Fanouškům Hvězdných válek a dalších science-fiction ság je jasné, že lidé touží pilotovat s umělými inteligencemi. Každý pilot Odboje má svého bachratého droida, který mu je k ruce. US Air Force to vědí dávno a už dlouho na tom pracují. Rádi by do kokpitů ke svým pilotům posadili syntetické kopiloty, kteří by mohli přinést velký užitek.
A podařilo se. Tedy nikoliv všechno naráz. Ale máme tu první vlaštovku. Podle dostupných informací US Air Force v úterý 15. prosince pustili k řízení sofistikovaného výzvědného letounu Lockheed U-2 umělou inteligenci. Je to poprvé v historii Pentagonu, kdy k tomu došlo. Svět se nezbořil, naopak. Je z toho významný milník ve vývoji letectva nové generace.
Umělá inteligence na palubě U-2 se jmenovala ARTUµ, což byl i její volací znak. Jako pípající popelnice nejspíš nevypadá, ale její tvůrci nepochybně Hvězdné války znají. Je to vlastně excelentní inteligence µZero, která si již poradila s šachy, hrou go nebo videohrami, aniž by do ní předem vložili pravidla. A jak se zdá, zvládla i pilotování U-2. Jeden detail je přitom velmi důležitý. Na rozdíl od dronů pilotů Odboje byla inteligence ARTUµ velitelem mise - tím, kdo měl rozhodující slovo. A zvládla to se ctí. Realita překonala science-fiction.
Historicky významný let představoval průzkumnou misi během simulovaného raketového útoku na leteckou základnu Beale Air Force Base v Kalifornii, kde sídlí strategicky významné průzkumné křídlo 9th Reconnaissance Wing US Air Force. Inteligence ARTUµ pátrala po odpalovacích zařízeních raket protivníka, zatímco lidský pilot sledoval hrozbu protivníkových letounů. Inteligence s pilotem přitom sdíleli výkonný radar letounu U-2. Byla to ale inteligence ARTUµ, kdo měl poslední slovo a kdo rozhodl, zda se zrovna budou lovit raketové systémy anebo zda se bude hlídat vlastní bezpečnost.
Pentagon se dlouhá léta trápil s digitalizací americké armády. Úsilí se ale nakonec vyplatilo. V US Air Force nastal velký zlom asi před 3 lety. Od té doby americké letectvo naplno žije v digitálním věku. A umělé inteligence k tomu samozřejmě patří. Pro inteligenci ARTUµ to 15. prosince byl jen malý krok. Její tvůrci z U-2 Federal Laboratory při velitelství Air Combat Command s ní totiž během intenzivní přípravy absolvovali více než milion simulovaných tréninkových misí. Pro armádu je to ale obrovský skok vpřed, který otvírá kokpity vojenských letounů přívalu umělých inteligencí. Nepochybně na sebe nenechá dlouho čekat.
Video: U-2 Spy Plane Pilot Lives On The Edge
Literatura
Boeing vyvíjí autonomní stíhačku. Vzdušný boj už nikdy nebude stejný
Autor: Stanislav Mihulka (28.02.2019)
Skyborg: US Air Force chce v kokpitech pomocnou inteligenci jako R2D2
Autor: Stanislav Mihulka (20.03.2019)
Bojový tryskový dron Loyal Wingman poprvé testoval motor
Autor: Stanislav Mihulka (23.09.2020)
Diskuze:
UI
Josef Šoltes,2020-12-23 13:41:24
Nebojím se samotné UI. Bojím se hlupáků, kteří ten nástroj dostanou do rukou. Tahle UI umí výborně dělat jen to, co se jí řekne. Ovšem když jí někdo řekne něco špatně, může z toho být docela průšvih.
Martin Pecka,2020-12-19 19:25:18
Jsem zvedav, kdy nasadi neco z DARPA AlphaDogfight: https://www.darpa.mil/news-events/2020-08-26 .
AI a armáda
Peter Mikula,2020-12-19 13:57:10
Dajte AI do rúk armády ktorejkoľvek krajiny a modlite sa!
Toto rozhodnutie je nedomyslené, odporné a nebezpečné.
přemýšlivější se snaží
Ladislav Nešněra,2020-12-19 00:00:21
Přemýšlivější se snaží neblahému vývoj čelit https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/autonomni-zbrane-umela-inteligence-elon-musk_1807200700_bej.
Kéž bude dost rozum ve správný čas a na správných místech. Žel, průběh pandemie, speciálně v jisté zemi za "Louží", tomu právě nenasvědčuje..
Re: přemýšlivější se snaží
Ladislav Nešněra,2020-12-19 00:03:08
článek k zamyšlení - https://www.root.cz/clanky/potrebujeme-pravidla-pro-vyvoj-umele-inteligence/
Re: Re: přemýšlivější se snaží
Jan Novák9,2020-12-19 09:14:32
Pravidla velice znesnadňují a podle některých naprosto znemožňují vývoj umělé inteligence. Inteligence se nedá naprogramovat. Můžeme ji nechat vyvinout pokud jí připravíme podmínky, a zásadní podmínkou je volná mutace které podmínky zabrání.
Zároveň se závodů zúčastní skupiny které na jakékoliv omezení nebo pravidla kašlou, jako třeba výrobci malwaru. Taky je tu jedno pravidlo že první vyvinutá obecná inteligence dokáže zabránit vývoji jakékoli následné umělé inteligence pokud si to bude přát. Takže je potřeba aby umělá inteligence byla nejenom přátelská ale taky první. Komplikace s pravidly prakticky zaručuje že první nebude...
Re: Re: Re: přemýšlivější se snaží
Petr Chaloupka,2020-12-19 15:49:05
Není pravda, že pravidla znemožňují vývoj, naopak bez pravidel by vývoj neprobíhal (žádoucím směrem). Vývoj je pravidly pouze usměrněn. Tak jako i živé organismy musí během evoluce dodržovat pravidla (aby byly schopné života), tak i při vývoji umělé inteligence zadáváme pravidla a omezení. To však platí obecně, když budete vytvářet jakýkoli model, potřebujete jej definovat, zadat pravidla a omezení. Proces učení AI pak probíhá podle předem zadaných pravidel.
V ktoromsi
Vladimír Bzdušek,2020-12-18 07:53:54
z menej vydarených pokračovaní ságy o planéte opíc je scéna , kde sa adoruje raketa s jadrovou hlavicou ... Články tohto typu mi to veľmi pripomínajú ...
oné
Jan Mrkvicka,2020-12-18 06:40:14
Umelá inteligencia už riadi autá. Ale nepočul som, že by bez problému prešla napríklad Prahou.
Re: oné
Jan Novák9,2020-12-18 11:56:07
Piloti jsou už dlouho nejslabším článkem a ve vzduchu nejsou takové problémy jako na silnici. Stíhačka má také k dispozici mnohem lepší senzory než auto. Všichni mají IFF, chodci, zvířata a stromy ve vzduchu nejsou. Žádné skryté úhly kam není vidět. Nesrovnatelně jednodušší než provoz v Praze.
AI netrpí únavou, nepotřebuje na záchod, nemá hlad a neztratí vědomí při přetížení. Váží méně a zabere méně místa. Nehrozí ztráta orientace při divokých manévrech. Je schopná sledovat mnoho cílů kdekoliv kolem.
Co se týká výzvědných letadel je možné postavit letadlo které nemusí vůbec přistát - pokud nemá pilota.
Re: Re: oné
Jan Mrkvicka,2020-12-18 18:01:11
No, dokiaľ nemajú náhradu doriešenú, by mali pilotov nahradiť pražskí taxikári. Riešia neporovnateľne zložitejšie situácie.
Re: oné
Pavol Tocik,2020-12-19 11:08:35
Zato autopilot kludne preleti lietadlom z jedneho letiska na druhe cez 1/2 zemegule bez zasahu cloveka uz niekolko desatroci. Uz nie je problem aj vzlet a pristatie len s autopilotom, ale zatial to nechavaju na zivych pilotoch, kedze pri velkych letiskach je husta doprava podobna tej na zemi. Ako pisal pan vyssie, let vzdusnym priestorom nie je taky narocny ako jazda autom po zemi.
Je to dobrý nápad?
Martin Svoboda,2020-12-18 03:46:59
Tak nějak přemýšlím nad tím, zda je UI vůbec dobrý nápad. Z hlediska vojenství tuplem. Když si odmyslím divné režimy s zfanatizovaným obyvatelstvem, tak možnost množství mrtvých brání spoustě problémů v řešení silou. Jak bude možnost válčit a ničit bez nutnosti rakví dopravovaných domů na hřbitovy, bude se válčit víc ...
Možná ne dnes, možná ne zítra. Ale v budoucnu? Přestanou umírat vojáci, ale civilové jako cíl zůstanou.
Re: Je to dobrý nápad?
Lukáš Fireš,2020-12-18 09:24:38
Nezáleží příliš na tom, zda umírají vojáci nebo civilové, obojí je nepřijatelné. Ano, raději "oni" než "my", takže autonomní či na dálku ovládané stroje (to vůbec není o umělé inteligenci) svádí trochu více k tomu nehledět na následky, ale o nic více než v dobách, kdy lidé/pěšáci byli postradatelní. Jediný skutečný problém je dostupnost (pro maniaky bez svědomí).
Re: Re: Je to dobrý nápad?
Jan Novák9,2020-12-18 11:15:18
Obojí je nepřijatelné a tak vojáci občas odmítnou uposlechnout a/nebo vynesou důkazy o zločinech. To AI neudělá. Nezapomínejte že být maniakem bez svědomí je prakticky podmínkou k vysoké politice a/nebo miliardovému majetku. Z toho co "vlivní" na jedné straně říkají že máme dělat a na druhé straně sami dělají je jasně vidět že se nepovažují za stejný biologický druh jako plebs. S AI je možné že několik málo lidí válku nejen vyhlásí ale i povede.
S poctivostí dojdeš nejdál, pokud po cestě nezemřeš hlady.
Re: Re: Je to dobrý nápad?
Milan Štětina,2020-12-18 13:12:16
No právě. Nejsnáze se válčí, když napadená strana se nemůže příliš bránit, což ynamená nejen, že mě nemůže zranit/zabít, ale i že mi nemůže způsobit významné škody. Říká se tomu mentalita pouličního gangu, ale protože vůdci jsou z principu psychopati, tak v armádě a politice to funguje podobně. Jediná spolehlivá obrana je proto nebýt snadný cíl a proto bychom měli podobné technologie vyvíjet i v ČR/Evropě a nebýt tak snadným cílem pro Čínu, Rusko, Araby, USA, ... (každý nechť si dosadí svého oblíbeného nepřítele).
A rozhodně nespoláhat, že když budeme v OSN naléhat, že podobné zbraně jsou nemorální a ostatní je nemají používat. V některých obastech se určité dohody podařily (např. zákaz protipěchotních min, chemických jaderných a biologických zbraní). Slušné armády dohody dodržují (protože mají jiné zbraně a omezuje je to minimálně), ale pak jsou ty neslušné. Tady je dobře vidět jak to s podobnými omezeními funguje.
Re: Je to dobrý nápad?
Vojtěch Kocián,2020-12-18 09:39:33
To už se říkalo, když nastupovala klasická letadla.
Re: Re: Je to dobrý nápad?
Jan Novák9,2020-12-18 15:38:10
To se určitě říkalo už když prvního pračlověka napadlo přidělat na klacek šutr. Anebo nabrousit na konci klacku špičku. Odvolat vývoj ve vojenství se podařila jenom jednou, pokud vím, a to tehdy když čínský císař zakázal raketové šípy. O pár set let později jim Anglické loďstvo předvedlo že to možná nebyl nejlepší nápad a rakety by se mohly hodit.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce