Čínský detonační ramjet JinDou400 rozbouřil oblohu rychlostí Mach 4  
Lingkong Tianxing Technology poslali na špici rakety testovací letoun s pohonem JinDou400. Při letu velkou rychlostí využívá detonační spalování paliva. Při testu se vyšplhal do výšky 19 812 metrů a dosáhl rychlosti Mach 4. Připravovaný nadzvukový dopravní letoun Yunxing by měl s tímto pohonem vzlétnout v roce 2027.
Raketa s testovacím letounem. Kredit. Space Transportation.
Raketa s testovacím letounem. Kredit. Space Transportation.

Vývoj nových typů pohonu pro nadzvukové i hypersonické letouny běží na plné obrátky v řadě zemí. Teď se blýskla čínská společnost Lingkong Tianxing Technology (Space Transportation), která úspěšně otestovala detonační ramjetový motor JinDou400 (JinDouyun). Testovací letoun přitom dosáhl úctyhodné rychlosti a výšky.

 

Motor JinDou400. Kredit. Space Transportation.
Motor JinDou400. Kredit. Space Transportation.

Odstartoval na špici rakety, od které se oddělil v 6 100 metrech. Doletěl do výšky 19 812 metrů a dosáhl rychlosti Mach 4 (5 000 km/h), což je pro Lingkong Tianxing Technology klíčový úspěch. Když se pohon s motorem JinDou400 osvědčil, může se stát součástí připravovaného elegantního nadzvukového letounu Yunxing.

 

Tradiční ramjet funguje tak, že při nasávání a stlačování potřebného vzduchu pro pohon využívá rychlý let. Stlačený vzduch se mísí s palivem, po jehož zažehnutí vzniká tah. Ramjet nemá pohyblivé komponenty, jako třeba turbíny nebo kompresory. Vše potřebné zařídí rychle se pohybující vzduch.

 

Motor JinDou400 se ale liší od tradičního ramjetu v tom, že využívá detonační spalování. Jde o série kontrolovaných explozí ve spalovací komoře, které jsou za daných podmínek mnohem efektivnější než klasické spalování, pokud se dotyčný letoun pohybuje vysokou rychlostí. To je obecný problém ramjetů. Aby tento typ pohonu projevil své přednosti, je nejprve nutné dotyčný letoun dostat na potřebnou rychlost, například přídavným tryskovým pohonem.

 

Model nadzvukového dopravního letounu Yunxing. Kredit. Space Transportation.
Model nadzvukového dopravního letounu Yunxing. Kredit. Space Transportation.

Pokud jde o samotný motor JinDou400, k dispozici jsou pouze neoficiální údaje. Podle nich má délku zhruba 3 metry a průměr asi 0,3 metru. Přitom generuje tah 400 kgf (kilogram force, čili kilopondů, kp), což odpovídá necelým 4 tisícům newtonů. Podle komentátorů je to pro motor této velikosti velmi slušný výkon.

 

Lingkong Tianxing Technology současně pracují na zmíněném nadzvukovém letounu Yunxing. Ten je pro mnohé čtenáře jistě povědomý, protože jde o okopírovaný design amerického nadzvukového letounu ze šedesátých let Lockheed SR-71 Blackbird. Oficiálně Blackbird dosáhl rekordní rychlosti Mach 3,3 a výšky 25,929 metrů, ale skutečné (nejspíš lepší) parametry tohoto amerického stroje zůstávají tajemstvím i 26 let po jeho vyřazení ze služby.

 

Pokud všechno klapne, měl by nadzvukový dopravní letoun Yunxing v plné velikosti a s pohonem JinDou400 vyrazit na první let v roce 2027. Bude velmi zajímavé sledovat, jestli to Lingkong Tianxing Technology zvládnou.

 

Video: LKTX's Yunxing series supersonic aircraft achieves successful test flight with advanced technology

 

Literatura

New Atlas 20. 24. 2024.

Datum: 24.12.2024
Tisk článku

Související články:

Retrofitová technologie umožňuje plynovým mikroturbínám spalovat vodík     Autor: Stanislav Mihulka (14.12.2024)
Autofágní raketový motor Ouroboros po zážehu požírá sám sebe     Autor: Stanislav Mihulka (16.01.2024)
Rotační detonační pohon pro kosmické lodě úspěšně prochází testy NASA     Autor: Stanislav Mihulka (02.02.2023)
Tryskový plazmový pohon potřebuje jenom elektřinu a vzduch     Autor: Stanislav Mihulka (10.05.2020)



Diskuze:

Žádný příspěvek nebyl zadán



Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni



Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz