SpaceX poprvé zažehli svůj vylepšený raketový motor Raptor  
Nový raketový motor ve své letové verzi chrlí plameny a před SpaceX se už rýsují první pokusné „skoky“ prototypu kosmické lodi Starship v nízkých výškách. Oběžná dráha, Měsíc i Mars jsou zase o něco blíž. Ať žije kosmická budoucnost!
První zážeh raketového motoru Raptor. Kredit: SpaceX.
První zážeh raketového motoru Raptor. Kredit: SpaceX.

Abychom doletěli na Mars a dovezli tam kolonisty s veškerým potřebným vybavením, tak k tomu potřebujeme kosmické lodě a rakety s pořádným výkonem. Muskova společnost vesmírných technologií SpaceX před pár dny otestovala velmi důležitou komponentu, která bude pro podobné kosmické dobrodružství nezbytná.

 

Monumentální start lodi Starship s nosnou raketou Super Heavy. Kredit: SpaceX.
Monumentální start lodi Starship s nosnou raketou Super Heavy. Kredit: SpaceX.

Vyzkoušeli vylepšený raketový motor Raptor ve verzi pro let, který by se měl stát základním stavebním prvkem nové kosmické lodi SpaceX jménem Starship. Pod tímto názvem se ukrývá již všem jistě důvěrně známá loď BFR, čili Big F*cking Rocket, kterou Musk se svými lidmi vyvíjí přímo raketovým tempem. Původní jméno bylo skvělé, ale jak je vidět, i Musk musí počítat s lidmi, kteří svými předsudky a zapšklostí dohánějí to, co jim schází ve smyslu pro humor.

 

Úplně první zážeh motor Raptor absolvoval v roce 2016, od té doby ale doznal mnohých vylepšení. Raptor poskytuje tah 2,5 MN, což několikanásobně více, než tah motoru Merlin 1D. Ve spalovací komoře má tlak 25 MPa (a měl by mít až 30 MPa), což je více než u kteréhokoliv jiného současného raketového motoru. Raptor by také měl mít nejlepší poměr tahu k hmotnosti motoru.

 

Schéma motoru Raptor. Kredit: SpaceX.
Schéma motoru Raptor. Kredit: SpaceX.

Před koncem roku 2018 dorazil první motor Raptor do testovacího zařízení McGregor v americkém Texasu. Je určení pro testovací raketu Starship Hooper, se kterou absolvuje první testovací lety nebo spíše skoky, nejprve do nevelkých výšek. K těmto testům by mělo dojít v nadcházejících měsících. Vzhledem k báječnému jménu motoru nám nezbývá než doufat, že Raptor a spolu s ním i SpaceX uspějí. Vesmír zase bude o něco blíž.

 

Starship míří k Marsu. Kredit: SpaceX.
Starship míří k Marsu. Kredit: SpaceX.

Kosmická loď Starship s božím retro designem, který obšťastní snad i fanoušky Neználka, by jednou měla vozit najednou 100 lidí na Mars. Je to kompletně opakovaně použitelná loď z proklatě lesklé nerez oceli, která bude mít délka 55 metrů. Celá pak bude trůnit na vrcholku opět opakovaně použitelné nosné rakety Super Heavy, o délce 63 metrů a průměru 9 metrů. Loď Starship by měla vynášet 100 tun nákladu na nízkou oběžnou dráhu Země, a také samozřejmě létat do blízkého vesmíru.


SpaceX nedávno postavili prototyp lodi Starship ve svém zařízení v Texasu. Tento prototyp by měl brzy absolvovat první „skoky“ v nízkých výškách, i když nedávné škody způsobené větrem tyto testy možná o něco odsunou. Prototyp Starship Hooper je vybavený 3 motory Raptor, zatímco ve své finální verzi by loď Starship měla mít těchto motorů 7 a nosná raketa Super Heavy bych jich měla mít úctyhodných 31. Také se už těšíte, až tahle věc poletí do vesmíru?

Video:  Raptor Rocket Engine Test, February 2019


Literatura
New Atlas 5. 2. 2019.

Datum: 09.02.2019
Tisk článku

Související články:

Svižné saranče od SpaceX má za sebou rekordní let do výšky 744 metrů     Autor: Stanislav Mihulka (14.10.2013)
Blahopřejeme Elonu Muscovi a týmu SpaceX     Autor: Redakce (07.02.2018)
Největší frajer letů do vesmíru poslal auto k Marsu. Jak asi skončí?     Autor: Stanislav Mihulka (09.02.2018)



Diskuze:

OSEL

Petr Nejedlý,2019-02-11 02:49:05

Asi budu za toho zapšklého škarohlída, ale neshledávám nic "objektivního" na přívlastcích jako "boží" nebo "proklatý". No alespoň že je to vyvážené z teologického hlediska.
Budiž autorovi přána jeho stylistika, nicméně to hopsadlo se jmenuje "Hopper", nikoliv "Hooper".

Odpovědět

....

Jan Balaban,2019-02-09 20:08:12

Dúfam, že na Marse nájdu ropu na výrobu raketového paliva, pretože po realizovaní takýchto plánov na Zemi žiadna nezostane.

Odpovědět


Re: ....

Jiří Kocurek,2019-02-10 11:50:39

"Už aby ta ropa došla, místo superhyper moderních pendolín budou zpátky jezdit parničky!" prohlásil majitel automobilu směrem k elektrifikované železnici.

Jenže ani Raptor ani Pendolíno nelítá/nejezdí na ropu. Pendolíno jezdí na eletkřinu (vesměs z uhlí) a Raptor na metan, čili zemní plyn. Ten samý metan, který v Německu postupně nahradí uhelné i jaderné elektrárny, když v noci v zimě nefouká.

Odpovědět

BFR

Libor Zak,2019-02-09 17:57:29

Jen jedna drobná oprava, původní název znamenal Big Falcon Rocket, ale celý svět si to tak trochu překřtil. Na druhou stranu chápu SpaceX, že to z toho důvodu přejmenovali. :-)

Odpovědět


Re: BFR

Michal Brustik,2019-02-09 19:34:21

rikal jsem si jestli si to autor jen nepozmenil :) , predbehl jste me, nefungovalo mi heslo abych jim napsal :-D

Odpovědět


Re: BFR

Andrej Kvasnica,2019-02-09 22:07:12

Povodny nazov bol samozrejme Big Fucking Rocket, ale pre media to zmenili na Big Falcon Rocket. A teraz (aby to stale nemuseli vysvetlovat) to zmenili na Starship.

Odpovědět

Docela by mě zajímalo,

Jaroslav Lepka,2019-02-09 16:51:05

jak mají ošetřeno, že všech 31 motorů bude hořet synchronně.

Odpovědět


Re: Docela by mě zajímalo,

Andrej Kvasnica,2019-02-09 22:08:30

ako maju osetrene ze vsetkych 9 motorov rakety Falcon 9 pracuje synchronizovane?

Odpovědět


Re: Docela by mě zajímalo,

Milan Štětina,2019-02-11 10:11:36

Obecně je metod několik - všechny jsou založeny na řízení zpětnou vazbou.
1. ve schématu motoru je "control valve". To je ventil, který lze otevírat a zavírat nějokou automatikou (tj. elektrickám motorem nebo elektromagnetem, může tam být ještě hydraulický nebo pneumatický zesilovač, ale to spíše nepředpokládám). Podle toho, jak moc je ventil otevřený se mění výkon motoru a otevření ventilu se automaticky nastavuje podle například tlaku ve spalovací komoře (nebo jiné veličiny odpovídající výkonu motoru).
2. Motor může mít "vektorování tahu", to znamená, že lze měnit směr, kterým působí síla motoru. Lze to realizovat buď naklápěním výstupní trysky nebo kormidlem za tryskou. Pro rakety s jedním motorem je toto nutné pro řízení směru letu, pokud má raketa alespoň 3 motory, lze stejného efektu dosáhnou změnou výkonu jednotlivých motorů.
3. celkový "vektor tahu" (vektorový součet tahu všech motorů, ať už se řídí velikostí nebo směrem jednotlivých složek) se řídí tak, aby raketa letěla požadovaným směrem - musí se měřit poloha a rychlost rakety a pokud se odchyluje, tak změnit výkon motoru, aby se to srovnalo.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz