V diskuzi pod článkem o akumulaci energie na serveru oenergetice se objevilo téma na baterie HE3DA pana Jana Procházky. Ten plánuje vybudovat v Horní Suché velkou továrnu „Magna Energy Storage“ (MES) na své baterie. Připomeňme, že se jedná lithiové baterie na bázi 3D prostorových elektrod na bázi lithiových nanomateriálů.
Byla mi položena otázka, jak se na perspektivy tohoto projektu dívám. Moje odpověď: Moc bych si přál, aby to byla realita. Už proto, že Horní Suchá je nedaleko Havířova, což je mé rodné město. Navíc úspěšné podniky jsou v regionu, který se potýká s útlumem hornictví, velmi potřeba. Na druhé straně jsem na základě dostupných informací k projektu zatím spíše dost skeptický.
Nejsem odborník na bateriové systémy a i ten by musel mít přístup ke konkrétním zařízením a možnost je důkladně prozkoumat a analyzovat i příslušné testovací zařízení a provozy, aby mohl systém HE3DA fundovaně posoudit. Navíc ani skvělé zařízení nemusí znamenat, že se projekt povede z hlediska investorského, manažerského a ekonomického.
K mému skepticismu přispěly informace uváděné na stránkách firmy a další dostupné informace. Čekal bych, že budou uvádět přehled zkušeností z testů baterie, jejich zkušebního využití v různých aplikacích a reference. Taková data by byla ideální reklamou pro budoucí uživatele a měly by rozběhu továrny předcházet. Před samotnou velkou továrnou bych také čekal poloprovoz, který by již produkoval komerční baterie. Aby si je budoucí velkoodběratelé mohli v malém vyzkoušet. Čekal bych také na stránkách firmy informace o dalších spolupracovnících, co dělají a jaké jsou výsledky. A hlavně různé informace o různých testech. Těch není moc, jednou z nich je třeba článek zde.
V diskuzi pod článkem se objevilo přání, aby někdo, kdo bydlí blízko, zjistil situaci na staveništi budoucí továrny na baterie. Shodou okolností jsem měl tento týden ve středu přednášku o novinkách v částicové fyzice ve vesmíru a na urychlovač LHC. Konala se v Planetáriu Ostrava. Vzal jsem si na další pracovní dny dovolenou a zajel navštívit tatínka v Havířově s úmyslem vydat se v pátek na pěší výlet do areálu bývalého dolu František v Horní Suché, kde je nyní technologické centrum. Jenže pršelo a tak se uskutečnil až v sobotu 15. září.
Poslední snímky, které jsem z areálu našel na internetu, pocházeli z června. Oproti jim na první pohled dne 15. září moc velký pokrok vidět nebyl. Ovšem společnost právě nyní ohlásila dokončení střechy a řada potřebných prací byla určitě dělaná uvnitř a není na první pohled vidět. Velice pozitivní bylo, že i v sobotu se na hale pracovalo, i když pracovníků bylo jen několik. To ovšem odpovídá oznámení o zahájení stavby vyvěšenému u stavby. Tam se píše, že v maximu zde bude 25 pracovníků. Jak bylo zmíněno, probíhají navíc nyní z velké částí stavební práce uvnitř. Stavba byla zahájena 19. března 2018 a montážní hala s administrativní částí by měla být dokončena 15. března 2019. Stav podle mého názoru, odpovídá tomuto termínu. Poté může být zahájena instalace vnitřního vybavení, tedy linek a robotů pro výrobu baterií. I když zůstávám k projektu skeptický, stavební práce na hale a budovách továrny probíhají zhruba podle deklarovaného rozvrhu. Takže držím palce, aby i v dalším to vypadalo podobně.
Série snímků továrny MES (foto V. Wagner):
Nakonec jsem se rozloučil opět s věží bývalého dolu František.
Napsáno pro servery Osel a Oenergetice.
Po zveřejnění tohoto článku nám do redakce přišel mail, proč nepíšeme o továrně na baterie v Horní Suché (pisatel nejspíš netušil, že jsme o továrně již psali). Vyžádali jsme si zaslání bližších informací o baterii (měli jsme na mysli v čem se od těch ostatních liší) a přišla nám odpověď, kterou otiskujeme:
Základní informace o bateriích HE3DA
Uvedené baterie se začnou vyrábět do konce tohoto roku a v lednu 2020 začne průmyslová výroba. Velká výhoda baterií je jejich nehořlavost a velké ampérové toky v krátkém čase. To znamená, že jejich ideální potenciál je v energetice pro optimalizaci výkonů zdrojů a zároveň zajištění autonomního dobíjení EV. Tím se vyřeší velký problém s rozšířením dobíjecích stanic a rozvodnou sítí. Naše firma plánuje společný postup s výrobcem baterií v rámci výstavby Multifunkčních energetických stanic LNG ( MEC) , které budou zásobovat odběratele chladem - 162°C, teplo, elektřina, LNG, CNG , hdyroponie a elektrodobíjení s napojením na baterie HE3DA vznikne autonomní energetický celek bez monopolizace rozvodných sítí.
Využití baterií
Univerzální využití
Volbou tloušťky elektrod, použitých materiálů a konstrukčního řešení lze nabídnout na míru šitá řešení pro širokou škálu odvětví.
Konstrukce velkých článků
Díky nízkému vnitřnímu odporu a vnitřnímu chlazení elektrolytem, je možno konstruovat velké články s řádově vyšší kapacitou, než je dosažitelná u současných lithiových baterií.
Bezpečnost
Baterie HE3DA mají bezprecedentní bezpečnostní parametry. Nehoří ani neexplodují díky absenci organických látek (vyjma elektrolytu), nízkému vnitřnímu odporu a možnosti pracovat v potenciostatickém režimu.
Technické parametry
Technologie HE3DA® má špičkové technické parametry:
-
Kapacita bateriového systému až přes 500 Wh/litr
-
Kilowatthodinový modul poskytuje patnáctkrát vyšší maximální výkon, než u technologií, využívaných v současnosti.
-
Účinnost přes 95%
-
Životnost přes 5000 cyklů
Ekonomické parametry
V porovnání s 2D lithiovými bateriemi mají výrazně nižší výrobní náklady oproti ostatním srovnatelným alternativním technologiím:
-
Nízké výrobní náklady článku.
-
Jednoduchost výrobních procesů přináší nízké investiční a provozní náklady.
-
Standardní materiálové vstupy a absence balastu umožňují nízké materiálové náklady.
-
Nízké náklady na instalaci článků do velkokapacitního zdroje.
-
Nízké nároky na chlazení a vnitřní chlazení elektrolytem.
-
Možnost využití nové koncepce velmi jednoduchého battery management systému.
-
Nízké provozní náklady.
-
Nízké náklady na uskladnění elektrické energie.
-
Masové využití HE3DA akumulátorů v energetice a dalších odvětvích.
Potenciál dalšího rozvoje
Technologie 2D lithiových akumulátorů využívaných v současnosti dosáhla svého technického maxima, avšak bez vyřešení problémů v některých oblastech, zejména bezpečnosti. Výrobci těchto baterií se již soustřeďují pouze na snížení ceny akumulátorů využitím úspor z rozsahu při výrobě v obřích továrnách. Technologie HE3DA® je teprve na počátku využití svých možností a potenciál jejího dalšího rozvoje je veliký.
Recyklovatelnost
V dnešní době činí náklady na recyklaci 5% hodnoty baterie a v podstatě se jedná pouze o poplatek za ekologickou likvidaci, nikoli recyklaci.
Akumulátory HE3DA® jsou ze 100% recyklovatelné a tudíž i v této oblasti dochází k významným úsporám.
Technické a ekonomické parametry technologie HE3DA® umožňují
masové využití v energetice. Parametry článků a celého bateriového
systému mohou být nastaveny dle zákaznických specifikací, či dle
potřeb daného segmentu.
-
Vyrovnávání špiček
-
Regulace frekvence
-
Ostrovní sítě
-
Stabilizace obnovitelných zdrojů
-
Záložní zdroje
-
Volt/VAR regulace
Moduly mohou být jednoduše kombinovány do velkých systémů. Díky nízkému počtu článků a inovativnímu konceptu BMS je instalace bateriového systém HE3DA® velmi jednoduchá a celý systém je prakticky bezúdržbový.
Automobilový průmysl
Technologie HE3DA® přináší reálnou alternativu olověných autobaterií, a také umožňuje skokový posun ve vývoji elektromobility.
Autobaterie 12V
HE3DA přichází s alternativou bezpečné a cenově dostupné lithiové startovací autobaterie. Akumulátor splňuje veškeré potřebné parametry – výkon, mechanická odolnost a provozní teplota do 80°C.
Autobaterie 50V
50V autobaterie umožní řadu inovací v automobilovém průmyslu. Jakmile budou výrobci automobilů připraveni je využít, HE3DA je schopna dodávat tyto baterie o rozměrech a váze dnešních olověných akumulátorů, tudíž bez nutnosti změny designu karoserie.
Baterie pro elektromobily
HE3DA je cestou k bezpečnému a cenově dostupnému vysokovýkonovému akumulátoru s rychlonabíjením. V současné době dosahují HE3DA baterie určené pro elektromobily následujících parametrů:
-
Měrná kapacita bateriového systému 520 Wh/litr, 125 Wh/kg
-
Doba nabití 70% za 15 min., 90% za 30 min
Zpráva o stavu elektrických letadel v České republice
Autor: Martin Jahoda (07.09.2015)
Baterie z jaderného odpadu a diamantů vydrží 5 tisíc let
Autor: Stanislav Mihulka (04.12.2016)
Tesla staví v Austrálii největší Li-Ion baterii na světě
Autor: Stanislav Mihulka (11.07.2017)
Baterie, co dýchá vzduch, by se mohla stát ultralevným úložištěm energie
Autor: Stanislav Mihulka (20.10.2017)
Nová hybridní baterie se dobije za méně než 30 sekund
Autor: Stanislav Mihulka (06.03.2018)
Diskuze:
Tüv
Jenda J,2019-06-29 11:52:58
Tak co? Baterka bude? https://www.he3da.com/single-post/2019/06/24/HE3DA-z%C3%ADskala-certifikaci-T%C3%9CV
Re: Tüv
Viktor Unknown,2020-01-03 14:32:31
Vyroba se zase odlozila. Pokud nekdy neco zacnou vyrabet bude to podle mne ale uplne obycejna baterie kterou muze vyrobit kde kdo. Odstoupeni Cinskeho investora zacina davat cim dal tim vetsi smysl. Rad bych se mylil. Zadny patent jsem ale nezaregistroval a zadnou revoluci necekam. Slibovana kapacita ma byt az 520Wh/litr a uz dnes ma Teslu 3 kapacitu 722 Wh/litr. Ze vsech tech bombastickych vyhod proti knokurenci zda se zbyla jen nehorlavost a recyklace. Snad toho neni dosazeno jen tim ze se baterie soupne do hlinikoveho pouzdra namisto plastu.
Majitelé HE3DA
Mates Energy,2019-01-10 17:10:27
Tento projekt již sleduji a to z důvodů, že můj známí do něho již investoval.
Jde údajně o 100% investici s návratností 300%, kde údajně HE3DA již má objednávky přímo od NASA, chce stavět pobočky v Indii a pod.
Podívali jste se na skutečné majitele a jejich "vklady" např. na
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=302331&typ=PLATNY
nebo na
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=923763&typ=PLATNY
Velice zajímavé informace.
CG FUTURE INVEST LTD - raději nebudu komentovat, každý si na netu dokáže sám najít
recenze a pod.
Pokud má společnost jiné majitele, pak zde tedy nejsou uvedeny.
Osobně bych tomuto projektu přál jen to nejlepší, aby se ukázalo, že u nás doopravdy žijí lidé, kteří něco umí, ale na druhou stranu z podnikatelského hlediska má tento projekt docela hodně problémových bodů a jen čas ukáže, jestli současní soukromí investoři, kteří jsou do tohoto projektu ještě hledány pohoří i s projektem, a nebo se to podaří.
Dle mne této společnosti nejvíce kazí cestu k úspěchu jejich netransparentnost,
pokulhávající bussines plan a také nemožnost vlastních nezávislých testů produktu.
Můj osobní názor - původně jsem chtěl investovat ze svého třeba i xy částku,
ale vzhledem k současným okolnostem, kdy investor asi snad staví za peníze "drobných" investorů, k historii "asi snad zatoulaných" peněz bývalých investorů,
asi nemá smluvně zajištěn odbyt a zejména s ohledem také na transparentní data pocházející z or.justice jsem se nakonec rozhodl do této společnosti neinvestovat.
Je mi jasné, že se na můj osobní názor asi někdo ozve, že "osel" jsem já.
Těch pojmů asi jsem uvedl úmyslně tolik, abych snad nakonec já nebyl někde popotahován,jenom z důvodu mého soukromého názoru a vyjádření.
Závěrem, pokud Vám někdo ručí jen svým malím zlomkem "majteku"
všech investic ostatních,
pak to asi není zcela v pořádku. Nemá totiž o co přijít ...
Skepse jako prase
John Rich,2018-12-19 19:24:16
...jsem velmi, velmi skeptický k úspěšnosti tohoto projektu. Zkoušel jsem před rokem apůl kontaktovat budoucího výrobce s tím, že mám odbyt pro velkou firmu...jednali jakoby šlo o neskutečný zázrak...velký čínský investor zmizel jako pára nad hrncem, hledání, lákání náhradních menších investorů mi připomínalo obří letadlo/pyramidovou hru. Necháme se překvapit.. ? Já v tom nemám naštěstí ani korunu, kolik v tom mají ostatní ? (jr)
Absence zákaznických testů
Pavel Šmatelka,2018-09-24 08:13:44
Podle popsaných skutečností mi přijde, že se zde hraje hra všechno nebo nic. Nová továrna na baterie může mít nasmlouvané odběry od velkoodběratelů (těch nemusí být mnoho - stačí i jeden), pak lze absenci testovacích sérií pochopit. Takto mi to ale přijde jako velice rizikový investiční záměr. Na druhou stranu, pokud vše vyjde a baterie budou to co se slibuje, mohou být zisky maximální.
Myslímsi že pan Procházka
Karel Rabl,2018-09-18 12:43:38
má problémy s keramikou do které neumí vpravit kysličník kovu ve správném poměru a rovnoměrně rozložené v prostoru keramiky(musela by být složena z tenkých vrstev).
Proto neoficiální testy v Německu odhalily "málo dobíjecích cyklů".
Scam?
Václav Dvořák,2018-09-16 15:04:23
Takže nejpozději v polovině roku 2019 se dozvíme, jestli je to všechno scam nebo reálný projekt.
Možná se bude trošku opakovat historie Stehlíkovy Poldovky. Peníze mezitím zmizí někde v nedohlednu, přičemž pánové vynálezce a ředitel mezitím odejdou do spokojeného důchodu. No není to krásně vymyšlené?
Re: Scam?
Milan Krnic,2018-09-16 15:58:10
Nezůstával bych při zemi, scam můžou být všechny projekty v rámci BAEU
HE3DA má oplocení a haly, Northvolt rozrytou zem, TerraE představy.
HE3DA ukázala fyzickou baterii, Northvolt ukázat obrázky bateriových článků, TerraE nic.
HE3DA nabízí cca žádné pracovní pozice, Northvolt nabízí spoustu pozic, TerraE cca 3.
Aktuální produkce baterií celkem: 0
Vzhledem ke kapacitě trhu s lithiem mě trochu uklidňuje, že pro 0 ks baterií potřebují 0 kg lithia z Cínovce. Což ale nutně neznamená, že nezmizí spolu s těmi penězi :)
Snad ale
Alexandr Kostka,2018-09-16 05:31:15
Nevím, ale na celém projektu podle mého smrdí trochu moc věcí.
A) Baterii nikdy nikdo neviděl. Jen jakési průhledné akvárko a v něm desky. A pěkně zpracovanou prezentaci, ale nikdo neměl možnost změřit vlastnosti, jaké to má. pokud vůbec. Natož aby ten někdo byl nezávislý odborník.
B) Rok a půl oficiálně běží poloprovoz v Letňanech, který měl za tu dobu vyrobit kolik tisíc baterií. Kde jsou, když nikdo žádnou neviděl?
C) největší investor prohlásil, že jde o podvod, finance mizí v neprůhledném účetnictví a podal žalobu.
D) He3da propaguje Radomír Prus, jinak člověk souzený za dotační podvod týkající se továrny na recyklaci plastů. Údajně (jelikož zatím není rozsudek) pobral dotaci 315 milionů na nákup strojů, přičemž jen přelepil štítky na starých a zfalšoval účetnictví.
E) jde údajně o revoluční technologii, tak kde je patent, nebo alespoň žádost o něj?
Jak říkám, nevím. Ale prostě to zavání snahou o vytažní pár set milionů (možná jednotek miliard) a pak čau, nevyšlo.
Re: Snad ale
Vladimír Wagner,2018-09-16 09:49:02
Jak je vidět u pana Foltána i Vás, tak podobné důvody pro skepsi, jaké jsem vyjádřil v článku má řada lidí. Prostě i já bych čekal v této fázi alespoň stovky prodaných baterií fungujících a tím i testovaných u zákazníků (byť třeba ještě ne na čistě komerční bázi).
Re: Re: Snad ale
Milan Krnic,2018-09-16 12:24:16
V dnešní době je samozřejmě nutné odlišovat dva základní typy pojetí, fyzikální a pocitové.
Tento projekt je zástupce druhého, populárnějšího typu, tedy nemůžete očekávat fyzikální důkazy. Zde sílu pocitu umocňují údery palicí s podtextem podmanivé hudby a všudypřítomný hustý kouř.
https://www.youtube.com/watch?v=8AtSMFCD5oY
Re: Re: Snad ale
Milan Krnic,2018-09-16 13:09:49
Krom HE3DA tu máme:
ABB and Northvolt partner for Europe’s largest battery factory
https://www.youtube.com/watch?v=bLpNqfsqUTw19
https://www.terrae.com/2018/05/28/terrae-welcomes-action-plan-of-the-european-commission-for-battery-production-in-europe/
Aneb ryba smrdí od hlavy.
http://www.solarninovinky.cz/?zpravy/2018042601/prus-he3da-nas-projekt-minuly-tyden-podporil-brusel-novou-tovarnu-na-baterie-uvedeme-do-provozu-do-konce-roku-2019
Re: Snad ale
Pavel Riedl,2018-09-16 20:17:37
K bodu A: viděl, třeba viz videa na hybrid.cz, linkované i z www.he3da.cz, třeba tady: https://www.youtube.com/watch?time_continue=255&v=J8npsrwkxLk
K bodu E: patentové řízení proběhlo a patenty byly uděleny v Japonsku (3), Mexiku (1), Chile (2?), Austrálie (1), Kanada... tady je jich asi sedm: https://patents.justia.com/assignee/he3da-s-r-o
skepse
Pavel Foltán,2018-09-16 04:08:30
Ve dva roky starém oslavném článku:
https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/15144-he3da-spustila-vyrobu-baterii-bude-pohanet-i-elektromobily-tesla
z 20.12.2016 se v prvním odstavci píše:
"Česká společnost HE3DA (čte se „Heda“) včera slavnostně otevřela výrobní linku na pilotní výrobu svých revolučních 3D baterií v Praze - Letňanech. Její technologie tak přechází z fáze prototypů do fáze sériové výroby. Prvním standardním produktem je rekordní monočlánek s kapacitou 1 kWh."
Ptám se — kde jsou tedy po dvou letech výsledky té "fáze sériové výroby" které ještě nikdo neviděl v množství větším než mizivém občas ukázané na nějaké výstavě a naprosto nedostupné pro nějaké otestování?
Mně to připomíná spíš Potěmkinovu vesnici.
Re: skepse
Richard Vacek,2018-09-16 08:09:47
Výstupy projektu by měly trápit hlavně investory. Ti nesou riziko s tím, že pokud to vyjde, tak se o smetanu taky dělit nebudou. Řada (možná většina) obdobných projektů skončí neúspěšně. Příčinou neúspěchu nemusí být předem plánovaný podvod. Přesto je potřeba, aby se takové projekty realizovaly, protože i to jedno procento úspěšných následně posune vývoj v celé oblasti.
Re: Re: skepse
Milan Krnic,2018-09-16 12:05:34
Ovšem ne u každého projektu si chodí zástupce na hrad pro státní vyznamenání.
---
Děkuji, pane Wagnere, za článek!
Akumulácia energie
Marek Fucila,2018-09-16 01:13:15
Možno mierne mimo tému, ale čo si myslíte o takomto nápade? https://kottke.org/tag/energy
Re: Akumulácia energie
Vojtěch Kocián,2018-09-16 08:13:11
Nesmysl. Respektive fungovat to bude, ale je to nesmyslně neefektivní. 100 tunové závaží vytažené do výšky 100 metrů má potenciální energii pouhých 27.25 kWh. To jsou asi dva Powerwall systémy od Tesly za nějakých 250000 Kč. I když vezmu výrazně vyšší životnost, kolik bude stát stavba sto metrů vysokého stotunového jeřábu? To už by bylo zajímavější naddimenzovat požární nádrže na výškových budovách a využívat je jako přečerpávací elektrárny
Re: Re: Akumulácia energie
Václav Dvořák,2018-09-16 12:45:28
Přesně tak. Prostě klasika malá přečerpávací elektrárna.
A ještě by to případně mohlo fungovat jako lokální ochrana při bleskové povodni, aby se nezahltil kanalizační systém, pokud by nádrž fungovala např. v 50%, 75% režimu (podle ročního období a předpokládané spotřeby elektřiny)...
Re: Akumulácia energie
Josef Hrncirik,2018-09-16 08:59:49
Vycházejí z kopce s převýšením 700 m.
I kdyby to bylo koncipováno jako železnice zubatka se spádem 1/3 i při zisku 2,-Kč/kWh u špičkového prodeje; vlak 1000 tun jedoucí asi jen 1x/den musel generovat zisk cca 45 000 Kč, řekněme 56,-Kč/t nákladu, či cca 25,-Kč/t*km při vražedném sklonu zubatky či jen zdánlivě jen zisk 7,6 Kč/t*km při sklonu 1/10 při zoufalém nevyužití vlaku a dráhy.
Za jak dlouho si mohu koupit vlak pro cca 900 tun a 2 či spíše 7 km ?horské železnice, když denně mohu investovat max. 45 tisíc Kč. Jaké budou odpisy tratě a vlaku?
Není lepší vozit vodu do Dlouhých Strání v cisternách?
Kolik stojí (spíše jaké jsou náklady na t*km u různých typů dopravy)?
a) energeticky z účinností a odporů.
b) finančně
Nešlo by k akumulaci energie použít vypasené horníky v OKD?
Re: Akumulácia energie
Vladimír Wagner,2018-09-16 09:43:50
Zde jsem velice skeptický. Hlavní problém je malá energie akumulovaná na jednu jednotku a poměrně komplikované zařízení okolo ní. Už zde bylo zmíněno, že denní periodicita by neumožnila ekonomický provoz takového zařízení. I když má voda menší hustotu, ty masy, které se přečerpávají u přečerpávaček jsou prostě nesrovnatelné.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce