Vykácením lesů proti globálnímu oteplení  
Spolehlivý návod na to, jak zastavit neustálé ohřívání zemské atmosféry. Pilu do ruky a řezat a řezat a řezat…

 

 

Zvětšit obrázek
A jde se na to. To by bylo, abychom to globální oteplování Zemi nezarazili.

Vědátoři z celého světa se opakovaně sešli, aby si odhlasovali, že člověk nezadržitelně ohřívá Zemi. Do atmosféry se naším přičiněním dostává stále více skleníkových plynů, např. oxidu uhličitého nebo metanu (ten je v ohřívání atmosféry čtyřikrát výkonnější než mnohem proslulejší CO2). Skleníkové plyny nepouštějí sluneční záření zpět do kosmu a ohřívají povrch Země. Na vině je údajně i kácení lesů, protože stromy přijímají velká množství oxidu uhličitého, fotosyntézou jej mění na organickou hmotu a tu skladují v dřevu. Kácením lesů tuhle „houbu na CO2“ ztrácíme.

 

 

 

Zvětšit obrázek
Ideál neohřívající se planety.

Americký klimatolog Ken Caldeira vidí kácení lesů v úplně jiném světle. Podle něj odlesnění planetu ochlazuje. V zemích mírného klimatického pásu pohlcují tmavě zbarvené lesy sluneční záření a ohřívají zemský povrch. Po vykácení by holiny pokrýval aspoň na část roku sníh, který odráží většinu slunečního záření od zemského povrchu. V tropech  by se ale z odlesněných území odpařovalo méně vody a vznikalo by méně mraků, které chránci zemský povrch před ohříváním jako slunečník.

 

 

Jaká by byla výsledná bilance? To se pokusil Caldeira určit ve studii, kterou zveřejnil prestižní vědecký časopis Proceedings of the National Academy of Sciences. Americký vědec se rozhodl pro extrém. Představme si, že bychom do roku 2100 vykáceli všechny pozemské lesy. Co by se stalo? „Výsledkem by bylo ochlazení zemského povrchu o 0,3°C,“ říká Caldeira. „Byl by konec globálnímu oteplování.“

 

 

Zvětšit obrázek
Sněžné pláně nenarušené „zlotřilými“ stromy odrážejí sluneční záření a úspěšně chladí planetu.

Caldeirova studie rozhodně nevyzývá k masovému kácení lesů. Spíše upozorňuje, že naše odhady vývoje pozemského klimatu mají daleko do dokonalosti. Ve hře je spousta faktorů, které nebereme do úvahy a výsledky našich modelů jsou proto zcela jistě hodně nepřesné. Americký klimatolog už byl obviněn, že pracuje pro dřevařské společnosti a bylo mu anonymně vyhrožováno. Také někteří vědci mu naznačili, že „takové věci se prostě neříkají nahlas“.

„Nejde tu přeci o to, jestli zachráníme ten či onen les nebo o to, zda zabráníme globálnímu oteplení. Mělo by nám jít o komplexní ochranu životního prostředí,“ říká „kacíř“ Caldeira.

 

Pramen: Combined climate and carbon-cycle effects of large-scale deforestation, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, April 17, 2007, roč. 104, č.16, str. 6550-6555

Datum: 18.04.2007 13:54
Tisk článku

Související články:

Oteplují ledovce planetu? Některé ano!     Autor: Josef Pazdera (27.11.2018)
Bionafta přispívá ke globálnímu oteplení     Autor: Jaroslav Petr (24.04.2007)
Ochlazení horní vrstvy světového oceánu     Autor: Stanislav Mihulka (04.11.2006)



Diskuze:

pro milovníka přírody

Otakar Zdebski,2012-12-03 11:50:56

Nechtěl byses vyjadřovat trochu kultivovaněji. Co jsi teď světu oznámil? Že tady taky žije takový jeden hloupý ocas jako Ty?
Promiň používám Tvůj ubohý slovník, abys mi rozuměl.

Odpovědět

souhlas - listy stromů nepálí

Ondra,2007-09-10 08:37:20

Souhlasím s popsaným nutným a účiným samoochlazováním zelených rostlin. Mám za sebou taky nějaký ten semestr fyziologie rostlin a myslím že postavit úvahu o oteplování či ochlazování Země na prostém principu zněny barvy jejího povrchu,tedy změny albeda je v tomto případě s uvážením úžasných schopností zelených rostlin zcela zcestné. Každé malé dítě ví, že o list na stromě na který celý den praží Slunce se nepopálí, zatímco o pozinkovaný plech na střeše s výrazně vyšší schopností odrážet záření se klidně spálit může.

Odpovědět

snad abych citoval...

css94381672,2007-04-24 08:55:47

"Příklad výzkumníků, kteří přehlédli významnou funkci lesů (schopnost chladit a stabilizovat klima ve vegetační době a na velkých plochách tak příznivě ovlivňovat nejen tok energie a vody, ale i pohyb významných vzduchových mas), dokazuje význam dosud přehlíženého managementu informací a znalostí – složitého cíleného jednání, jež by umožnilo již získané informace uvádět do života a využít je pro skutečně udržitelný rozvoj civilizace." http://www.vesmir.cz/soubory/200703_V143-146.pdf

aneb fuj & tfuj...

Odpovědět


a ještě jeden

css94381672,2007-04-24 09:00:56

"Půda a vzduch se chovají jako dvě nádrže(každá na vodu a teplo současně), mezi nimiž probíhá výměna vody a tepla na povrchu půdy. Procesy výměny jsou dobře popsány fyzikálními zákony,pokud však není půda porostlá žijícími rostlinami. Běžné cévnaté rostliny totiž komplikují toky energie tím, že jejich životní aktivita je podmíněna nutností efektivně chladit svoje
orgány – listy. Rostliny jsou vybaveny účinným mechanizmem, který jim umožňuje aktivní přeměnu vody přijímané z půdy v páru; fungují jako ventil, který přepouští vodu z půdy do atmosféry tehdy, pokud je chlazení nutné.

Odpovědět


O odpovědnosti a kritickém myšlení

css94381672,2007-04-24 09:03:04

Rostliny ochlazují sebe i okolní vzduch a omezují průnik tepla do půdy. Přeměna vody v páru váže obrovské množství energie, které při kondenzaci zpětně ohřívá vzduch. Tak rostliny regulují klima. Uvolňování vodní páry lesními porosty do ovzduší nezávisí jen na pasivním odpařování (evaporaci), ale zejména na tom aktivním(transpiraci – vše dohromady evapotranspirace). Zatímco stromy přijímají 5–10 % tepelné energie, odrazí stejné množství a do páry aktivně uloží 70–80 % (uvažujeme-li „lesní podmínky“);
ve „stepních podmínkách“(kde chybí či je omezena transpirující vegetace – u nás pole po sklizni, zastavěné plochy aj.) je tento poměr opačný:
přijaté teplo činí 60–70 %, odraz 5–15 %, odpar 10–20 %."
http://www.vesmir.cz/arch_rok.php3?MID=166

Odpovědět

Copak to, ze jsou predpovedi nepresne...

Youdda,2007-04-20 12:49:52

Ony jsou (az na specialni pripady, mezi ktere klimka nepatri) nemozne :)))

Odpovědět

vykácet a plochy zabetonovat

deák,2007-04-20 10:18:06

srážková voda pak nebude moci vsáknout (jako v případě půdy) a po dešti se začně vrstva vody na betonu odpařovat a odpařování jak víme ochlazuje

beton je žádoucí ještě natřít bílou barvou (viz efekt bílé barvy sněhu na holinách uváděný v článku)

PS Be cool. Tento návod je přinejmenším stejně debilní, jak ten uváděný v článku.

Odpovědět

tak si pozrite

robo,2007-04-19 16:43:08

koľko vydrží v zime sneh v lese a mimo lesa
vedátori od počítačov

Odpovědět

Jiná zkušenost

plachtař,2007-04-19 14:13:41

Autor tvrdí, že "V zemích mírného klimatického pásu pohlcují tmavě zbarvené lesy sluneční záření a ohřívají zemský povrch." Podle mého názoru je toto tvrzení chybné. Jestliže lesy pohlcují sluneční záření, pak jeho energie využijí pro fotosyntézu, nikoliv pro ohřev, tedy jsou naopak chladnější než okolní nezalesněný terén. Například lom v lese, jak potvrdí každý plachtař, je za slunečného počasí jistým zdrojem termických stoupavých proudů právě proto, že se holý kámen, navíc orientovaný kolměji k slunci, zahřívá vždy na vyšší teplotu než okolní studenější les, a dovoluje tak vznikat téměř periodicky odtrhávaným bublinám teplého vzduchu. To je také důvod, proč se v létě v lese ochladíme, zatímco na poli se potíme.

Odpovědět


Má...

Josef Fazolka,2007-04-19 17:01:34

Má pravdu, předsedo!

Odpovědět


ochlazeni v lese

Didi,2007-04-20 15:40:31

Pokud me pamet neklame, tak ucinnost fotosyntezy je cca 1% z dopadajiciho slunecniho zareni.
To ze je nam za horkych slunecnych dnu v lese lip jak na rozpalene ceste, je spise tim, ze v lese jsme ve stinu a svuj vliv bude mit taky odparovani vody.
Co se tyce vydrze snehove pokryvky v lese, opet ma hlavni vliv zastineni zeme. Z hornich vetvi mizi snih jeste rychleji nez z louky.

Odpovědět

Zdá se,

Hohen Lohe,2007-04-19 11:04:55

že s tou možností ovlivnit nastupující oteplování planety to nebude tak jednoduché, jak nám to presentují oficiální místa. Stále častěji si někteří vědci dovolí zpochybnit oficiální stanoviska hlavního proudu a vypustí i něco co se nahlas prostě neříká. To že "kauza" oteplování je silně zpolitizovaná a využívá se k manipulaci s veřejným míněním je dnes asi už zřejmé. Připadá mi, že skutečné příčiny ani nikdo hledat nechce, jednou jsme rozhodli, že za to může CO2 a spotřební způsob života a basta. Všechny ostatní zadupejte do země. Naštěstí máme OSLA, dík za opozici.

Odpovědět

Jedina vytka

alien07,2007-04-19 09:44:58

tomuto clanku je - ze vysiel z cca 17dnovym oneskorenim.

Odpovědět

Autor

Standa,2007-04-19 09:29:57

Prosím opravte si jméno autora: Caldeira.

Také vám chybí odkaz:
Combined climate and carbon-cycle effects of large-scale deforestation, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, April 17, 2007, roč. 104, č.16, str. 6550-6555

Odpovědět


Diky

Redakce,2007-04-19 17:46:40

Doplněno. Diky, Stanislave.

Odpovědět

Někteří diskutující jsou mimo!

Colisa Chuna,2007-04-19 01:02:39

Četl jsem článek dokola a nikde nebyla výzva ke kácení lesů. Nechápu podrážděné reakce. Je to proboha jen jiný pohled na fenomén globálního oteplování. Kdo nejde s námi jde proti nám? Na enviromentálních záchvaty, doporučuji asertivní terapii. Jinak odborná úroveň opravdu tentokráte nic moc, dokonce to samé téma už tu jednou na Oslu bylo. A i když si myslím, že to s tím oteplováním z lidské viny nebude tak jednoznačné, mám u dveří nachystán tříděný odpad a u okapu nádrž na dešťovou vodu. Zateplil jsem barák a pročítám využí alternativních energií....

Odpovědět

První vlaštovka v Česku

Státní pěstírna kůrovce Šumava,2007-04-18 23:04:25

Bez ohledu na vědátory se už našla první tuzemská vlaštovka, kapacita přes praktickou likvidaci lesů. Je jí Státní pěstírna kůrovce Šumava, dříve nazývaná národní park. Tým odporníků (přes elektriku, novinařinu, veterinu a bůhvíco ještě) v čele s komickým paňácou Frantou tu neponechá jediný smrček zelený a zachrání tak s pomocí boží a kůrovcovou naši planetu před globálním oteplováním. Ách, bóžínku, já bych je...

Odpovědět

Jsem tak trochu v šoku...

Al,2007-04-18 22:13:36

Myslel jsem, že o "komplexní ochraně přírody" píše zásadně na oslovi zloduch Mihulka!
Profesor Petr mě překvapil.

To, že stále rychleji padáme do černé díry zvané "zelený matrix" je děsivé.
Proto díky za každý názor/ vědecký článek/ výzkum založený na základech rozumu a vědeckého přístupu...

Myslíte, že ještě není pozdě???

Odpovědět

taková ptákovina, že to všici žerete

CC,2007-04-18 21:53:29

0,3°C by nás sotva spasilo, koloběh vody by byl rozvrácenej, zuhelnaťelý zbytky čehokoliv rozhodně nejsou vyloučený z koloběhu uhlíku - a co je nejdůležitější, mám stromy doopravdy rád - včetně těch pokůrovcovejch vybělenejch kmenů - i ty kácet je zločin, natož vzrostlej živej strom v plný plodnosti, na kterým i ta poslední přilepená bakterie je nezměrně užitečnější než kterejkoliv přispěvatel v týhle diskusi vč. mé maličkosti - a tímto jsem domluvil

Odpovědět

takové věci se prostě neříkají nahlas

Hroch,2007-04-18 20:49:31

Mě nejvíc děsí :"Také někteří vědci mu naznačili, že „takové věci se prostě neříkají nahlas“." Pokud se ve vědě nejaké věci neříkají na hlas jde ještě o vědu .
Ve vědě jde o pravdu , tam kde začíná politická korektnost , končí věda .

Odpovědět


Ano,

oskEE,2007-07-23 12:46:55

100% suhlas

Odpovědět

..jsme teda..

jara cimrman,2007-04-18 20:03:41

...jsme teda na dobre ceste....ja vedel ze nad voteplovanim vposledku zvitezime.....Vas Jara Cimrman

Odpovědět

Jiný článek

Vlada,2007-04-18 19:25:26

Jelikož nejsem expert na globální oteplování, dávám k dobru článek, který vypadá jako dobře vyargumentovaný:

http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/martin-skapik.php?itemid=254

Odpovědět


Tak já vám můžu argumentovat tímto

Colombo,2007-04-18 21:52:37

V zajímavě řešené knížce Věda na Zeměploše I a II od Terryho Pratcheta a dvou vědců(fyzik a biolog) zazněla zajímavá věta(nevím jestli ji budu citovat správně)
"Pravým vědeckým postupem je na svou teorii hledat důkazy, které ji vyvracejí, ne naopak."

Toto myslím hodně vysvětluje:))

Odpovědět


-> colombo

viliam,2007-04-19 09:11:02

to by malo ist do myslienky dna :)

Odpovědět

ubohostmi proti vědeckým publikacím?

SM,2007-04-18 18:44:10

Obávám se, že sprostotami a ubohostí toho proti impaktové publikaci příliš nezmůžete. Možná se zkuste vztekat na MŽP, třeba vás Bursík polituje :)

Odpovědět


Buďte rád pane SM

Colombo,2007-04-18 18:46:00

že uráží jen to, kdyby ste byl pod tímto článkem podepsán vy, hned by se tu vyrojilo plno antimihulkovistů:)))

Odpovědět

?!?

Honza,2007-04-18 18:08:56

Nedávno jsem tu četl jakýsi rozhohněný komentář o "kultůře" tohoto webu. Vidím, že obsahu se to netýkalo. Dementní úvahy kdejakého debila se tu prezentují coby vědecký názor. Vykácet všechny stromy? Mám lepší řešení - postřílet všechny blbce. A vsaďte se, že bude po oteplování. A těch volných bytů!

Odpovědět


Úroveň...

Špajda,2007-04-18 18:38:55

Vážení diskutující...
Autor tohoto článku (a prvotně autor téhle studie) to rozhodně nebral jako návod, ale jako provokaci k zamyšlení. Stav věcí rozhodně nemusí být tak, jak je v současné době prezentován v médiích.
Příspěvek od Honzy (návrh vystřílet všechny blbce) mě vážně rozesmál-vzpomněl jsem si na vtip: …posledního kanibala jsme snědli včera… Tak jenom doufám, že to bral taky jenom jako provokaci…
A ještě by mě zajímalo, proč někteří vzali tento článek jako útok na svou osobu a museli se začít bránit-rovnou si vylili zlost na oslovi a jeho krmičích…
A poslední věc: jsou vážně nutné neslušné nadávky v diskusi?

Odpovědět


?!?

Honza,2007-04-18 19:22:43

Jako provokaci jsem to myslel, to je pravda. A jako provokaci můžu brát i ten článek. Rozhodně ho však nelze brát jako "provokaci k zamyšlení". Tyhle ultimativní metody - pokácet všechny stromy, vystřílet všechny blbce - jistě uznáte sám, za zamyšlení rozhodně nestojí. Jsou to skutečně jen a pouze provokace.

Odpovědět


Pane Honzo,

josef pazdera,2007-04-18 19:27:12

Víte co je "Proceedings of the National Academy of Sciences"? Je Vám známo, že se jedná o recenzovanou publikaci, Akademie věd USA, a že tento časopis patří v oblasti vědeckých periodik k tomu nejlepšímu na světě?
Těmi dementními úvahami kdejakého debila jste myslel koho prosím? Autory, kteří se podepisují svým celým jménem, nebo někoho jiného?

Odpovědět


pan Pazdera

Honza,2007-04-18 19:34:32

Pane Pazdero, je mi zcela jedno, jak se jmenujete. Nejsem schopen rozeznat, jestli je vaše jméno pravé nebo je vymyšlené, takže na tom, jak se zde podepíšete a kdo ve skutečnosti jste ani zbla nezáleží. A to, odkud ten článek pochází je záruka jeho kvality? Zajímavě rigidní úvaha. Nechme toho, líbí-li se vám představa, že planetu lze ochladit vykácením všech lesů, nebudu vám ji vyvracet, ale vezměte laskavě na vědomí, že mám svůj vlastní názor a ten prostě je, že takovou kravinu vyplodí jenom debil a je mi jedno, jestli mu ji otisknou v blesku nebo nějakém slavném časopise.

Odpovědět


Dodatek

Honza,2007-04-18 19:37:55

Možná by nebylo od věci, vzít nějaké renomované periodikum, které vychází dostatečně dlouho a trochu se pobavit nad "vědeckými" úvahami ctěných autorů řekněme před padesáti lety. Problém by to rozhodně nebyl.

Odpovědět


Pane bože, nad čím to přemýšlíte?

Colombo,2007-04-18 21:46:54

Vykácením vŠech stromů by se planeta nejspíše ochladila.
Znovuoživením a vypuštěním španělské chřipky by vymřely 2/5 současné populace.
Vytvořením dostatečně silného výbuchu v 12 kilometrech pod zemí by vyvolalo takovou vulkanickou aktivitu, že by mohla vyhladit celé lidstvo.

těmihle a podobnými studiemi se pouze věci konstatují, NIKDO je nemíní dělat!!!! Řekně te mi, proč o tom tak uvažujete? Vy by jste to snad byli schopni i použít?

Odpovědět

...

Král Kojot,2007-04-18 18:04:11

A co voda, mistře Caldero? Stačí drobná exkurze do okolí středozemního moře. Tam se mocně kácelo už od antiky a dneska tam není než šutr a křoví. A tím pádem se v některých oblastech v létě nepříjemně nedostává vody. Kdo byl loni na Pagu, ví, o čem mluvím.
To, že jednou z funkcí lesa je zadržovat vodu, se učí dítky už na základní škole...

A že pan Caldera má jméno shodné s padouchem ze 7 statečných, to určitě není náhoda :-D

Odpovědět


...

Martin,2007-04-18 18:05:57

To bol Calvera :)

Odpovědět

Odrazivost

Zdenek,2007-04-18 17:56:44

Vzrostlý les pohlcuje oproti travnaté krajině více světla v létě i v zimě. V létě rozhoduje navíc velmi tmavě zelená barva oproti světlejší trávě. V zimě, i když budeme brát barvu jako danou sněhem, členitý tvar stromů bude nutit světlo se vícekrát odrazit a pohlcení bude pravděpodobnější.
Nicméně závěry o zvrácení oteplování bych nedělal - to opravdu nelze předpovědět, jak už tu někdo napsal.
Každopádně ale chválím pohled z jiného než mainstreamového úhlu. To, že někdo nenosí zrovna modré džíny a neposlouchá Madonnu z iPodu, ještě neznamená, že je blbec patřící do Blesku.

Odpovědět

Vykácení.......

George,2007-04-18 17:02:06

My neumíme na 5 dní předpovědět počasí a pan vědátor nám spočítá jak se planeta bude chovat po vykácení všech lesů gratuluji...
Začínám chápat proč se tento web jmenuje osel.Co se týče oteplování tak tu jsou pouze články tohoto typu stejnou vypovídací hodnotu má zadní strana deníku blesk... redakce má své informace vše je normální a v pořádku přesně názor Narcise I.

Odpovědět


Zato kongres se na tom dokonale shodl

Colombo,2007-04-18 18:45:00

takže nejspíše podle většiny vědců klima předpovídat umíme:)

Odpovědět

uzasny objav!

chlievik,2007-04-18 16:36:21

Uzasne, vykalanie celej Zeme by ju ochladilo o celu jednu tretinu stupna :))))

"Americký vědec se rozhodl pro extrém."
Samozrejme, lebo v realnych cislach su jeho uvahy uplne bezpredmetne.
Drzim mu palce nech to dotiahne az na IgNobelovu cenu ..

"Spíše upozorňuje, že naše odhady vývoje pozemského klimatu mají daleko do dokonalosti."

Ja by som spise povedal, ze chlapikove vypocty su uplne na hovno. V zime by sa odrazalo viac lucov od snehu (okrem toho aj sneh na stromoch toho dost odraza, zaratal to tam?) ale co v lete? Nech mi nikto nehovori, ze by nebol ovela vacsi hic.

Odpovědět

hezke

xyz,2007-04-18 16:14:10

ale uz neni 1.4., tak se to sem moc nehodi. I kdyz ta perla nakonci o komplexni ochrane stala za precteni celeho clanku.. :-)

Odpovědět

mozek nechal kde?

Hejhula,2007-04-18 16:04:25

„Výsledkem by bylo ochlazení zemského povrchu o 0,3°C,“ říká Caldera. „Byl by konec globálnímu oteplování.“


Hahaha!

Odpovědět

Konečně někdo rozumný

Bikkhu,2007-04-18 14:45:12

Celé enviromentální hnutí (nebo aspoň to, co je z něj vidět) se chová spíš jako sekta. Nejde o to, aby se něco vyřešilo, a už vůbec ne aby se něco vyřešilo rozumně. Jde o to najít (třídního) nepřítele a proti tomu fanaticky bojovat až do posledního muže ve stylu "budeme bojovat za mír až nezůstane stát kámen na kameni". Snaha zakonzervovat přírodu v současném stavu je nesmysl. Že jediný zdroj problémů jsou lidi, to se jaksi přechází. Podle toho by enviromentalisti měli bojovat především za snížení lidské populace. Méně lidí produkuje méně odpadu, spotřebovává méně energie, potřebuje méně aut, vytváří méně kysličníku uhličitého.... Ale to by nebyli tak populární, a vypadá to tak, že o to jim jde především.

Odpovědět


Presne tak

Odyseus,2007-04-18 15:25:06

Keby nás bolo tak 1 mld. Nejaký problém s miestom? Nejaký problém s energiami, alebo surovinami, či vodou, alebo potravinami? A stačilo by tak málo. Postarať sa o to, aby ženy začali rodiť až po dvadsiatke a mali 2 - 3 deti.

Odpovědět


presne tak

xyz,2007-04-18 16:17:33

konecne nekdo uhodil hrebicek o hlavicku.. presne tak, v evrope se uz lide (nektere skupiny..) ohledne rozmnozovani chovaji zodpovedne (i kdyz bohuzel ze zcela jinych duvodu..), jenze vysvetlete to tem v rozvojovych zemi, s jejich mentalitou typu 'cim vic deti, tim lepe se o me ve stari postaraji', + nabozenske a spolecenske predsudky...

Odpovědět


omyl

ArthurPhD,2007-04-18 22:22:12

Menej ludi znamena menej vyrobenych potravin, menej vynalezov umoznujucich efektivnejsie vyuzivat energie a suroviny ...

Odpovědět

Ach jo.

Milovnik Prirody,2007-04-18 14:39:22

Patri vas vykastrovat. A ne vam dovolit vydavat Osla!

Odpovědět


Dej se vykastrovat sám

Bikkhu,2007-04-18 14:47:31

Jesli máš děti tak je dobrovolně utrať, přece bys nevychovával nějaké budoucí znečisťovatele :-)))

Odpovědět

Ještě lepší ke lesy vypálit

Pavel,2007-04-18 14:26:21

Zuhelnatělé zbytky stromů jsou vyloučeny z koloběhu uhlíku, takže vypálením lesa se navíc sníži množství CO2 ve vzduchu. A navíc to je jednodušší, škrtnout sirkou umí každý...

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz