Když se to tak vezme, šimpanzi jsou dost nebezpeční. Pro naprostou většinu lidí by rozhodně nebyl dobrý nápad pořídit si je domů. Jenže šimpanzi jsou také neuvěřitelně zajímaví. Jako naši nejbližší žijící příbuzní nastavují zrcadlo, ve kterém se můžeme prohlížet bez obvyklých předsudků. Šimpanzi se také významně podepsali na rozbití ulity božské výjimečnosti, kterou jsme si kolem sebe vybudovali. Ať už si o nich myslíme cokoliv, v mnoha ohledech jsou šimpanzi jako my. Někdy z toho až mrazí. Nedávno se objevila zpráva, že šimpanzi mají něco, co lze popsat jako posvátné stromy, k nimž se vztahují neobvyklými rituály.
Laura Kehoe z berlínské Humboldtovy univerzity a její spolupracovníci studovali šimpanze v západoafrické Guinei. Rozhodli se, že na lokalitě Sangaredi nainstalují kamerové pasti ke stromům, které byly zvláštním způsobem poškrábané. To co pak zjistili, prý Kehoeové přivodilo pořádnou husí kůži. Ukázalo se, že šimpanzi záměrně ukládají do dutin stromů kameny a také do nich těmito kameny buší. Stejné chování, tedy házení kamenů na hromady ve stromech, odborně anglicky „accumulative stone throwing“ badatelé objevili u šimpanzů z Mt. Nimba v Libérii, Boé v Guinea-Bissau a Comoé v Pobřeží slonoviny, vesměs v jedné oblasti západní Afriky. Na všech těchto lokalitách žijí šimpanzi, kteří bývají řazeni do poddruhu Pan troglodytes verus, tedy šimpanzi hornoguinejští. Právě tihle šimpanzi si získali proslulost nejedním unikátním chováním. Loví s oštěpy, přebývají v jeskyních, putují v noci, potápí se ve vodě a očividně si ve vodě hrají. A teď ještě posvátné stromy.
O co těm šimpanzům jde? Možná je to jistá forma komunikace. Házení kamenů do dutých stromů bývá poměrně hlučné. Anebo to je ještě víc symbolické. Kehoeová si na svém blogu poznamenala, že možná objevili první důkaz o šimpanzích svatyních, a že by mohlo jít o posvátném stromy šimpanzů. Šimpanzi bohužel nemluví a jinak s nimi moc komunikovat neumíme, takže se jich nemůžeme přímo zeptat, jak to s jejich posvátnými stromy vlastně je. Hromady kamenů v dutých stromech jsou ale každopádně dost divné. Zapadají do celé řady objevů takových typů chování, jaké jsme donedávna považovali za naprosto specificky lidské. Už víme, že šimpanzi loví komby pomocí oštěpů a pak si pochutnávají na jejich mozcích, vedou mezi sebou války, úkladně se vraždí a hrají si s panenkami. Když to tak člověk pozoruje, už by ani nebylo příliš divné, kdyby šimpanzi provozovali svatyně s posvátnými stromy.
O náboženství šimpanzů se vlastně uvažuje už delší dobu. Jejich legendární dešťové tance a před pár lety v Senegalu pozorované ohňové tance lze jenom dost obtížně a násilně vysvětlit jiným způsobem, než že jde o rituál. Podle Jill Pruetzové z Iowa State University, která v roce 2006 pozorovala ohňový tanec, tohle chování působí dojmem, že šimpanzi vnímají oheň podobně jako my. Stejně tak působí jejich tance u vodopádů. Jakoby svým způsobem vyjadřovali respekt fenoménům, které dostávají i nás. Cítíme to na vlastní kůži.
Podle Pruetzové šimpanzi využívají bušení kameny do dutých stromů ke komunikaci. Šimpanzi rádi tlučou do stromů s deskovými kořeny. Ne vždy jsou ale takové stromy po ruce a v takovém případě přijdou kameny vhod. A šimpanzi si zvykli hromadit kameny v dutých stromech. Pruetzová v tom vidí naplnění definice proto-rituálního chování. Duté stromy by pro šimpanze mohly fungovat jako zásobárny kamenů a svatyně v jednom.
Jak už to chodí, ne každý s tímhle vysvětlení do puntíku souhlasí. Pro kognitivní psycholožku primátů Laurie Santosová z Yale je pozorování posvátných stromů šimpanzů rozhodně cool. Zároveň se ale obává, že zatím nejsme s to tohle chování důsledně interpretovat. Podle Santosové je u primátů vcelku obvyklé komunikovat zvuky o hlubokých tónech. Zároveň je prý ale předčasné v tomhle případě mluvit o proto-rituálním chování. Santosová by uvítala další pozorování a pokud možno i nějaké experimenty, aby se ukázalo, jak s těmi posvátnými stromy vlastně je.
To všechno je jistě pravda. Na druhou stranu, i náboženství muselo nějak vzniknout a nepochybně tedy má vlastní evoluci. A když se to tak vezme, i náš druh si očividně libuje ve skládání kamenů na hromady. Stačí se podívat na místa oblíbená turisty, přes kamenné skřítky tam není k hnutí. Bylo by fascinující, kdyby jsme potvrdili, že i náboženství jsme společně s válkami, úkladným vražděním, panenkami a dalšími vymoženostmi zdědili od společného předku lidí a šimpanzů.
Video: Chimpanzee accumulative stone throwing Kühl et al (2016)
Literatura
NewScientist 4. 3. 2016, Scientific Reports 6: 22219.
Pôvod šimpanzích dažďových tančekov
Autor: Martin Smatana (03.12.2006)
Altruističtí šimpanzi
Autor: Jaroslav Petr (26.06.2007)
Šimpanzi a zakázané ovoce
Autor: Jaroslav Petr (13.09.2007)
Šimpanzi jsou trpělivější než lidé
Autor: Jaroslav Petr (04.10.2007)
Šimpanzi svůj hlasový projev při kopulaci podřizují okolnostem
Autor: Josef Pazdera (22.06.2008)
Šimpanzi tančí ohňové tance
Autor: Stanislav Mihulka (12.01.2010)
Malé šimpanzice si hrají s panenkami
Autor: Stanislav Mihulka (29.12.2010)
Šimpanzi vybíjejí guerézy na pokraj vymření
Autor: Stanislav Mihulka (19.05.2011)
Šimpanzi jsou takoví normální zabijáci
Autor: Stanislav Mihulka (21.09.2014)
Šimpanzice adoptovala sirotka
Autor: Josef Pazdera (14.10.2015)
Diskuze:
Fucck Up
Martin Suriak,2016-03-14 10:53:20
Freud přišel s myšlenkou, nebo ji rozvinul, že náboženství je neuróza. Někteří pozdější psychologové tuhle myšlenku upravili - náboženství mělo neurózu léčit. Rituály a obřady nám pomohly ukotvit naši mysl. Proč tomu věřím například já? Jsem neurotik a tak z první ruky chápu ten pochod, který tomu opravdu nasvědčuje. Už Konfucius (o nějakou dobu dříve a trochu někde jinde, takže zcela nezávisle na Freudovi) mluvil o obřadech jako důležitých prostředcích k tomu, aby člověk rozuměl, kde je jeho místo v životě, v rodině a ve státě. Přestože neznám záznamy z dřívějších dob, je nápadné, že ruku v ruce se sekularizací roste počet těžkých neurotiků. A znám velmi inteligentní lidi, kteří se začínají upínat k vysloveně škodlivým věcem, jen aby si udrželi rovnováhu, byť velmi křehkou. Léčitelé, bylinkáři, věštci, církev dělala dobře, když zkoušela tohle vymýtit, nahradit to svými rituály.
Mám dobrého přítele, který studoval teologii a celý život strávil ve společnosti církve, sám přiznal, že kláštery byly dobré od toho, aby se tam vědění schovalo, ale nedostalo ven, takže ano, věřím, že klerikové vědění shromažďovali, ale politika církve byla udržet lidi hloupé, aby nekladli otázky téhle instituci.
Další věc: někdo tady hodil odkaz na idnes a článek nějakého psychologa, který údajně objevil koleraci mezi inteligencí a vírou, v nepřímé míře; v tom samém článku se píše, že ten psycholog je vrdlouhář, upravuje výsledky svých výzkumů a je to rasista, takže tenhle jeho výzkum může být taky pěkná blamáž. Myslím, že nezáleží na inteligenci, ale míře neuroticismu, nakolik slepě důvěřuje člověk nějaké víře. A myslím, že fakt, že UK vede teologickou fakultu, do níž vcházejí a z níž vycházejí chytří lidé, dokazuje, že nějakého prosťáčka tam sotva pustí, navíc historie ukazuje, že přestože významní lidé naší západní kultury zpovídali církev, tak nezpovídali boha - jejich víra byla křesťanská a zároveň nebyla, a někteří velcí vědci zároveň přiznali, že zázraky přírody jsou tak fascinují, že prostě nemohou nevěřit, což se vykládá i v tomto opičím článku, že co nás fascinuje, to vlastně uctíváme - zkoušíme se s tím rozumně vyrovnat.
Taky bych z toho nevyvozoval ale jasný závěr, pořád tu jsou nějaké další možnosti interpretace, ovšem s ohledem na Freuda a další psychology ano, může to být náboženský rituál, protože jestli je šimpanz dost chytrý a má rozvinuté vědomí, tak ho i potřebuje nějak ukotvit.
Jestli vám přijdu jako inteligentní člověk, tak vězte, že nevěřím žádné náboženské instituci na světě, technicky vzato jsem ateista, ale studoval jsem některá náboženství čistě jako hobby, i pohanská, a vytvořil jsem si svůj názor, v němž nějaká moje vlastní víra figuruje, takže jsem zároveň i věřící, a vím, že tuhle ritualitu, její část, ve svém životě vítám, protože jsem neurotik, potřebuju se ukotvit, a chápu, že někteří další labilní lidé se téměř fanaticky drží nějaké náboženské instituce.
Zakončím to slovy tvůrců South Parku - jestli nejste schopni přijmout, že já v něco věřím, aniž bych vás s tím ohrožoval, ale zároveň svůj život dělám lepší, tak ty bastardi jste vy, ne já a já se s váma kamarádit nebudu. :D Nebojte, nemířím těmi slovy na všechny, jenom na některé radikální odpůrce nebo přívržence.
Jiří Kos,2016-03-08 09:50:37
No to už je teda vrchol. Nejdřív ta zatracená věda přijde s kacířskou myšlenkou, že člověk jako takový se vyvinul z opice a teď dokonce i víra zřejmě pochází z opice. Kam to povede?
Petr Bratinka,2016-03-07 15:20:41
Pokud považujete za známku pokroku a vývoje pouze přímé počty patentů, tak máte asi pravdu. Je nicméně nutné přihlédnout k tomu v jakém stavu se Evropa tou dobou nacházela. Nebylo to prostředí které fandilo velkým technologickým skokům. Ale rozhodně to nebyla vinna církve, která mimo jiné svou filozofií že svět je poznatelný naopak vědě a výzkumu velice fandila. Díky klášterům a církevním institucím se například zachovalo mnohé z antického a římského vědění, jež by jinak v chaosu který nastal pádem římské říše upadl v zapomnění.
Re:
Jiří Novák,2016-03-08 09:20:27
"Ale rozhodně to nebyla vinna církve, která mimo jiné svou filozofií že svět je poznatelný naopak vědě a výzkumu velice fandila. Díky klášterům a církevním institucím se například zachovalo mnohé z antického a římského vědění, jež by jinak v chaosu který nastal pádem římské říše upadl v zapomnění."
Tato dvě tvrzení jsou mýty, bohužel i v odborné veřejnosti tak často (a zcela nekriticky) opakované, že se dneska obecně věří v jejich pravdivost. Důvody, proč to není pravda, by vydaly na samostatnou knihu o dějinách evropské vědy.
Re: Re:
Petr Bratinka,2016-03-09 21:26:34
No to jste mi toho moc neřekl:) Chápu limity internetové diskuze, ale i tak můžete dát třeba odkaz a nebo dát dva nejvýznamější argumenty. Myslím totiž, že zásluhy církve v rozvoji vědy a racionálního myšlení by též vydaly na knihu.
Nevidím v tom náboženský rituál
František Luft,2016-03-07 15:03:19
ale sportovní hru, bojový sport včetně vytváření zásob munice
úvahy
Milan Krnic,2016-03-06 08:14:39
Moje akvarijní rybky také hromadí kamení. Vynáší je k hladině a vrhají do hlubin akvária. Což způsobuje hluk.
Jen jsem zatím nebyl schopen rozpoznat, kterého boha tím vzývají.
Re: úvahy
Jindra Tompl,2016-03-06 08:45:31
To je jen další výplod zdejších atheistů s jejich protináboženském hnutí a které tady začal svého času razit pan Jaroslav Jaroslav Petr a postupně se nabalovali Špaček, Gregorová,... až je z toho politická agitka.
Re: Re: úvahy
Marcel Brokát,2016-03-06 10:53:57
Proč vždycky když se někde objeví "teista" tak je agresivní a přecitlivělý na "božství" jako kdyby mu někdo bral hračky. To je už snad diagnoza nebo co. Nebo možná důkaz, že tuší, že věřit by mohlo být tak nějak mimo mísu... nevím.
Ppřitom mně tak nějak připadá že ti zlí atheisté jsou tak nějak většinově schopni vést argumentační diskusi aniž by potřebovali agresivitu, dokonce si myslím, že v případě důkazu božství ten by takový fakt celkem normálně přijali.
Je to zvláštní úkaz...
Re: Re: Re: úvahy
František Luft,2016-03-06 21:55:22
Odmítá akceptovat, že věřící se nachází mezi člověkem s šimpanzem.
Re: Re: Re: úvahy
Jiří Kos,2016-03-08 12:50:09
Za agresivitou se obvykle skrývá komplex méněcennosti.
Re: Re: úvahy
Leopold Kyslinger,2016-03-06 14:56:28
Nemáte pravdu. Ateistům je, nebo lépe řečeno může být, náboženství ukradené. Ateista náboženství neřeší. Nepotřebuje ho.
Re: Re: Re: úvahy
Milan Krnic,2016-03-07 06:27:20
Avšak znám lidi, kteří se možná snaží ateismus vyznávat, ovšem ateistu žádného.
To už jsem tu probíral s panem Špačkem v diskuzi pod sérií jeho článků.
Víroměr stále nemám :-)
Re: Re: Re: úvahy
Jakub Matouš1,2016-03-08 11:47:13
Nemáte úplně pravdu pro mne je řešení náboženství forma zábavy a příležitost jak si na jejich vyznavačích zvednout ego. navíc rád vymýšlím jak přimět věřícího k racionálním vahám o dogmatické víře.
Náboženství je regrese
Jan Novák9,2016-03-06 07:56:12
Před 2000 lety mohlo být náboženství pokrok - ale nebylo, protože přineslo temný středověk - ale dnes je to jasná regrese.
http://xman.idnes.cz/sok-v-boha-veri-predevsim-mene-inteligentni-lide-fui-
Temny stredovek?
Mojmir Kosco,2016-03-06 16:46:59
Temny stredovek je klise podobne jako ze nabozenstvi dnes brani pokroku
Re: Temny stredovek?
Leopold Kyslinger,2016-03-06 16:54:47
Máte pravdu. Náboženství už nemá na to, aby bránilo pokroku, ale ze stejného důvodu také nemotivuje, nepřináší nové myšlenky, vyprázdňuje se.
Re: Re: Temny stredovek?
Jaroslav Pokorný,2016-03-07 23:36:04
Záleží na tom, které náboženství a v které zemi.
Re: Temny stredovek?
Jiří Novák,2016-03-06 17:50:23
"Temny stredovek je klise podobne jako ze nabozenstvi dnes brani pokroku"
Tak to mi zajisté dokážete vyjmenovat alespoň 10 vynálezů, které mají svůj původ v Evropě mezi roky 500 a 1500. Ne převzatých od Číňanů, Arabů, Indů nebo z antiky. Je to jeden vynález na století, to snad mohli evropané dát.
Re: Re: Re: Temny stredovek?
Mojmir Kosco,2016-03-06 19:04:54
Vetsina vynalezu se tykala takovych nepodstatnych veci jako socialne ekonomicke struktury spolecnosti .treba magna charta .architektury gotika veda zámořské objevy slechteni a zemedelstvi hnojeni nove odrudy a plemena . Malirstvi krásně zdobene goticke fresky .sklarstvi okna .prumysl horni nahon specializace
Re: Re: Re: Re: Temny stredovek?
Jiří Novák,2016-03-06 21:47:11
Myslím, že jste nepochopil nač se ptám. Chtěl jsem po vás deset vynálezů ze středověké Evropy. Třeba z Číny můžeme jmenovat papír, knihtisk, kompas a desítky dalších věcí. Můžeme sestavit podobný seznam pro středověkou Evropu? Pokud by, jak tvrdíte, neexistoval temný středověk a církev nebránila pokroku pak by to šlo.
S čím jste se vytasil vy? Jakési nejasně definované sociálně ekonomické struktury, jeden právní dokument (jakých bylo za historii lidstva sepsáno hafo, dříve i později) a skutečnost, že se měnila architektura (což se měnila po celou historii lidstva). Nic z toho není vynález, ani když zamhouříme obě oči.
Zámořské objevy nejsou vynálezem ani středověku a už vůbec ne Evropy.
Šlechtění, zemědělství, hnojení, nové odrůdy a plemena - to známe od neolitu.
Technika fresky je známá od starověku.
Sklářství okna - máte asi na mysli vitráže? Taktéž známe od antiky.
Kolo s horním náhonem (a vlastně s jakýmkoli náhonem) je vynálezem a hlavním zdrojem energie Římanů. Totéž specializace ve výrobě.
To fakt nedáte dohromady ani jeden jediný evropský vynález z let 500 - 1500?
Re: Re: Re: Re: Re: Temny stredovek?
Milan Krnic,2016-03-07 06:19:16
Avšak. S trochu kritickým nadhledem by mělo být jasné, že objektivitu z dobových pramenů nejsme schopni určit. A o dobové realitě mínus nějakých 1000 let toho tedy mnoho nevíme.
Argumentovat tedy tvrzením, že církev může/mohla za temný středověk, je nesmysl.
S hypotézami, příp. teoriemi vydávanými za fakta se roztrhl pytel.
Prase aby se v tom vyznalo.
Re: Re: Re: Re: Temny stredovek?
Vojta Ondříček,2016-03-07 12:49:08
magna charta - dokonalý příklad jak vymezit pravomoci krále vůči šlechtě. Pochopitelně se na ostatní lidi kašlalo, byli to v očích šlechty a kléru tak nanejvýš mluvící dvounohá zvířata vhodná tak akorát k obsluze a krmení jejich vznešeností.
Re: Re: Re: Re: Re: Temny stredovek?
Jaroslav Pokorný,2016-03-07 23:40:06
Pohlédneme-li do Starého zákona, najdeme tam totéž. Dobrotivý Pán Bůh preferoval několik patriarchů kterým naděloval manželky, souložnice, otrokyně, žehnal jejich polím, stádům, dopřával jim vítězství ve válkách ..... a co jejich služebníci? Ti jsou jen tak mimochodem zmíněni. Ti snad nebyli Pána Boha? Nebyli mu milí, aby jim také požehnal?
Re: Re: Temny stredovek?
Vojta Ondříček,2016-03-07 12:43:52
A co takhle kolovou hradbu, samostříl (kuši), řemdih, španělské jezdce a jiné válečné prostědky. Taky nesmíme zapomenout na kreativitu středověkých ochránců té pravé víry v cizelování druhů mučení, od španělské boty, pití tekutého olova, natahování na skřipec a podobně. No a co teprv vynález monstrancí a relikvií s nějakými kousky a otiksky mrtvol.
Šimpanzi mají ještě co dohánět a bude asi dost dlouho trvat, než se dopracují takovému šimpanzímu Stonehenge, o pyramidách a katedrálách raděj pomlčet.
Re: Re: Re: Temny stredovek?
Jiří Novák,2016-03-07 14:03:34
Ovšem pozor, kolová hradba a kuše jsou starověké vynálezy. To je na středověk příliš sofistikované.
Zato mlátit se cepem po palici a v mezičase někoho mučit, případně válet se v prachu kolem monstrance, to je středověk jako když vyšije.
Re: Re: Temny stredovek?
Petr Bratinka,2016-03-07 13:29:26
https://en.wikipedia.org/wiki/Medieval_technology
Re: Re: Re: Temny stredovek?
Jiří Novák,2016-03-07 14:19:44
Přesně o tom mluvím. Řecké a římské vynálezy, občas nějaký ten import z Číny. Kolik toho bylo vymyšleno ve středověké Evropě? Jedna věc, možná dvě? Jestli vůbec. To je na tisíc let zatraceně málo, nemyslíte?
Re: Re: Re: Re: Temny stredovek?
Pavel S,2016-03-07 21:54:07
Ne, že bych nesouhlasil s vaší tezí, že středověk (hlavně raný) bylo období úpadku vzdělanosti a kultury (o hygieně nemluvě), mnoho technologických vymožeností a znalostí starověku bylo zapomenuto, na čemž se raná křesťanská církev dost významně podílela. Na druhou stranu i raně středověká Evropa se technologicky vyvíjela, a byť nebyla na tehdejší špičce, byla schopna v některých oblastech dosáhnout lepších výsledků než v předchozím antickém období. Třeba středověcí metalurgové a skláři, tedy alespoň v některých oblastech, měli lepší výsledky, než ti starověcí. A třeba v oblasti zemědělství, udělala středověká Evropa oproti antice obrovský technologický skok zavedením trojpolního systému, který se začal v Evropě objevovat za doby vlády Karla Velikého.
Mimochodem, každému kdo se chce zbavit pozitivních reminiscencí :-) vůči raným křesťanům doporučuji velmi realistický film Agora z roku 2009.
Re: Re: Re: Re: Re: Temny stredovek?
Jiří Novák,2016-03-08 10:11:56
Ne že bych zpochybňoval, ale můžete uvést, v čem přesně bylo to sklářství o tolik lepší než římské? U vědomí pokroku římských sklářů v 4 a 5 stol. mě to překvapuje.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Temny stredovek?
Pavel S,2016-03-08 19:03:23
Za prvé, byste si měl zopakovat chronologii středověku. V pátém století v Evropě už panuje středověk. Za druhé, kde píši že "sklářství bylo o tolik lepší než římské"? Nikde jsem nenapsal, že středověké sklářství bylo mnohem lepší. Jediné co jsem měl na mysli je to, že středověcí skláři a hutníci nezapomněli nic ze znalostí svých předchůdců (na rozdíl od jiných oborů) a dosáhli některých dílčích vylepšení. Například v případě výroby skla, to bylo přidávání potaše do směsi.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Temny stredovek?
Jiří Novák,2016-03-09 14:56:59
Prosím pěkně, za začátek středověku se považuje pád říše západořímské, tj. rok 476. Jinými slovy konec pátého století. Ale jo, máte pravdu že těch posledních 24 let z 5. století už byl, technicky vzato, středověk. Technicky vzato.
Tak začali přidávat potaš do směsi. OK. A máme někdy ze středověku doklady, např. dichroického skla, mramorovaného mozaikového skla? Známe ze středověku něco jako portlandskou vázu?
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce