Czechia

Proč mají miliardáři víc synů
Žebříček nejbohatších lidí světa, jež každoročně sestavuje americký časopis Forbes, vědce většinou nezajímá. Biologové Elissa Cameronová a Frederik Dalerum z university v jihoafrické Pretorii z něj načerpali výchozí data pro vědeckou studii. Vybrali ze seznamu 866 miliardářů, kteří měli aspoň jednoho potomka a pak pomocí vyhledávače Google získali informace o pohlaví dětí nejmovitějších boháčů. Výsledky jsou zajímavé. Miliardáři plodí více synů než dcer.

Elissa Cameronová

Převaha chlapců nad děvčaty je mezi novorozenci obecným trendem. Obvykle se rodí  51% chlapců a 49% děvčat. Mezi potomky miliardářů však tvoří synové plných 60% a dcery jen 40%. Cameronová a Dalerum hledali pro tento jev rozumné vysvětlení. Zjistili, že výsledky jejich výzkumu nápadně připomínají situaci popsanou u celé řady zvířecích druhů a vysvětlení pro něj nabídli už v roce 1973 biologové Robert Trivers  a Dan Willard.

Poměr pohlaví dětí v běžné populaci a u dětí narozených miliardářům. Další grafy a údaje v PLoS ONE

Podle Trivers-Willardovy teorie je pro samice žijící v příhodných podmínkách výhodné přivádět na svět syny, protože do jejich vývoje mohou investovat více živin. Synové zdatných matek budou silnější, vyhrají více zápasů o přízeň  samic a zplodí početnější potomstvo. Naopak. Samice žijící v nuzných poměrech nemohou do potomků investovat dostatek živin. Jejich synové by byli slabí, v kláních o přízeň samic by neuspěli a zůstali by bez potomstva. Matčiny geny by na další pokolení nepřenesli. V takové situaci je pro samici výhodnější plodit více dcer, které většinou nějaké potomky na svět přivedou.

Platnost Trivers-Willardovy hypotézy byla potvrzena u jelenů. Zdatné laně mohou do koloucha investovat více živin  jak během březosti tak i během kojení. Proto mohou risknout  plození většího počtu synů a sázet na to, že jejich potomci vyhrají klání se soky během říje a ovládnou harém laní. Slabé laně sázejí na jistotu v podobě dcer. Podobný trend byl zaznamenán i u makaků. Zdatnější samice z horních příček společenského žebříčku opičí tlupy rodí více synů  a ti patří při plození potomků k nejúspěšnějším. Mechanismus, jakým samice posouvají poměr pohlaví svých potomků, není jasný.

Výsledky studie Cameronové a Daleruma zveřejněné prestižním vědeckým časopisem PLoS ONE dokazují, že základní principy Trivers-Willardovy teorie platí i pro člověka. Manželkám miliardářů  po hmotné stránce nic nechybí a to se projeví v poměru pohlaví dětí, jež se svými movitými manželi přivedou na svět.

Pramen: PLoS ONE http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0004195