Pavouk zneužívá samečky světlušek k lákání kořisti do svých sítí
Predátory vybavila příroda důmyslnými loveckými strategiemi. Málokterá se však vyrovná lovecké technice, kterou asijský pavouk Araneus terminalis loví světlušky Abscondita ventricosus.
Araneus ventricosus je tvorem nočním. Vyskytuje se především v Číně, Japonsku a Koreji. Kredit: Masaki Ikeda , Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

Na výpravě mezi rýžoviště a rybníky v čínské provincii Wu-chan narazil čínský biolog Sin-chua Fu ze Zemědělské univerzity ve Wu-chanu na sítě pavouka Araneus ventricosus s bohatým úlovkem světlušek Abscondita terminalis. Drtivá většina polapených světlušek byli samečkové. Samičky se lapily do sítě s mnohem menší četností. Fua zajímalo, jak k tomu dochází, protože zdravý selský rozum velí, že za letu čelí samička uvíznutí v pavoučí síti se stejnou pravděpodobností jako samec. Že by si pavouci dokázali nalákat do sítě samce? Jak vyplývá ze studie publikované ve vědeckém časopise Current Biology, pavouci to opravdu dovedou.

Araneus ventricosus. Kromě zneužívání světlušek oplývá ještě schopností tvořit vlákno, které je ze všech pavoučích vláken nejelastičtější. Kredit: Imuzak, Wikipedia, volné dílo.

Samci a samice světlušky Abscondita terminalis si dávají na vědomí svou přítomnost světelnými signály. Samičky „blikají“ na samečky pomalu jedním světelným orgánem, samečkové blikají rychlou sérií záblesků a používají k tomu dvojici světelných orgánů. Pozorováním pavouků a evidencí jejich úlovků došli Fu a spol. k překvapivému závěru. Uloveného samečka pavouk zamotá do pavučinového vlákna a opakovaně ho kouše. Sameček na to reaguje záblesky, které se nápadně podobají světelné signalizaci samičky. Úlovek tak slouží pavoukovi k lákání dalších samečků světlušky do sítě.

Z vědecké literatury jsou známé příklady, kdy pavouci lákají kořist do sítě tím, že ponechávají v síti části nezkonzumované kořisti jako návnadu, nebo sami svým zbarvením přitahují hmyz. Příklad lovu na živou kořist, jejíž chování pavouk navíc zmanipuluje, je ale unikátní.

Sami autoři studie uvádějí, že řada okolností lovu pavouka Araneus ventricosus zůstává nejasná. Například nakolik se na změně světelné signalizace samečka podílí účinky jedu pavouka. Zabalení do pavučiny a kousání k změně samčí signalizace na samičí zcela jistě sehrává klíčovou roli, protože když pavouk nevidí samečkovo blikání, tak si tenhle rituál odpustí. Zajímavé je také to, že takhle zmanipulovaný sameček pokračuje ve světelné signalizaci a „nezhasne“. Jistě by bylo zajímavé vědět, jestli pavouk používá jako návnadu i polapenou samičku a využívá přitom její přirozenou světelnou signalizaci. A tak nezbývá než doufat, že čínští biologové budou ve výzkumu pokračovat a my se v dohledné budoucnosti dozvíme víc.

Fu, X., Yu, L., Zhou, W., Lei, C., Jackson, R. R., Kuntner, M., Huang, Q., Zhang, S. & Li, D. (2024). Spiders manipulate and exploit bioluminescent signals of firefliesCurrent Biology34(16), R768-R769.

Datum: 22.08.2024