Aerion Corporation je americký výrobce letounů se sídlem v Renu, Nevada, založený texaským miliardářem a filantropem Richardem Bassem. Od roku 2004 vyvíjejí nadzvuková dopravní letadla, která by netrpěla neduhy dosavadních nadzvukových letounů. Snaží se o tišší provoz, nižší spotřebu paliva a také nižší emise.
Pro rok 2027 Aerion počítá s luxusním nadzvukovým bizjetem Aerion AS2. Ten by měl létat s 8 až 12 pasažéry, rychlostí až Mach 1,6, do vzdálenosti 13 000 kilometrů. Lze očekávat, že tímto strojem určitě nepoletí každý. Teď se ale ukazuje, že Aerion myslí i na nás ostatní smrtelníky.
V březnu 2021 představili nový typ dopravního letounu, který nese označení AS3TM. Ten by měl převážet 50 pasažérů do vzdálenosti 13 000 kilometrů. Na tomto konceptu zaujme především rychlost letounu, která by měla přesahovat Mach 4. To slibuje doposud nevídaný zážitek z cestování.
Jestli Aerion tento projekt dotáhne dokonce, tak vznikne letoun, jehož rychlost více než dvakrát přesáhne rychlost Concordu blahé paměti. S takovou rychlostí bude možné doletět z Los Angeles do Tokia za méně než tři hodiny. Dnes to přitom trvá téměř 12 hodin. Aerion se netají tím, že časem chtějí dosáhnout toho, že lidé budou moct cestovat mezi dvěma libovolnými letišti na planetě za tři hodiny a kratší dobu.
Společnost Aerion se vyjádřila v tom smyslu, že chtějí letoun AS3 dostat na vzduchu do konce tohoto desetiletí. Zároveň je ale jasné, že to nebudou mít vůbec snadné. Bez ohledu na nevyhnutelné, ale v zásadě řešitelné technologické výzvy, život jim budou komplikovat přísné regulace, které prozatím neumožňují nadzvukové lety nad pevninou. A je otázkou, zda a kdy se tato situace změní.
Problémy budou i s trhem. Zatím není jasné, jaké dopady bude mít pandemie na leteckou dopravu. Každopádně se zdá, že není problém dělat byznys online. Na druhou stranu, lidé si určitě budou chtít po nucené abstinenci létání užít. Podle expertů je těžké odhadnout, jestli se intenzita letecké dopravy v následujících letech alespoň vrátí na původní čísla.
Aerion zatím zjevně sází na to, že to bude dobré. Jsou slušně financovaní, jejich strategickým partnerem se nedávno stala společnost Boeing. V této době Aerion staví firemní budovu v Melbourne na Floridě, v ceně 300 milionů dolarů, což rovněž svědčí o optimismu. Předprodej bizjetu AS2 podle všeho běží více než dobře. Za pár let bude jasněji, jaká je vlastně budoucnost nadzvukové dopravy.
Video: Introducing the AS3™ Mach 4 Commercial Airliner
Literatura
Proč vyhynul nadzvukový dopravní letoun Concorde?
Autor: Stanislav Mihulka (30.07.2014)
Skylon je realitě o krok blíž
Autor: Karel Zvoník (19.03.2019)
Startup Hermeus vyvíjí dopravní letoun o rychlosti až Mach 5
Autor: Stanislav Mihulka (17.05.2019)
Diskuze:
Machovo číslo
Jiří Macek,2021-04-09 09:01:05
Jen drobnost – dnes je módní místo znaku „>“ používat „+“. Ale není to úplně správné – plus značí sečítání něčeho s něčím. Tedy věk ne 65+, ale > 65, stejně tak místo Mach 4 plus by mělo být Mach > 4 (či správněji Machovo číslo > 4 nebo Ma > 4).
Starship
Václav Dvořák,2021-04-06 13:14:18
Co se týká nadzvukových letů nad krajinou, pokud by se odehrával v kosmickém prostoru, tam by taková regulace logicky neplatila. V případě dopravy z místa na místo balistickou drahou - z jednoho mořského terminálu na druhý (aby se nepřistávalo a nestartovalo nad pevninou). To bude asi jeden z účelů nedávno nakoupených vyřazených ropných plošin, samozřejmě po přebudování na kosmický terminál.
Re: Starship
Vojta Ondříček,2021-04-06 15:29:49
Jen taková poznámka.
Na ropných plošinách může přistávat akorát vrtulník, nebo první stupeň nosné rakety.
Pro civilní leteckou dopravu není vhodná ani nějaká letadlová loď, protože cesta z bodu A do bodu B zahrnuje i cestu na letiště a z letiště. Pak by nedávalo moc smyslu překonat Atlantik za 2 hodiny a strávit cestováním po moři, po pevnině, přestupováním a pod. třeba dalších deset hodin. Nehledě na zrychlení katapultem a brždění záchytným zařízením (vlečným padákem).
Nejdůležitějším prvkem letecké dopravy je bezpečnost a ta není zadarmo.
Re: Re: Starship
Václav Dvořák,2021-04-06 19:34:15
Mohl bych s vámi sáhodlouze polemizovat, ale myslím, že to mají už v projektu všechno pořešené. Něco si o tom zjistěte, je to velmi populární téma. Apropos Falcony přistávají na celkem malé plovoucí plošině, která se ještě kymácí ze strany na strany.
A žádný katapult ani padák tam nebude, jak jste na to přišel?
Uvidíme, jestli to někdy poletí ...
Josef Waters,2021-04-06 12:58:26
Typ AS2 prezentovaný na obrázku u článku je asi první návrh z roku 2017, dneska už vypadá mnohem víc "Concordovsky" https://en.wikipedia.org/wiki/Aerion_AS2
Ale musím říct, že se mi děsně líbí - na první pohled X-3 Stiletto s křídly a VOP ze Starfightera. Úžasné retro!
Bylo by pěkné, kdyby nadzvukový bizjet dotáhli alespoň k plnohodnotnému prototypu, ale na stránkách mají jen samou "udržitelnost", třeba paliva, pohonu, provozu, "vychytávky" jako úsporné OLED osvětlení kabiny, patentovaný Boomless Cruise, apod., ale technické údaje k letounu samotnému žádné. Tak nevím nakolik jde skutečně o létání a nakolik o vysávání grantů a investorů ...
oné
Jan Mrkvicka,2021-04-06 06:15:04
Každý obrázok iný. Spoločný len tretí motor na chvoste, ten ich nevytrhne. Len tápu.
Ani 3,5 Mach ...
Vladimír Bzdušek,2021-04-05 21:38:50
nedosiahlo zatiaľ žiadne vojenské lietadlo.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce