Mléčná dráha a celá nadkupa Laniakea je součástí Shapleyho koncentrace
Nadkupa galaxií Laniakea, které jsme součástí, zřejmě náleží k Shapleyho koncentraci galaxií. Celou tuto gigantickou kosmickou strukturu gravitačně svazuje Shapleyho atraktor, nesmírná koncentrace hmoty, jejíž gravitační vliv je ještě silnější než v případě legendárního Velkého atraktoru.
Pohyby galaxií v této části vesmírné pavučiny. Červená tečka je Mléčná dráha. Kredit: University of Hawai'i.

Naše vesmírná adresa se postupně rozšiřuje. V roce 2014 jsme se na OSLU přidali k oslavám Nezměrného nebe, když se Mléčná dráha s celým galaktickým okolím stala součástí nově odhalené nadkupy galaxií Laniakea, čili Nezměrného nebe. Je obrovské. Zahrnuje 100 tisíc galaxií a jeho velikost je asi 520 milionů světelných let.

Ústředním gravitačním bodem nadkupy Laniakea by měl být Velký atraktor (Great Attractor), k němuž všechno v nadkupě plyne. Je to oblast vesmíru vzdálená asi 200 milionů let, jejíž hmota a s ní spojená gravitační přitažlivost se obvykle odhaduje kolem 10 petaSluncí (deset na 16), i když tato hmotnost bývá občas zpochybňována.

Malá část Shapleyho nadkupy galaxií. Kredit: Judy Schmidt, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.

Výzkum Velkého atraktoru je velmi komplikovaný a jeho povaha zůstává do značné míry záhadou, ačkoliv například víme, že těsně souvisí s Kupou galaxií v Pravítku (Norma Cluster) Jedním z hlavních důvodů je, že nešťastnou souhrou okolností se Velký atraktor nachází z našeho pohledu přímo za galaktickou rovinou Mléčné dráhy.

Už řadu let se objevují názory, že i sám Velký atraktor a spolu s ním i celá Laniakea se vlastně pohybují, tedy monumentálně přízračným galaktickým způsobem, k ještě silnějšímu gravitačnímu atraktoru, takzvané Shapleyho koncentraci (Shapley Concentration). Tuto představu potvrzuje i nedávný výzkum týmu, který vedl Aurélien Valade z německého Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam (AIP). Členové týmu jsou součástí výzkumné skupiny CosmicFlows, jejíž název trefně odkazuje na to, čím se zabývají.

Monumentální gravitační pohyby v této části vesmírné pavučiny. Kredit: 	Evan Mason, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.
Monumentální gravitační pohyby v této části vesmírné pavučiny. Kredit: Evan Mason, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.

Shapleyho koncentrace je vlastně Shapleyho nadkupa galaxií v souhvězdí Kentaura, která je od nás vzdálená asi 650 milionů světelných let. Je to největší koncentrace galaxií v (relativně) blízkém vesmíru a známe ji od třicátých let. Valade a jeho kolegové dospěli k závěru, že nadkupa Laniakea se všemi 100 tisíci galaxiemi včetně Mléčné dráhy, je součástí obrovské gravitační struktury Shapleyho koncentrace.

Objem této kosmické megastruktury by v takovém případě byl asi desetinásobkem objemu nadkupy Laniakea a zvolna by se blížil největším známým strukturám našeho vesmíru. Pokud jde o gravitační přitažlivost, podobně jako v případě Velkého atraktoru nadkupy Laniakea není podstata „Shapleyho atraktoru“ úplně jasná. Ke zklamání odborníků je totiž Shapleyho atraktor rovněž skrytý za galaktickou rovinou Mléčné dráhy.

Vše nasvědčuje tomu, že nadkupa Laniakea i další podobné skupiny galaxií plynou směrem k Shapleyho atraktoru. Na opačné straně tohoto impozantního pohybu galaktických struktur je oblast v této části vesmíru, od které se vše vzdaluje. Vědci ji honosně pojmenovali Dipólový odpuzovač (Dipole Repeller). Zřejmě jde o obrovskou nadprázdnotu (supervoid) stejného jména.

Video: Huge Megastructure We Live In Revealed in a New Map of the Universe

Universe Today 5. 7. 2024.

Nature Astronomy online 27. 9. 2024.

Datum: 15.10.2024