Společnost Boeing už zvolna finišuje vývoj svého nového letounu, který nese označení Boeing 777X. Měl by být vyráběn ve dvou variantách: 777-8 pro cca 350 cestujících a 777-9 pro asi 400-425 cestujících. Menší varianta bude mít dolet 16 tisíc kilometrů, větší varianta bude mít o něco kratší dolet a délku 76,9 metrů, čímž se stane nejdelším letadlem vůbec. Oproti letounů řad Boeing 777-200 a Boeing 777-300 budou mít Boeingy 777X nové motory, nová křídla a další šikovné technologie převzaté od Boeingu 787.
Podle dostupných údajů si letouny řady Boeing 777X předobjednala zhruba desítka leteckých společností v celkovém počtu 326 kusů. Cena jednoho stroje varianty 777-8 se teď pohybuje kolem 395 milionů dolarů, u varianty 777-9 je to cca 426 milionů dolarů. Boeing staví prototyp letounu 777X od roku 2017. Měl by se stát největším a také nejvíce efektivním dvoumotorovým dopravním letadlem světa. Navazuje na ty nejlepší inženýrské vychytávky Boeingů 777 předešlých řad a 787 Dreamliner. Měl by slušně zvládat dálkové mezikontinentální lety, jako je například let New York – Singapur.
Velmi důležitý a ostře sledovaný první let prototypu 777X by měl proběhnout již brzy, ještě v roce 2019. Společnost Boeing v těchto dnech oznámila, že doposud nehotový prototyp právě vybavili největším turbodmychadlovým motorem světa General Electric GE9X. Právě tyto motory budou se vší pravděpodobností pohánět prototyp 777X na jeho prvním letu.
Společnost General Electric Aviation vyvíjí motor General Electric GE9X speciálně pro Boeingy 777X. První spuštění tento motor absolvoval v dubnu 2016 a 13. března 2018 se poprvé proletěl, prozatím na testovacím letounu GE Propulsion Test Platform Boeing 747-400. K 4. lednu 2019 měl motor GE9X za sebou 8 zkušebních letů a celkem 55 hodin letu.
General Electric Aviation zavedli novou technologii 3D tisku pro výrobu lopatek turbodmychadla a jeho krytu. Díky tomu omezili počet lopatek turbodmychadla na 16 a také snížili hmotnost celého motoru, přičemž zároveň zvětšili jeho velikost i výkon. Motor GE9X má průměr neuvěřitelných 3,41 metru, což je mimochodem více než šířka trupu Boeingu 737. Tah motoru je 470 kN a oproti svému předchůdci, motoru General Electric GE90, má o 10 procent efektivnější spotřebu paliva. Rekordně velký motor GE9X rovněž obsahuje velký počet keramických prvků, díky nimž může fungovat, i když v některých jeho částech dosahuje teplota až 1 316 °C.
Video: GE9X – World’s Next Great Engine
Video: GE9X engine soars
Literatura
GE Aviation 7. 1. 2019.
Proč vyhynul nadzvukový dopravní letoun Concorde?
Autor: Stanislav Mihulka (30.07.2014)
Budeme létat do vesmíru s plazmovými tryskovými motory?
Autor: Stanislav Mihulka (21.05.2017)
Phantom Express: Boeing postaví pro armádu experimentální kosmolet
Autor: Stanislav Mihulka (31.05.2017)
Diskuze: