Šance na objev mimozemské inteligence je téměř nulová
Pokud bychom se do vesmíru obrátili s otázkou: „Haló, je tam někde někdo?“ Pravděpodobně bychom si museli odpovědět sami: „Není.“

Naděje nalézt mimozemský inteligentní život je téměř nulová, na tom se shodli vědci z University of East Anglia. Matematický model vytvořený profesorem Andrewem Watsonem naznačuje, že šance na objevení jiného inteligentního života na planetě podobné Zemi je velmi nízká pokud bereme v úvahu čas, který byl potřeba pro vývoj životní formy, jakou jsou lidé a „délku života“ Země.

Andrew Watson: „Zemská biosféra už má svůj věk, a to že již není nejmladší má své důsledky i pro naše porozumění pravděpodobnosti vzniku složitějších forem života, včetně té „inteligentní“, na jakékoliv jiné Zemi podobné planetě.“

Strukturálně komplexní a inteligentní život se na Zemi vyvinul v podstatě nedávno a tento proces vývoje se vyznačoval malým počtem velmi složitých evolučních kroků.

Profesor Watson, ze School of Environmental Sciences, mající k dispozici vylepšený matematický model pro evoluci inteligentní formy života, dovedl tuto myšlenku dále s ohledem na pravděpodobnost každého z těchto rozhodujících kroků objevujících se ve spojení s délkou života Země.

Podle Watsona je evoluční hranicí pro obyvatelstvo Země, ale i každé jiné Zemi podobné planety, záření jejího „slunce“. Odhady dalšího vývoje Slunce předpovídají jeho stoupající jasnost a teplotní modely naznačují, že životnost Země je asi „jenom“ další miliarda let, což je dost krátký čas v porovnání se čtyřmi miliardami roků, které uběhly od prvního objevení života na planetě.

„V současnosti je Země jediným příkladem planety s životem, který známe,“ vysvětluje Watson. „Když si uvědomíme, že planeta je obyvatelná po určitou dobu, tak pokud bychom se vyvinuli na počátku tohoto období, podle principu a zákonitostí vývoje od jednoduchého ke složitému, by se bylo možno domnívat, že objevení se inteligentní formy života bylo docela pravděpodobné. A naopak, když víme, že jsme se vyvinuli mnohem později v tomto obyvatelném období tak nám to naznačuje, že naše evoluce byla docela nepravděpodobná. Zdá se, že ve skutečnosti je správné načasování událostí v celkovém souladu jen velmi ojedinělé.“

Je tam někdo doma? Zřejmě není... (Snímek sousední galaxie M74 je výsledkem spolupráce NASA a ESA)

Watson tvrdí, že k tomu, aby se vyvinuli inteligentní tvorové – například lidé – bylo třeba čtyř základních evolučních kroků Bylo to objevení se bakterií, počátek existence složitých buněk s jádrem, vznik specializovaných buněk dovolujících existenci mnohobuněčných organismů a objevení inteligentní formy života, používající jazyk ke komunikaci.

„Složité formy života jsou odděleny od těch nejjednodušších těmito několika velmi nepravděpodobnými kroky, a proto budou mnohem méně časté. Inteligentní formy jsou ještě o krok dál, a tak ještě o něco méně pravděpodobné,“ řekl Watson.
Jeho model, publikovaný v časopise Astrobiology, navrhuje horní mez pro pravděpodobnost každého objevujícího se kroku, a to na maximálně 10 procent, a proto tvrdí, že šance na objevení se inteligentních forem života je velmi nízká – méně než 0,01 procent během čtyř miliard let.

Každý krok je nezávislý na jiném, ale může se uskutečnit pouze tehdy, pokud nastaly předchozí kroky v patřičné posloupnosti. Tyto kroky inklinují k tomu být rovnoměrně rozložené v průběhu historie Země, což je shodné s některými velkými změnami zjištěnými ve vývoji života na Zemi.

Zdroj: University of East Anglia

Datum: 29.04.2008 01:32

Do výzkumu Velkého třesku nastupují umělé inteligence     Autor: Stanislav Mihulka (26.01.2022)

Popřel evoluci?

Josef Lesov,2009-09-23 18:19:28

Watson tvrdí, že k tomu, aby se vyvinuli inteligentní tvorové – například lidé – bylo třeba čtyř základních evolučních kroků:
1.objevení se bakterií
2.počátek existence složitých buněk s jádrem
3.vznik specializovaných buněk dovolujících existenci mnohobuněčných organismů
4.o b j e v e n í inteligentní formy života, používající jazyk ke komunikaci.
Bod "4", bych podepsal, pokud byl myšlen tak, že se inteligentní život objevil na Zemi, asi jako se K.Kolumbus objevil jednoho dne v Americe?! :o)
Dr. Watsonovi vůbec nevadí, že se něco tak složitého, jako člověk, může vyvinout z bakterie.
Je to asi stejná pitomost, jako kdyby Váš počítač odešel na skládku odpadků a tam se začal modernizovat a vyvíjet až do formy, kdy by byl schopen vlastní reprodukce!
Budete ale muset počkat asi tak 4 miliardy let. :o)

Nechápu, co nového vlastně pan Watson řekl?

Stan Borowitz,2008-05-11 15:30:10

To, že pokud by vznik života tak, jak jej známe (dokonce ani ne inteligentního), byl vázán na náhodu, znamená, že se existence života blíží zázraku, je známo už hodně dlouho a dá se to dokázat poměrně jednoduchou matematikou. Proto ostatně řada vědců považuje život a následně vědomí a inteligenci za vlastnost hmoty, která se projeví při jisté úrovni organizovanosti a komplexity. To by ovšem znamenalo, že je život ve vesmíru poměrně častý - nebo může v budoucnu být. Vzhledem k tomu, jak krátká doba uplynula od zformování prvních hvězd a planet, můžeme být docela klidně nikoli jedinou, ale první nebo jednou z prvních inteligentních civilizací, o které se v jiném koutě prostoročasu vyprávějí legendy z dávné minulosti...

Dukemu

Medvědovič,2008-05-08 12:58:58

Zapoměl jste na takzvaný "sport".

Jiné formy

Medvědovič,2008-05-08 12:53:23

A co uvažovat i o jiných formách života než chemicko-organických. Jeden za všechny. V plynových obrech je dlouhodobě stabilní prostředí ve fázi plazmatu. Proč by se tedy nemohl život organizovat v jiných stavech hmoty. Rychlost vývoje známého pozemského života je určena rychlostí chemických pochodů. Pokud si představíme pomalu chladnoucí magma ve kterém se v eutektiku vytvářejí vodivé kanály vnichž je tekutost jiná díky proudům vybuzeným magnetickým polem můžeme při dlouhodobě stálých podmínkách očekávat samoorganizaci vytvářené struktury na Zemi nazývané život při teplotách nad 1000K. Takový život by se vyvíjel na rychlostech pohybu elektronů a rezonujících obvodů v krystalových strukturách a vysokoteplotních polovodičích, supravodičích ovlivňujících vodivost třeba buzeným MG polem a neuvažoval by o možnosti života na chemické bázi.
Vznik života je tedy pravděpodobný v jakémkoli dlouhodobě stabilním prostředí ve kerém je energetický spád(rozdíl energií mezi dvěma body)dostatečný k vytvoření více energetických hladin. Ovšem rychlost jeho reakcí je odvozena od jeho životního prostředí.
My se domníváme že známe dvě fyzikální hranice. Jsou to:rychlost světla jako horní a absolutní nulu jako dolní co když něco žije blíže k jiným pro nás nepoznaným limitům co formuje jejich představu vesmíru?
Co když pro něj je naše vysílání pokud je schopen jej zachytit, jako zvuk občas nastartovaného jednoválcového traktoru ve kterém také nikdo nehledá smysl protože by dříve umřel nudou a považují jej za exoticky se vyskytující avšak přirozený jev.

Nehledejte inteligenci

Medvědovič,2008-05-08 11:58:43

to je ztracený čas. Hledejte ve vesmíru projevy blbosti, té je ve vesmíru 99,999% inteligence je těžko rozpoznatelný zbytek. Princip hledání je v nalezení míst s vysokou koncentrací blbosti a někde poblíž se ukrývá i inteligence.

V jednom se Watson zcela určitě zmýlil.

Zwallyk,2008-05-05 18:00:52

Mimozemšťanů se na Zemi pohybuje až překvapivě mnoho..

Ano, většina dělá na poště!

Duke,2008-05-08 00:43:38

(Muži v černém)

Život je všude,jen není vidět(zatím)

panklasik,2008-05-04 14:33:45

Vše je opět zcela jinak,jak by řekl klasik.Dosud se nepodařilo objasnit,zda život vznikl na Zemi,či byl na Zemi již dopraven.Je velice pravděpodobné,že na Zemi se nestihl vyvinout a je tedy správný postřeh autora článku že je to skoro nemožné.Lze tušit,že:

-život je forma existence hmoty a tudíž i Vesmíru,není náhodný
-existuje v celém Vesmíru nám známém i mimo něj
-existuje i v podmínkách,které se Zemi běžně nevyskytují(teploty nad 100 st Celsia atdp-viz bakterie typu Archea ve vřídlech s teplotou 200 st.Celsia)
-má základ daný nám známou genetikou a poznáním,z níchž zatím můžeme tušit jen cca 5 % podstaty dějů,jejich příčin a následků
-v nepříznivých podmínkách(hluboko pod bodem mrazu atdp) je život v latentních formách,čeká na svoji příležitost,popřípadě "infikuje" náhle se vynořivší vhodné niky

Dovoluji si nastínit hypotézu,že v sluneční soustavě život "cestuje" po planetách v závislosti na tom,jak planety postupně vychládají a snižuje se aktivita centrální hvězdy-Slunce(to znamená,že někde život byl,někde je a někde bude.....)
Zkrátka,život je věčný,existoval vždy a bude tomu tak i nadále....Ostatně ,první cesta člověka na Mars tuto hypotézu potvrdí!!

jak může být život věčný, "existoval vždy&quo

pannekonečný,2008-05-05 08:50:59

když tu máme Big Bang? Obsahovala již singularita život? Nebo má snad pojem věčnost v rámci reforem modrých ptáků novou (zreformovanou)definici typu "Na VĚČNĚ časy pod vedením ODS a nikdy jinak"?

Ach jo...

Stan Borowitz,2008-05-11 14:46:18

nemohl byste si své idiotské politické poznámky (bez ohledu na adresu které strany) nechat do diskusí, v nichž jsou relevantní? Tady ze sebe akorát děláte blba.

tak vidim ze od Soucka a

mikjs,2008-05-03 23:04:39

jeho tuseni se moc nezmenilo (akorat ze on to bral trochu vedecteji).
No jestli mimozestane nejsou my si je snad budeme muset vymyslet.

Opravdu nevim, jak to je,

h.,2008-05-02 20:12:51

ale takovehle zavery bych cekal tak od Grygara nebo jemu podobnych...
Mr. Watson zrejme "matematicky" vychazi z predpokladu, ze:
- nase soucasne fyzikalni poznani je uplne
- zivot musi byt podobny nasemu (tedy zalozen na uhliku) - to je vubec nejpodezrelejsi predpoklad, ktery se vsude zda se automaticky uvazuje

Jooo, delat "vedu" neni spatny business a nejaky grant se vzdycky najde... (omlouvam se tem jednotkam procent, kteri opravdu neco uzitecneho delaji, ale nemuzu si odpustit tuhle poznamku)

nechte Watsona, ať si pindá jak odeeska.

999,2008-05-02 15:01:52

Co vás na těch pindech prudí?

Nesmysl, Nezamysl a Výmysl

C2H5.OH,2008-05-01 08:24:54

Mimozemšťani existují, to je exaktně dokázané !!! Jsou to tupí, zelení mužíci, či zelené slípky a žijí mezi námi. Jmenují se Bursík, Kuchta, Al Magore a sdružují se do skupin jako Duha, Bastardi Země, Grínpisoárové, Jihočeské stračeny a podobně.....

trošku omezené

Fikáček,2008-04-30 16:38:42

Watson: Jo, většina vědeckých kariér je úplně k ničemu. To je holt přirozený výběr. Pak Watson k takovým patří. Ve své úvaze vychází z našeho lidského egocentrismu. Takhle si představit jiné biologické základy života, než má život na Zemi, to je ta jeho omezenost. Připomíná mi člověka, který připluje na nějaký ostrov a potká chromého. Na základě toho usoudí, že všichni obyvatelé ostrova jsou chromí.
Když se dělá ve vědě extrapolace, dělá se na základě mnoha exemplářů. Tady se dělá extrapolace na základě jednoho, takže se obávám, že už je to mimo vědu, a že pan Watson předvádí šarlatánství.

to sedi ....

Tony,2008-04-30 11:06:11

... od nas od lidi, kteri jeste nestrcili nohu ani za prah slunecni soustavy. No kdyby jen to, vzdyt my nebyli skoro nikde ani v te nasi a uz vime, ze sance na inteligentni zivot je minimalni. Trosku mi to pripomina teorii z roku 1820 podle ktere bude v roce 1950 Londyn pokryt sedmimetrovou vrstvou konskeho trusu.

Zivot klidne,komunikace tezko...

Frantisek Vrata,2008-04-29 22:59:31

Matematicky mi ta "nepravdepodobnost "nevychazi.Kdyz si spocitame miliony galaxii v kazde miliardy hvezd u nich pravdepodobne miliardy planet tak se mi zda ta setina procenta pravdepodobnosti docela velka.Jina vec je nase casova skala a moznost komunikovat s nekym miliony svetelnych let daleko,pravdepodobnost ze se "potkame" je asi opravdu dosti mala.Ale zase pouze kdyz uvazujeme nase soucasne schopnosti a moznosti.

inteligence...

Elpepe,2008-04-29 21:25:55

Co je to inteligence?

Život

,2008-04-29 17:20:18

Už se těším na výzkum oceánu na Europě a na Titanu.

Martin,2008-04-30 08:22:21

Včera som sa odtiaľ vrátil, zober si riadny kožuch a termosku s teplým čajom, je tam trochu chladnejšie.

Pokud jsou ty bytosti inteligentní

Atomic,2008-04-29 13:50:42

..tak nebudou halekat na první zavolání. Článek je o ničem.

jaruna,2008-04-29 17:24:49

Přínosný komentář. Argumentačně podložený. Takový mužný!

Samozřejmě..

Atomic,2008-04-29 18:39:43

..je možné, že narazíme na babinec plný mimozemšťanek, co si budou chtít popovídat se sousedy a pak můžeme čekat odpověď hned a radiový provoz se netrhne.

Článek je ale o inteligentních mimozemských civilizacích.

jaruna,2008-04-29 20:38:12

No vždyť říkám! Takový mužný.

Originál jsem nečetl, ale tohle se mi nezdá

JiVy,2008-04-29 12:51:09

Pokud budou dost dlouho příhodné podmínky, tak se život velmi pravděpodobně vyvine a je velká šance, že pokud tyto podmínky vydrží, dospěje k inteligenci.
Otázkou je, co dál. Dokáže tento život přežít i kolaps vlastního slunce?
Pokud ano, a zvládne "rozlézání se" po okolních systémech, co se stane, pokud se dvě formy života potkají? Cukry budou asi stejné, ale bílkoviny mohou být a nejspíš i budou jiné. K jakému kataklysmatu povede kompetice dvou odlišných biologických světů v rámci jednoho ekosystému?
No, každopádně se mi jeví jako hlavní problém přesvědčit lidstvo k tomu, aby věnovalo nemalou část plodů své práce na projekt, který ovoce přinese až za několik generací, pokud někdy.
Takže mezihvězdné cestování je v rámci stávajícího politického uspořádání světa prakticky nerealizovatelné.
To je ovšem dnešní pohled.

Omezený rozhled

Medvědovič,2008-05-08 12:33:39

Vám bohužel zabraňuje uvažovat o jných formách života než organických. V plynových obrech je dlouhodobě stabilní prostředí ve fázi plazmatu. Proč by se tedy nemohl život organizovat v jiných stádiích hmoty. Rychlost vývoje známého pozemského života je určena rychlostí chemických pochodů. Pokud si představíme pomalu chladnoucí magma ve kterém se v eutektiku vytvářejí vodivé kanály vnichž je vodivost větší díky proudům vybuzeným magnetickým polem můžeme při dlouhodobě stálých podmínkách očekávat samoorganizaci vytvářené struktury na Zemi nazývané život při teplotách nad 1000K. Takový život by se vyvíjel na rychlostech pohybu elektronů a rezonujících obvodů v krystalových strukturách a vysokoteplotních polovodičích, supravodičích ovlivňujících vodivost třeba buzeným MG polem a neuvažoval by o možnosti života na chemické bázi.

Naozaj?

robert,2008-04-29 12:00:41

Niekedy pred asi 150 rokmi slávni vedci tvrdili, že vlak sa nemôže pohybovať rýchlejšie ako 34 km/hod, lebo pri väčšej rýchlosti sa všetok vzduch z vagónov „vytlačí“ a ľudia sa udusia. Ešte v 1. polovici minulého storočia (keď Einsteinova teória už bola dávno známa) mnohí vedci tvrdili, že žiaden dopravný prostriedok nemôže prekonať rýchlosť zvuku, lebo rázová vlna rozbije každé duté teleso, ktoré sa bude o to pokúšať. Teraz sme „presvedčení“, že maximálna možná rýchlosť nie len prenosu hmoty (telesa) ale aj informácie je rýchlosť c.
Zatiaľ sme zistili, že temer všetky „maximálne hranice“ a obmedzenia, ktoré človek na základe svojich vedomostí určil prírode sa nakoniec prekonali. Nebude to tak aj s rýchlosťou c? To už naozaj nepripúšťame žiadne ďalšie objavy, ktoré by zmenili súčasné nazeranie fyzikov na svet. Veď práve podľa mnohých svetových fyzikov je súčasná fyzika (alebo širšie: prírodoveda) v hlbokej kríze a čaká sa na nový prevratný objav.
Celý článok na mňa pôsobí ako nejaká mechanická extrapolácia (na miliardy rokov dopredu a na priestor o priemere miliárd svetelných rokov) na základe doterajších poznatkov (nazhromaždených cestou mnohých pokusov a omylov za posledné desaťročia, maximálne storočia) , bez trochy fantázie pripúšťajúcej aj iný spôsob (na ktorý človek ešte len skôr či neskôr príde) šírenia života a civilizácie vo vesmíre.

take si myslim

Nina,2008-04-29 13:31:20

kdyz i zde na nasi Zemi jsou jednobunecni zivocichove zijici v pro ostatni zivot absolutne nevyhovujich podminkach;teplota 80°C a bez kysliku,pak muze preci existovat uplne jina forma zivota a proc ne-inteligentni? Jeste toho lidstvo malo vi.

To sis trochu překroutil

TomasN,2008-04-29 14:30:48

před 150 lety to nebyli slavní vědci, kteří něco takového tvrdili. Možná byli známí, ale rozhodně ne vědci.

Teď máme teorii založenou na tom, že rychlost světla je stejná, bez ohledu na pozorovatele - t.j. to co, bylo měřením ověřeno. A zatím všechna měření potvrzují závěry předpovězené touto teorií. Takže to NENÍ rozhodně „přesvědčení“. člověk si možná nějaké „maximálne hranice“ určil a ne vědec, ten může tvrdit pouze to, co ověřil. Takže nepřeháněj. :o)))

to: Nina

mata,2008-04-29 15:09:18

ma se samozrejme na mysli zivot analogicky zivotu na zemi, ne zivot zalozeny na zcela jinych biochemickych, nebo dokonce fyzikalnich principech. tato informace zde neni explicitne recena, autor ji asi povazoval za samozrejmou.

Ad TomasN

robert,2008-04-30 09:45:22

1) veľmi ťažko (najmä s odstupom času 150rokov) určiť, kto bol vtedy považovaný za vedca a aký je rozdiel medzi známym a slávnym. Ale ináč súhlasím.
2) Nikde som nepopieral, že „rychlost světla je stejná, bez ohledu na pozorovatele - t.j. to co, bylo měřením ověřeno.“ To ale neznamená, že už teoreticky neexistuje možnosť prenosu (aspoň informácie) rýchlosťami podstatne vyššími. Túto možnosť už desaťročia naznačujú rôzni (neviem, či slávni alebo známi) vedci. Iste ste už počili o tachyónoch (časticiach - zatiaľ teoretických - ktoré sa pohybujú rýchlosťou väčšou ako c a vyhovujú riešeniam Einsteinových rovníc), červých dierach, paralelných vesmíroch atď. Hovoril som o „troche fantázie“, čo som teda preháňal?

Arccos,2008-04-30 12:07:52

Problém je v tom, že současné dobře podložené teorie (především STR a OTR) nepřipouští rychlostí vyšší než c ani teoreticky. Existují sice i různé doplňky (viz. ty tachyony), ale na rozdíl od teorie relativity nebyly nikdy nijak potvrzeny, nic nepředpovídají, nedají se ověřovat atd. Teorie relativity má za sebou století experimentů, které ji měly nebo mohly vyvrátit, z nichž některé ona sama předpověděla. Všechny tyto experimenty teorii potvrdily... Souhlasím s tím, že to neznamená, že je to konečná našeho poznání (protoje ostatně teorie relativity pořád jenom TEORIE a ne zákon). Pokud ji ale chce někdo TR nebo její závěry zpochybňovat, pak musí přijít s něčím opravdu hodně dobrým a propracovaným. Výkřiky o demagogii vědy a nějaké vědecké víře nechme blbečkům, co tomu nerozumí (asi jako těm, co před těmi 150lety nepochopili prajednoduchou Bernoulliho rovnici ze ZŠ a na základě toho odvodili ten nesmysl s vlakem).

tachyony

Fikáček,2008-04-30 16:26:43

Nebudu argumentovat pro žádné tachyony, a další hypotézy, protože těch se vždy chytnou nějací cvoci, co blábolí. Na druhé straně v 16. století taky nebyla prokázána existence atomů a ty přesto existovaly. Takže argumentovat tím, že dnes není prokázána rychlost větší než c mi přijde mimo. A TR samozřejmě nikdy nebyla všezahrnující teorií, která nebude překonána. Že bude překonána o tom Einstein nikdy nepochyboval. Každá teorie bude překonána, protože každá teorie platí jen pro určitou oblast a podmínky, neboli platí omezeně.
Ostatně si navíc myslím, že fyzik nemůže říci celkem nic seriózně o platnosti fyzikální teorie, protože by se pouštěl na půdu, kde fyzika neplatí. Platnost věděckých teorií nepatří do oboru fyziky. Takže by to měl nechat povolanější, nebo přinejmenším nestranějším. Kdyby fyzik posuzoval hranice platnosti fyzikální teorie, bylo by to jako kdyby žalobce vynášel verdikt. Fyzik totiž je profesionálně deformován a myslí si, že exaktní přístup je jedině vědecký, což je omyl. (Mimochodem i ta exaktnost je třeba právě při řešení problémů v OTR velmi pofiderní - tohle zanedbáme, protože to vypadá rozumně.)
Na druhé straně jakákoliv konkrétní bádání o formě překonání c je v kompetenci fyziků, a blábolivé filosofické návrhy mohou být tak nanejvýš inspirací při hledání řešení.

ad PÁN Fikáček

robert,2008-04-30 20:20:48

Citát 1: „Nebudu argumentovat pro žádné tachyony, a další hypotézy, protože těch se vždy chytnou nějací cvoci, co blábolí.“ Autor: Fikáček
Citát 2: „“Vaša teória je síce bláznivá, ale nie dosť na to, aby mohla byť pravdivá.” Autor: Niels Bohr
Citát 3: „blábolivé filosofické návrhy mohou být tak nanejvýš inspirací při hledání řešení.“ Autor: Fikáček
Citát 4: „Už v roku 1945 prišiel s nápadom telekomunikačných satelitov, ale odmietli mu to patentovať (chceli totiž vidieť jeden funkčný exemplár) Kto? Arthur C. Clark.
Citát 5: „Venoval sa aj konceptom takých vecí, ktoré dnes poznáme pod názvami mobilný telefón a internet.“ Kto? Arthur C. Clark.
Už len jedna otázka: Čo rozumiete pod pojmom „blábolí“ a „blábolivé filosofické návrhy“? Pán Fikáček?

robert

Rozumný Občan,2008-05-01 03:39:17

A co jste chtěl říct?

c?

PetrH,2008-05-01 14:22:51

A co máte všichni pořád s tou rychlostí c? Na TR je krásná právě ta relativita. Spočítejte si malý příklad, za jak dlouho se dostanu ke hvězdě vzdálené 10 světelných let když poletím rychlostí v=0,8c. A nemusíte uvažova zrychlení při startu ani zpomalení u cíle, to vám odpouštím. Až to spočítáte, tak se Vám zbystří smysly. Rychlost c je nádherně relativní. Proto ji mám rád. Pláč nad nepřekročitelností c jen ukazuje, jak nám to stále ještě, i po sto letech, není jasné. :-)

zkusil jsem to

korvus,2008-05-01 22:42:59

zkusil jsem to s tou 80% rychlostí světla. Vyšlo mi cestování 4,5 roku cestovatele. Kdyby měla raketa 100 tun (to je asi málo, myslím,...), tak by spotřebovala na brzdění a rozjezd energii řádově 10^22 J, nemluvě o provozu cestou (slunce tam už moc nedosvitne). Asi s sebou povezou fúzní reaktor, ... ale to nebude asi žádný drobeček. I s relativitou mi to cestování zas tak legrace nepřijde,...

c?

PetrH,2008-05-01 23:26:49

Výborně! Nešlo mi vůbec o řešení technických problémů, to snad budou řešit naši potomci. Šlo mi o to ukázat, že pro "cestovatele" se z TR najednou "vyloupne" možnost být u cíle rychleji, (součinitel dilatace času je v tomto případě 0,6). Takže zbývá se jen rozhodnout jestli zůstat tady na zemi a nebo nastoupit do rakety a stát se tak ve své vlastní, raketové soustavě jakýmsi soukromým tachyonem, rychlejším než c. I to je TR.

to Arccos

Laco,2008-05-02 08:17:56

TR snad rika, ze nic nemuze rychlost svetla prekrocit, takze castice ktera se vetsi rychlosti nez c pohybuje uz pri svem vzniku existovat muze, aspon tak sem to nekde cet

rovnez doporucuji...

wostrey,2008-05-02 12:50:03

anstudovat, co se deje s hmotou pri rychlostech blizke rychlosti svetla.

Cestovat rychleji nez svetlo podle OTR lze

Jan Kotek,2008-05-14 15:39:43

Nesmi se ale hybat s kosmonautem, ale s vesmirem (jako ve Futurame ;-).
Konkrente podle OTR je mozne cestovat rychleji nez svetlo tak, ze vhodne skroutite prostor. K takovemu zkrouceni vesmiru ale potrebujete vice energie nez je v celem vesmiru... Ale z pohledu OTR to je platne reseni ;-)

Ten model se mi nezdá

Adam Jaroš,2008-04-29 11:13:20

Mám pocit, že vývoj života není jen otázkou pravděpodobnosti jednotlivých kroků, ale také času. Analogickým postupem můžeme dospět třeba k závěru, že možnost vzniku jablka na jabloni je velmi malá, protože se objevilo až ke konci vegetačního období.A aby vzniklo, tak musel nejdřív vzniknout květ,v něm pestík, ten být opylen, pak nesmělo mrznout a nakonec se muselo vytvořit jabko.

K podobnym vypoctom prislo v zaciatkoch

Erik,2008-04-29 09:01:54

svojho vyvinu aj dalsich milion civilizacii. Naposledy aj na planete pri hviezde pegasus. Ked vsak zachytili nase vysielanie padli na zadok. Potom s uzasom zistili ake problemy riesime a uvalili 200 000 rocne embargo na styk. Citujem: "Nielen pre nas, ale aj pre tzv. Zem je smrtelne nebezpecne kontaktovat tuto krvilacnu a mimoriadne hlupu formu zivota. Oni este absolutne nic nepochopili"

Já hledám inteligenci blíž než ve vesmíru.

RomanK,2008-04-29 08:47:20

Je velice vzácná například i v diskusi na Oslu.

Na Zemi

Piitr,2008-04-29 08:42:12

Když uvážím četnost výskytu inteligence na Zemi, kde jsou podmínky víceméně skvělé, tak bych ji jinde snad ani nehledal.

Tak

dr.Solfernus,2008-05-05 19:18:28

..moc jsem se dlouho nezasmal

Josef,2008-04-29 07:11:17

Pokud připustíme existenci inteligentních životů jinde ve vesmíru, potom musíme připustit také existenci méně a více vyspělé civilizace a též s civilizace s dobrými i zcela sobeckými úmysly. Aprávě ta kombinace vyšší vyspělosti se zcela potenciálně nám nenakloněnými úmysly mi dělá vrásky na čele...

Já bych si vrásky nepřidělával

jar,2008-04-29 09:33:48

Když přihlédneme k velikosti vesmíru, možností rychlosti šíření signálu, nebo způsobu přepravy vyjde mi, že žádné obavy mít nemusím. I kdyby ve vesmíru vznikla, vznikala nebo vznikne miliarda Zemí, mineme se v časoprostoru, nenarazíme na sebe. To si myslím.

Agresivita je podmínkou úspěchu

Honza2,2008-04-29 10:20:22

Každá úspěšná civilizace je agresivní. Vyhrává ten, který zničí (potlačí) všechny ostatní, ten kdo ovládne zdroje a prostor. To je obecný princip, který bude fungovat všude ve vesmíru. Takže každý kontakt s jakoukoliv organizovanou hmotou bude nebezpečný. To že organizovaná hmota nemusí nutně znamenat civilizaci, natož pak inteligenci je snad zřejmé.

Pro Jar:
Rychlost přepravy na mezihvězdné vzdálenosti sice je problém, ale rozhodně ne nepřekonatelný. Jakmile jednou dokážete dolétnou k nejbižší sousední použitelné planetě a obsadit ji, máte vyhráno. Přískokama od hvězdy ke hvězdě se pak vaše civilizace za pár milionů let rozleze jako plíseň po celé galaxii. Nebude to mít samozřejmě nic společného s organizovanými říšemi (Hvězdné války, Nadace ...). Bude to prostě plíseň...

Honza2

Rozumný Občan,2008-04-29 12:53:20

To že agresivita se vyplácí máte odkud?

Agresivita

Honza2,2008-04-29 13:17:48

Použil jsem asi nevhodné slovo. Myslel jsem schopnost být rychlejší a šikovnější v získávání a využívání zdrojů. Prostě být celkově úspěšnější na úkor někoho jiného. Ono nemusím někoho rovnou sežrat, stačí ho šikovně obrat o jídlo a životní prostor. Až pokud si to nenechá líbit, je na řadě násilí.
Pěkným příkladem jsou třeba králíci v Austrálii.Ty by asi nikdo z agresivity nepodezříval. Tedy kromě klokanů...

(Rozumnému) Občanovi

Duke,2008-04-29 19:21:40

Že se agresivita vyplácí je zkušenost z každodenního života. V politice a silniční dopravě je to zvlášť dobře zřetelné.

agresivita

mimozemstan,2008-05-09 04:00:24

ovsem mira agresivity/sobeckosti (a altruismu, at uz vedomeho ci nevedomeho) typickeho jedince urcuje maximalni velikost, koherenci a cilevedomost spolecenstvi ktere tento druh muze vytvorit. Takze abyste se nedivili, vy potomci uspesnych vrahu a agresivnich ridicu, ze dohromady nedate ani vuli nejakou tu mezihvednou kolonizaci zacit..

Nemluve o tom, ze obrovske energeticke zdroje k tomuto podniku potrebne vy lidske stvury stejne mnohem drive zneuzijete ke vzajemnemu niceni a budete se tak v ramci obecne-civilizacnich autoregulacnich mechanismu udrzovat na dostatecne nizke urovni, nez konecne civilizacne dostatecne vyspejete (pokud se tedy mezi tim uplne neznicite)

To mimozemstan: Bez obav, ty kluku mimozemská,

Typický pozemšťan,2008-05-11 15:15:22

my to zvládnem, stejně jako jsme to zvládli už nejmíň tisíckát v naší historii. A dříve nebo později doletíme i ke tvé planetě, obsadíme ji, znásilníme a oplodníme vaše samice (po tý dlouhý cestě se ani nebudeme moc ohlížet na krásu), odvezeme si veškeré cennosti a na několik milionů let si z vaší krásné planety uděláme zásobárnu beryliové rudy pro naše koule...

To těžko

Atypický mimozemšťan,2008-05-12 00:21:25

Zvládli? No ani se mi nezdá. Kolikrát už jste si zničili civilizaci válkou?

Ani jednu...

Pozemstan,2008-05-14 14:30:53

ty civilizace nezanikly, byly asimilovány civilizacemi asertivnějšími, i když třeba méně pokročilými, jakmile přestaly klást nejvyšší prioritu na svou aktivní obranu. Stejný osud čeká zjevně i tu vaši... a možná i naši, euroatlantickou, takže k vám už zřejmě přiletí muslimové, a to jsou jiní sekáči (především hlav), ti se věru nezakecají...

nepodložená hovadina

Rozumný Občan,2008-04-29 02:41:10

Nějaký čísla můžu plácnout taky, něco z toho vypočíst taky. Smysluplnost takového konání = 0
Život se jinde mohl vyvíjet úplně jiným směrem než na Zemi.
I kdyby měl pravdu, tak je vzhledem k množství hvězd a planet pořád dost velká pravděpodobnost že se na nějaký další planetě tyhle čtyři kroky udály a možná i pátý a nebo i šestý.

Taky

anonym,2008-04-29 07:02:49

Hned se pozná kdo je rozumný občan a kdo Andrew Watson.

Vy plácáte nepodložené hovadiny častěji,

Duke,2008-04-29 09:13:53

jak se dá soudit z diskusí pod články zde na oslu, dejte toto právo i panu Watsonovi.

Duke

Rozumný Občan,2008-04-29 12:35:37

Co třeba?

On by toho byl dost dlouhý seznam...

Duke,2008-04-29 13:32:14

Nejvíce mě ale v poslední době pobavil váš návrh na vylepšení kosmického výtahu pomocí balónů. Třeba.

Duke

Rozumný Občan,2008-04-29 18:07:13

Vždyť tam jsem sám psal že to je muj momentální a nejspíš blbej nápad.

stejně

Rozumný Občan,2008-04-29 18:16:57

Stejně by mě zajímalo proč je to tak zřejmý nesmysl. To tam nikdo nevysvětlil, jen mě tam lidi začli chytat za slovo.

Balóny

PetrH,2008-04-29 22:53:52

Celá ta "věž" nebo "výtah" musí mít těžiště ve vzdálenosti 36 TISÍC kilometrů od těžiště země. Balóny nám to podrží tak do 25 km nad povrchem. A teď si to představ v měřítku. Máš lano dlouhé 36 kilometrů a budeš nadnášet prvních 25 metrů. To mu moc nepomůže. Ale když už jsme u "výtahu", zkus zapřemýšlet co je pro tuto konstrukci rozhodující. Průřez?, specifická hmotnost?, pevnost materiálu? Zkus si spočítat, je to celkem jednoduché, jak dlouhý může být drát, zavešený v pevném bodě, než se přetrhne vlastní hmotností. Při tom poznáš co je u této konstrukce nejdůležitější. Hodně zdaru. P.

PetrH

Rozumný Občan,2008-04-30 16:44:51

Ale vždyť poměr výšky ve které by balóny letěly k délce výtahu je naprosto nepodstatný, podstatná by byla rychlost jakou by letěly. I kdyby to znamenalo zkrácení výtahu třeba jen o pár tisíc km, pořád by to mohlo snížit nároky na lano.

(Rozumnému) Občanovi

Daniel,2008-05-01 07:37:07

To jako ty balóny poletí pár tisíc kilometrů nad povrchem?

Daniel

Rozumný Občan,2008-05-02 01:31:43

Samozřejmě že ne, tak vysoko balóny letět nemůžou, co je to pořád za otázky? Tak buď řekněte co na tom nemůže fungovat, nebo toho nechte a nevymýšlejte si nepodstatný nesmysly okolo.

Občanovi

Daniel,2008-05-04 18:21:25

Tak jak ksakru nějaké balóny pomohou zkrátit výtah o pár tisíc kilometrů.

No

Rozumný Občan,2008-05-04 19:00:54

No tak, že by pluly kolem rovníku ve směru otáčení Země. Tím by se snížila doba oběhu a tedy i potřebná výška opačné strany.

Aha!