Sjeďte si vlastní experimenty s daty CERNu
CERN pověsil na web pořádnou porci dat z experimentu CMS a dalších na Velkém hadronovém srážeči. Kreativitě uživatelů se meze nekladou.

Srážka protonů zaznamenaná detektorem CMS na portálu CERN Open Data Portal. Kredit: CMS/Open Data Portal.

Zní to neuvěřitelně lákavě. Mít tak urychlovač částic, spustit ho na pořádný výkon, srazit rozběsněné částice a pak analyzovat ohromné soubory dat. Proč si ale pořizovat urychlovač částic, když si můžete půjčit ten nejvýkonnější na světě, Velký hadronový srážeč v CERNu?

Detektor CMS. Kredit: CERN.

Tedy alespoň pomyslně půjčit, výsledek je ale velice podobný. V CERNu totiž pověsili na web ohromný soubor dat z experimentů na Velkém hadronovém srážeči a jsou zde volně dostupné pro každého, kdo bude mít zájem je nějak využít. Lidé z CERNu doufají, že tím podpoří výuku, také umění a nevylučují ani nové objevy, které by ještě mohly čekat skryty v záplavě dat.

V CERNu jsou vstřícní vůči veřejnosti. Kredit: CERN.

Podle Kati Lassila-Perini z experimentu CMS na Velkém hadronovém srážeči je velmi důležité udržet data z těchto epochálních experimentů při životě. Proto je lidé z CERNu nabízejí odborné i široké veřejnosti. Právě z experimentu CMS nalili na nově zřízený CERN Open Data Portal 27 terabytů dat. Webové rozhraní portálu umožňuje zobrazovat dráhy částic vzniklých při srážkách ve Velkém hadronovém srážeči anebo pracovat přímo s původními daty. Ostatní experimenty Velkého hadronového srážeče, tedy ALICE, ATLAS a LHCb přispěly do databáze CERN Open Data Portal menšími soubory dat, vytvořenými především pro účely výuky. Noví částicoví fyzici si teď mohou vlastníma rukama osahat ty nejdivočejší experimenty soudobé fyziky. Nejde ale jenom o fyziky. Zveřejněná data jsou volně k dispozici a případní zájemci z nich mohou vytvořit třeba umění, nějakou hudbu a podobně. V CERNu s tím už mají bohaté zkušenosti, například z loňské akce CERN arts festival.

Logo CERN.

Lassila-Perini podotýká, že ve zveřejněných datech možná ještě dřímají zajímavé objevy. Není to ale příliš pravděpodobné, protože většina lidí s nezbytným vzděláním a zkušenostmi už v současnosti s podobnými experimenty pracuje. Jak se zdá, částicových fyziků není nazbyt. Zároveň jsou prý všichni zvědaví, jak asi budou data využita. Kreativitě se tady meze nekladou.

V CERNu plánují každý rok zveřejňovat nová data, s nimiž už budou hotoví místní vědci. Momentálně dostupná data pocházejí z roku 2010 a ještě tedy nezahrnují pozorování klíčová k ulovení Higgsova bosonu, k němuž došlo později. Podle Lassily-Perini jsou i přesto v těchto datech události související s Higgsovými bosony. Je jich ale tak málo, že je takřka nelze objevit. Je to prý jako hledat jehlu v kupce sena.

Video:  Performance LHC remix. Kredit: Tim Exile, TEDxCERN.

NewScientist 24. 11. 2014, CERN News 20. 11. 2014.

Zveřejněná data zde