Paleofyziologie pocitů: Kde v těle cítili emoce starověcí Asyřané?  
Písaři mocné novoasyrské říše po sobě zanechali spoustu klínopisných tabulek. My je můžeme analyzovat a těžit z nich rozmanitá data o době před 2 500 lety. Teď se jich chopili neurovědci s lingvisty a prozkoumali, jak dávní Asyřané cítili emoce ve svém těle. Zajímavé jsou shody i rozdíly.
Mapa vzteku. Kredit: Modern/PNAS: Lauri Nummenmaa et al., Mesopotamian: Juha Lahnakoski.
Mapa vzteku. Kredit: Modern/PNAS: Lauri Nummenmaa et al., Mesopotamian: Juha Lahnakoski.

Mezi lety 934 a 609 před naším letopočtem ovládla oblast Mezopotámie a Blízkého východu Novoasyrská říše. Z hlavního města Ninive (oblast dnešního Mosulu) se v době největší slávy rozkládala od egyptských Théb, přes Izrael a Sýrii, kde se právě hroutí Asadova diktatura, do centrálního Turecka a na východě až k Perskému zálivu.

 

Juha M. Lahnakoski. Kredit: Aalto University.
Juha M. Lahnakoski. Kredit: Aalto University.

Asyřané, dnes ironicky často křesťané, žijí v oblasti Mezopotámie minimálně od 3. tisíciletí před naším letopočtem a patří k etnikům s nejdelší detailně známou historií. Zanechali po sobě bohaté historické záznamy, tedy v podobě klínopisných tabulek, které je nejprve nutné vyluštit.

 

Výzkumnému týmu, který vedl kognitivní neurovědec Juha Lahnakoski z Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, to nabídlo pozoruhodnou příležitost prostudovat emoce lidí, kteří žili před více než 2 500 lety. Analyzovali značné množství textů, které po sobě zanechali obyvatelé Novoasyrské říše a hledali v nich vyjádření pocitů ve vztahu k částem lidského těla. Tímto způsobem je možné odhadnout, nakolik se lišilo prožívání emocí v Novoasyrské říši od dnešní moderní doby.

 

Logo. Kredit: 	Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf.
Logo. Kredit: Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf.

Lahnakoski s kolegy analyzovali zhruba 1 milion slov textu na klínopisných tabulkách, které jsou psané akkadštinou. Ukázalo se, že tělesné mapy emocí starověkých Asyřanů jsou velmi podobné tělesným mapám emocí dnešních lidí. Jak říká Lahnakoski, jedním z mála nápadných rozdílů je, že na mapě emocí dávných Asyřanů při pocitu štěstí doslova září játra, zatímco u dnešních lidí je štěstí více rozložené v horní části těla. Pozoruhodně rozdílný je i vztek, který dnes lidé cítí v horní části těla, zatímco starověkým Asyřanům se vztekem vařily nohy.

 

Badatelé sami upozorňují na možné problémy takových, byť rozhodně fascinujících srovnání. Mapy emocí dnešních lidí jsou založené na osobních výpovědích, kdežto v případě starověkých Asyřanů jde o analýzy 2 500 let starých klínopisných tabulek. S jejich autory nikdo z nás nemluvil. V té době také byla většina lidí negramotná a tabulky pocházejí od úzké skupiny elitních členů společnosti. Autoři studie se podle všeho už třesou, až tento postup otestují na dalších společnostech.

 

Video: Warfare in the Neo-Assyrian Empire 911 BC—609 BC

 

Literatura

Aalto University 4. 12. 2024.

iScience online 4. 12. 2024.

Datum: 08.12.2024
Tisk článku

Související články:

Mohou být umělé inteligence depresivní a mít halucinace?     Autor: Stanislav Mihulka (11.04.2018)
Nedostatek spánku působí na mozek     Autor: Dagmar Gregorová (18.01.2022)
Hrátky s umělou inteligencí: Lidi, nekažte roboty, aby nezkazili nás!     Autor: Zdeněk Kratochvíl (01.04.2023)
Výzkum potvrdil pozoruhodnou metodu proti vzteku: Napiš to a pak znič!     Autor: Stanislav Mihulka (11.04.2024)
Vyzraje umělá inteligence na vyznavače konspiračních teorií?     Autor: Jaroslav Petr (14.09.2024)
Jak účinně bojovat s dezinformacemi? Zapojte emoce!     Autor: Stanislav Mihulka (07.10.2024)



Diskuze:

"vztekem vařily nohy"

Eva M,2024-12-08 13:44:32

vztekem vařily nohy - cloveku se vybavi ten povestny obrazek vzteky dupajiciho ditete a pak ruzne ty valecne / bojove tance, pri kterych se samozrejme dupe, a mozna je to sveho druhu prace se vztekem... kdyz povyrostem, v civilizaci nedupem, spis triskame predmety - ale v krajnim pripade se i tady kope...

zda je kompletne vsecko jinak - to nevim...

Odpovědět


Re: "vztekem vařily nohy"

Matěj Jánský,2024-12-10 10:06:52

... to mě napadlo přesně taky, ty děti. Je tedy pravda, že i já jako dospělec, pokud mohu projevit pocit vzteku svobodně tak mě to vede k dupání, fakt se mi uleví. Řada lidí podle mne když má vztek do něčeho kope...
Já bych z toho klidně udělal hypotézu - ohledně nohou - projevy, které vypadly z analýzy klínopisu jsou prostě víc přirozené. Vlivem křesťanského vlivu (potlačování pudů, generování strachu a viny) a feminizované výchově se násilím v západní společnosti "kultivuje" projev a přesouvá se do slovních a podobně měkkých a přitom nefunkčních projevů. Tím pádem i do jiných nepřirozených fyzických oblastí. K tomu se přidává i rozšířené ženské věty typu - musíš to cítit tady, kolem srdíčka..." Podle mne, pokud by to "cítění kolem srdíčka" bylo tak přirozené, nemuselo by se to neustále do dětí tlačit. Jako podpůrný argument bych si dovolil připomenout heslo - "potěš svá játra", "rozvesel svá játra" a ještě čínské přiřazení emocí k játrům a žlučníku. Kromě toho, například, i u sebe jsem pozoroval několikrát, že pokud mám skutečnou radost/štěstí z něčeho tak je to většinou spjato s příjemným pocitem v oblasti jater...

Odpovědět


Re: Re: "vztekem vařily nohy"

Eva M,2024-12-10 13:16:07

no, já bych tu feminizaci nechtěla ani popírat ani zlehčovat :) ......

....i když teda vidno řadu dcerušek po tatíčkovi a synků po mamince (bez nějakého šachování s tzv "genderovou identitou", dědičnost prostá) ... tak možná se jedná spíš o obecný vliv městské vysoce organizované technické civilizace

po zjištění, jak vypadaly dějiny sjednocení staré Činy - nebylo to po dobrém ani k závidění - mi začlo vrtat hlavou, zda některé odchylky v mimice obyvatel této oblasti nemají původ v tvrdé selekci - ukazovat, co si myslíte a cítíte, asi není v některých případech moc bezpečné (v rodině i společnosti měli role striktně vymezené).

s těmi játry a pod. - hm, to by mohla být zajímavá anketa.

pěkný den.

Odpovědět


Re: Re: "vztekem vařily nohy"

D@1imi1 Hrušk@,2024-12-10 16:14:24

Bylo by zajímavé na to udělat průzkum, ale já bych tedy před dupáním zpravidla upřednostňoval do něčeho bouchnout rukou, případně něco zmáčknout v dlani. Když jsem vytočený, používám nohy jen k tomu, že chodím rychle ze strany na stranu, ale obvykle nemám chuť dupat nebo kopat.
Ta preference rukou při vzteku mi přijde přirozená, protože jsou pro mě hlavní nástroj projekce vůle ve fyzickém světě (ať už při manuální práci nebo při psaní). Nohy mám spojené jen s transportem.

Odpovědět


Re: Re: Re: "vztekem vařily nohy"

Eva M,2024-12-11 07:26:20

" Když jsem vytočený, používám nohy jen k tomu, že chodím rychle ze strany na stranu," -- no jsou tam, nohy, furt....

/ja jsem v podstate "hlavovy" "zamrzly clovek", krome zcela vyjimecnych pripadu emoce v tele pocituji az s odstupem; jestli je to ta "feminizace/feminnost" (ze by?) nebo jina vychovna, kulturne-historicka, rodova ci rodinna zalezitost takova ci onaka - pambu vi. ale v tech sporadickych krajnich pripadech pozorovatekneho fyzickeho projevu vzteku je to v poradi trisknout - výjimka kopnout/

mozna ti asyrane celkove zurili intenzivneji? :) )

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: "vztekem vařily nohy"

D@1imi1 Hrušk@,2024-12-11 12:38:13

K tomu chození ze strany na stranu připočtěte vědomě intenzivní dýchání a zatínání pěstí... a je to jen alternativa z důvodu, že bouchat do věcí je problematické. Je to výsledek sebekontroly, ne svobodný projev vzteku. Ta mapa pro moderního člověka alespoň u mě sedí :)

"Třísknout" myslíte uchopit předmět a bouchnout jím? A udělala byste to i v úplném soukromí, nebo je to spíše vzkaz přítomnému okolí? U mě platí, že čím větší soukromí, tím svobodnější projev. Pokud by to byl "vzkaz", nebral bych to jako indikátor toho, kde v těle "sídlí" emoce.
Myslím, že u mnoha žen je běžné, že díky jinému koktejlu hormonů v těle postrádají sklon ventilovat spontánní vztek fyzicky. A řekl bych, že jsme tu mapu emocí okleštili jen na aktivní fyzické projevy, ale tak asi myšlená není. Třeba ten pocit štěstí se vůbec nemusí projevovat aktivně a přesto je lokalizován.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: "vztekem vařily nohy"

Eva M,2024-12-11 13:28:08

se v tom zas tak nerejpu, to byla zkušenost z fakt ojedinělých případů ztráty sebekontroly; a fakt je, že většinou vás naštvou TI DRUZÍ.

obávám se, že je to jak s tím uměním hentam u toho doc. Kratochvíla, faktorů je víc.....

.........taky možné, že když je nějaká fyzickofyziologická reakce kulturně přijatelná, holt se "kanalizační dráhy" časem uspořádají takto, včetně projekce do "mapy" (no... ještě máme jakousi tu nervovou soustavu, nějaké ty orgány a tak, ale "mapa" asi je o uvědomovaném)

:) uznejte, že kdybyste v kanceláři dupal nebo kopal, jste za kreténa,,.


no nic - myslím, že naše minianketa vyhasla,,, pěkný den :)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: "vztekem vařily nohy"

D@1imi1 Hrušk@,2024-12-11 14:06:03

"kdybyste v kanceláři dupal nebo kopal, jste za kreténa"

Ano, správný postup je zde :-)
https://www.youtube.com/watch?v=HtTUsOKjWyQ
a
https://www.youtube.com/watch?v=ZSljO3DqDDU

Zároveň jsou to ukázky, že ne vždy vás naštvou TI DRUZÍ :-)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "vztekem vařily nohy"

Eva M,2024-12-11 21:24:13

PS
:-) cislo 1 je fakt neodolatelne, diky - zlepsil jste muj den
doufam ze ten zachvat smichu nema zas nejake trapne psychologicke vysvetleni :)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "vztekem vařily nohy"

Matěj Jánský,2024-12-12 12:47:15

Video č2 je good :-)
Ale i tam jsou vidět kopance, měl-li bych hledat podporu hypotéze...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "vztekem vařily nohy"

D@1imi1 Hrušk@,2024-12-12 13:55:27

Ano, video č. 2 je v tomto směru vyvážené :)
Ale líbila se mi ta úvaha, že když tiskárna nedokáže vytisknout papír pokynem na dálku, tak jí položí monitor na skener :)

Odpovědět


Re: Re: Re: "vztekem vařily nohy"

Matěj Jánský,2024-12-12 13:00:39

S tou projekcí vůle je to zajímavé... Trochu jsem o tom přemýšlel a myslím, že to bude dáno významně stylem moderního života, kdy chybí - a tady bude zkratka - hlavně u mužů reálný boj kus na kus. Ptal jsem se totiž kolegů v bojových sportech, které s přestávkami dělám celý život a téměř všichni se shodli, že taky spíše mají tendenci uvolňovat vztek/frustraci, pokud nějaká je, přirozeně primárně přes nohy nebo kolena. Totiž k tomu jsme se víceméně také všichni shodli, že začít tzv. šermovat kolem sebe rukama je vnímáno okolím jako projev významného ohrožení a útoku, což vnímáme jako začátek / výzvu k boji... Vzhledem ke zkušenostem, že boj je proces s nejasným výsledkem se tak nějak ty projevy u nás kultivovaly.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: "vztekem vařily nohy"

D@1imi1 Hrušk@,2024-12-12 14:12:33

Já jsem tedy nikdy žádný bojový sport nedělal, ale sporadicky zkouknu nějaká videa zápasů nebo čtu různé názory a komentáře. Než bych měl chuť to sám dělat, mě zajímá, jak "to" funguje (mechanika, psychologie, limity organismu...). Prakticky všichni od bojových sportů se shodují, že práce nohou je stejně důležitá, ne-li důležitější než práce horní poloviny těla (i v boxu nebo šermu, kde nejsou kopy). Takže by Vaše hypotéza dávala smysl - že koho se týká v reálném životě boj muže proti muži, ten směřuje "energii" agresivity primárně do nohou.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: "vztekem vařily nohy"

Matěj Jánský,2024-12-13 06:46:24

Problém v této úvaze je v tom, že ten kdo cvičí komplexní bojové soustavy nějakou dobu, v drtivé většině boj nezačíná neb ví, že výsledek je velmi nejistý. A pohyb rukou je v určitých projevech instinktivně chápán jako útok. Tedy je to obráceně - ten kdo praktikuje delší dobu není většinou agresor a nepoužívá proto ruce tolik jako fyzický projev frustrace, jejich pohyb je instinktivně chápán jako možný útok, mnohonásobně víc než pohyb nohou.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: "vztekem vařily nohy"

D@1imi1 Hrušk@,2024-12-13 09:34:57

Tak hlavně i kdyby vyhrál boj, prohraje potom u soudu a ještě dostane tvrdší sazbu, protože měl trénink bojových sportů. Což je zase kulturní vliv.

Jinak "energii agresivity" nemyslím to, kdo si začal. Boj vyrovnaných stran se bez agresivity ani vyhrát nedá, i když jste napaden. Natož když se bráníte před silnější stranou. To akorát v zapadní kultuře je sklon prosazovat, že když vás někdo napadne, tak byste se vlastně ani neměl bránit a čekat, že to vyřeší nějaká autorita.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "vztekem vařily nohy"

Matěj Jánský,2024-12-13 20:01:50

Už Mistr Sun věděl jak to má být - válku (boj) je třeba vyhrát, ale neurazit přitom Nebesa.
A také - "Nepřítele lze možná porazit, ale ještě lepší je přechytračit jej a přemoct jeho ducha ještě předtím, než pozvedne zbraň."

Odpovědět

Paralela

Zdeněk Kratochvíl,2024-12-08 13:15:41

Omlouvám se, že se do toho vměšuju, a ještě si na tom přihřívám svou řeckou polívčičku, ale vypadá to na hodně zajímavou paralelu. Pro řeckou společnost přibližně stejné doby něco podobného už před delším časem udělal například Bruno Snell a řada dalších. Pro čtenáře Osla jsem o tom referoval v článku
https://www.osel.cz/11970-vnimani-lidske-figury-v-homerske-dobe-a-psychofyzicke-organy.html

Zdá se, že podobné odlišnosti od našeho vnímání byly v té době době docela rozšířené, i když ne všude stejné. Kulturní odlišnosti a skoro stejný biologický základ se musí nějak porovnat. V Řecku se to mění směrem k našemu vnímání v průběhu klasické doby. Předběžně se zdá, že kultury, které neprodělaly analogickou proměnu směrem ke zdůraznění myšlení, si nějakou část archaických tělesných lokalizací prožitků uchovávají. Ti Asyřané popisované doby jsou současníky Řeků archaické doby, na nichž se to už tradičně ukazuje, tedy mezi antikáři.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz