V australských pustinách se těží cenné suroviny, které pak vozí k dalšímu zpracování téměř nekonečné nákladní vlaky. Které samozřejmě zatěžují prostředí emisemi. Australská těžební společnost Fortescue se s tím rozhodla něco udělat. Hodlají své těžební operace do roku 2030 nechat „zezelenat“, jak to jen půjde. Svá „zelená“ řešení pak samozřejmě mohou prodávat ostatním.
Do zelených technologií pronikají prostřednictvím dceřiné společnosti Fortescue Future Industries, která nedávno získala společnost Williams Advanced Engineering. V těchto dnech společně představili svůj první společný projekt, který si ihned získal pozornost světových médií. Jde o „Nekonečný vlak“ (Infinity Train) s elektrickým pohonem na baterie, který by měl „věčně“ vozit vytěženou železnou rudu, aniž by kdy potřeboval nabíjet baterie z vnějšího zdroje energie.
Jak uvádí šéfka Fortescue Elizabeth Gaines, Infinity Train má našlápnuto k tomu, aby se stal vlakovou soupravou s nejvíce efektivním elektrickým pohonem na baterie na světě.
Baterie tohoto vlaku se totiž budou dobíjet, když pojede naložený v úsecích směrem z kopce. Díky tomu nebude Infinity Train potřebovat další infrastrukturu, která by zajišťovala nabíjení baterií vlaku. Podle Gainesové je to extrémně efektivní řešení pro eliminaci nafty a emisí, které jsou teď typické pro operace společnosti Fortescue.
Detaily zatím nejsou příliš jasné. Odborníci ale podle všeho spočítali, že na tratích k dolům společnosti Fortescue lze nalézt úseky, na nichž může vlak naložený rudou jet takovým způsobem, že při tom nabije své baterie. Po vyložení rudy bude Infinity Train mnohem lehčí a dokáže dojet zpět do dolu, kde opět naloží rudu, aniž by musel nabíjet baterie jinde.
Jde o velice zajímavý projekt a rozhodně bude fascinující ho sledovat. Jak se ale dalo čekat, hned se kolem něj vynořila spousta otázek. Jaké jsou topologické parametry krajiny, při nichž může takový systém provozu fungovat? Fungovalo by to i jinde než ve vyprahlých pustinách Západní Austrálie? Jde o naprosto specifický případ nebo jsme svědky vzniku nové technologie nákladní dopravy? A hlavně, vyplatí se to finančně, včetně situací, kde zřejmě bude nějaké to nabíjení elektřinou z jiných zdrojů nutné? Doufejme, že brzy bude vše jasnější.
Video: Fortescue on Accelerated Path for Net-Zero Emission: CEO
Literatura
https://newatlas.com/author/loz-blain/.
Transportní systém HyperPort je jako hyperloop pro nákladní kontejnery
Autor: Stanislav Mihulka (12.07.2021)
Volvo vyrábí první vozidlo světa z „bezfosilní“ oceli
Autor: Stanislav Mihulka (17.10.2021)
Přichází doba elektrických lokomotiv na baterky?
Autor: Stanislav Mihulka (15.11.2021)
Diskuze:
V principu asi možné :-)
Aleš Procháska,2022-03-04 22:42:49
Doprava železné rudy v Norskku https://cs.wikipedia.org/wiki/Malmbanan v podobném režimu funguje už dlouho.
Re: V principu asi možné :-)
Josef Hrncirik,2022-03-07 13:08:26
Z odkazu jsem vydoloval, jen že tlak na nápravu je cca 30 t. Ani stopa nějaké bilance energií či rekuperace.
Podíváme-li se na mapu švédské Kiruny, je vidět, že momentálně se těží ruda hlavně z hloubky cca 600 m pod úrovní moře.
https://www.miningmetalnews.com/20190803/1007/ore-running-short-kiruna-mine
Jára da by nechal díru v zemi zatápět vodou jako přečerpávačku i s nebohými Dařbujány.
Jen aby australští inženýři počítali správně...
Ladislav Truska,2022-03-03 18:10:07
a aby se jim v nížinách nezačaly hromadit vlaky...
Electric dump truck
Ladislav Velební,2022-03-03 10:23:43
Vyzerá sa, že ten koncept sa už používa dlhšie.
https://www.wired.com/story/this-huge-electric-dump-truck-never-needs-to-plug-in/
Re: Electric dump truck
Josef Hrncirik,2022-03-07 12:56:45
Nikdo nepochybuje, že při velkém spádu a na krátké vzdálenosti to fungovat může. Píší: dumper váží 45 t a veze 65 t rudy, udávají i gravitační zrychlení. Rozdíl výšek a vzdálenost však neuvádí.
Za kolik prodávají přebytečnou vyrobenou energii?
Rekuperace
Václav Pekař,2022-03-03 07:33:34
Ano, i na našich tratích jsou lokomotivy, které brzdí rekuperací a dodávají el. výkon zpět do troleje. Tak brzdí i každé auto na baterky. Říká se tomu rekuperace. A oni mají to štěstí v tom, že výchozí stanice loženého vlaku je nad mořem výš než cílová stanice a je výš o tolik, že to energeticky pokryje i cestu zpět s prázdnými vagony. údaje o tomto mi v článku chyběli. Napsat článek, který z venku vypadá jako, že potvrzuje existenci perpetua mobile, to je článek do "technického bulváru".
Re: Rekuperace
Jan Novák9,2022-03-03 07:58:36
Ale když se to patřině rozmázne a okecá tak z toho vznikne perpetuum mobile třetího druhu, levicové - tj. výroba energie zdarma za peníze někoho jiného.
V tomto případě dotace na pořízení vlaku. A možná vyjde i na nové baterie za 10 let, cena kterých by pokryla veškeré palivo které by za těch 10 let spálil normální vlak.
Re: Rekuperace
D. Hruška,2022-03-03 08:58:57
Pan Mihulka nás občas rád pěkně trollí :-)
Další zajímavý údaj by bylo srovnání energetické náročnosti toho současného vlaku s energetickou náročností těžby a mechanické úpravy té železné rudy (dumpery, nakladače, drtiče, pásové dopravníky). A nakonec by mohli porovnat energetické náklady na dopravu té rudy s energií potřebnou na její redukci ve vysoké peci.
Také mě v souvislosti s článkem napadlo, že bychom mohli řešit naše energetické problémy těžbou vrcholků našich pohoří a jejich svážením do nížin. Panečku, tam je ukryté polohové energie! To by bylo správňácky zelené ji vytěžit!
Re: Re: Rekuperace
Jan Novák9,2022-03-03 10:12:03
Ale to nemůžete, jít na to logicky nebo dokonce vědecky.
Dnes, kdy se o "vědě" rozhoduje hlasováním jsou nejdůležitější emoce.
Jenom emoce donutí lidi předejít škodám z oteplování ve výši 3% za 80 let tím že vyvolají kolaps ekonomiky se škodami 50% za 20 let.
Re: Rekuperace
M. Marvan,2022-03-03 14:39:35
Dovolil bych si reagovat na "napsat článek." Článek napsal Loz Blain pro New Atlas, do Osla se dostal, jak je tady neblahým zvykem, jeho "kreativní překlad." Kdo je Loz Blain a čím se v životě zabýval, se dozvíte na https://newatlas.com/author/loz-blain/.
Lanovka
D. Hruška,2022-03-03 01:14:28
Na podobném principu, ale mnohem efektivnější a ekologičtější je lanovka v tomto videu. Narozdíl od bateriového vlaku nezatěžuje životní prostředí výrobou baterií a funguje už bez mála jedno století.
https://www.youtube.com/watch?v=6RiYXI1Tfu4
Perpetum mobile
Dan Kroupa,2022-03-03 00:48:54
Jasné perpetum mobile. Nebo varianta číslo dvě : vlak naloží 5000 metrů nad mořem....
Re: Perpetum mobile
Josef Hrncirik,2022-03-03 07:33:02
Životnost, cena a využití baterek jsou u dobře vyšlechtěných australských zločinců přivezených z Britanie před 234 lety infinitely infinitesimal.
Re: Re: Perpetum mobile
Josef Hrncirik,2022-03-03 07:57:42
A kde vozí ty baterky a měniče? A kolik těch baterek je? A jaký je průměrný sklon trasy? A kolik té nafty spotřebují a hlavně ušetří na tunokilometr přepravené rudy? Jak ocenila burza jejich moudrý a dobře podložený počin?
Jaká bude inflace.
Re: Re: Re: Infinity inflation train. Perpetum mobile
Josef Hrncirik,2022-03-03 08:02:31
Nemá to již patentované Jára da?
Da!
Re: Re: Re: Re: Infinity inflation train. Perpetum mobile
Jozef Vyskocil,2022-03-03 12:06:59
Má ako banícky výťah. Najedená nová smena prevážila vyšťavených baníkov z predošlej smeny.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce