„Věčný“ 5D paměťový krystal uchová 360 TB dat miliardy let
Britští tvůrci 5D paměťového krystalu, v němž jsou data uložena v nanostrukturovaném křemeni, do něhož zapisuje ultrarychlý femtosekundový laser, zapsali na jeden takový krystal kompletní lidský genom. Momentálně je uložený v archívu projektu Memory of Mankind, v solném dolu v rakouském Hallstattu.
Paměťový krystal s lidským genomem. Kredit: University of Southampton.

Jak se zdá, lidé mají potřebu o sobě vytvářet zprávy, které pak posílají na velmi vzdálená místa nebo do vzdálených časů. V každé učebnici nebo encyklopedii je k vidění pozlacená plaketa s informacemi o lidstvu, kterou mají na palubě sondy Pioneer 10 a 11, vypuštěné v letech 1972, respektive 1973.

Peter Kazansky. Kredit: University of Southampton.

Pokud jde o poselství v čase, snad úplně každý slyšel nebo se i účastnil uložení nebo naopak otevření časové schránky, ve které lidé zanechají rozmanitá poselství potomkům. Tým britské University of Southampton před časem vytvořil upgradovanou verzi časové schránky pro 21. století. Jde o 5D paměťový krystal, který pojme 360 TB dat. Jeho tvůrci jsou přesvědčeni, že uloží data na miliardy let, pochopitelně pokud nebude během té doby zničen.

Peter Kazansky a jeho spolupracovníci měli poněkud bizarní nápad a uložili na jeden takový krystal celý lidský genom. Přiblížili se tím egyptským balzamovačům, kteří připravovali zemřelé faraony na barvitý posmrtný život. Jejich počínání dnes hodnotíme s chápavým úsměvem a není vyloučeno, že stejně budou potomci pohlížet na ukládání genomů na paměťové krystaly. Na důkladném čtení blíže neupřesněného genomu se podílela společnost Helixwork Technologies.

Lidské vědění v solném dolu. Kredit: Martin Kunze, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.

Kazansky se netají tím, že bychom to mohli rozjet ve velkém a uložit na paměťové krystaly genomy organismů, kolik jich jen zvládneme. Pokud by takové snahy byly úspěšné, vlastně bychom tím zmrazili evoluci v dnešní podobě. Genomy jsou všechno, jen ne nehybné a stálé. Spíš jsou jako řeka, co se neustále mění v čase a nikdy není stejná.

Technologii 5D paměťového krystalu vyvinuli už před desetiletím v southamptonském centru Optoelectronics Research Center (ORC). Data jsou uložená v nanostrukturovaném křemeni, do kterého je zapisuje ultrarychlý femtosekundový laser. Zápis dat využívá 3 prostorové a 2 optické dimenze, proto celkem 5D. Uložená data by měla vydržet mráz a horko až 1 000 °C, nárazy až do síly 10 tun na centimetr čtvereční i dlouhodobé působení kosmického záření.

V krystalu, který obsahuje lidský genom, je také uložený vizuální návod, který by měl instruovat kohokoliv inteligentního, kdo takový krystal během budoucích miliard let najde a rovnou ho nespolkne, co vlastně krystal obsahuje a jak tuto informaci využít.

Krystal s lidským genomem je momentálně uložen v archívu projektu Memory of Mankind, který se nachází poblíž České republiky, v solnému dolu v rakouském Hallstattu. Celý tento archív je vlastně ambiciózní časová schránka, která má uchovávat současné vědění lidstva, pro případ nějaké katastrofy či globální amnézie.

Video: Human Genome Stored on 5D Memory Crystal Which Can Last Billions of Years | World News | WION

New Atlas 19. 9. 2024.

University of Southampton 19. 9. 2024.

Datum: 21.09.2024

Věčná optická paměť v nanostrukturovaném skle     Autor: Stanislav Mihulka (16.07.2013)
Věčné 5D optické disky mohou zaznamenat celou historii lidstva     Autor: Stanislav Mihulka (17.02.2016)
Microsoft a Warner Bross uvěznili Supermana do kousku křemenného skla     Autor: Stanislav Mihulka (07.11.2019)
Průlom v 5D optických technologiích ukládání dat: 500 TB na disk velikosti CD     Autor: Stanislav Mihulka (02.11.2021)

Generátor otázek

Petr Mikulášek,2024-09-22 06:42:34

1. Kdo to za ty miliardy let bude číst?
2. Najde to po těch miliardách let? Poločas ztrácení věcí je přece jenom o mnoho, mnoho řádů jinde a nijak nekoreluje s trvanlivostí věcí.
2. Pokud to nebude člověk, na co mu bude ultra starý lidský genom?
3. Bude to umět? I když technologie pokročila, taky bych dneska měl problém s děrnou páskou, 8" disketou i mnohem novějším MiniDiscem, audio kazetou, videokazetou jedno jakýho formátu (U-Matic, Video8, VHS) nebo ZipDrive. A klasický harddisk s IDE rozhraním jde jenom díky převodníku PATA-USB...
4. Udělali to pořádně, podle standardů a dali návod k přečtení do souboru README.txt přímo do dat na tom krystalu?
5. Je ten návod v řeči, která se bude používat za ty miliardy let?
6. Proč to hned zašili pod zem a nedali nikomu dalšímu možnost ověřit, že to tam fakt zapsali a dá se to přečíst?
7. Není to jenom další typ paměti WORN (Write Once, Read Never)?
8. Nebylo by rychlejší a se stejným výsledkem sehant USB solnou lampičku, připojit k linuxovýmu PC a na konzole hodit příkaz "cp ~/genom/ /dev/null"?

Samý otázky, věda v tomto nedává žádnou odpověď...

D@1imi1 Hrušk@,2024-09-22 12:15:57

Tak samozřejmě jde na prvním místě o sebeprezentaci autorů, jinak by v záhlaví disku nebyla vzletně formulovaná věta psaná latinkou a v zápatí logo university. Obojí jsou balastní informace, které mohou nálezce vést ke špatné interpretaci významu toho disku.

Návrh hypotetické situace, kdy by ten disk měl praktický užitek: současné lidstvo postihne kataklysma a malé ostrůvky přeživších se propadnou do doby kamenné. Za několik desítek tisíc let se znovu vyvine technologická civilizace, ale většina dokladů o nás už bude zaniklá. Nová civilizace se bude cíleně šlechtit / geneticky modifikovat. Jenže se tím během milionu let nakumulují obtížně řešitelné genetické problémy. Pak si někdo vzpomene na tu časovou schránku a neporušený genom předků se mu bude hodit k hledání řešení.

Re: Re: Generátor otázek

Petr Mikulášek,2024-09-22 14:59:11

Tak jasně, machrování známe i předvolební kampaně a kam to vede...

Pokud se lidstvo podstatě zredukuje po nějaké katastrofě a propadne do doby kamenné, bude se muset přizpůsobit nové situaci, i geneticky, a přežít. Než se dostane na úroveň, kdy bude mít zdroje a vědomosti na výzkum a dospanou se dost daleko, bude to pár desítek generací trvat...

Aplikace těchto dat v praxi by znamenala etický problém a na hotfix DNA s přenosem do další generace by museli sakra dobře vědět, co dělají, aby nenadělali víc škody, než užitku.

Re: Re: Re: Generátor otázek

D@1imi1 Hrušk@,2024-09-22 16:06:29

Tak samozřejmě kdyby netrvalo ty desítky tisíc let, o kterých jsem psal, než by se lidstvo znova vyhrabalo z doby kamenné, bylo by mnohem jednodušší vyhrabat nějaké kosterní pozůstatky a DNA vzít z nich. Lidé sekvenují ke zkoumání a katalogizují všechno možné, co někde vyhrabou, takže skoro hned po dosažení dostatečné technologické úrovně by někdo tu "předkataklyzmatickou" DNA zaarchivoval. Ale v případě genomů starých sto tisíc let už ty geny mohou být různě poškozené, takže trvanlivá digitální záloha by byla lepší.

Etický problém by měli s čím? Že by porušili copyright? :-) Myslím, že už za sto let se bude etika lidí dost lišit proti té naší, stejně jako se liší naše etika proti předkům před sto lety. A ve starém Řecku byla dokonce společenskou normou homosexuální pedofilie (vnímáno z dnešního pohledu). :-)

Myslel jsem to tak, že by ten genom použili pro inspiraci či pro porovnání, ne že by ho tupě zkopírovali.

Re: Re: Re: Re: Generátor otázek

Petr Mikulášek,2024-09-22 20:48:36

Tak ono se dá předpokládat, že propad do pravěku = horší nebo žádná dostupnost antikoncepce, nutnost se rozmnožit, vysoká novorozenecká úmrtnost. Takže se dá předpokládat minimálně po nějakou dobu 5 generací na století.
Pak vycházím z toho, že menší počet lidí s absencí průmyslu znamená nutnost napřed řešit potravu a bydlení. Až se to stabilizuje a začne být přebytek a lidi budou mít volný čas, můžou se věnovat rozvoji vědy a průmyslu. A předpokládám, že se začne s bydlením, topením, zpracování potravin, obchodem a dopravou.
Otázka je společenský zřízení, náboženství a další faktory, co můžou rozvoj brzdit nebo urychlit. Tam se dá těžko předpokládat trvání... A otázka je, co se za tu dobu zachová po nás a pude recyklovat.

A nemyslel jsem copyright. U nás je zákaz změnit lidský genom tak že by se přenesl na další generaci. Právě proto, že nevíme, co se může stát a proto, že nechceme, aby se bohatí nechali vylepšovat tak, aby byli zdravější a lepší, než plebs. Předpokládám, že by nejspíš měli nějaký podobný omezení.

I ta inspirace a nakombinování genů může udělat problémy, pokud nemáme fakt 100% jistotu, co ten gen dělá a že nerozkopne něco dalšího.

Re: Re: Re: Re: Re: Generátor otázek

D@1imi1 Hrušk@,2024-09-22 21:21:01

100% jistotu, co udělá nakombinování genů, nemáte ani při svatební noci :-)

(Pokažené výsledky musí bohužel dotřídit přirozený výběr.)

Re: Re: Generátor otázek

F M,2024-09-23 00:12:39

Napadly mě kosmické cesty a datový záznam (univerzální) a případně uloženou posádku pro kolonizaci.
Zajímaly by mě dosažené rychlosti a přístupové doby. Toto zde na Oslu není poprvé, něco staršího je v návrzích článků pod článkem. Vybavuji si, že někde u začátku této technologie, trochu více než deset let starý výzkum, byla rychlost zápisu v desítkách kB (kb?) v sekundě. Pokud by se to dostalo do použitelných hodnot, stačily by nižší desítky megabajtů (samozřejmě radši víc, ale mohlo by se zapisovat časem z jiného tipu disku a naopak cachovat), tak by z toho mohl být slušný disk (mechanika) na zálohy, multimédia zkrátka data která se nebudou přepisovat. A teď si vzpomínám, že jsem zde toto již také jednou psal, je možné, že šlo o stejnou technologii.
Ten návod bude asi jen ten vypálený obrázek? Ono by to mělo stačit, spoustu znalostí je možno předpokládat, respektive bez nich by to čtenáři stejně nic neřeklo.
Joke, pokud to nezrychlili a vypalovali tuhle plaketu původní rychlostí, tak vím co poslední roky dělali.

Aleš Procháska,2024-09-23 15:15:11

Na děrnou pásku se dá stáhnout appka, po částech vyfotíte a data jsou zase zpátky :D

Jozka Divoky,2024-09-25 08:40:26

Tak to veznem poporadku
1. zeptejte se dnesnich historiku / archeologu atd...
2. co se ztratilo se muze opet nalezt - miliarda je dost dlouha doba k tomu aby neco bylo nalezeno
2. na co nam jsou fosilie dinosauru?
3. vy by jste stim problem mel, ale nastesti nejste jediny na cele planete / vesmiru takze ano budou to umet
4. co je poradne a jake budou standardy za x let?
5. predpokladam ze matematika bude univerzani a 0/1 vypnuto zapnuto rovnez
6. to ze to neposlali Vam neznamena ze to nikdo neoveril ze data jdou precit - to by byla malicko hloupa technologie a prezentace dane technologie. hadejte proc se to dalo pod zem a ne pod mesic?
7. dost mozna je, cemu to vadi?
8. rychlejsi by to bylo nicmene prestoze vy si myslite ze vysledek je stejny tak neni. Vase technologie je k nicemu tato technologie se da vyuzit i jinde.

Posledni vetu bych upravil na same hloupe otazky a se spoustou zrejmych odpovedi - jen se zamyslet.
I kdyz mozna se hodi moudro ze southparku: nejsou hloupe otazky jsou jen hloupi lide.

Věčný?

Many More,2024-09-21 23:40:45

A konzultovali jste to s Bohem? :-)

Re: Věčný?

Mintaka Earthian,2024-09-21 23:53:13

Konzultovali, zde je odpověď:

Milí lidé,

od 7 dne stvoření do 14.5.2026 čerpám řádnou dovolenou, ke které mám jako bonus navíc desetimilardtinu nekonečna dne.

V době mé nepřítomnosti mě, částečně, zastoupí vaše svědomí.

Na viděnou se těší
PanBu

Re: Re: Věčný?

Marcel Brokát,2024-09-22 04:57:20

Jen bych opravil to "milí" za "vy hajzlové nevděčný, místo toho abyste drželi hubu a krok, báli se, tak do všeho rejpete, jste neposlušní. Sice jsem Vás stvořil podle obrazu svého, takže tohle všechno máte ode Mne, ale Já jsem to myslel jinak a Vy (tady je odmlka, jelikož nemá slov z rozčilení)... Vy jste to nepochopili!!! ... Počkejte až se vrátím! ..."

Re: Věčný?

Petr Mikulášek,2024-09-22 07:27:18

Předpokládejme platnost hypotézy, že existuje inteligentní stvořitel člověka. Potom platí, že:
1) Každý si může koupit mikroskop a přesvědčit se, že je z buněk. Stvořitel by tak musel stvořit buňky a člověka poskládat z nich.
2) Buňka jede z programu v DNA s popisem, kdy, kam a jaký protein dodat nebo kterou chemikálii vyrobit. Pokud by stvořil i ty buňky, musel osobně naprogramovat DNA.
3) Vyplývá z toho logicky, že naše DNA by byla kopie "originálu písma" od stvořitele života.
4) Pokud si na to nedal stvořitel copyright, nevím, proč by záznam sekvence DNA byl problém. Přijmeme-li i obvyklou hypotézu o jeho vševědoucnosti a všemocnosti, měl možnost si tam hodit copy protect.

Takže tohle by, v případě existence stvořitele, znamenalo šíření jeho písma. Při neexistenci je to šíření výsledků evoluce, ale furt je to smysluplná a existující informace.

Místo toho ale s velkou obřadností a někdy i s násilím šíříme naše fake výtvory ve formě knih a vydáváme je za jeho nezpochybnitelný dílo a projev jeho vůle, kterou by se měl člověk řídit. Bez ohledu na jeho existenci. Bez možnosti o nich pochybovat. No a jako bonus, cpe se to i dětem, i když nemají dost rozumu na to, aby poznaly, co je to doopravdy zač... To je mnohem horší, než šířit informaci, která se nachází v přírodě.