Videohry vynalezli lidé a vynalezli je pro lidi. To ale ještě nutně neznamená, že v nich musejí být právě lidé nejlepší. Na herní scénu totiž přicházejí umělé inteligence. Vývojáři inteligencí DeepMind ve stáji Google se před časem rozhodli, že jejich umělá inteligence uspěje v populární realtimové strategii StarCraft II od Blizzard Entertainment.
Letos v lednu DeepMind ohlásili, že umělá inteligence AlphaStar porazila dva přední profesionální hráče StarCraftu. Záhy se ale ukázalo, že umělá inteligence vlastně zvítězila poněkud neférově. Analýzy tehdejších zápasů naznačily, že AlphaStar porazila lidské protihráče díky své nadlidské rychlosti a přesnosti mikromanagementu.
StarCraft se hraje tak, že hráči shromažďují suroviny, staví vojenské jednotky a stavby a pak je využívají k tomu, aby zničili protivníky. Jako realtimová strategie je StarCraft II pro umělé inteligence obzvláště náročný. Taková inteligence si musí vytvářet dlouhodobé plány na několik minut hry na velkém herním prostoru dopředu a zároveň je musí být schopná upravovat za pochodu, podle reakcí protivníka. Výhodou umělé inteligence každopádně je, že normálních okolností nedělá drobné chyby a je neustále absolutně soustředěná.
Proto vývojáři DeepMind svoji herní inteligenci upravili, aby hrála více „lidsky“. Teď používá stejné mapy, stejné rozhraní a má stejné podmínky jako lidští hráči. V nejnovější verzi inteligence sleduje herní pole stejně jako člověk, tedy kamerou z dálky, a zažívá prodlevu v uvažování. Přesto se inteligenci AlphaStar podařilo dosáhnout úrovně „Grandmaster“ a dostat se mezi 0,2 procenta nejlepších hráčů StarCraftu II. Jinými slovy herní inteligence AlphaStar je lepší nežli miliony lidských hráčů této hry. Úspěch inteligence oslnil vývojáře, hráče, odborníky i veřejnost. Nestává se moc často, aby prestižní časopis o světové vědě Nature publikoval něco o počítačových hrách.
Jak říká přední badatel umělých inteligencí v týmu DeepMind David Silver, když umělé inteligence dokázaly porazit prvotřídní hráče šachů, go a pokeru, tak byla realtime strategie StarCraft jasnou další volbou. Komplexita StarCraftu je proti klasickým deskovým či karetním hrám udivující. A hráči Starcraftu mají o svých protihráčích ještě méně informací nežli při pokeru. Oriol Vinyals z týmu Deep Mind, který nadšeně hrál StarCraft před 20 lety, podobně jako autor tohoto komentáře, zdůrazňuje, že inteligence AlphaStar dosáhla úrovně „Grandmaster“ pouze díky své neurální síti a algoritmům pro obecné postupy učení. Prostě se naučila hrát StarCraft. Ještě před 10 lety bylo něco takového nepředstavitelné.
Vše nasvědčuje tomu, že nadvláda lidí ve videohrách končí. To ale neznamená, že by nás teď hraní her mělo přestat bavit. Jak lidští hráči, tak i vývojáři, si zápasy mezi lidmi a umělou inteligencí nadmíru užívali. Umělé inteligence se mohou časem stát inspirujícími a vtipnými protivníky.
Video: DeepMind StarCraft II Demonstration
Video: AlphaStar: The inside story
Literatura
Science Alert 30. 10. 2019, Nature online 30. 10. 2019.
Hravá umělá inteligence: Chinook, AlphaGo, Liberatus
Autor: Pavel Houser (30.01.2017)
Umělé inteligence si brousí drápy na hráče StarCraftu
Autor: Stanislav Mihulka (13.08.2017)
Alpha Zero: soumrak slabých umělých inteligencí
Autor: Jan Turoň (23.12.2017)
Diskuze: