Island je proslulý nejen svým ohněm, ledem a nádhernou krajinou, ale také mnoha geologickými zvláštnosti. Podle nové, poněkud extravagantní teorie mezinárodního týmu geologů to má pozoruhodnou příčinu. Island je podle nich poslední vynořený pozůstatek kontinentu zhruba o velikosti Texasu, takzvané Icelandie, který se údajně asi před 10 miliony let potopil v severní části Atlantiku. Dnešní Island má přitom rozlohu zhruba jedné šestiny Texasu.
Je to bezpochyby odvážný nápad, který jde proti stávajícím představám o vzniku Islandu. Gillian Foulger z britské Durham University a její kolegové jsou přesvědčeni, že tahle teorie vysvětluje leccos kolem geologických záhad Islandu, například to, proč je pod Islandem mnohem silnější zemská kůra, než by měla být.
Oslovení experti, kteří nejsou součástí badatelského týmu, to nevidí příliš optimisticky. Podle nich nejsou dosavadní důkazy přesvědčivé a Icelandie je nejspíš jen zbožné přání.
Nicméně pokud by Icelandia opravdu existovala, tak by to mělo důsledky nejen v učebnicích, ale také ohledně vlastnických práv na ložiska surovin, která se v této oblasti nacházejí. Vlastnictví totiž souvisí s kontinentální kůrou. V tomto případě se údajná Icelandie rozkládá mezi Grónskem a Skandinávií.
Podle klasických představ Island vznikl před zhruba 60 miliony let na geologické „horké skvrně“. Foulger a spol. tvrdí, že při rozlamování Pangei na dnešní kontinenty se otevřel oceán jižně a severně od Islandu, ale na západ a na východ zůstala Icelandie spojená s Grónskem, respektive se Skandinávií. Vydržela dlouho, až se asi před 10 miliony let potopila. Nad vodou zbyl jen Island.
Hypotéza potopené Icelandie by mohla vysvětlit, proč je pod dnešním Islandem zemská kůra o mocnosti kolem 40 kilometrů. Když by Island opravdu vznikl na horké skvrně, jak praví mainstream, tak by pod ním mělo být jen asi 5 kilometrů zemské kůry. Geologové se teď do toho chtějí pořádně opřít a budou hledat důkazy, které buď podpoří anebo vyvrátí existenci potopené Icelandie.
Video: Professor Gillian Foulger on Volcanic Formation
Literatura
Dávný mikrokontinent Mauricia objeven v Indickém oceánu
Autor: Stanislav Mihulka (27.02.2013)
V hlubinách zemského pláště objevili monumentální pohoří
Autor: Stanislav Mihulka (16.02.2019)
Ztracený svět: Nejstarší kontinenty Země zmizely téměř beze stopy
Autor: Stanislav Mihulka (02.07.2019)
Pod jižní Evropou se skrývá ztracený kontinent velikosti Grónska
Autor: Stanislav Mihulka (18.09.2019)
Diskuze:
Pevninský most
Richard Pokorný,2021-07-31 22:09:05
Do diskuse na Oslovi moc nepřispívám, ale tady mohu přispět svou troškou do mlýna, protože geologii Islandu se venuji už hodně let.
Celý článek jako celek mi vyznívá příliš "bulvárně", jako kdyby se hovořilo o druhé Atlantidě. Přitom o existenci pevninského propojení mezi Americkou a Euroasijsou deskou, označovaným jako Greenland-Scotland Transverse Ridge, není pochyb už od 80. let.
Komunikaci amerických a evropských aspektů fosilní flóry prokázal velmi dobře islandský paleobotanik Friddi Grímsson. Závěry shrnuje spolu s dalšími kolegy v pěkné a obsáhlé monografii "Late Cainozoic Floras of Iceland". Stručný výtah pak lze najít v naší letošní knížce "Mineral Resources in Iceland: Coal Minig".
Samozřejmě i hospot se na formování Islandu výrazně podílel - takže defakto oba tábory geologů mají pravdu. Jen bych vážně poopravil to označení za "kontinent". Pevninský most je mnohem přesnější.
Re: Pevninský most
,2021-08-02 03:38:12
Oceňuji Vaš velmi rafinované spojení kritiky konkurence (viz video profesorky Gillian Foulger) a přetavit ho v reklamu na vlastní knihu :)
Re: Re: Pevninský most
Richard Pokorný,2021-08-02 09:58:28
Prof. Foulger není konkurence ;-) S její teorií propojení Evropy a Ameriky přes Island souhlasím, resp. jsem jako paleontolog přesvědčen, že má pravdu. Jen nesouhlasím s označením "kontinent" - neodpovídá tomu ani žádná litosférická deska.
No a s tou reklamou - primárně to tak zamýšleno nebylo - jen jsem tím chtěl říct, že to máme v naší knížce stručně a (doufám srozumitelně) shrnuto, ale když se nad tím zamyslím - asi máte pravdu. Ale konec konců - proč by vlastně ne? Knížka je dostupná v Národní knihovně a taky v naší knihovně univerzitní, takže je k dispozici i českým čtenářům.
Otázka
Vlasta Holeček,2021-07-31 10:07:40
Zdůrazňuji, jsem laik. Mám proto laickou otázku. Lze odebrat na dně současného moře z vrtů vzorky a zjistit, zda v nich budou zkameněliny suchozemského života? Tak by se přeci taková teorie šla ověřit?
Re: Otázka
Richard Pokorný,2021-08-02 12:24:23
Máte pravdu, lze to. Odběry z vrtů ze dna moře nejsou nijak obtížné, jsou k tomu uzpůsobené průzkumné lodě. Máme tak dobře zdokumentováno rozvírání Středoatlantského hřbetu (pomocí magnetostratigrafie), stejně tak víme, že východně a západně od islandského hotspotu je přítomna kůra, která vykazuje subaerický, či max. šelfový charakter vzniku.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce