James Bruton je ostře sledovaný sériový vynálezce šíleností, jak decentně upozorňuje Joe Salas na platformě New Atlas. Zároveň to ale jsou osvěžující technické nápady, které rozhodně stojí za pozornost. Nejnovějším Burtonovým počinem je bizarní samovyvažující elektrická „motorka“ (omnidirectional self-balancing electric bike), která se pohybuje všemi směry po dvou ďábelsky rudých koulích.
Konstrukce vozidla je posazená na těchto koulích. Každou z koulí pohánějí z vnější strany dva elektromotory, které komunikují s jednotkou Inertial Measurement Unit (IMU). Jednotka používá akcelerometry a gyroskopy k měření zrychlení, orientace a úhlové rychlosti vzhledem k povrchu. Na základě těchto údajů motory neustále „motorku“ vyvažují. Výsledkem je na pohled až magicky elegantní pohyb Brutonova vynálezu, který vyvolává nutkání si to taky vyzkoušet.
Všesměrová „motorka“ na koulích má ještě pátý elektromotor, který je umístěný vzadu a zajišťuje výhradně pohyb vpřed nebo vzad. Ovládání pozoruhodného stroje je, jak by se dalo čekat, velmi zajímavé, a také promyšlené. Otáčením pravé rukojeti se jede dopředu nebo dozadu, otáčením levé rukojeti vpravo nebo vlevo. Také lze ovlivnit, jak se stroj naklání či natáčí. Může se otáčet jako vznášedlo nebo jako běžný motocykl.
Pohon zajišťuje šest lithium polymerových baterií 6S. Pikantní je, jak upozorňuje Salas, že kdyby Brutonova technologie dokázala těžit statickou elektřinu, kterou generují zmíněné rudé koule, na nichž „motorka“ jezdí, zřejmě by už nebylo nutné dobíjet baterie ze sítě. Bruton je i zdatný programátor a vše potřebné si naprogramoval sám na Arduinu.
Součástky na tuhle věc asi jen tak neseženete. Většinu komponent si Bruton sám navrhl a vytiskl, zbývající, převážně kovové části podle Brutonova návrhu vyrobil někdo další. Bruton každopádně všechno zveřejnil. Každý, kdo by si chtěl „motorovou kouloběžku“ vyrobit, najde CAD designy a software na Brutonových XRobots na Githubu, stejně jako dokumentaci jeho dalších vynálezů. Směle do toho!
Video: I built an Omni-Directional Ball-Wheeled Bike
Literatura
Americký teenager navrhl kompaktní fúzní reaktor
Autor: Stanislav Mihulka (03.03.2013)
Thermonator je inteligentní robotický pes s plamenometem
Autor: Stanislav Mihulka (29.06.2023)
Fyzici, geometři a geologové doby kamenné
Autor: Jaroslav Petr (01.09.2024)
Barva kůže? A co takhle „průhledná“?
Autor: Jaroslav Petr (06.09.2024)
Čínský Rotunbot je dystopická obojživelná a vyzbrojená policejní koule
Autor: Stanislav Mihulka (18.12.2024)
Diskuze:
Jakub Fiala,2025-01-28 11:31:59
Osle, osle. Perpetum mobile prvniho radu. Cekal bych od redakce lepsi praci.
"Pikantní je, jak upozorňuje Salas, že kdyby Brutonova technologie dokázala těžit statickou elektřinu, kterou generují zmíněné rudé koule, na nichž „motorka“ jezdí, zřejmě by už nebylo nutné dobíjet baterie ze sítě. "
řidítka
František F,2025-01-28 08:46:35
"otáčením levé rukojeti vpravo nebo vlevo" - promyšlením klasických řidítek by ovládání směru bylo intuitivní.
Zda brzdění je spolehlivé...
Re: řidítka
D@1imi1 Hrušk@,2025-01-28 09:43:11
Myslím, že by to naopak intuitivní nebylo, protože tělo je naučené pomocí řídítek jak zatáčet, tak udržovat rovnováhu. Vliv otáčení řídítky na rovnováhu u normální motorky či kola je silně zarytý v reflexech. Tím, že tady jsou řídítka pevná, se jich pouze drží jako pevného madla, nechá elektroniku, aby se starala o rovnováhu a neplete se jí do toho otáčením řídítek.
K tématu: tento člověk si zpřevodoval řídítka jízdního kola tak, aby zatáčela opačně. Trvalo mu 8 měsíců tréninku, než na něm byl schopný v kuse ujet PÁR METRŮ. A když se na tom kole s obráceným zatáčením naučil jezdit, zjistil, že není schopen ujet ani pár metrů na normálním kole a chvíli mu trvalo, než se to znova naučil. Takhle silně má člověk ty rovnovážné reflexy zaryté a každá změna je potom problém.
https://www.youtube.com/watch?v=MFzDaBzBlL0
Re: Re: řidítka
F M,2025-01-29 01:16:15
Taky jsem na to sedl a rychle sesedl. Ale mladí (+- mladší-starší žáci/kyně) se s tím relativně popasovali. Ten kdo s tím a dalšími podivnými vehykly na závody dorazil to zvládal na tomto i normálním vcelku v pohodě, i na kole s pákou řízeným výkyvným zadkem, kole v obruči určeném ke kotoulení (vepředu navařená 2x V brzda) a dalších. Tedy ne že by šlo o kdoví jakou zručnost, ale kroužit plyně po rovném poloprázdném parkovišti mu šlo pěkně. I těm mladým i když tam už nějaké to cukání a vyvažování bylo.
Re: Re: Re: řidítka
D@1imi1 Hrušk@,2025-01-29 01:44:13
Čím mladší, tím lepší. V tom videu nechal totéž učit svého malého syna, který na normálním kole uměl jezdit sotva 3 roky. Prvních výsledků na tom reverzním kole dosáhnul už za 2 týdny.
Jinak když s tím jezdil po školách, naprosto žádný student nebyl schopen ujet ani těch pár metrů. Většinou se chytali země dřív než po metru (za ujetí 3 metrů nabízel 200 dolarů).
sneh
Martin Smatana,2025-01-27 21:39:19
Neviem si predstaviť lepšie vozidlo na jazdu po snehu alebo po zľadovatenej ceste :D A na svahu nebude potrebovať ani elektromotory, postačí gravitačný pohon, aj keď v takom prípade už nebude "omni-directional".
Re: sneh
D@1imi1 Hrušk@,2025-01-27 22:08:20
Žádná motorka není dobré vozidlo na sníh nebo zledovatělou cestu ;)
A tohle je samozřejmě jen technologická hračka pro zábavu, ne pro praktické použití.
Re: Re: sneh
Igor Druhý,2025-01-28 04:42:06
A táto, s hladkými guľami, namiesto pneumatík s dezénom, je nevhodná ešte viac.
Martin Smatana si asi myslí, že dezén je len na parádu.
Na jazdu po snehu sa už oddávna používajú pásové vozidlá.
Re: Re: Re: Re: sneh
D@1imi1 Hrušk@,2025-01-28 08:52:59
Řekl bych, že to určitě myslel ironicky. Ale hlavně oni i normální motorkáři na zimu motorku zazimují nebo jezdí jen při dobrém počasí. Na namrzlé silnici by s motorkou jezdil jen úplný šílenec.
Re: Re: Re: Re: Re: sneh
Martin Smatana,2025-01-28 19:14:33
Presne tak, bolo to myslené na 100% ironicky.
Pokiaľ ide o jazdu na jednostopom vozidle po snehu a ľade, po tom, ako som sa pred nejakými 20 rokmi šmýkal na zadku 10 metrov, lebo sa mi nepodarilo prejsť z jednej vyjazdenej koľaje na ceste do druhej, už cez zimu na bicykli nejazdím, iba ak sú suché cesty. Našťastie to bolo bez úrazu a bez materiálnej škody.
Len pripomeniem, že sú aj motorky s ježatými kolesami, určené na jazdu priamo na ľadovej dráhe. Ale to nie sú štandardné vozidlá, samozrejme.
Vytvoriť vozidlo s guľami ježatými ako koronavírus miesto gulí s hladkým povrchom by asi bolo problematické kvôli pohonu.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: sneh
F M,2025-01-29 02:17:39
S obratností to jde. Osobně jsem jezdil i s klasickými koly (i na kolo jsou hřeby a pásy) po ledě do/z kopců do cca 10%, ale radši v lese na silnici bych na náledí nevlezl (spíš kvůli autům). Pravda je, že je třeba (ten les) využít i příkopy (k přibrzdění) když dojdou "bodličky z modřínu". Paradoxně jsem ve sněhu na místních okreskách byl schopný jezdit i když si řidiči netroufli, na "normálním sněhu" když nebyla totální kalamita jsem se samozřejmě autům zbytečně na silnici nemotal, ale v těch několika málo situacích kdy to auta nemohla reálně zvládnou (sněhová bouře, neposypaná sklínka, těch pár co jsem potkal bylo v příkopě) jsem si to užil. Legrace byla když jsem ledovými koryty předjížděl sjezd milionových hamrů které měly řetězy, tedy předjížděl jsem je trávou vedle lesní cesty po které jsme jeli, korytem z kopce jsem jim potom ujížděl.
Každopádně je potřeba mít absolutně zvládnutý smyk a být v tom smyku (ideálně obou kol) schopen jet tam kam je třeba, nejlépe i s nějakou trakcí, smyku a trakcí ve sněhu/břečce. Na ledu se dá (bez záběru pneumatik) využít jen setrvačnost (mít do daného úseku správný směr) a hlavně nebýt ve smyku a využít opravdu každé bodličky, zrníčka písku, kamínku jak k té trakcí tak ke změně směru. Jenže to chce kromě dobrých reflexů i velmi velkou pohyblivost (opravdu oboje), takže teď už mám s ledem ve velkém smůlu max tak nějakou kaluž nebo krátký úsek, tedy sníh v lese ještě dám i když se nesmí moc bořit, to už zase nestíhá fyzička a určitě už to nepustím z kopce ke 40km/h teď už i pod 30 cvakám kari sítě :-( A chce to levné kolo, nebo velmi nadprůměrné příjmy, protože narozdíl od ledu ve sněhu komponenty hoří, zvlášť když je třeba projet úsekem se solí.
Omluva za odklon od tématu, snad to někoho pobaví.
Libor Zak,2025-01-27 07:48:29
Může prosím někdo s adminů smazat ty výlevy bytosti, která zjevně přehnala sebeintoxikaci?
Jinak vynález to úplně není, funkční prototypy jsem viděl v mnoha provedeních už mockrát. Koncept se nikdy neujal nejen z prostorových důvodů, ale i proto, že se hodí jen narovné plochy a relaxační účely, při nadskočení nebo převržení, mají koule tendenci vozidlo bez rozloučení opouštět.
Re:
Matěj Jánský,2025-01-27 08:40:19
Nechte ho žít, tenhle je neškodnej, dostal se prostě do stavu kdy v režimu 24/7/365 cítí štěstí
Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni