Ultrahusté trpasličí galaxie z dávného vesmíru
V raném vesmíru byly galaxie s milionkrát větší hustotou hvězd než má Mléčná dráha.

M 61 v Panně. Galaktické dvojče Mléčné dráhy. Kredit: NOAO

Za jasných nocí, v místech bez umělého osvětlení, je zhola nemožné přehlédnout stříbrný pás přes celou oblohu od obzoru k obzoru. Je to naše galaxie Mléčná dráha, poměrně velká spirální galaxie s příčkou (barred spiral galaxy) a s hodně rozvinutými rameny, tedy podle astronomů typ SBc. Její průměr činí zhruba 100 tisíc světelných let a obsahuje 200 až 400 miliard hvězd. Ve středu Mléčné dráhy sídlí ohromující příšera, supermasivní černá díra, která se projevuje jako hlučný rádiový zdroj Sagittarius A v souhvězdí Střelce.

Dvě ultrahusté trpasličí galaxie okem Hubbleho teleskopu. Kredit: University of Queensland

Mléčná dráha není na poměry v blízkém vesmíru nic výjimečného, hodně podobné tvarem i velikostí jsou například galaxie M61 v souhvězdí Panny nebo galaxie M83 přezdívaná Jižní větrník v souhvězdí Hydry. V okolním vesmíru se ale mezi galaxiemi najdou mnohem podivnější záležitosti.

Mezi takovými vesmírnými zjevy se rozhodně neztratí ultrahusté trpasličí galaxie (UCD, Ultra Compact Dwarf galaxies), které pozemští astronomové objevili v roce 1999. V lidském měřítku jsou pochopitelně stále ještě velice úctyhodné, ale jejich průměr kolem 60 světelných let, je ve skutečnosti méně než pouhá tisícina průměru naší vlastní Mléčné dráhy.

Hubbleův vesmírný teleskop - snímek ultrahusté trpasličí galaxie SDSS 0825+353 v reálných barvách.

Podle dosavadní teorie jsou tyhle ultrahusté trpasličí galaxie výsledkem srážek normálních galaxií před miliardami let. Kladou však astronomům i další otázky – jsou podle všeho hmotnější, než by odpovídalo pozorovanému světlu z jejich hvězd. V podobné situaci je teď vlastně celý vesmír, přičemž momentálně nejpopulárnějším vysvětlením chybějících hvězd je exotická a stále záhadná temná hmota. Pro ultrahusté trpasličí galaxie je ale bohužel vysvětlení s temnou hmotou k ničemu, protože jsou příliš malé.

Pavel Kroupa z University of Bonn a jeho spolupracovníci nedávno navrhli ještě další možnost, skoro tak šílenou, jako je temná hmota sama. Podle nich byly ultrahusté trpasličí galaxie v minulosti opravdu extrémně husté a v jednom krychlovém světelném roku obsahovaly snad až milión hvězd. To je opravdu dost dramatický rozdíl, zejména v porovnání s okolím našeho Slunce, kde je ve stejně velkém prostoru s bídou tak jedna hvězda. Hvězdy by v nich tehdy byly tak blízko, že by se mohly spojovat do obrovských hvězd, které by rychle strávily veškerý vodík a svůj krátký život by zakončovaly zběsilými výbuchy supernov.

Pokud by to tak tehdy bylo, tak by se ultrahusté trpasličí galaxie postupně plnily smetím po supernovách, čili neutronovými hvězdami a černými děrami. Takové smetí z dávné minulosti vesmíru je sice docela hmotné, zároveň je ale pro naše teleskopy prakticky neviditelné. Každopádně lze souhlasit s autory, že je věčná škoda nežít v takové husté galaxii. Pomineme-li ohňostroj supernov, tak každá noc na planetě v ultrahusté galaxii by byla oslnivější, než slunečný den na Zemi.

Profesor Pavel Kroupa (nar. 1963), nyní na astronomické observatoři University Bonn. Rodák z Jindřichova Hradce. Jeho rodina v roce 1968 emigrovala do Západního Německa, později se odstěhovali do Jihoafrické Republiky, pak do Austrálie. Odtud již Pavel sám odešel do Británie (Cambridge) a nyní je opět v Německu, kde po Heidelbergu a Kielu zakotvil v Bonnu. Z fotografií na jeho stránce  je vidět, jak se jeho pracovní skupina z roku na rok rozrůstá.

Zdroje: ScienceDaily, Wikipedia

Datum: 15.04.2009 11:34

Antropický princip

Zdeněk Jindra,2009-04-16 19:07:34

I kdyby život v husté galaxii vznikl, rychle by byl zničen zářením "z kosmu". Máme štěstí, že kolem nás nic nebouchá. A jinak to být nemůže.

Odkaz ma mit na konci html, ne htm

Frantisek Kroupa,2009-04-15 19:59:22

Doplněno

Josef Pazdera,2009-04-16 11:48:23

Dídky za echo. Ztracené koncové "l" jsme doplnili.