Úskalí teologie, pohanské i křesťanské  
Pokus o orientaci ve spletitém pojmosloví a dějinách teologických oborů. Aby nás Pánbůh při zdravém rozumu uchovati ráčil!

Potíže s teologií začínají už tím, že se tímto slovem označují velice různé činnosti. Jednou je to poezie, jindy výklad věšteb, pak přijdou různé filosofické nauky o božství. V křesťanském prostoru tomu odpovídá výklad biblického (a liturgického) textu a také převzatá metafyzická filosofie, včetně specifického pokusu o jejich spáření. Část toho sice usiluje o nějaké vědění, upřímně i podivně, ale neaspiruje na to, být vědou. Jiná část se sama považuje za vědu v jakémsi specifickém smyslu slova, rozhodně ne v popperovském, občas jde o bizarnosti. A část je kupodivu řádnou vědou i v novodobém smyslu slova, totiž textová a historická kritika, ať už dávných řeckých básní nebo biblických spisů.


Teologie v rámci starého řeckého náboženství

O bozích zpívají básníci, jsou tedy teologové, bohoslovci. Tento význam slova teologie je nejstarší a dobře odpovídá tomu, co od tohoto kompozita (theologia) očekáváme v dobách před technizací oné „logie“ do významu vědy nebo aspoň pokusu o vědu. Zatím je logos prostě slovo a řeč. Básnicí jsou teology, neboť mluví o bohu (resp. o bohyni, bozích, bohyních, božství). Jenže je to složitější, spíše skrze ně občas promlouvá božství. Básníci přece spíše zpívají, než že by vyučovali. V archaickém pochopení autorství poezie básníci čerpají z božské inspirace, jež skrze ně působí. Skrze básníky se do lidské společnosti dostává něco z božské skutečnosti. Řecké náboženství nemá žádné kanonické texty, tedy něco podobně závazného jako Bible. To až někteří novoplatonici konce antiky se pod vlivem judaismu a křesťanství pokouší do podobné pozice dostat homérské eposy nebo Hésiodovu Theogonii.


Dávné Řecko nemá žádné posvátné spisy, veškerá poezie je božským projevem. Zvláště jsou ovšem ceněny poeticky pojednané příběhy bohů a bohyň, například roztroušené v ději homérských eposů. Souvisí to s dalším významem slova logos, totiž příběh. V tomto významu je logos kupodivu synonymem výrazu mýtus (mythos). Mýty jsou základem starého řeckého náboženství. V homérské epice najdeme mýty opravdu hodně staré, leč přesto už nějak zpracované, dnes bychom řekli „umělecky použité“. Kromě toho známe také oslavné hymny. I ty byly chápané jako lidská díla, v tomto případě přímo oslavující bohy a bohyně. Řada z nich se zpívala při rituálu, takže jde o mýty sensu stricto (podle definice G. van der Leeuwa), totiž o slovní stránku obřadu.


Už Hésioda napadlo, že by se příběhy bohů měly nějak uspořádat. Někdy kolem roku 700 před n. l. napsal epos Theogonie, tedy o rození bohů. Ten se stal předlohou dalších podobných pokusů, až po mytologie novodobých autorů. Jde o vyprávění mýtů tak, aby byly srozumitelné, tedy do nějaké míry rozpletené a uspořádané. Zaznívá zde další z významů řeckého slova logos, totiž relace, úměra, později dokonce rozum. (Na Hésiodovu Theogonii navazují díla rozličných „mužů božích“ a hlasatelů „očistných hnutí“. Většinou kriticky, jsou to alternativy k ní, někdy značně podivné. Už od konce archaické doby se promítly i do filosofie, zvláště pythagorejské, ale v reálním řeckém náboženství byl jejich vliv jen okrajový.)


Později se řada literátů pokusila využít k nějakému pochopení náboženství možnost, že básně jsou vlastně božská řeč. Případně rovnou k pochopení božství. Význam slova theologia se posouvá a přednostně označuje právě výklady. Teologie je výklad eposů a hymnů, ale časem také třeba tragédií, neboť i ty pracují s mýty. To už je „logie“ málem ve významu nauky. Má i racionální stránku, totiž literární kritiku, rozbor dotyčných děl a hledání jejich kontextů. Vznikají rozsáhlé soubory výkladových poznámek k nim, tzv. Scholia. Teologem je nyní nejen dávný básník, ale také interpret, znalecky vykládající jeho dílo.

Fragment Kalimachovy básně, tedy od ředitele Alexandrijské knihovny v 3. století před n. l., opis z 2. st. n. l. na papyru P.Oxy. XI 1362. Kredit: Cardiffchestnut, Wikimedia Commons. Public domain.
Fragment Kalimachovy básně, tedy od ředitele Alexandrijské knihovny v 3. století před n. l., opis z 2. st. n. l. na papyru P.Oxy. XI 1362. Kredit: Cardiffchestnut, Wikimedia Commons. Public domain.
Portrét filosofa, pravděpodobně Plútarcha. Parský mramor, 2. století n. l. Vystavuje jej Archeologické muzeum v Delfách. Kredit: Zde, Wikimedia Commons. Licence CC 4.0.
Portrét filosofa, pravděpodobně Plútarcha. Parský mramor, 2. století n. l. Vystavuje jej Archeologické muzeum v Delfách. Kredit: Zde, Wikimedia Commons. Licence CC 4.0.

Paralelně se proměňuje i vztah teologie a věštění. Jako kdyby kdysi byl teologem přímo věštec sám, ale nyní se označení teolog vztahuje spíše k vykladači věštby. Nápadné je to v Delfách, alespoň podle Plútarchova popisu, a ten o tom musel vědět své, když tam byl hlavním Apollónovým knězem. Pythie cosi vykřikuje a teolog to překládá do lidské řeči. Nebo: Pythie mluví v záhadných verších, teolog to zapisuje a zkouší dvojsmysly nějak vykládat, i když definitivní výklad je na žadateli o věštbu, ten ji přijímá. Většinou si ji samozřejmě vyloží špatně.


S pochopením náboženství souvisí také filosofie. Typickou možností je pokus o náboženskou reformu. O tu se patrně pokoušel už Anaximandros, slušně doložený koncept máme ve zlomcích Hérakleitova díla. Nekritizuje náboženství jako takové, ale vysmívá se mnoha lidovým představám. Jeho cílem je náboženství očistit jiným a málem opačným způsobem, než jak to dělali „mužové boží“ a „očistná hnutí“, totiž od nerozumností a od touhy po emočním vyžití. Kontextem může být i demytologizace přírody, alespoň v nějaké míře. Radikálnější demytologizaci přírody představil Xenofanés, a spolu s ní i demytologizované pojetí božství. Jeho „Jeden bůh“ nemá příběhy, zato má být racionální. Zvenku viděno je vymyšlený od Xenofana, ale podle Xenofana je tento Jeden bůh naopak přímo myslí jako takovou, i když zatím také vidí a slyší. Řada dalších filosofů rozvine představu, že skutečný bůh je nejen netělesný, tedy ani nemá žádnou podobu, ale že je přímo nús, tedy mysl, intelekt. Redukce božství na intelekt bude pro filosofické úvahy o bohu typická, bude hlavním úskalím filosofické teologie. Ta se sama považuje za plně racionální, přestože ostatní poukazují na její kompletní vymyšlenost. Prostě metafyzická filosofie, založená na důvěře v to, že „neměnnou pravou skutečnost“ lze logicky popsat, a že pojmům takového popisu něco reálného odpovídá. V tomto duchu jsou koncipované zvláště novoplatónské systémy, poslední odkazy řecké antiky, dokonce i jako pokusy o podporu pohanství oproti křesťanství. Když je s poznáváním bohů a bohyň tisíc potíží, tak je jednodušší si boha vymyslet. Vymyšlený bůh se poznává snadněji a hlavně jednoznačně. Nevzniklo to jako podvod. Původně asi jako artefakt celkem rozumných metod poznání přírody. Později se z podobných pohnutek objeví také ateismus.


Křesťanská teologie

Křesťanství se od starého řeckého náboženství liší velice principiálně, zdaleka ne jenom počtem bohů. Z judaismu zdědilo koncept posvátných textů, i když je chápe méně tvrdě, a také koncept stvoření. Základní náboženskou kategorií je víra (pistis), zatímco u pohanů jí byla zbožnost (to hosion), resp. úcta (eusebeia). Nejmíň do poloviny 2. století nebylo jasné, zda vznikne onen útvar, který pak známe jako křesťanskou teologii. Klidně se mohlo zůstat u novozákonních spisů, někteří měli tendenci vytvářet spíše morálně-právní výklad, málem na způsob pozdějšího islámského práva. Teprve převzetí řecké filosofie, spojené například se jmény Justina Mučedníka a Klémenta z Alexandrie předznamenalo vznik velice specifické křesťanské teologie. Nejprve šlo o jednoduché ukázky sourodnosti filosofie s křesťanstvím, spíše jako způsob komunikace křesťanů s antickou kulturou a také jako pomůcka proti domácímu náboženskému fundamentalismu. Přes určitou naivitu této rané fáze v ní už dochází nejen k přebírání řady „hotových“ filosofických nauk, ale také ke skutečně filosofické práci. Další vývoj je velice složitý, takže je nutné z něho představit jen výběr dlouhodobě převažujících koncepcí v jejich „hotových“ podobách. Památkou na staré časy před schematizací zůstane pochopení autora Janova evangelia jako teologa (Ióannés Theologos), které přetrvalo zvláště v řeckém křesťanství. Jeho dílo totiž vyjadřuje božství, podobně jako díla básníků z úsvitu dějin.


Schémata rozdělení teologie

Andrea di Bonaiuto: Triumf křesťanské doktríny. Freska, 1365-67. Západní stěna kaple Španělů u baziliky Zvěstování Panny Marie ve Florencii. Část Triumf sv. Tomáše Akvinského. Tomáš Akvinský trůní mezi evangelisty a biblickými postavami. Nad ním jsou už jen andělé. Úplně dole jsou reprezentanti posvátných a podobně zásadních věd a dál pak reprezentanti svobodných umění, tedy ostatních věd. Kredit: Zde, Wikimedia Commons. Licence CC 4.0.
Andrea di Bonaiuto: Triumf křesťanské doktríny. Freska, 1365-67. Západní stěna kaple Španělů u baziliky Zvěstování Panny Marie ve Florencii. Část Triumf sv. Tomáše Akvinského. Tomáš Akvinský trůní mezi evangelisty a biblickými postavami. Nad ním jsou už jen andělé. Úplně dole jsou reprezentanti posvátných a podobně zásadních věd a dál pak reprezentanti svobodných umění, tedy ostatních věd. Kredit: Zde, Wikimedia Commons. Licence CC 4.0.
Levá část dolní řady, sice úplně dole, leč po pravici sv. Tomáše. Reprezentanti posvátných věd a dalších zásadních disciplín: Císař Justinián za civilní právo, papež Clemens V. za církevní právo (to je snad možné jen jako ironie), Aristotelés za filosofii, sv. Jeroným za biblická studia, sv. Jan z Damašku za teologii (tradici dogmatu), sv. Dionýsios Areopagita za kontemplaci (mystiku), sv. Augustin jako kazatel. Kredit: Zde, Wikimedia Commons. Licence CC 4.0.
Levá část dolní řady, sice úplně dole, leč po pravici sv. Tomáše. Reprezentanti posvátných věd a dalších zásadních disciplín: Císař Justinián za civilní právo, papež Clemens V. za církevní právo (to je snad možné jen jako ironie), Aristotelés za filosofii, sv. Jeroným za biblická studia, sv. Jan z Damašku za teologii (tradici dogmatu), sv. Dionýsios Areopagita za kontemplaci (mystiku), sv. Augustin jako kazatel. Kredit: Zde, Wikimedia Commons. Licence CC 4.0.

Musíme začít rozdělením na „přirozenou teologii“ a teologii jakožto „posvátnou vědu“. Striktně vzato je typické pro dědice Tomáše Akvinského v katolické církvi, ale na úrovni metodického přístupu je mnohem obecnější. Pak přijdeme k dalším dělením, snad zajímavějším.


Přirozená teologie (theologia naturalis) je vlastně obor metafyzické filosofie, pojednávající o bohu. Z největší části to jsou převzaté nauky antických filosofů, zvláště Aristotela a novoplatoniků, ovšem specificky vyložené. Neotomisté citují Akvinského definici, že teologie v tomto smyslu slova se děje „na základě přirozeného rozumu“. Z pohledu ostatních tím sice nemyslí nic až tak rozumného, nicméně tím říkají, že nemá jít o specificky náboženský přístup. Ostatní školy do role „přirozeného rozumu“ pasují jinou zděděnou filosofickou nauku (třeba Descarta, Kanta nebo Hegela), nebo dokonce říkají, že role filosofie v teologii je úplně jiná, třeba při hledání předpokladů, dokonce i v dekonstrukci metafyziky.


Posvátná věda (scientia sacra) je popis zevnitř křesťanství. Kritici ovšem upozorňují, že dokonce zevnitř té či oné verze křesťanství, nejen církve, ale i teologické „školy“ nebo takzvaného „typu spirituality“. Definičně je to však jednoznačné: Teologie v tomto smyslu slova se děje „na základě Zjevení“. Tím se nemyslí kdejaké zvláštní úkazy, nýbrž biblický text, považovaný za projev boží skrze lidské autory, případně ještě liturgie a další církevní praxe. Pro Aristotela byla zdrojem poznání empirie a metodou poznání byla logika sylogismů. Pro standardního teologa je zdrojem text Bible (případně taky liturgie) a metodou opět logika. Příčetní teologové vždy rozvíjeli co možná adekvátní metody výkladu biblických textů, zatímco ti, kteří byli blíže fundamentalismu, měli tendenci chytat citáty za slovo a činit z nich přímočaře logické závěry. „Posvátná věda“ se ovšem neomezuje na výklad svatých knih samotných. Snaží se z něj odvodit i nějaké obecnější poznání. V krajním případě vytváří dojem, že konkluzemi z posvátných textů, také s použitím metod „přirozené teologie“, lze dojít i k závazným věroučným formulacím, k dogmatu. Dogmata se ovšem vyvíjejí spíše po vlastních kolejích. V naprosto krajním případě potkáme představu, že ze stávajících dogmat (jakožto z dalších „zjevených pravd“), lze sylogisticky odvozovat nová dogmata. Taková snaha o téměř axiomatizaci teologie byla charakteristická např. pro I. Vatikánský koncil (1859 až 1870, formálně až 1960). Přitom platí, že „posvátná věda“ není vědou v obvyklém smyslu slova, dokonce s ní ani není souměřitelná. Míjejí se už metodicky. Stoupenci posvátné vědy to ovšem vidí tak, že ostatní vědy jsou čímsi nižším, pouze přirozeným. To je poslední ozvěnou latinského kultu nadpřirozena a současně také aristotelského ponížení přirozenosti na esenci. Liberální teologové ovšem studují dějiny dogmatu spíše jako zdroj poučení o motivech formulace dogmat, ať už náboženských, (kvazi)filosofických nebo politických. Z hlediska skalních stoupenců „posvátné vědy“ jsou postupy liberálnějších teologů spíše jen religionistické, tedy popisy zvenku. Obviňují je dokonce z heretického přístupu, neboť základním významem slova hereze není jen blud nebo kacířství, ale právě „vybírání si“. Většina z přibližně asi čtyř tisíc dogmat je přece uvozena slovy „kdo nevyzná“ a uzavřena slovy „budiž zavržen, proklet!“ (anathema sit). Z tohoto hlediska je poněkud prekérní, že několik desítek těch nejabsurdnějších dogmat bylo v oficiálních sbírkách katolické církve postupně taktně pomlčeno, avšak jejich stoupenci je znovu sbírají a vystavují. Celek připomíná obsah zděděné skříně, který je navzdory přibaleným kletbám nutno přehrabat a nějak se s ním vypořádat; něco třeba používat bez oné pohrůžky, něco dát do muzea a zbytek (často většinu) vyhodit.


Stoupenci popsaného rozdělení teologických disciplín si jsou vědomi metodologického úskalí, kterým je souvislost obou těchto typů teologie. Neotomisté proto rozvinuli obor zvaný fundamentální teologie (theologia fundamentalis). Má umožnit vědeckost nadpřirozené teologie tím, že metodou přirozené teologie (tedy údajně filosoficky) dokáže existenci jejího předmětu a také to, že k němu patří zjevování, dokonce v lidské řeči. K tomu slouží důkazy boží existence a pak třeba plótínovská nauka, že Dobro se sděluje. Teolog této školy nepotřebuje důkazy boží existence ani tak k podpoře víry, ale pro metodické zakotvení posvátné vědy. Fundamentální teologie je kruciální disciplínou, kterou je možné spolknout i s navijákem, nebo kompletně vyhodit, nebo zásadně přestavět, ne pouze kosmeticky, ale v naprosto jiném filosofickém kontextu. (Té poslední možnosti jsem věnoval kus života, v kontextu ne-metafyzické filosofie, „negativní teologie“ a hermeneutiky, tedy filosofických interpretačních postupů.) Tak raději k jiným hlediskům rozdělení teologie.

Na představené pozdně středověké fresce sedí Aristotelés sice hluboko pod Tomášem Akvinský, zato však mezi pochybným představitelem církevního práva a biblistou svatým Jeronýmem, nikoli až mnohem dál mezi reprezentanty svobodných umění. Kredit: Zde, Wikimedia Commons. Licence CC 4.0.
Na představené pozdně středověké fresce sedí Aristotelés sice hluboko pod Tomášem Akvinský, zato však mezi pochybným představitelem církevního práva a biblistou svatým Jeronýmem, nikoli až mnohem dál mezi reprezentanty svobodných umění. Kredit: Zde, Wikimedia Commons. Licence CC 4.0.

 

Pozitivní a negativní teologie

Pozitivní teologie „vypovídá o Bohu, že jest a jaký jest“. Tedy důkazy boží existence a pak dedukce „ontologických vlastností nejvyššího jsoucna“. Tradičně souvisí se scholastikou, tedy se školním vyučováním. Nesporným vrcholem je dílo Tomáše Akvinského.


Negativní teologie není ateismus, i když v krajních případech tak málem vypadá, nýbrž formálně opačný postup. Upírá Bohu vlastnosti, které by ho zařazovaly mezi běžné věci nebo mezi naše představy. Tradičně souvisí spíše s mystikou. Když teď přeskočíme pohanská i biblická upozornění na nevyzpytatelnost boží, tak ji sledujeme od Klémenta z Alexandrie a Maxima Vyznavače k Mistru Eckhartovi a Mikuláši Kusánskému. Poněkud připomíná buddhistické nauky, zvláště v zenové verzi (viz např. Tribunová sútra šestého patriarchy), ale není tam vliv v žádném směru. Vrcholem postupu je, když se Bohu upře i to, že je jsoucí, že jest. Výrok Bůh jest je totiž stejně zavádějící, jako výrok, že Bůh není. Je to zvláštní tanec na ostří mezi náboženským vyznáním a ateismem, ne jako kompromis, nýbrž jako hledání adekvátních výrazů, a to cestou jejich odnímání.


Biblická studia

Biblické texty jsou předmětem výkladů už od 2. století, a to ne pouze na úrovni kazatelské, nýbrž i na úrovni učenějších komentářů a výkladových poznámek. V 3. století vzniká celý vějíř disciplín, které k tomu jsou potřebné, a to v návaznosti na práce filologů helénistické doby. Začíná se textologií, někdy dokonce archeologií. Je totiž nutno nejprve ověřit správnost čteného textu porovnáním s jinými rukopisy, někdy i s překlady, dokonce z různými překlady, nejen s různými rukopisy téhož překladu. Sestavují se stromečky rukopisných a překladatelských závislostí. To vše se samozřejmě týká správnosti písmenek, obsah je jiný řád problému. K pokusům o jeho odkrývání slouží řada dalších metod.


Kvůli adekvátnímu pochopení obsahu se hodí znát kontexty v daném prostředí a době, včetně konotací používaného pojmosloví. Je dobré znát také souvislosti ve starší době, neboť text je může evokovat, nejen když zrovna cituje. Při výkladu si sice můžeme klást i obecnější otázky po významu textu, v krajním případě třeba filosofické, nicméně se je máme snažit krotit – a opatrně testovat jejich adekvátnost v daném kontextu, spíše než unáhleně hledat odpovědi na ně. Tomu všemu se tradičně říká hermeneutika (neplést s hermetismem), tedy umění výkladu. Hermeneutés je překladatel i vykladač, interpret. Pokročilejší hermeneutika je velice obecnou metodu, vlastně typem filosofie, viz díla pánů Schleiermachera a Gaddamera.


Přinejmenším celá textologická část biblistiky je normální věda i v novodobém smyslu slova, třeba v popperovském. Mezi různými teoriemi se rozhoduje podobnými postupy jako v jiných řádných vědách. Občas to platí i o výkladových postupech, najdou se analogie s literární vědou. Hermeneutika jako celek je však spíše specifické umění, byť používá řadu vědeckých i filosofických postupů. Diskuze má občas jiný charakter než v normálních vědách, a to i tehdy, když nejde náboženské problémy.

Zdrojem podivností v biblických výkladech jsou od nejstarší doby alegorie. Postup, který měl osvobozovat od doslovného fundamentalistického čtení, se snadno zvrhne v libovolnou fantazii, jež se pokouší prokázat to, co cílové prostředí žádá, nebo co autora právě napadlo.


Obecně platí, že teologie usiluje o výklad zevnitř dotyčného náboženství, zatímco religionistika o výklad z venku, a to co možná nezaujatý (kéž by). V reálu jsou s obojím potíže, navíc se to mezi sebou ne vždy dobře snáší. V případě výkladu textů jsou napětí menší, ba v textologii samotné nejsou vůbec, alespoň v křesťanském prostoru k nim není věcný důvod. Jsou však náboženství (včetně velice menšinových proudů křesťanství), která by se vůči v Evropě obvyklému přístupu k textům ohradila, neboť posvátnému textu přisuzují naprosto jinačí povahu, nejen obsah. Svět je pestrý. (A v Praze možná máme rekord v počtu teologických fakult na jedné univerzitě, hnedle tři. Asi by stálo za to ověřit, že tolik naráz jich jinde na jedné univerzitě opravdu nemají, a případně zažádat o zápis do Guinessovy knihy rekordů.)

Příště raději o nějakých normálních vědách.


Literatura

Adolf Harnack: Dějiny dogmatu. Praha: Samostatnost 1903, Ústřední církevní nakl. 1974. (Ve své době průlomové dílo protestantské liberální teologie.)

Denzinger–Schönmetzer: Enchiridion symbolorum, definitionum et declarationum de rebus fidei et morum. 1854 až 2017. (Sbírka dogmat katolické církve.)

Josef Kubalík: Theologia fundamentalis 1 a 2. Praha: Ústřední církevní nakladatelství 1972, Karolinum 1991. (Spíše odstrašující příklad rigidnější z katolických verzí.)

Datum: 13.02.2025
Tisk článku

Související články:

Viera v nadprirodzeno je prirodzená     Autor: Dagmar Gregorová (21.05.2009)
Zeptejte se svého kněze 9: Pacifické cargo kulty     Autor: Jan Špaček (24.08.2015)
Osel proti náboženství     Autor: Václav Hořejší (03.11.2015)
Uctíváme mozek?     Autor: Josef Pazdera (30.11.2016)
Smrti se více bojí věřící, nebo ateisté?     Autor: Josef Pazdera (26.03.2017)
Použité mýty     Autor: Zdeněk Kratochvíl (15.08.2019)
Řecké náboženství     Autor: Zdeněk Kratochvíl (25.03.2020)
Vývoj křesťanských nauk a institucí od 1. do 4. století     Autor: Zdeněk Kratochvíl (05.05.2020)
Co dokazují důkazy boží existence     Autor: Zdeněk Kratochvíl (03.11.2020)
Hésiodos: Práce a dny     Autor: Zdeněk Kratochvíl (30.12.2021)
Průběh věštění v Delfách     Autor: Zdeněk Kratochvíl (19.04.2022)
Fatální omyl Klémenta Alexandrijského     Autor: Zdeněk Kratochvíl (02.02.2025)



Diskuze:

Počet teologických fakult

Pavel Kaňkovský,2025-02-16 15:15:50

Vypadá to, že tři teologické fakulty na jedné univerzitě jsou opravdu vzácné.

Většina univerzit si vystačí s jedinou (pokud vůbec), některé (zejména v okolí Česka) mají dvě, typicky katolickou a evangelickou/protestantskou, ale jsou k nalezení i jiné kombinace, např. řeckokatolická a pravoslavná v Prešově.

Tři teologické fakulty jsem kromě naší almy mater našel na univerzitě v Bukurešti, kde mají římskokatolickou, pravoslavnou a baptistickou, viz https://unibuc.ro/studii/facultati/?lang=en

Nicméně na první místo, a to ani sdílené, ty tři teologické fakulty nestačí, protože Universitatea Babeș-Bolyai v rumunském městě Kluž má 4, slovy ČTYŘI (!), teologické fakulty: římskokatolickou, řeckokatolickou, pravoslavnou a ještě "fakultu reformované teologie a hudby", viz https://www.ubbcluj.ro/en/facultati/

Odpovědět


Re: Počet teologických fakult

Zdeněk Kratochvíl,2025-02-16 15:19:41

Moc děkuju za podrobnou rešerši! Tak to máme smůlu, škoda. Často jsem se tou představou trohu bavil.

Odpovědět

komedie

Eva M,2025-02-15 10:56:38

Nevím, zda jest komedie v této problematice tolerována/trpěna a kdo si může dovolit jí holdovat a zda i filozofové čtou lehčí žánr, pokud není alespoň stovky let starý...

... pan Terry Pratchett (angličan) napsal knížku Malí bohové - a místy se mu celkem povedla (také je trošku ukecaná, a to "zrcadlo, které nastavuje", jest autorovo; tak už to bývá)...
...vzpomněla jsem si na ni v souvislosti s "vymyšleným bohem" a "náboženským bohem" ...


jinak - jaká je vlastně otázka? je to "ëxistuje?" nebo "jaké má vlastnosti?" (:) případně v modifikaci - "jaké by měl vlastnosti, kdyby existoval?" )

Odpovědět


Re: komedie

Zdeněk Kratochvíl,2025-02-15 19:43:32

Komedie se samozřejmě nevylučují.

A z hlediska metafyziků (ne z mého) je jeden z možných postupu takovýto:
To, co je, je. (Přece nebudeme tvrdit, že je něco, co není.) Dokonce je Jedno, neboť je vnitřně sourodé,laicky řečeno homogenní, neobsahuje nějaké pukliny nicoty. Jedno je neměnné, tedy věčné, ve smyslu principu tautologie. Existence se do toho dostane až později, v rámci "důkazů boží existence", což byly původně artefakty Aristotelovy fyziky, i když i lecčeho jiného. Jedno je pak také první příčinou a posledním účelem všeho ostatního. Lze dedukovat i další ontologické vlastnosti jednoho. Je také Dobrem, a to se šíří, sdílí, vyzařuje. (Tohle nemusí být vždycky blbost, pokud se to neuzavře do formálního jazyka důkazů, které jsou bezchybné krom jedné maličkosti, totiž pokud sdílíme jejich předpoklady, občas docela absurdní, ale to jsem kdysis popal v článku Co dokazují důkazy boží existence.)
(A omlouvám se za zpoždění, musel jsem se věnovat jiným zábavám.)

Odpovědět

Negativní teologie

Petr Hilaris,2025-02-15 08:02:38

Jedna laická otázka k negativní teologii z hlediska starší antiky: U kterých řeckých předkřesťanských filosofů (pokud vůbec u nějakého) bych našli nějaké styčné body s negativní teologií?

Mimochodem, Jiří Suchý říká, že "Bůh nemá zapotřebi existovat", což je myslím velmi přiléhavé vyjádření radikálního postoje negativní teologie, který v článku zmiňujete.

Odpovědět


Re: Negativní teologie

Zdeněk Kratochvíl,2025-02-15 10:28:34

Suchý to říká jemně a vesele. Karel Hynek Mácha přitvrdil: "Já miluji květinu, protože uvadne, (...) já miluji, ba co více než miluji, já se kořím Bohu, protože není!"

Negativní teologie jako formální metoda je u novoplatoniků, oni tím kompenzují tu pozitivní. Začali s tím ti pohanští, ale v době, která se postupně překlápí na křesťanskou.

Nějaká negativní teologie se najde už u Hérakleitra:
"To jedno moudré nechce i chce být zváno jménem Zéna" (B 31). Navíc je "Zén" dialektové jméno Dia a současně infinitiv "žít".
Nebo:
"Bůh: Den noc, zima léto; zápas a mír, nasycení a hlad.(...) když se snísí s kadidly, nazává se podle vůně každého z nich." (B 67). Tohle spíš osciluje mezi negativní teologií a tím, čemu se později řekně panteismus.

Odpovědět


Re: Re: Negativní teologie

Petr Hilaris,2025-02-15 11:22:39

Takže už u Hérakleita, mohlo mne to napadnout. Děkuji za ten krásný Máchův citát, který jsem neznal.

Odpovědět

Zásadní otázka

Tomáš Novák,2025-02-14 17:57:45

Má vůbec náboženství místo ve světě, ve kterém zkoumáme Galaxie vzdálené přes 13 miliard světelných let? Kde jsme přečetli lidský genom a přistáli na Měsíci? Kde známe fosilie staré 3,5 miliardy let a máme urychlovače částic? Má ještě nějaké místo teologie, mýtus...víra?

Odpovědět


Re: Zásadní otázka

Zdeněk Kratochvíl,2025-02-14 18:15:30

Odpověď na takové otázky je samozřejmě vždy individuální. Například já si myslím, že bez mýtů se na světě ani při všem poznání spontánně neorientujeme, a že dnes převládající mýty (z TV, PC her, představa úspěchu a role financí) orientaci neposkytují. Samozřejmě, že fandím vědě, zvláště přírodním vědám. Jenže bez důvěry v to, že zakoušíme a pozorujeme něco skutečného, se neobejdeme. Vím, že jste to asi myslel trochu jinak, ale z vrozené všetečnosti odpovídám takhle, abych odkázal na obecnější povahu takových otázek. Pokud se ovšem vírou myslí kreacionismus nebo víra "v" dogmata; mýtem to, co není pravda; a teologií absurdní dedukce, pak je to zlé. Naštěstí zbývá přírodověda, ukazující krom jiného taky nicotnost řady našich malicehrných usilování, třeba o prestiž.

Odpovědět


Re: Re: Zásadní otázka

F M,2025-02-15 22:47:15

Doufám, že už nebudu za trolla, mám jednu výtku, ale je to výběrový efekt. Většina věcí co se ve vašich článcích dozvídám jsou pro mne úplné novinky a hlavně úplně odlišný způsob/y myšlení. Tedy k věci konkrétně té prestiži a podobně, samozřejmě je to věc míry, ale ta snaha má své přirozené důvody, ať již pro jedince, je to věc obrazu úspěšnosti a tudíž výhoda na různých "trzích" třeba partnerů, + s tím spojená moc, šance na reprodukci a v případě krize přístupu ke zdrojům atd.. Pro společnost je to jeden ze způsobů motivace jedinců a tahounů pokroku. Tedy jak jsem psal na začátku je to věc míry, oba extrémy dokážou těm jedincům, okolí, společnosti nadělat velké škody (u toho horního extrému stačí na společnost pár/jeden jedinec). Pouze s vírou (jen v bohy), by se lidstvo k současné úrovni pokroku nedostalo, on ten majetek je uznáván hádám od doby kdy naší předci byli schopni vlastnit něco co dávalo nějakou dlouhodobější výhodu, předměty, peníze/zlato, konkrétní majetek, prestiž, moc a církve nebyly výjimkou.
Jinak proti tomu co píšete nic nemám, jen ten příklad byl podle mne zvolen nepříliš šťastně. Ještě bych ještě upozornil na tu orientaci ve světě, tedy na nesoulad/nepochopení některého z těch způsobů mezi různými lidmi, opět ze zpětného pohledu je to hodně variabilní a i ty nové nemusí být hned méněcenné a v situaci kdy se stávají dominantní se tím kdo se neorientuje stáváme my a může být extrémně těžké rozeznat jestli je ten vzorec pro budoucnost lepší než ten náš. Tedy tím nechci tvrdit, že se mi to, narozdíl od článku, líbí.

Odpovědět


Re: Re: Re: Zásadní otázka

Zdeněk Kratochvíl,2025-02-16 10:56:30

Ten příklad, který jsem zvolil, opravdu nebyl dobrý. Aspoň jsem si ověřil, že v takových otázkách vedou pokusy o krátkou odpověď spíš k nedorozumění.
Jinak k tomu, co píšete, je to opravdu otázka míry. Navíc i řada nových věcí je krásná, od technky po umění, problém vidím spíš v kultu konzumu. Ten byl samozřejmě odjakživa, ale do nedávné doby se to nehodilo říkat nahlas, a to pokrytectví mělo i své světlé tránky. Ale to by bylo jiné téma. Sám si myslím, že nejpozitivnější složkou naší civilizace jsou přírodní vědy.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Zásadní otázka

Eva M,2025-02-16 18:43:33

nemyslela bych si, že to někdy řeknu - ale "nejpozitivnější složkou naší civilizace jsou přírodní vědy" nemusí být vždy úplně pravda.

zdá se, že "přírodní vědy" jsou t.č. mnohdy jedním z katalyzátorů různých průšvihů.

mimo jiné je zde podivná úloha statistiky.


zdá se, že stejně jako náboženství a umění, ani věda není úplně tím, čím "bývala"

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Zásadní otázka

Zdeněk Kratochvíl,2025-02-16 18:59:59

Ono sice už ani věda není vždycky tím, co bývala, ale aspoň podle mé zkušenosti představují přírodovědci v průměru téměř ostrov rozumných pořádků, aspoň ve srovnání s jinými prostředími. Ale nerad bych to dál probíral.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Zásadní otázka

F M,2025-02-18 11:35:26

Ono to jako ostatně všechno, není tak černobílé, vše se dá zneužít. Já to beru tak, že pokud nějaké lidské chování (třeba to náboženství) není v podstatném nesouladu s přírodními/ekonomickými (ale těmi skutečnými) zákony (realitou haha, ale v tomto kontextu existuje...), tak není problém. Pokud se to začne rozcházet civilizace si zakládá na vážné problémy.
Tedy toto je spíš přání, směr té výstavby (ta neohebná část) by měl být spíše od těch přírodních zákonů (+- nějaká rozumná levná tolerance) k tomu "vidění světa" k nějakým těm nadstavbám lidskosti. A ne jak bývá zvykem na základě nějakého náboženství, -ismu si to ohýbat jak se hodí, což tedy historicky vedlo k "užitečnému" třídění plebsu (teď nevím jestli se smát či brečet, mám na hraně obojí), jenže i brzdění i propadu rozvoje.
Omlouvám se, ale alespoň takhle minimalisticky jsem musel.

Odpovědět


Re: Kľúčové slovo otázky je myslím to 'ještě', hmm

Jaroslav Knebl,2025-02-23 01:00:27

Zrovna pred asi týždňom som dočítal Tarnasov svojho času bestseller z 1991 na tieto témy — význam/rola náboženstva/vedy/filozofie v histórii/súčasnosti, ich pozitívne/negatívne dopady kedysi/dnes, atď.
Kniha celkom príjemne prekvapila, obzvlášť úvod do antiky, i keď niekde uprostred mi to prišlo slabšie, a epilóg bol.. povedzme že trošku netradičný, ako každá neuzavretá téma :p

Zistil som, že som svojim postojom (neprekvapivo) dieťa svojej doby, naviac tu v podstate preberáte presne témy knihy:

Náboženstvo malo veľkú rolu v zrode súčasnej vedy (zakladanie univerzít, prepisy kníh v kláštoroch, atď.), ale pod taktovkou filozofie nie úplne dobrovoľne postupne predalo vodcovskú spoločenskú rolu vede, zatiaľ čo sa tak všetkým trom oblastiam podarilo odhaliť svoje temnejšie stránky. A filozofia behom toho dospela k svetonázoru logickej nemožnosti absolútneho poznania "reality", pretože všetky rozumové procesy, vrátane zmyslového vnímania, sú už vopred manipulované "realitou", výsledky pozorovaní predpojaté ku kontextu súčasného svetonázoru, atď. Patová situácia v duchu "Kto stráži strážcu?". Čo vraj v konečnom dôsledku moderne podkopalo dôveru vo všetky 3 oblasti — náboženstvo, vedu aj filozofiu.

Potiaľ moja (dez?)interpretácia Tarnasovej knihy, je 30 rokov stará a jej príbeh končí práve v tom chaose stratenej istoty. Teraz čisto môj názor:

Myslím, že "po-knižný" stav je asi taký, že na filozofiu apokalypticky hlásajúcu neabsolútnosť poznania sa dnes radšej dlabe, lebo je fuk, či je to pravda, pre ovečky by to bola pravda neúnosná. Miesto toho IMHO nastúpila fáza opätovného utiekania sa k viere ako psychická ochrana pred priepasťou neistoty (akurát tentokrát s racionálnym ospravedlnením potreby takejto viery). U časti ľudí v náboženstvách a viere v axiomatizovaného najvyššieho "Strážcu" (ktorého je zdá sa nemožné zaručiť prísne vedeckými postupmi, preto 'viera'). A u zvyšnej časti vo vedách a viere v možnosť absolútneho vedeckého poznania reality (ktorú je zdá sa tiež nemožné zaručiť prísne vedeckými postupmi, preto detto). Ergo dominujúca schizma "vierovyznania" spomínaná aj v knihe.
Proste podobne ako vraví pán Kratochvíl, drvivá väčšina ľudí nejakú vieru potrebuje. Bo by tú záťaž neistoty skutočnosti psychicky neuniesla. A v horšom prípade svoju vieru vydáva za absolútnu pravdu či logickú istotu. A ty filozofia, kušuj.
Čím sa vlastne podľa mňa stiera rozdiel medzi vedou a náboženstvom, a oboje sa v súčasnosti stáva náboženskou alternatívou. Vede ako samostatnej disciplíne tak metódou vylúčenia všetkých nesprávnych možností zostala iba jej jediná úniková cestička, a to paradoxne byť metodikou o nevedení. Až na to, že to je zidealizovaný obraz vedy, ale IMHO v praxi dochádza k analogickým procesom byrokratizácie a skostnaťovania vedeckej hierarchie rovnakými archetypmi ľudí, ako to v minulosti a asi vždy bývalo i v prípade náboženstiev. Jednoducho kedysi náboženstvo v službách politiky/biznisu viedlo k sláve a bohatstvu. Dnes veda v službách biznisu/politiky prináša tiež slávu a bohatstvo. A sláva a bohatstvo priťahujú vždy ten istý typ ľudí, bez ohľadu na riadiacu inštitúciu. Hmm, žeby politikov a biznismanov? :D No nič, možno je tak dobre, tam patria, tak tam hádam i narobia najmenší bordel :D

A ešte ku knihe:

Upútalo ma Tarnasovo podanie doterajšej histórie západu v najhrubších črtách ako sledu logicky na seba naväzujúceho reťazca stavov, kde aktuálne potreby každého stavu vynucujú ten nasledujúci. Niečo v duchu interpretácie histórie nie ako chaosu, ale ako logického celku majúceho snahu (nie nutne) sa dopracovať k nejakému cieľu, v duchu Markovovho reťazca / konečného stavového automatu. Ergo Pálešovská synchronicita a periodicita, tadáá :D Musím povedať že môj dojem z filozofie zo škôl bol v štýle slepáku — taký budižkničomu výbežok súčasných vied. Tarnas mi názor o filozofii poopravil. Síce si stále myslím, že je to slepák :D, ale s vedomím, že možno slúži ako mikrobiálne tréningové pracovisko a záloha črevnej mikroflóry. Možno je Tarnasovo vysvetlenie chybné, ale umožnil mi vnímať filozofiu a históriu ľudstva ako celok. Normálne som potom dostal chuť prečítať si aj nejakých klasikov literatúry — už by som ich asi vnímal v kontexte ich doby, a ako súčasť väčšieho zmysluplného celku. Príde mi ako obrovská chyba súčasného vzdelávania, že som sa miesto toho na gymnáziu o filozofii učil také omáčky. Čo sa vraj na niektorých univerzitách istú dobu Tarnas učil, ale potom sa to zrušilo, asi že sa prevalil Tarnasov záujem o astrológiu, ak som to správne pochopil? No rozumnú súvislosť v tom nevidím..

Takže aj keď neviem, nakoľko Tarnas namotáva, knihu by som osobne doporučil s varovaním, že je to veľmi vzácne trošku ezo :D Celkom by ma zaujímal názor pána Kratochvíla na toto a na Tarnasa, či nekecá a tak, tak to možno ešte niekedy vo vhodnej chvíli nadhodím v budúcej diskusii.

Odpovědět

poučení

Bohuslav Vašut,2025-02-14 07:50:11

Je s podivem, že tyto články o teologii jsem vždy dočetl. Já vyrůstající na vědě a technice jsem v těchto článcích, i když jsem spoustu slov slyšel poprvé :D, pochopil, jak složitě se tyto náboženství vyvíjely a kolik je v té histori návazností. Dnes už chápu, že nejsou náboženství jen nějaká slepá víra, ale spíše historická filosofie. Děkuji autorovi za jiný náhled a pochopení tohoto všeho v dějinách!

Odpovědět

Křesťanská filozofie

Alexis Bergman,2025-02-13 21:13:05

Podstatu současné křesťanské filozofie nejlépe vyjadřuje sv.Tomáš Akvinský v díle Summa contra gentiles.Jeho první kniha je opravdovou učebnicí křesťanského myšlení. Viz: http://www.cormierop.cz/Summa-proti-pohanum-1kniha.html
Nejde přitom o přivádění někoho ke křesťanské víře, ale o poučení už věřících, jak rozumně objasnit a zdůvodnit víru. K tomu účelu toto filozofické dílo sepsal sv.Tomáš pro sv.Rajmunda z Penafortu.
Prvních deset kapitol lze sledovat v mp3:
https://gloria.tv/post/okXAGVqZrYKR19SRGmKUYh99Z
https://gloria.tv/post/ZxifoQpefZZE3rtVuZmETstv2
https://gloria.tv/post/SteUbpSSsRDU2FpEG1Ngtdk6b
https://gloria.tv/post/r93bhfyk7sqV2kwiKnkTxshLV
https://gloria.tv/post/gVPXV1X879yR3QvGMGst2Bn2H
https://gloria.tv/post/1mWDzFSwy9914mPJP8vm4WuXf
https://gloria.tv/post/3ftivWQoAYF2BWBeGEShAZK9s
https://gloria.tv/post/8yPZxfGSxn9oAQuvZxze9JFBp
https://gloria.tv/post/o6CPBkaegfKf6rubAm7tSXL9Q
https://gloria.tv/post/m3Rhxu7ymHbq1uEcs7Zqk1Sq2

Odpovědět

Prohlédnout hru

František F,2025-02-13 18:22:53

Žijeme ve světě, jemuž programátoři PC her se snaží svou tvorbou přiblížit.
Kdo ví, zda může oblouzený hráč počítačového příběhu poznat, že se jedná jen o iluzorní svět hry. Bude-li zkoumat vjemy zrakové a sluchové, mohla by mu pomoci matematika nebo fyzika?

Odpovědět


Re: Prohlédnout hru

Zdeněk Kratochvíl,2025-02-13 20:15:00

Fyzuka asi ano, když dokáže rozlišit od reálu takové sny nebo fantazie, které nerespektují fyzikání limitace ("zákony"). Jiná otázka je, zda pořádný závislák o takové rozišení stojí. Ale nerad bych se dostal do role vševědného odpovědáka (abych použil termín Kuby Hrona Metánovského, libomudruna českého).

Odpovědět


Re: Prohlédnout hru

D@1imi1 Hrušk@,2025-02-14 12:37:50

Pomohlo by mu zapojit i další smysly - centrum rovnováhy, hmat, čich, senzory teploty... Dokud někdo nevymyslí způsob, jak zapojit dráty z počítače rovnou do hlavy, některé smyslové vjemy nikdy realisticky simulovat nepůjde.

Odpovědět


Re: Re: Prohlédnout hru

František F,2025-02-14 13:02:56

"smyslové vjemy nikdy realisticky simulovat nepůjde." - podstatný by byl jejich souhlas s děním na obrazovce.
Čich, senzory teploty, ty lze synchronizovat k ději na obrazovce. Ventily pro uvolňování smradu, elektrická topidla v blízkosti těla.
Centrum rovnováhy mu nedává smysl. Na židli se nepatrně nakloní, ale je přivázaný. Podivnému pocitu při naklonění těla na obrazovce nic neodpovídá. Asi jako někomu v životě - výjimečná intuice něco sdělí, zpomal auto před zatáčkou, ale její podstata bývá neprokazatelná.
Hmat - ruce má připevněné, atd.
Obtížně prokázat virtuální realitu, když ani věda nepomůže.

Odpovědět


Re: Re: Re: Prohlédnout hru

D@1imi1 Hrušk@,2025-02-14 14:15:35

Centrum rovnováhy není (jen) o rovnováze, ale obecně o zrychlení. V reálném životě na Vás působí především tíhové zrychlení. Když ale budete padat z vícemetrové výšky, je tíhové zrychlení nulové, což většina lidí intenzivně prožívá nepříjemným pocitem a stažením někde v oblasti vnitřností a pánve. Totéž řízení auta - zkušený řidič podle bočního zrychlení pozná, že auto přechází do smyku. To ve hře nenasimulujete. A zkuste třeba s virtuálními brýlemi nasimulovat návštěvu ISS - bez skutečného stavu bez tíže bude veškeré kouzlo pryč. Nešlo by to oblafnout ani umístěním účastníka pod vodu, protože voda zase klade odpor při pohybu.

Pokud někdo bude natolik oblouzený, že bude ignorovat základní smysly, bude mu podle mého názoru chybět i soudnost, aby mohl využít matematiku / fyziku.

Pokud by někdo byl plně duchapřítomný a měl skutečně nějak vypnuté ostatní smysly, mohl by podle mého názoru zkusit hledat chyby či optimalizace v systému. Například by provedl nějaký přesně kontrolovatelný experiment a pak by jeho zopakování načasoval, aby se odehrálo, když se bude nacházet na opačné straně Země. Hry obvykle kvůli úspoře výpočetního výkonu simulují jen tu část světa (mapy), kde se zrovna nachází hráč. Pokud by v nepřítomnosti hráče byl výsledek experimentu jiný, než když byl hráč přítomen, byla by to indicie, že se nachází v simulaci. Vývojáři by se ale mohli snažit toto různými způsoby obejít a hráč by musel hledat nové triky.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Prohlédnout hru

Martin Novák2,2025-02-15 22:21:20

Myslíte optimalizace systému jako například rozdíl když ve dvouštěrbinovém experimentu vypnete a zapnete detektor částic na jedné štěrbině?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Prohlédnout hru

František F,2025-02-17 14:53:37

"Hry obvykle kvůli úspoře výpočetního výkonu simulují jen tu část světa (mapy), kde se zrovna nachází hráč."
Ve světě to tak není nebo je? Tuším jsou fyzikové, kteří vycházejí právě z takové skutečnosti světa. Je jenom to, co kolem sebe vnímáme - nebo tak nějak.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Prohlédnout hru

D@1imi1 Hrušk@,2025-02-18 13:52:05

Je to axiom, ale s přimhouřením oka je experimentálně ověřený jen na Zemi a v blízkém vesmírném okolí. Ve vzdálenosti tisíců světelnýc let, kde už nejsme schopni změřit ani paralaxy hvězd, se nám vesmír jeví jen jako 2D plocha zakřivená do tvaru koule. Ve hře byste místo složitého simulování vzdáleného vesmíru použil skybox nebo skydome.

A k tomu přimhouření oka - kvantová fyzika má spoustu podivných vlastností, kterým pořádně nerozumíme. Viz ten dvojštěrbinový experiment nebo kvantová provázanost. Také nám moc nesedí modely vzniku a vývoje vesmíru s pozorovanou realitou.

Každopádně já jen odpovídal na dotaz, zda lze jen pomocí matematiky či fyziky poznat, že jste uvnitř hry. Takovou možnost zaručenou nemáte, ale kdyby simulace obsahovala chyby nebo optimalizace, mohl byste si všimnout, že s tou realitou není něco v pořádku.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prohlédnout hru

Eva M,2025-02-18 23:23:29

všim jste si, že jste právě uvedl pár solidních argumentů pro to, že jsme uvnitř hry?

zásadní neshody začnou až v okamžiku, kdy se začne probírat, co se stane poté, co vás vypnou - a co z toho případně vyplývá....

(pro mne nic - já extra hravej člověk nejsem, takže to jako hru neberu; obecně pro ty příčetnější z toho nevyplývá nic;
způsoby nepříčetnosti mohou být různé... někdy se za zdáním "ušlechtilého druhu nepříčetnosti" skrývá jen jakási kalkulace

:-) v každém případě se bohužel nezdá, že by byl Kršna v poslední době extra dobře naladěn)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prohlédnout hru

D@1imi1 Hrušk@,2025-02-19 01:11:30

Já jsem taky nikdy netvrdil, jestli jsme nebo nejsme uvnitř hry (nebo obecněji simulace) ;-)

Naopak jsem přesvědčený, že schopnosti vědy jsou striktně omezené na zkoumání vztahů uvnitř systému (našeho časoprostoru). Jestli je či není něco "nad" naším časoprostorem nemá věda jak zkoumat. Pouze může člověku pomoci utvořit si názor, jak moc jsou různé varianty přesvědčivé či pravděpodobné. Nakonec si naprostá většina lidí vybere věřit tomu, co jim je hodnotově bližší a svůj názor mění jen pod tlakem intenzivních životních zkušeností (děje se to napříč názorovými směry).

Jinak za mě je celkem jedno, jestli je člověk shluk atomů v materialistickém vesmíru, program běžící v počítačové simulaci a nebo výtvor nějaké duchovní bytosti. Ať tak či tak, nezdá se, že by kdokoliv do chodu věcí zasahoval, nebo že by člověk mohl ze současné reality vystoupit. Tudíž dopad na každodenní život je nulový.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prohlédnout hru

Eva M,2025-02-19 08:10:05

asi by se o tom dalo dál diskutovat, ale ono to nemá moc smysl - ani já nemám extra dobrou náladu.....

Odpovědět


Re: Prohlédnout hru

Eva M,2025-02-15 11:09:52

uhm, jako že kdyby "hráč" zjistil, že hraje počítačovou hru, tak................co?

jinak fyzika i matematika jsou dávno obory plodící "černé skříňky" - nemáte možnost ověřit si to, co vám překládají... většinou pouze shledáváte, že žárovka svítí, internet funguje.... :) pokud by se tak dělo úplně jiným mechanismem, než je vám sdělováno (a třeba v Temelíně by "neroztloukali atom", ale uzavřeli smlouvu s čerty :) ) - většinou by nebylo ve vašich silách si zevnitř "této reality" zmíněné nějak ověřit :)

Odpovědět


Re: Re: Prohlédnout hru

František F,2025-02-16 10:33:41

Kdyby "hráč" zjistil, že důvěřuje své existenci, ačkoliv je to PC příběh, pak může snad zkoušet ze hry uniknout? Těžko.
Možná začne promýšlet, kdo byl programátorem hry. Například odhaduje, zda to nebyl on sám, který se nějak umístil do hry. Pokud by ve hře s nikým nemluvil, nikoho nepotkal, chápal by, že nikdo jiný než on sám neexistuje.
Ve hře bývá víc figur, může chápat, že někdo z nich byl programátorem, vsunul se do hry a proto stále ta druhá figura vyhrává.

K ověřování skutečnosti slouží matematika, se svými přesnými nebo nepřesnými výpočetními ověřeními. Ale jinak souhlas, že ledacos si neověříme. Proč vzniká magnetické pole Země?

Odpovědět


Re: Re: Re: Prohlédnout hru

D@1imi1 Hrušk@,2025-02-16 12:56:36

Jak poznáte, že život je "dobrý" a je v zájmu jedince, aby nenastal game-over? Co když je ve skutečnosti život pastí buď jako ta "gamblerská" závislost nebo jako manipulativní iluze, do které byl člověk někým uvržen a byl mu vymyt mozek, aby se bál svobodně odejít do reality? ;)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Prohlédnout hru

Eva M,2025-02-16 18:33:27

myslím, že zaměňujete "hráče" a "postavičku ve hře"

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Prohlédnout hru

D@1imi1 Hrušk@,2025-02-16 19:37:45

Spíš to chápejte jako konspirační teorii na steroidech ;)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Game over = koniec sveta :D

Jaroslav Knebl,2025-02-23 02:46:20

Tak tak tak, možno že sa materská loď už pomaly blíži k cieľovej sústave, a palubný počítač G.O.D. (Generatívne Omnifunkčné Drivery) sa nás nenápadne, ale zato neodbytne, snaží upozorniť, že by už bolo načase sa zobudiť.
Generatívne videohry poháňané umelou inteligenciou sú poslednou dobou celkom trendy^^ V takej videohre by AI bola de facto "všemohúcim" Bohom stvoriteľom, s veľkým B. Dokonca aj napriek jej limitácii zákonitosťami skutočnej reality. V rámci virtuálnej reality by to bola všemohúcnosť v maximálnej možnej miere, ajajaj. Skutočné otázky ale sú: Pridelili by jej postavičky z jej videohry bytostné práva? Právo života? Volebné právo? A hlavne, k čomu je vesmír, ktorý sa dá vypnúť? Možno by v takej situácii bolo fakt najrozumnejšie začať sa modliť, niekto predsa musí platiť tie účty za elektrinu. AI toho dneska zožerú..
A potom je tu ešte zlo nepochádzajúce z tohto sveta, Sorat, susedov kocúr. Hypoteticky. Alebo žeby v tom mal prsty Rimmer?

No ja si myslím, že možno sa čo nevidieť stane pár absolútne vylúčených udalostí, ktoré náramne spochybnia Váš zmysel pre realitu. Nemožné sa stane skutočnosťou, Ockhamova britva narazí na kameň. A zas, a zas. A realita sa začne bortiť, a praskať vo švoch. Ak si myslíte, že delenie nulou bolo niečo, tak to ešte bolo celkom nič. Nula býva spravidla iba začiatok. Alebo mi to už niekto spochybnil? To je zaslaná paranormálna veštbaaa, Sysifos.
Teda jedine, že by sa niekto rozhodol spraviť interview o tom, ako sa má Luca. To by som tomuto ničomnému svetu dal na nejakých tých 7–8 rokov zas pokoj, vrrr, teda aspoň než by som znovu chcel vedieť, ako sa má Luca.. Fakt by som sa na Vašom mieste príliš nespoliehal na to, že tú školácku chybu v Obecnej relativite nenájdem. Tik tak.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz