V dnešní době přispívá letecká doprava asi k 5 procentům lidmi vyvolaného vlivu na klima planety. Do budoucna by tento podíl mohl narůstat a mnozí se obávají, že se z letecké dopravy stane jeden z nejhůře řešitelných zdrojů oteplování. Lidé kvůli tomu propadají oteplovacím depresím a dokonce někdy dobrovolně odmítají létat, přestože letecká doprava je jedním z největších úspěchů lidské civilizace a představuje symbol moderní doby. V této chvíli máme v podstatě dvě možnosti. Buď se poddáme klimatickému splínu a letadla pošleme do muzeí, anebo nebudeme až takové bačkory a zkusíme s tím něco udělat.
Marc Stettler z britské Imperial College London (ICL) a jeho kolegové zjevně depresemi netrpí a používají hlavu k jiným účelům. Tvrdí, že našli extrémně jednoduchý a zcela uskutečnitelný postup, s nímž je možné snížit dopady letecké dopravy na klima minimálně o polovinu.
Pokud jde o leteckou dopravu a oteplování, tak jenom asi polovina vlivu, jaký letadla na planetární klima mají, a možná i méně, pochází z oxidu uhličitého v emisích leteckých motorů. Zbytek padá na vrub jemných částeček tzv. černého uhlíku (black carbon), jejichž oteplovací potenciál dalece přesahuje oxid uhličitý. Právě částice černého uhlíku přitom hrají klíčivou roli ve vzniku kondenzačních stop, anglicky contrails (nikoliv bláznivých chemtrails), které pěkně pokreslují oblohu.
Vliv kondenzačních stop na klima ještě není úplně jasný. Ví se, že jejich vznik a výdrž velmi závisí na podmínkách v atmosféře. Mohou existovat pár sekund nebo až 18 hodin. Z toho vycházely dřívější návrhy, aby letouny oblétaly oblasti vzduchu, v nichž se tvoří dlouhotrvající kondenzační stopy. Pokud by se ale takto chovala všechna letadla, tak by to vedlo k výraznému nárůstu spotřeby paliva a situace by se v celkovém součtu zase tolik nezlepšila.
Stettlerův tým přišel s tím, že vlastně stačí jenom malé úpravy letů minimálního množství letadel. Jejich výpočty ukazují, že 80 procent celkového vlivu letecké dopravy na klima pochází od pouhých 2,2 procent letů. Jde o lety pozdě odpoledne nebo v noci, které probíhají za podmínek obzvláště příznivých pro tvorbu kondenzačních stop.
Podle Stettlera by bylo řešením podstatné části klimatických patálií s leteckou dopravou upravit letové dráhy oněch 2,2 procent letů. A to tak, že by dotyčná letadla létala v létě o 610 metrů níže než dnes a v zimě zase o 610 metrů výše. Nárůst spotřeby by byl zcela zanedbatelný. Badatelé to spočítali na 0,014 procenta celkové spotřeby paliva. Je to naprosto jednoduché a teoreticky by to bylo možné spustit velmi brzy, po změnách trajektorie dotčených letů.
Autoři této pozoruhodné studie dále podotýkají, že už existuje technologie, která zásadně snižuje množství částic černého uhlíku v emisích leteckých motorů. Pokud by si postupně všechna letadla vyměnila motory a přešla na tuto technologii, tak by to společně s uvedenými změnami trajektorie 2,2 procent letů znamenalo eliminaci téměř neuvěřitelných 92 procent vlivu letecké dopravy na klima. Pokud to Stettler a spol. spočítali správně, tak bychom si leteckou klimatickou depresi v podstatě mohli odškrtnout jako vyřešenou.
Video: Tracking automobile emissions in real time | Marc Stettler
Literatura
IFL Science 12. 2. 2020, Environmental Science and Technology online 12. 2. 2020.
Diskuze:
Kdyby :-(
Viktor Šedivý,2020-02-15 21:36:39
Kdyby šlo skutečně o nějaké snížení emisí - ať už kvůli oteplování či čemukoli jinému, byl by to zajímavý nápad.
Bohužel nejde o emise ale o likvidaci všech možných atributů života západní společnosti. Nepotřebujeme se zbavit CO2. Potřebujeme se zbavit ideologů, kteří mají přichystaný dlouhý seznam toho, oč bychom měli přijít.
No jsem pro jakékoliv snižování následků
Ivan Polák,2020-02-15 15:53:17
...lidské činnosti. Aby bylo méně kondenzačních stop po letadlech se mi líbí i čistě opticky. ALE: po útocích letadly 11.září 2001 (snad jsem nespletl rok :)a následujícím dočasném úplném zastavení leteckého provozu, bylo prý v USA objektivně naměřeno zvýšení teploty ovzduší oproti průměru o nějaké desetiny stupně. A to v důsledku absence contrails. Tak mi napadá, nezpůsobila by opatření navrhovaná v článku zvyšování GO ??
Re: No jsem pro jakékoliv snižování následků
Martin Grajcar,2020-02-15 19:18:29
> nezpůsobila by opatření navrhovaná v článku zvyšování GO ??
No pokud verite, ze lidstvo ma podstatny vliv na klima, pak muzete klidne verit i tomu, ze by ta opatreni skodila. Nebo ze by pomohla. Treba na to dostanete i nejaky grant. Uplne zastaveni provozu asi neprojde, takze zmerit to nepujde. Muzete tedy bastlit modely (coz zavani praci), ktere vrati vysledky jake si prejete (vzhledem k jejich slozitosti a k poctu neznamych faktoru to neni problem).
Lepsi je prezentovat dostatecne hrozive grafy (Mann) nebo vypadat dostatecne nasr* (sv. Greta) a budete slavny.
Mraky
Libor Tomsik,2020-02-15 15:29:31
Jak je to s mraky? Ochlazuji, nebo otepluji? Ja si myslim, a i jsem to nekde cetl, ze v noci otepluji a ve dne ochlazuji. Takze idealne kondenzacni cary v noci, treba by se nocnim letanim dalo i klima chladit?
Tak snadné to nebude
Mintaka Earthian,2020-02-15 13:53:23
Dobrý den
Když se podívám na https://www.esky.cz/radar nebo na animaci jednoho dne letů
https://www.youtube.com/watch?v=G1L4GUA8arY
Tak se podivuji, že tu ještě máme dost kyslíku k dýchání.
Opravdu potřebujeme tolik cestovat a nebo je to hodně o naší "rozežranosti", pohodlnosti a nízkých nákladech, do kterých nejsou započítány negativní vlivy.
V rozumné míře je létání skvělá a prospěšná věc, ale asi jako se vším "když je něčeho příliš". Osobně vlastním pilotní průkaz již 20 let, na paraglide a větroně.
Našel jsem k tomu tématu článek z roku 1995
http://dec59.ruk.cuni.cz/~certik/texty/letadla.htm
cite:
Důsledky tohoto lidského "příspěvku" k planetární ekologii zatím nedovedeme odhadnout ani v hrubých rysech. Interakce minoritních výfukových složek s okolní atmosférou a slunečním zářením je příliš složitá a při dnešním stavu vědění ne zcela průhledná.
Teoretická rovnice spalování petroleje kyslíkem vypadá takto:
petrolej (14 g) + kyslík (48 g) => oxid uhličitý (44 g) + voda (18 g) + tepelná energie
Je nepochybné, že se tyto jevy ještě zesílí s rostoucí výškou leteckého provozu a s rostoucí rychlostí (a vyšší spotřebou paliva) letadel ve stratosféře.
Zdá se, že by bylo moudré podstatně omezit zavlékání cizorodých látek do horních vrstev atmosféry. Výrazné omezení letecké dopravy těžko přichází v úvahu; je tedy třeba hledat jiné cesty ke snížení kontaminace.
A konečně je v záloze revoluční možnost změny paliva. Například vodík místo petroleje by určitě zlepšil ekologickou bilanci letadel. Technické problémy s tím spojené jsou ovšem jiná otázka, takže tato možnost je dnes spíše jen sen než blízká realita.
Nova verzia chemtrails?
Radoslav Porizek,2020-02-15 13:16:42
Letecka doprava prispieva asi 5% k produkcii CO2, nie klime. Hypoteza, o dominatnom vplyve CO2 na globalne oteplovanie nie je vedecky potvrdena.
A keby aj tato hypoteza platila, 5% je menej nez sprepitne. Tak ako sa sprepitne nestane jednym z najhorsie riesitelnych zdrojov finacovania vecere v restauracii, tak sa ani letecka doprava nestane jednym z najhorsie riesitelnych zdrojov oteplovania.
Pokial CO2 predstavuje zhruba polovicu vplyvu (ako sa tvrdi v clanku), tak ta druha polovica (black carbon) nemoze daleko presahovat tu prvu.
Rovnako 2.2% letov nemoze byt 80% CELKOVEHO vplyvu leteckej dopravy na klima, pokial kondzacne stopy su iba polovica vplyvu - a ta druha polovica je tvorena CO2.
V samotnom clanku sa priznava, ze vplyv kondezacnych stop nie je este uplne jasny. Co je v rozpore s naslednou kvantifikaciou ucinku "black carbon" cez tento neznamy vplyv.
Priznam sa, ze po tolkych hrubych chybach uz ani nejdem zistovat, ako je s potvedenim hypotezy o vplyve "black carbon" na kondezacne stopy a potazmo globalne oteplovanie, smrdi mi to junk science.
Pride mi, ze niekto sa len snazi zopakovat uspesny model psychologickeho posobenia chemtrails v novej verzii oblecenej do klimaticeho kabata.
Re: Nova verzia chemtrails?
Pavel K2,2020-02-16 19:42:04
Jste typický popírač nezpochybnitelného katastrofického globálního oteplování způsobeného nezodpovědným lidstvem a zasloužil byste upálit - nebýt toho, že by to zase přidalo spoustu CO2 do nebohého ovzduší, které mílovými kroky směřuje k podnebí Venuše, jak přísahala celá vědecká veřejnost, minimálně ta, co na to kdy dostala jaký grant. Nezbývá, než zase proti takovým grázlům, jako jste vy, demonstrovat. Případně nechat EU schválit nějaké směrnice, direktivy a zákony.
Re: Re: Nova verzia chemtrails?
Josef Hrncirik,2020-02-16 20:08:27
Nepochybuji, že VW diesel vypouští black carbon i v rozpoznaném režimu testu na brzdě.
Turbovrtulové stroje však nutně pracují s přebytkem kyslíku kvůli chlazení a nejspíš i s podstatně delším zdržením spalin při teplotě hoření.
Proto by mě zajímalo, kolik onoho black carbonu se vypouští např. /kg spáleného petroleje?
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce