Až se letecká doprava zmátoří z pandemie, tak bude pokračovat ve svém úsilí o více udržitelný provoz, který bude méně zatěžovat globální klima a životní prostředí. V tomto směru mají výrobci letadel prostor pro pozoruhodné inovace. Využívá ho například Airbus, který vyvíjí supravodivý letecký pohon na kapalné vodíkové palivo. Takový pohon je v současnosti považovaný za jednu z mála životaschopných variant standardního fosilního pohonu.
Klíčem k úspěchu takového pohonu je samotný vodík. V první řadě je samozřejmě nutné, aby byl vyráběn udržitelným způsobem, na čemž se stále pracuje. Vzhledem ke své hmotnosti obsahuje vodík úctyhodné množství dostupné energie a jeho spálením vznikne jen a pouze čistá voda. Airbus jde ještě o něco dál a sází na další zajímavou vlastnost tohoto prvku. Vodík totiž ve své kapalné podobě nabízí velmi nízkou teplotu. Aby vodík zůstal kapalný, tak je nutné ho uskladňovat v kryogenních podmínkách, při teplotě mínus 253.15 °C. Airbus kalkuluje s tím, že když už bude na palubě letounu něco tak ďábelsky mrazivého, tak by bylo příhodné toho nějak využít.
Jejich koncept je založený na tom, že kapalný vodík může ochladit systémy letounu natolik, že budou fungovat jako supravodivé. Elektrický odpor prakticky vymizí a systém by měl pracovat velmi efektivně. Jsou přesvědčeni, že když se jim podaří vytvořit supravodivý pohonný systém, který se bude chladit vlastním vodíkovým palivem, tak tím bude možné dosáhnout jeho méně než poloviční hmotnosti, snížení ztrát souvisejících s elektřinou na polovinu a také snížení elektrického napětí v zařízeních pohonu, při zachování stejného výkonu pohonu.
Airbus do toho jde a už takový pohonný systém vyvíjí. Říkají mu ASCEND a bude to pozemní technologický demonstrátor. Měl by být hotový do tří let. Bude to pohon o výkonu 500 kW, čili zhruba 670 koňských sil. Jeho kabely, ovládání, elektronika i motory budou chlazeny kapalným vodíkem, tedy samotným palivem z palivových nádrží, které bude kolovat v prostoru pohonného systému.
Když bude ASCEND fungovat podle představ svých tvůrců, mohl by výrazně posunout vývoj dopravních letounů s vodíkovým pohonem. Jeho úspěch významně sníží hmotnost pohonu, což se zásadně projeví na parametrech vodíkových letounů a zlepší jejich konkurenceschopnost vůči fosilním strojům.
Video: Airbus Ascend - cryogenic hydrogen powertrain for electric aircraft
Literatura
Průlomová technologie těží vodík z ropných polí a ropných písků
Autor: Stanislav Mihulka (24.08.2019)
Tryskový plazmový pohon potřebuje jenom elektřinu a vzduch
Autor: Stanislav Mihulka (10.05.2020)
Malé modulární reaktory slibují ekonomickou produkci vodíku
Autor: Stanislav Mihulka (16.12.2020)
Kanada vybuduje výkonnou hydroelektrárnu na výrobu vodíku
Autor: Stanislav Mihulka (24.01.2021)
Diskuze: