Dr Ian Walker je britský psycholog, který se na University of Bath specializuje na chování lidí v dopravě. Aby získal věrohodná data, která by nebyla ovlivněna subjektivním a nepřesným pozorováním, vybavil si obyčejné jízdní kolo počítačem. Počítač doplnil o čidla, která na principu ultrazvuku zjišťovala okolní dění. Počítač vše během jízdy zaznamenával. S tímto zařízením se Walker vydával jezdit do běžného provozu i v době dopravních špiček. Jeho kolo tak zdokumentovalo nejrizikovější okamžiky těchto jízd - předjížděcí manévry automobilistů. Pokusy probíhaly ve dvou městech. V Salisbury a Bristolu. Jakmile Walker nashromáždil dostatek údajů, celkem to bylo 2500 případů předjížděcích manévrů, nechal je vyhodnotit počítačem.
Statistické zpracování souboru dat vedlo k závěru, že řidiči dvakrát častěji míjí cyklisty ve velmi těsné vzdálenosti, když mají na hlavě přílbu.
Vyhodnocení dat s tímto překvapivým závěrem je považováno odborníky za seriózní. K publikaci je přijal časopis Accident Analysis & Prevention.
Pro cyklistu je určitá rezerva místa po stranách velmi žádoucí. Jde o to, že se může dopustit chyby a poněkud "zavrávorat" a vybočit tak ze směru kterým jede. Často se ani nejedná o chybu cyklisty, ale o nutnost nenadále objet překážku. Ti co na kolech po městech jezdí, dobře znají kryty kanálů. Jsou až se škodolibou pravidelností nasazeny tak, že mezery pro odtok vody jsou podélně.
Walkerův výzkum ukázal, že koridor bezpečné jízdy automobilisté cyklistům zužují nebo zvětšují podle toho, jak ho vnímají. Řidiči totiž cyklistu vnímají jako celek a významnou roli zde hraje právě přílba.
Není pochyb o tom, že přílby jsou užitečnou ochrannou pomůckou při pádech při malých rychlostech. Pro děti jsou zcela nepostradatelné. Pokud budeme věřit Walkerovým závěrům, tak tomu u dospělých může být úplně jinak. Nošení přílby ovlivňuje chování kolegů automobilistů tak, že pro cyklisty s přílbou se kolize s autem stává pravděpodobnější.
Z dříve prováděného výzkumu vyplynulo, že pro řidiče jsou ti, kdož jezdí na kole, něco jako zvláštní minorita, do které se oni sami nepočítají. Do situace cyklisty se proto řidiči aut moc vcítit nedokáží. I když pro to nemají řidiči aut žádný reálný důvod, vnímají cyklisty s helmou jako něco přirozeného. Pokud před autem vidí člověka s helmou, nevyvádí je to z míry a nijak při tom nezvyšují svojí pozornost.
Výjimku tvoří starší řidiči,ti dokáží vnímat situaci cyklisty reálněji. Problém je v tom, že všichni řidiči znají řídit auto, ale jen jejich mizivá část má zkušenost s řízením kola v městském provozu.
Jen jako perličku tady uvedeme i údaj, který z počítačem hodnoceného souboru dat také vypadnul. Jde o vztah k barvě a typu auta. Statisticky vyšlo, že bílé dodávky jsou pro cyklisty nejnebezpečnější. Přibližují se k jedoucím cyklistům o deset centimetrů blíže,než je průměr. Vliv typu vozu se neprokázal, "čtyřkolky" (vozy SUV) se od těch klasických typů nijak nelišily.
Walkera napadlo také ověřit, zda na ohleduplnost řidičů má vliv pohlaví. Zhotovil si paruku s dlouhými vlasy a část jízd provedl v tomto převlečení. Walkerovi, jako ženě, začali dávat řidiči "navíc" celých 14 centimetrů. V příštím výzkumu chce Walker zjistit, zda tyto extra centimetry dávají řidiči ženám proto, že je považují za špatné cyklistky a nebo zda je to tím, že to je pro ně úkaz řídce se vyskytující a proto u nich vzbuzuje větší pozornost.
Komentář osla: Co takhle začít lepit na helmy paruky a zakázat prodej bílých aut?
Chemický zásobník se železem by mohl snadno skladovat vodík na zimu
Autor: Stanislav Mihulka (13.09.2024)
Sledování mrtvých těl urychluje stárnutí. Přinejmenším u octomilek
Autor: Stanislav Mihulka (14.06.2023)
Sebe a své blízké léčí lékaři jinak
Autor: Josef Pazdera (26.12.2022)
Posttraumatická stresová porucha a válečné konflikty
Autor: Miloslav Pouzar (05.04.2022)
I šimpanzi rozeznají zlý úmysl
Autor: Dagmar Gregorová (08.03.2022)
Diskuze:
A můj výzkum:
KITI,2006-09-19 17:56:07
Mám-li na hlavě přílbu, cítím se bezpečnější a jezdím rychleji, takže bych nepodceňovala ani tento faktor. Jinak si myslím, že každý by měl být za sebe plně odpovědný a pokud si na sebe či kolo nabalí další bezpečnostní prvky, jeho věc. Pokud ne, sám se rozhodl. Zpětné zrcátko pár let používám, letos jsem zakoupila vysílačky se sluchátky aktivovanými hlasem (to abychom se nemuseli otáčet a jezdit vedle sebe :-)) a již řadu let sním o výklopném rameni, na které bych připevnila blikačku a opticky tak rozšířila své jednostopé "vozidlo". Jen si nejsem jistá, zda by ono případné rozšíření prošlo silniční kontrolou a zda bych naopak neriskovala, že mě někdo strhne - těžko říct.
V našem městě cyklisté zejména středního věku jezdí v reflexních vestách. Ani jim se nedivím. Jediné, čemu se divím, je příšerný stav vozovek a nedostatek cyklostezek, protože problém začíná tam. Řidiče bych apriory nepodezírala. Je nás prostě moc ...
osobně zdám dost cyklistů
stan,2006-09-18 19:14:03
a čtyři z nich důkladně upadli. Jeden to nepřežil a tři další mají trvalé následky, jeden je 100% invalida a další mají " jen" stálé problémy se soustředěním, bolehlavem a např. sníženou schopností snášet alkohol. Pokud jde o mě, tak jen s přilbou.
Všechno má svá pro a proti
edison,2006-09-15 10:37:04
Což platí i pro bezpečností opatření. Jde jen o to, zajistit, aby pro převážilo. Uvedu pár příkladů:
1. Bezp. pásy - Zachraňují životy, aniž by ovlivnily pravděpodobnost nehody - jejich přínos je jednoznačný.
2. Helma na motorce - Zachraňuje životy, špatně přes ni slyšíte, ale při stovkách km/h a zdroji kraválu přmo pod řidičem je to stejně jedno. Přínos je tedy také jednoznačný.
3. Helma na kole - Zachraňuje životy, ale jen při celkem úzkém okruhu nehod (mj. i proto, že nechrání tak dobře, jako ta pro motorku). Jindy může zvýšit pravděpodobnost nehody, při které sama nepomůže.
Předtím, než provedeme nějaké jednoznačné soudy je nutno si uvědomit, že:
- Různí lidé používají kola různým způsobem.
- Různí lidé za stejných okolností reagují různě.
- Různé okolnosti mohou silně podpořit, nebo naopak potlačit její pozitivní i negativní vlastnosti.
Z výšeuvedeného vyplývá, že zákony by neměly plošně nařizovat nošení ciklistické helmy. Místo toho by se měla provádět osvěta a říkat, kdy a kdo by jí měl nosit a také kdy a kdo by jí nosit neměl, případně kdy si k ní pořídit zpětné zrcátko.
Pokud by zákony měly přeci jen helmy nařizovat, pak by to mohlo být třeba tou formou, že na místě, kde helma většinou pomáhá, bude značka "úsek s nutností použití helmy". Dále by to vyžadovalo, aby každý cyklista měl průkaz, podobně, jako motorista a v něm by mj. měl na základě psychotestů vyznačeno, zda musí helmu používat vždy, ve značením vyžadovaných případech, nebo naopak nikdy, či jen na místech, která jsou specificky označena.
Osobně mi přijde varianta osvěta+zdravý rozum podstatně lepší (levnější, navíc v ČR se lze domnívat, že výsledky psychotestů by mohly záviset na movitosti cyklisty).
OK
laďa,2006-09-18 12:01:03
To se mi zda jako rozumne reseni. Osveta je lepsi, nez jakekoli legislativni sesnerovani. Volba je to prave. Co kdyz totiz ma ten vyzkumnik pravdu? Potom je legislativa nosit povinně prilbu ujeta. Bude pak stat odskodnovat? Bude-li osveta a volnost, lidi sami poznaji co je pro ne za dane situace nejlepsi.
Bile dodavky
mirek,2006-09-15 09:26:46
Poznámka ke komentáři Osla: Nejde o bílé auto, ale bílou dodávku (zmíněno v článku), což je dáno řidičem: Typicky je to mladý klučina s absolvovanou základní školou, který po městě rozváží nejrůznější drobné zboží do obchodů a kanceláří (odpozorováno z velkých měst, kde jsem byl). Že jezdí jako vrah je dáno dílem jeho osobností (bublá v něm testosteron, nic moc plat, postavení ve společnosti taky nic moc), dílem nutností během pár hodin objet celou řadu míst v městském provozu, kde při striktním dodržování pravidel defenzivní jízdy by mu to trvalo zřetelně déle (což je jednoznačně vina jeho nadřízených, tj. dispečerů, kteří ho nutí k takovýmto výkonům).
Proč zrovna bílá?
ZW,2006-09-26 21:06:52
"Bílá" dodávka hlavně proto, že tato barva je nabízena bez příplatku, zatímco za ostatní barvy se často musí připlácet. Velmi zjednodušeně lze tedy říci, že mezi majiteli dodávek, kteří chtějí ušetřit za každou cenu, najdeme větší podíl bílé barvy než u ostatních. A odtud už může být jen krůček k závěru, že takoví majitelé jezdí rychleji, více bezohledně a kladou menší důraz na bezpečnost svou i svého okolí.
Já už hlavou asfalt otlouk
jenda,2006-09-15 07:52:21
S přilbou. Takže asi kazím průměr. Ale slibuji, že se polepším. Příště už spadnu bez přilby, když vědec dokázal, že je to bezpečnější.
Ke komentáři osla
Vrata,2006-09-15 06:25:22
Naprostý souhlas. Také si myslím, že pestrá, barevná auta zvýší naši pozornost více než monotonní svítící splývající s povrchem vozovky. Vydali jsme se směrem k pohodlí a postupné otupělosti namísto zvyšování našeho vnímání a citlivosti. Vzorem je robot, který nic necítí, nic ho nebolí a nemusí vlastně ani žít. Naštěstí to s tou entropií ještě není tak hrozné. V našem těle, v objeku H.S. i mimo něj existují mechanizmy, které nás chrání. Je to zadarmo bez znečisťování prostředí, energetických a psychických ztrát, nemocí.
TO JE KRAVINA
Redy,2006-09-14 23:15:58
asi je to cele vtip ale tohle nemohu akceptovat.Kdyz jedu autem a a vyhybam se kolistovi nekoukam jestli ma nebo nema helmu jestli je to muz nebo zena.Tohle je cele smyslenost nejakeho idiota co nema uz ocem psat...Kdyby to psali v BLESKU chapal bych to ale tady ??? zrudnost prestavam sem chodit ...
Redy>
H,2006-09-15 02:13:17
A nejhorší jsou arogantní řidiči odmítající jakoukoliv cizí úvahu. Tyhle "mistry" fakt miluju.
Myslel jsem si to.
Zdenek,2006-09-14 21:44:04
Jakkoli může fráze v nadpisu působit nevěrohodně, helmu úmyslně už dlouho nenosím právě kvůli zhoršené orientaci s ní. Potěší, když je vlastní úvaha potvrzena výzkumem.
ani ja
Martin,2006-09-14 21:47:20
Už teraz si občas pripadám hluchý ako delostrelecký kôň, v prilbe by som zrejme vôbec nič nepočul. Prilby zrejme propaguje výrobcovská lobby.
Dospěl jsem k podobnému závěru
edison,2006-09-14 12:02:19
Začátkem léta jsem si před odjezdem na tábor pořídil helmu. Následně jsem zjistil, že výrazně zvyšuje aerodynamický hluk, takže předjíždějící auta za stejných podmínek zaregistruji mnohem později. Odtud je již krátká cesta k úvaze, že zvýšené riziko vzniku nehody s velkou rezervou kompenzuje zvýšení pravděpodobnosti přežití při pádu na hlavu (různých pádů z kola jsem viděl spoustu, ale žádný z nich nebyl na hlavu). Při setkání s náklaďákem, který ze nenadále "objeví" těsně za mnou mi helma už moc nepomůže. Po tomto zjištění jsem ji už raději nenosil, mj. i proto, abych tím neohrožoval své svěřence.
Pokud tohle dám dohromady se závěry z článku, je to zjevně ještě mnohem horší.
Poznámky:
1. Nevím, zda je to vlastnost jen tohoto konkrétního typu helmy, či obecný problém.
2. Ani z kopečka nejezdím moc rychle, neb strach vždy způsobí stisk brzd, takže se toto zjištění týká již poměrně nevalných rychlostí.
3. Kontraproduktivní bezpečnostní opatření by mohlo být téma na větší počet článků a to nejen z hlediska ochrany zdraví a života, ale např. i počítačové bezpečnosti (některá přehnaná bezpečnostní opatření nutí uživatele k tomu, aby je záměrně obcházel a udělal si tak do systému mnohem větší díru).
hands free
xb,2006-09-14 16:06:42
Já jsem někde četl, že řidič, když drží telefon, jede pomaleji, než když drží oběma rukama volant. Největší problém při telefonování přitom může být soustředění se na hovor místo na řízení.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce