Kykladská civilizace rané doby bronzové se vyznačovala mistrnou prací s kamenem, a to už v rané fázi, tedy v letech 3200 až 2800 před n. l., zatímco keramika zůstávala poněkud ve stínu. Najde se však několik pěkných kousků. Specifická je situace na ostrově Mélu (Milosu), kde není dostatečně kvalitní kámen. Těžko říct, do jaké míry je upřednostňování kamene pře keramikou spíše výběrovým efektem zachování. Do hrobů se častěji ukládaly kamenné nádoby, měly větší prestiž.
Hrnčířství se však vyvíjí rychleji než kamenictví. Od roku 2800 před n. l. roste kvalita keramické produkce skoro na všech ostrovech. Většinu ustálených tvarů nádob potkáváme v obojím provedení. Těžko říct, co byl originál a co nápodoba, asi jak u čeho. Nebudu tady znovu obtěžovat tvaroslovím nádob, představil jsem je v článku Krásné kamenné nádoby z Kyklad rané doby bronzové.
V období 2800 až 2300 před n. l. se objevují také tvary keramických nádob, které v kamenném provedení téměř neznáme. Především různé džbány, vysoké tak 15 až 30 cm. To nesouvisí jen se snadností výroby, ale také s funkčností. Sebelepší víno v sebelepším mramoru značně utrpí, a ten mramor časem taky. A nejspíš nejen víno. Na podobný problém naráží i mnohem pozdější Petroniova latinská satira Hostina u Trimalchiona z 1. století n. l., kde se římský zbohatlík omlouvá svým hostům, že víno a vzácné lahůdky nabízí v něčem jen o něco dražším než keramika, totiž ve skle (zrovna podstatně zlevnilo); a ne v nádobách ze stříbra, které by ovšem kazily chuť. V horském městysu Apeiranthos uprostřed Naxu mají v jednom z pěti muzeí keramický servis k pití vína pro 12 osob, džbán a kalíšky, z doby kolem 2500 před n. l. (Popisují jej i Colin Renfrew a Fotini Zafiropolou, leč moc mých patronů „zdola z města“, z Chóry Naxijských, zde nezapůsobila až takovým dojmem, abych jej mohl fotografovat.)
Malovaný džbán z jihovýchodu Naxu, 2800 až 2300 před n. l. Archeologické muzeum v Apeiranthu na Naxu. Kredit: Zde, Wikimedia Commons
|
Sférická pyxis s jednoduchým malovaným dekorem, z jihovýchodu Naxu, 2800 - 2300 před n. l. Archeologické muzeum v Apeiranthu na Naxu. Kredit: Zde, Wikimedia Commons
|
Keramika se samozřejmě také maluje, i když zatím dost jednoduše. Krom řady typů džbánů se malují i nádoby tradičních tvarů, známých spíše z kamenných verzí. Zvláště malované pyxidy mohou svou elegancí směle soupeřit s kamennými.
Keramika pro náboženské obřady
Keramika se etablovala i jako materiál nádob určených k sakrálním účelům. Nechávám teď stranou krásné a tajemné „kykladské pánvičky“ (Frying pans, ale nesmažilo se na nich), protože ty stojí za samostatné pojednání. Představím kerny a rhyta, tedy obětní nádoby.
Z keramiky se servíruje také bohům, tedy asi hlavně bohyni. K tomu slouží kerny. Některé mají podobu veliké zdobené mísy; častější jsou menší vícečetné kerny, tedy nádobky spojené v jednom „tělě“ (podobně jako kamenné), které umožňují pečlivě volenou kombinaci nabídky plodin, téměř výstavku nabízené hojnosti.
Spíše pro opačný směr komunikace, tedy směrem od božské dimenze k lidem, slouží rhyta. Nejčastější jsou rhyta v podobě medvěda, možná medvíděte. Někdy máme problém je rozlišit od prasátka, ale když se v jejich dutině najdou stopy po medu, jako v tom malovaném z ostrova Syru, tak je to snad jasné.
Rhyton, vlastně drobná terakota zvířete, možná prasátka, podle jiných medvěda. Asi z ostrova Mélu, 2700-2200 před n. l. Britské muzeum, GR 1929.11-12.1. Kredit: Zde, Wikimedia Commons
|
Rhyton v podobě medvěda z ostrova Syru, 2800 - 2300 před n. l. Národní archeologické muzeum v Athénách, N 6176. Kredit: Zde, Wikimedia Commons.
|
Můžeme si jen domýšlet, jestli obřadním ucucáváním zředěného medu z nádobky tvaru medvídka se „přijímající“ identifikoval s ním, posiloval se jako medvěd, nebo skrze medvěda se silami přírody, nebo zda to sloužilo k úlitbám, třeba na hrobech. Medvědi bývají oblíbeným zvířetem Velké bohyně. (V Řecku zdědí medvědy Artemis – a ještě děvčátka z řad athénské aristokracie se budou v atické svatyni v Braurónu identifikovat jako „medvíďata“, dcery a družky Artemidy.)
Keramické nástroje a pomůcky
Ochranné masky pro metalurgii olova jsem představil už v článku Industrie kykladské rané doby bronzové. Zbývá ještě ukázat aspoň jednu z četných přenosných svítilen.
Importy a vlivy
Občas se na Kykladách projeví také vlivy okolních kultur.
V období 2800 až 2300 před n. l. jsou to importy keramiky z dost vzdáleného ostrova Lemnu na severovýchodě Egeidy, který kulturně patřil spíš k oblasti maloasijské Troji.
Kromě toho potkáváme vliv tvarů nádob, jaké jsou v té době obvyklé na jihu řecké pevniny v tzv. raně heladské kultuře (kromě místa však ještě nemá nic společného s Řeky). Jako příklad nabízím nádobu tvarově odvozenou od tzv. „omáčkovníku“ (sauceboat), je z kykladského ostrova Syru.
Labutí píseň
Koncem 3. tisíciletí se kykladský kulturní prostor zásadně mění.
Slábne vliv tradičních center, mnohá upadají a dokonce zanikají, přinejmenším zčásti je to už projev expanze minojské Kréty.Na některých ostrovech se však objevují novinky všeho druhu, včetně keramiky. Nenápadným příkladem může být keramická láhev (flask, „flaška“).
Nápadná je proměna řady tvarů směrem k „barokizaci“, je to už jiný vkus. Příkladem mohou být baňaté džbány zvané „kachní vázy“ (duc kvase), jejichž tvar připomene ještě i řecký askos (nádoba typu „měch“).
Nejnápadněji reprezentují nový vkus velké a zdobné mnohočetné kerny z ostrova Mélu.
Tyto proměny už předznamenávají následující střední dobu bronzovou, kdy bude jižní části egejského prostoru dominovat minojská Kréta. Je pozoruhodné, že právě ostrov Mélos (Milos) si podržel tradici kvalitní keramiky od začátku doby bronzové do současnosti, tedy přes 5 tisíc let téměř kontinuálně, navzdory střídáním nejméně tří zásadně různých etnik a bezpočtu politických režimů.
Literatura
Colin Renfrew: The Emergence of Civilisation. The Cyclades and the Aegean in the Third Millenium BC. Oxford: Oxbow Books, 2011.
Z. Kratochvíl: Kykladská keramika rané doby bronzové v Pouť na Kyklady na doméně www.keros.cz.
Fotogalerie Kykladská keramika rané doby bronzové v mém uživatelském prostoru na Wikimedia Commons
Fotogalerie nejvýznamnějších sbírek starokykladské keramiky podle muzeí:
Národní archeologické muzeum v Athénách
Archeologické muzeum v Apeiranthu na Naxu
Archeologické muzeum na Naxu (v Naxijské Chóře)
Diskuze:
Mystická funkce
Tomáš Novák,2020-08-04 15:32:25
Neměla ona keramika i svoji skrytou, jakousi mysticko-náboženskou stránku? Děkuji!
Re: Mystická funkce
Zdeněk Kratochvíl,2020-08-04 16:56:16
Jsou na to různé názory, těžko říct, ale byl bych spíš střízlivý.
Později byla v Řecku keramika spojována s Dionýsem, kvůli mísení hlíny, podle kterého se keramika jmenuje, a s Héfaistem, to kvůli ohni a vůbec řemeslu. Byly to ale spíš jen symboly, žádná "tajemná bratrstva". Tajnosti se občas mohly týkat předávání řemeslnných dovedností, ale to je něco jiného.
Ve starších dobách mohla být náboženská souvislost exponovanější, nebo taky nemusela. Osobně spíš věřím v menší rozlišování mezi užitnou a mystickou dimenzí ve staré době.
Hodně mystiky bylo kolem řady činností dodáno později, např. za renesance a baroka, buď pro lidské povyražení z tajemna, - nebo se tím snažili kompenzovat nové ostřejší rozolišování užitné role od mystického prožitku z tvorby, estetiky i užitku.
Design
Vít Výmola,2020-08-04 12:05:36
Většina předmětů na obrázcích by designem obstála i dnes a dovedu si je představit v moderně zařízeném bytě. Medvědí rhyton je vyloženě kouzelný.
Re: Design
Zdeněk Kratochvíl,2020-08-04 12:37:21
Na keramice je půvabné, že některé její tvary jsou nesmírně konzervativní, po tisíciletí vyzkoušené na funkčnost i estetiku. Časem snad ukážu čajové konvičky z pozdější doby bronzové, které vypadají jako tradiční anglické, teda krom glazování.
Re: Re: Design
Ludvík Urban,2020-08-05 10:13:52
Jak to je teda se skladováním vína? Ono vydrží jen v keramických nádobách? V kamenných se kazí?
A ta keramika na víno musí mít glazuru nebo ne?
Do teď jsem měl pocit, že nalezené amfory třeba glazované nejsou...
Re: Re: Re: Design
Zdeněk Kratochvíl,2020-08-05 11:38:20
Problém kamenných nádob je v tom, že je obtížné najít druh dostupného a opracovatelného kamene, který nenarušuje chuť vína. Mramor chuti vína vadí, i když je prý trochu stabilizuje, dlouhodobě víno leptá mramor. Ani esteticky to po čase nevypadá nejlíp.
Neglazovaná keramika vínu nijak nevadí. Je však nutné se smířit s tím, že nové nádoby prosakují, dokud se nezatáhnou, taky se hůř myjí. (Alternativou za glazuru je vypálení stolní keramiky na 1000 C, ale to je spíš záležitost střední doby bronzové, stejně jako fajáns.)
Nutno si uvědomit, že se bavíme o době 2x starší než řecká antika, a že průměrná roční teplota (= v ideálním sklepě) v jižním Řecku je dnes 19 C, tehdy byla nejmíň o stupeň výš, na horách ca 16 C. Bez korku (natož gumy a konzervační chemie) jsou pro víno 3 možnosti, užívané odedávna do teď:
Mlaedé víno (ne burčák), které je k pití krátce po vykvašení, jako je dneska božolé nebo svatomartinské.
Mimo horské oblasti však byl problém už s tepoltou samotného kvašení. Sbírají se mírně přisušené bobule, "víno bvětrem zralé", výsledkem je mimořádně těžké víno, jako "slámové". To něco vydrží.
Nebo přidat borovou pryskyřici jako konzervaci, aspoň trochu pomůže. To je dnes retsina.
Stejně bylo v takto staré době víno asi spíš sezónní sváteční záležitostí.
Podrobněji o dávných vínech snad někdy jindy.
Re: Re: Re: Re: Design
Martin Prokš,2020-08-05 12:34:49
Dobrý den
Za to bych se prosím přimlouval. Ne že bych byl vinař, ale zajímalo by mě co a jak víme o tehdejší kuchyni. U kovu, kamene, keramiky a sporadicky dřeva chápu že pozůstatky jsou, ale o něčem tak pomíjivém jako je jídlo a pití? Na to bych byl laicky zvědavý.
Re: Re: Re: Re: Re: Design
Zdeněk Kratochvíl,2020-08-05 14:07:45
Snad na to přijde v souvislosti s antickým Řeckem. Zatím jen letmo pro Kyklady rané doby bronzové, podle nálezů v pohřebních darech, ojedinělých stopách na nádobách a v odpadu:
Kosti prasat, koz a ovcí (ty dvoje poslední se prý špatně rozlišují), zvěřiny, tuňáků a jiných ryb; skořápky mořských živočichů; skořápky rozličných oříšků, pecky oliv, pecičky fíků, vína..., med. Ječmen, oves, pšenice jednozrnka a dvouzrnka, hodně čočky...
Pylové analýzy jsem zatím nikde nenašel, problémem může být malá hustota osídlení a vítr.
O úpravách jídla lze soudit jen podle mohutně dimenzovaného kuchyňského náčiní (na poměry tak titěrné civilizace).
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce