planety před smrtelným nebezpečím oteplení o 1,5°C rádi k tanci kolem ohně a k utírání zadku listím vrátili.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz