Vlak na baterky „Infinity Train“ bude nabíjet sám sebe, gravitací  
Jak zařídit, aby bylo možné provozovat vlak s elektrickým pohonem na baterie a přitom nebylo nutné tyto baterie nabíjet z vnějšího zdroje energie? Australská těžební společnost Fortescue plánuje využívat topologie krajiny Západní Austrálie a nabíjet baterie vlaku Infinity Train když pojede naložený z kopce. Podle jejich propočtů by to mělo fungovat.
Trať k dolu Eliwana. Kredit: Fortescue Metal Group.
Trať k dolu Eliwana. Kredit: Fortescue Metal Group.

V australských pustinách se těží cenné suroviny, které pak vozí k dalšímu zpracování téměř nekonečné nákladní vlaky. Které samozřejmě zatěžují prostředí emisemi. Australská těžební společnost Fortescue se s tím rozhodla něco udělat. Hodlají své těžební operace do roku 2030 nechat „zezelenat“, jak to jen půjde. Svá „zelená“ řešení pak samozřejmě mohou prodávat ostatním.

 

Logo. Kredit: Fortescue Metal Group.
Logo. Kredit: Fortescue Metal Group.

Do zelených technologií pronikají prostřednictvím dceřiné společnosti Fortescue Future Industries, která nedávno získala společnost Williams Advanced Engineering. V těchto dnech společně představili svůj první společný projekt, který si ihned získal pozornost světových médií. Jde o „Nekonečný vlak“ (Infinity Train) s elektrickým pohonem na baterie, který by měl „věčně“ vozit vytěženou železnou rudu, aniž by kdy potřeboval nabíjet baterie z vnějšího zdroje energie.

 

Jak uvádí šéfka Fortescue Elizabeth Gaines, Infinity Train má našlápnuto k tomu, aby se stal vlakovou soupravou s nejvíce efektivním elektrickým pohonem na baterie na světě.

 

Nekonečné vlaky v australské pustině by měly zezelenat. Kredit: Fortescue Metal Group.
Nekonečné vlaky v australské pustině by měly zezelenat. Kredit: Fortescue Metal Group.

Baterie tohoto vlaku se totiž budou dobíjet, když pojede naložený v úsecích směrem z kopce. Díky tomu nebude Infinity Train potřebovat další infrastrukturu, která by zajišťovala nabíjení baterií vlaku. Podle Gainesové je to extrémně efektivní řešení pro eliminaci nafty a emisí, které jsou teď typické pro operace společnosti Fortescue.

 

Detaily zatím nejsou příliš jasné. Odborníci ale podle všeho spočítali, že na tratích k dolům společnosti Fortescue lze nalézt úseky, na nichž může vlak naložený rudou jet takovým způsobem, že při tom nabije své baterie. Po vyložení rudy bude Infinity Train mnohem lehčí a dokáže dojet zpět do dolu, kde opět naloží rudu, aniž by musel nabíjet baterie jinde.

 

Jde o velice zajímavý projekt a rozhodně bude fascinující ho sledovat. Jak se ale dalo čekat, hned se kolem něj vynořila spousta otázek. Jaké jsou topologické parametry krajiny, při nichž může takový systém provozu fungovat? Fungovalo by to i jinde než ve vyprahlých pustinách Západní Austrálie? Jde o naprosto specifický případ nebo jsme svědky vzniku nové technologie nákladní dopravy? A hlavně, vyplatí se to finančně, včetně situací, kde zřejmě bude nějaké to nabíjení elektřinou z jiných zdrojů nutné? Doufejme, že brzy bude vše jasnější.

 

Video: Fortescue on Accelerated Path for Net-Zero Emission: CEO

 

Literatura

New Atlas 1. 3. 2022.

https://newatlas.com/author/loz-blain/.

Datum: 03.03.2022
Tisk článku

Související články:

Transportní systém HyperPort je jako hyperloop pro nákladní kontejnery     Autor: Stanislav Mihulka (12.07.2021)
Volvo vyrábí první vozidlo světa z „bezfosilní“ oceli     Autor: Stanislav Mihulka (17.10.2021)
Přichází doba elektrických lokomotiv na baterky?     Autor: Stanislav Mihulka (15.11.2021)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz