US Army staví polní superpočítač v přepravním kontejneru  
Výpočetní sílu pro chytré konflikty budoucnosti zajistí americké armádě mobilní superpočítače v kontejneru s chlazením a protipožárním systémem. Na vojenských základnách po světě budou superpočítače podporovat vojenské umělé inteligence, bojové algoritmy se strojovým učením i analýzy dat v reálném čase.
Superpočítač v přepravním kontejneru. Kredit: Huntsville Center.
Superpočítač v přepravním kontejneru. Kredit: Huntsville Center.

V budoucích válkách bude nepochybně nutné vybojovat chytré bitvy, v nichž bude záležet nejen a zbraních a munici, ale i na výpočetní síle armád. Pentagon s tím počítá a pracuje na projektu polních superpočítačů. V současné podobě jde o superpočítač od IBM v ceně 12 milionů dolarů, který se vejde do přepravního kontejneru, i se záložním zdrojem energie, vodním chlazením a protipožárními systémy.

 

Takové mobilní superpočítače by měly být k dispozici pro uživatele ze všech služeb a agentur Pentagonu. První polní superpočítač by se měl ještě letos objevit v laboratořích US Army Combat Capabilities Developmental Command Army Research Laboratory DoD Supercomputing Resource Center, které se nalézají v zařízení Aberdeen Proving Ground, ve státu Maryland.

 

Aberdeen Proving Ground. Kredit: US Army.
Aberdeen Proving Ground. Kredit: US Army.

Vojenský superpočítač v kontejneru by měl zvládnout 6 petaflops. V porovnání s nejlepšími výpočetními monstry dneška to sice není zase tak mnoho, nicméně je to stále nesrovnatelně lepší výkon nežli u běžných notebooků. Představitelné US Army počítají s tím, že výpočetní síla polního superpočítače poskytne vojákům taktickou výhodu v operacích na odlehlých místech planety.

 

Titan. Špičkové superpočítače dnes nejsou příliš mobilní. Kredit: Oak Ridge National Laboratory.
Titan. Špičkové superpočítače dnes nejsou příliš mobilní. Kredit: Oak Ridge National Laboratory.

Zároveň je jasné, že se polní superpočítač vzhledem k pořizovací ceně a k nutnosti použití výkonného vnějšího zdroje energie zřejmě cíleně neobjeví přímo uprostřed bojiště. Americká armáda má ale po světě několik set vojenských základen v několika desítkách zemí, které jsou ideální pro umístění mobilního superpočítače. Superpočítače v kontejneru bude americká armáda využívat například k podpoře vojenských umělých inteligencí, programů se strojovým učením nebo k pokročilé analýze dat v reálném čase.

 

Pokud bude projekt superpočítačů v kontejneru životaschopný, tak to výpočetní silou 6 petaflops neskončí. Pentagon plánuje na rok 2025 podobný systém o výkonu 100 petaflops, na rok 2031 systém s 1 exaflops a na rok 2036 systém o výkonu 10 exaflops, plus pilotní kvantový výpočetní systém. Pokud všechno půjde podle plánu, tak kolem roku 2040 by Pentagon rád měl k dispozici mobilní kvantové superpočítače.

Video: Army welcomes newest supercomputers online


Literatura
Futurism 7. 8. 2019.

Datum: 08.08.2019
Tisk článku

Související články:

Budoucí americký superpočítač Aurora bude krotit jadernou fúzi     Autor: Stanislav Mihulka (02.09.2018)
Americká armáda vyvíjí mobilní reaktory pro elektřinu do válečných zón     Autor: Stanislav Mihulka (22.09.2018)
Exascale závody: Nejrychlejším superpočítačem světa by se měl stát Frontier     Autor: Stanislav Mihulka (09.05.2019)



Diskuze:

Martina Seifertova,2019-08-09 16:07:30

ČSLA měla v roce ´88 pojízdná skříňová výpočetní centra, spojená do sítě. Dráty, vzduchem, jakoukoliv retranslací, co si vymyslíte, a umělo to číst, zobrazovat, ukládat, tisknout, jakékoliv formáty dat té doby a převést je na libovolný jiný formát (užívalo se paralelně strašně moc operačních systémů i spousty druhů počítačů). Vše šlo přes utajovače, černé skříňky, které s daty činily neznámo, co. Chodilo to docela rychle.

Odpovědět


Re:

František Kroupa,2019-08-09 19:55:53

Používejte Google! (My přímí pamětníci a uživatelé nemusíme :-) ).

V roce 1988 používala ČSLA v poli soupravy mobilních minipočítačů MOMI, MOMI 2 (v připravovaly se MOMI 3), na stupni armáda (s plánem i na divizi) a výše. Jednalo se o zodolněné verze počítačů ADT 4300 a ADT 4500, instalované do kontejneru na Tatře 148. V něm byl vlastní počítač, diskové a páskové jednotky, tiskárny, konsola, šifrátor, radiostanice (pro hlasovou komunikaci, ne pro přenosy dat). Rozvíjel se na velitelském stanovišti, uživatelé měli znakové terminály. Řešily se úlohy jako byl poměr sil a hlavně "ekonomické" agendy - stav materiálu atd. Samozřejmě se připravovaly a tiskly bojové dokumenty. Také pro spojaře radiová viditelnost apod. Počítače MOMI nebyly propojeny do sítě, přenosy dat šly off-line.
Co Vy máte asi na mysli se jmenovalo PASUV (Polevaja Avtomatičeskaja Sistěma Uprvalenija Vojskami), byl to opravdu kompletní automatizovaný systém. Byl sovětské provenience a byl nasazen v jediném exempláři (jednalo se ovšem asi o 30 bojových vozidel) a 1 tankové divize ve Slaném.

http://www.csla.cz/vyzbroj/vypocetnitechnika/index.htm
https://cs.wikipedia.org/wiki/ADT_(po%C4%8D%C3%ADta%C4%8D)#MOMI_1,_2_a_3

Odpovědět


Re: Re:

Martina Seifertova,2019-08-09 23:20:24

Ó, vítej, pamětníku. Nechtěl jsem býti příliš chytrý. My, uživatelé, z jiné "divize", jsme se museli spokojit s vejtřaskami se skříní s trošku jinou zástavbou. Byly tam pekelně rychlé M3T 320, napsali jsme jim nový operák v Assembleru, vysmahli do epromek pro periferie nějaké nové drivery, povídali jsme si s adétéčky, ikstéčky (tenkrát beznadějně pomalými a šeredně předraženými), napsali nějaké převaděče dat, nějaké datové protokoly, přenos paketů, hierarchii sítě, opravné "kódy", a ejhle, v podstatě jsme měli internet. Pošprechtilo se (písemně), blbli jsme. Ale takto - mohl jsem přímo zapisovat na disketu (či tisknout na tiskárně, zapojené) v jakémkoliv jakkoliv vzdáleném uskupení tohoto druhu, v jakémkoliv formátu dat té doby běžném.

Odpovědět

To sú tie kontajnery

Vladimír Bzdušek,2019-08-08 18:00:26

kde mel S. H. pojazdnú výrobu CH ZHN ?

Odpovědět


Re: To sú tie kontajnery

Petr 1,2019-08-08 21:28:34

To byla soudružská výpomoc Sýrii. Následně ji masový vrah asad spotřeboval na vlastní obyvatele.

Odpovědět


Re: Re: To sú tie kontajnery

Jarda Votruba,2019-08-09 08:20:00

Pokud vím, tak Assad byl obvinován, ale nikdy se neprokázalo, že OL použili vládní síly. Naopak spojenci američanů bojující proti legitimní vládě a bílé přilby je s největší pravděpodobností použili.

Stejně jako OL použil bývalý kamarád USA který se jmenoval Saddám Husajn proti Kurdům. Ten si to dokonce v USA koupil.

Assad neměl nejmenší důvod použít OL. Naopak spojenci američanů (ISIL) ano. Vždy se ptejte Cui bono? Otázka je, jestli ISIL ten chlor vyrobil sám, nebo jej dostal od USA jako provokační prostředek.

Něco jako když američanům vylítla za WW2 do luftu v Italském Bari lod John Harvey

Odpovědět


Re: Re: Re: To sú tie kontajnery

Petr 1,2019-08-09 17:50:43

Jinými slovy někdo nám tady dostal z Američanů pořádný hysteráček. Pro info, saddám byl leda tak kamarád sssr a komunistického československa. Proto jsme mu také skoro nebo úplně zdarma dodávali zbraně. Tedy to o tom co si kde saddám v USA nakoupil sis vycucal z palce, který jsi měl před tím zastrčený v nějaké nepěkné díře. Saddám všechno dostával z východního bloku. Stejně žvaníš i v případě Sýrie. Za prvé, jestli je někdo spojenec IS tak leda rusácko. To bombardovalo všechny kolem (ženy, děti) jen ne IS. Za druhé letecké útoky sarinem nebo obecně letecké útoky měl možnost provést pouze masový vrah asad, nikdo jiný. Blábol o tom, komu co prospívá, tvou lež nezachrání. Za třetí, komisaři nemohli nic zkontrolovat. Ti dohlíželi jen na likvidaci toho co se sámasad rozhodl přiznat a předat, a to ještě na lodi v mezinárodních vodách. K prošetření útoků na území Sýrie se komisaři dostávali s velkým zpožděním nebo vůbec, výlučně proto, že je tam nepustili a stále nepouštějí jednotky masového vraha asada. Jaké zásoby chemických zbraní asad má nebo měl, žádný komisař nikdy nezkontroloval.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: To sú tie kontajnery

Jarda Votruba,2019-08-13 09:37:36

z američanů nemám žádnej hysteráček, soudruhu. Smím Vás tak doufám oslovovat. Je to oslovení uvědomělých mládežníků co nemají žádné pochybnosti o tom co je správné.

Z američanů mám jen strach. Jsou více nebezpeční svým spojencům než nepřátelům.


Stačí si nastudovat historii. Ale ne tu novou, ale tu skutečnou.

Odpovědět


Re: Re: To sú tie kontajnery

Jarda Votruba,2019-08-09 08:22:21

Navíc Assad své OL zlikvidival za dohledu mezinárodních pozorovatelů. Včetně českých. Najdete o tom pěkný článek ve Vojenských rozhledech asi 4 roky zpátky.

Odpovědět


Re: Re: Re: To sú tie kontajnery

Ivo Hlavůněk,2019-08-09 14:35:08

Ano, to je naprosto normální, když nějaký takový lidový diktátor likviduje obyvatele vlastní země po stotisících popravami, bombami, dělostřelectvem, nemá vlastně žádný zájem vraždit lidi OL, to přece nemá žádnou logiku.

Odpovědět

Starlink přidá rychlý satelitní internet

Petr V,2019-08-08 15:36:43

A dronit mohou z obýváku. A nejenom dronit.

Odpovědět

jo, IBM

Jarda Votruba,2019-08-08 07:52:07

to jsou machři. Na jejich počítačích se sčítali pro Hitlaera židé, na straně druhé na nich Američané plánovali logistiku proti Hitlerovi. Jo, holt dobrej oddíl. Ti se ve světě neztratí.

Odpovědět


Re: jo, IBM

Zdeněk Smutný,2019-08-09 01:05:58

Můžete nám hloupým prozradit jaký počítač od IBM sčítal pro Hitlera židy? Prosím přehánějte!?!

Odpovědět


Re: Re: jo, IBM

Jarda Votruba,2019-08-09 08:08:57

pro Vás hloupé je tady google

ale aby jste nemusel namáhat své mozkové závity, tak Vám ušetřím práci a dám link kde je to krátce popsané. V případě že by jste měl zájem, je v článku odkaz na knihu.

https://www.root.cz/clanky/derne-stitky-a-holocaust-2-pribeh-nejvetsiho-obchodnika/

doufám že Vám to otevře oči


opět platí:
to že něco nevím, neznamená že to neexistuje

Odpovědět


Re: Re: Re: jo, IBM

Radim Polášek,2019-08-10 11:06:46

Ono chce kolem toho taky něco znát nebo si aspoň něco přečíst, než s tím člověk vyleze do diskuze.
Dokud Německo nebylo s USA ve válečném stavu, to bylo až krátce po Pearl Harboru, bylo Německo pro americké firmy běžný obchodní partner. Z tohoto titulu americké firmy běžně obchodovaly s Německem stejně jako s Velkou Británií, i když už byl oba státy vzájemně ve válce. Některé firmy měly dokonce v hitlerovském Německu své fungující a vydělávající pobočky, i když tuším IBM zrovna ne.
IBM mělo tehdy na děrnoštítkové počítací stroje v podstatě globální monopol, je tedy logické, že pokud Němci chtěli ty nejlepší počítací stroje a měli na ně peníze, jako že holokaust byl tehdy pro příslušné německé úřady priorita, tak se obrátili na IBM.
Taky je logické, že do objednávky do IBM nenapsali něco jako "Počítací stroje pro sčítání a následné vyvražďování židů" ale něco si vymysleli, třeba "evidenci ponožek, trenýrek a triček příslušníků jednotek SS".
Ostatně svět zprávám o holokaustu, německém vyvražďování židů, uvěřil až když několik prvních židů uniklo z koncentráků a podařilo se jim dostat přes němci obsazená území ke Spojencům a podat o holokaustu osobní svědectví. To bylo až v letech 1944 - 43. Dřív těm zprávám pro jejich obludnost na Západě nikdo nevěřil.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: jo, IBM

Jarda Votruba,2019-08-13 09:44:10

shodou okolností jsem se o tento kus dějin docela zajímal. Ale už je to asi 15 let, takže si to pamatuji jen v hrubých obrysech.

Těch firem co obchodovali s oběmi stranami bylo více. Třeba Bofors dodával kanony oběma stranám. GM byl jeden z mála zahraničních vlastníků, kteří dostávali celou válku dividendy ( od Opela).

On i ten Hitler se vypracoval za americké peníze. Podobně jako Lenin o pár let dříve za německé.

Ale o tom se dnes raději moc nemluví.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz