Nanobakterie jsou neživé
V lidském těle jsou místa, kde lze zjistit drobné „částečky“, které mají v průměru kolem 50 nanometrů (miliontin milimetru). Dostaly jméno nanobakterie. Na povrchu jsou kryty vápenatou skořápkou, ale uvnitř měly ukrývat vše, co potřebují k životu, dědičnou informaci nevyjímaje. Podle některých mikrobiologů představují nanobakterie nejmenší buněčné organismy.

Uhličitan vápenatý v krevním séru netvoří klasické krystaly ale kuličky připomínající buňky. (Kredit: Martel and Young, PNAS).

Nejnovější objev Jana Martela z tajwanské Chang Gung University a Johna Younga z newyorské Rockefeller University zveřejněný ve vědeckém časopise Proceedings of the National Academy of Science však zasadil teorii o živých nanobakteriích smrtelnou ránu.
Vědecké spory o nanobakteriích hoří celá desetiletí. V roce 1996 publikovali  američtí astronomové vedení Davidem McKayem z NASA zprávu, podle které se v meteoritu ALH84001 nacházejí zkameněliny mimozemských nanobakterií. Čtyři miliardy let stará hornina meteoritu pocházela ze Marsu, z jehož povrchu ji před 15 miliony roků vyrazila kolize s velkým asteroidem. Před 13 000 roky dopadl meteorit na antarktický ledovec, kde jej v roce 1984 našli geologové.  McKayův objev  vyvolal vlnu spekulací o tom, zda před milardami let existoval na Marsu život reprezentovaný nanobakteriemi. Podle některých vědců  by mohly nanobakterie putovat vesmírem a osévat jej životem. V roce 1998 však došli přední odborníci z  americké National Acedemy of Science k jednoznačnému závěru, že nanobakterie jsou příliš malé, než aby mohly být živé. Vše, co je třeba k životu, by se do nich prostě nevměstnalo.

I když jsou „nanobakterie“ neživé, mohou se podle Younga množit a způsobovat choroby, jako například ledvinové kameny,...

Finský mikrobiolog Olavi Kajander došel k závěru, že se nanobakterie vyvolávají u člověka i zvířat onemocnění, při nichž je zvýšeno ukládání vápníku v těle. Vedle tvorby ledvinových kamenů připisuje nanobakteriím i tvorbu vápenatých usazenin na stěnách cév postižený arterosklerózou. Zvýšenému riziku těchto onemocnění by měli být vystaveni kosmonauti, protože ve stavu beztíže se podle Kajanderovy spolupracovnice Nevy Ciftciogluové nanonabakterie množí pětkrát rychleji než v podmínkách pozemské gravitaci.
Jan Martel a John Young navodili v laboratorních podmínkách tvorbu tělísek k nerozeznání podobných nanobakteriím tak, že přidali do krevního séra sůl uhličitan vápenatý. V těchto nanobakterích nebylo ani stopy po dědičné informaci a snášely dávky radiace dostačující ke zničení  jakékoli formy pozemského života.

„Vyvrátili jsme tak představy o tom, že nanobakterie jsou živé,“ řekl John Young v rozhovoru pro vědecký týdeník Nature. „Vypadá to, jako kdyby nanobakterie rostly a rozmnožovaly se. Člověk by přísahal, že jsou živé. Ale není tomu tak.“
Uhličitan vápenatý obvykle tvoří krystaly. V krevním séru se ale formuje do kuliček podobným miniaturním buňkám. Yang a Martel jsou přesvědčeni, že tento neobvyklý  tvar dodávají vápenaté soli organické molekuly, například krevní bílkovina albumin. Young se domnívá, že i neživé nanobakterie mohou stát v pozadí mnoha chorob, protože za určitých podmínek se množí v krevním séru jako šílené. Většina odborníků však považuje neživé nanobakterie  za zcela neškodné.

The Rockefeller University, New York
Proceedings of the National Academy of Sciences. April 8, 2008. vol. 105, no. 14, 5549-5554.

Datum: 30.04.2008 12:24

Ked ich nevies presvedcit, aspon ich poplet.

kontina,2008-05-02 01:10:38

Skutocne velmi presvedcive, ale akosi nenachadzam suvislost medzi vyskytom nanobakterii v meteorite a krystalikmi uhlicitanu vapenateho v krvi.

Hmmm

Marta Vlasáková,2008-04-30 19:09:14

Inu, někomu to je vše jasné hned na první pohled, jiní nad tím musí mudrovat roky. Těm, co jim to je hned jasné - jakou vyznáváte definici života? Znáte jich víc? Která podle Vás je ta správná? Splňují podle Vás stávající uznávaná kriteria co je živé například priony? Nesplňují náhodou i tyto proteinové molekuly to, co je na život kladeno za požadavky - růst, uchování informace, množení a předávání informace na potomstvo.
Pokud by se Vám zdálo, že to například splňují i nepatrné priony, neměly Vaše připomínky spíše směřovat k tomu, že je potřeba se zamyslet nad tím jak správně definovat život? Je-li Vám to tak jasné, jak z Vašich připomínek vyplývá, hoďte sem prosím Vaší definici života. Aby totiž bylo o čem diskutovat.

Podle takovéto definice života

Klaus,2008-04-30 20:16:49

by byly živé i sněhové koule valící se po svahu

Až na to

Colombo,2008-04-30 20:30:31

uchování informace

Živé sněhové koule

Klaus,2008-04-30 23:09:27

Sněhová koule k životu moc informací nepotřebuje, stačí jí kulatý tvar. A ten se při rozpadnutí koule správné konzistence rychle obnoví. Když bude ten svah dostatečně dlouhý dolů se nejrychleji povalí jen koule, jejichž sníh má optimální hustotu, tak aby se nepěchoval moc rychle a včas se rozpadl na menší koule ideálního tvaru pro další koulení. Evoluce sněhových koulí v energetickém gradientu jak vyšitá.

Všechny živé organismy podléhají procesu evoluce.

Jirka,2008-05-02 00:19:56

Je to dostatečná definice?

Hmm

Pavel,2008-05-02 07:17:23

Takže ty řetězce bitů podléhající evoluci v evolučních algoritmech jsou podle vás skutečně živé.

Pokud ne, tak asi bude nutné lépe definovat pojem evoluce (třeba jako vývoj živých organismů? :))

Pavel

Jirka,2008-05-02 21:08:56

OK, ale potom se motáme v kruhu. Když bychom definovali živé organismy jako systémy podléhající evoluci, a evoluci jako vývoj živých organismů.

Evoluční algoritmus, využívaný např. v průmyslu je v podstatě SIMULACE evoluce jakožto přírodního jevu. Nemění se reálné organismy, ale sekvence, jak píšete, bitů.

ty koule (snehove) sou dobry priklad

mikjs,2008-05-03 23:45:43

akorat ze jejich evoluce skonci s koncem svahu narozdil od nas kteryz se budeme rozvijet vecne (nebo i my mame nekde konec svahu)

konec svahu

xyz,2008-05-09 03:19:43

je mozna jeste bliz nez si myslite..

To je fajn, že už se umí rozhodnout, co je život.

jura-p,2008-04-30 15:57:25

Jaká je ta kriterialní definice? Ale pozor, množí se i kaluže po dešti. A bacha na příčinu a následek (Young se domnívá, že i neživé nanobakterie mohou stát v pozadí mnoha chorob, protože za určitých podmínek se množí v krevním séru jako šílené.). Co to je, stát v pozadí?

Jurovi-P

Alfonz-Z,2008-04-30 18:45:43

Jistě, že to je fajn. Proto to také otisknul jeden z nejprestižnějších recenzovaných časopisů - NATURE.
K Vaší s odpuštěním připitomělé otázce, co znamená "stát v pozadí". To je prakticky totéž jako "mít na svědomí". Načež namítnete že nanobakterie nemaji svědomí. Takže s předstihem dodávám ještě jeden možný výklad "podílejí se".

rejpal,2008-04-30 15:37:09

Nikdy by mne nenapadlo, že může někoho napadnout, že by mohl existovat živý organismus kulového tvaru o průměru 50 nm. Šíleným mikrobiologům by neuškodil kratičký kurz fyziky.

mycoplasma

vd,2008-05-02 14:32:25

no tak ona Mycoplasma neni zas o tolik vetsi, ne?

rejpal,2008-05-05 16:43:22

Nevim, jak velika je mykoplasma, ale z tohoto mnozstvi atomu podle mne nepujde sestavit ani chripkovy virus, natoz pak jednobunecny organismus.

krv na marse?

hoveho,2008-04-30 12:58:06

do akej miery je bezne, ze sa marse vyskytuje krv?

"...v meteoritu ALH84001 se nacházejí zkameněliny mimozemských nanobakterií..."
"tento neobvyklý tvar dodávají vápenaté soli organické molekuly, například krevní bílkovina albumin"

hvh

Copak nevite

martalien,2008-04-30 16:06:01

ze Mars je Ruda planeta!

?!

hafff,2008-05-01 08:22:59

Čo je vám nezrozumiteľné na slove "napríklad"?

KREF!