Čínští CASIC zvládli vakuový test ultrarychlého maglevu T-Flight  
Čínský maglev T-Flight, který jezdí tunely s hrubým vakuem, by měl mít na svém kontě rychlostní rekord 623 km/h a dělá si zálusk na 1 100 km/h, což je rychlost, která pokoří i běžné dopravní letouny. Pokud dojde i na třetí fázi vývoje, mluví se o rychlostech kolem 4 tisíce km/h. Z toho se točí hlava.
T-Flight na výstavě. Kredit: China Science via Twitter.
T-Flight na výstavě. Kredit: China Science via Twitter.

China Aerospace Science and Industry Corporation čili CASIC je největší čínský výrobce raket všeho druhu. Umějí ale i jiné věci. V posledních letech závratnou rychlostí vyvíjejí ultrarychlostní maglev T-Flight, který sviští v potrubí s hrubým vakuem a do jisté míry, jistě nikoliv náhodou, připomíná zkrachovalý koncept hyperloopu.

 

Testovací dráha pro T-Flight. Kredit: China Science via Twitter.
Testovací dráha pro T-Flight. Kredit: China Science via Twitter.

Od podzimu 2023 inženýři CASICu testují T-Flight za různých podmínek. Postupně zvyšovali rychlost na velmi krátké trati, až se jim povedlo prolomit rychlost 623 km/h a T-Flight by měl být nejrychlejším vlakem současnosti. Jak je ale v podobných případech obvyklé, přesné informace nejsou k dispozici, ani o rychlosti nebo použitém vakuu.

 

Testování ultrarychlého maglevu. Kredit: China Science via Twitter.
Testování ultrarychlého maglevu. Kredit: China Science via Twitter.

Součástí první fáze testů byl i nedávný úspěšný test, v němž T-Flight jel v prostředí hrubého vakua. Podle dostupných údajů by mělo jít o vakuum cca 0,9 až 0,07 bar. CASIC má velmi ambiciózní plány, které zahrnují druhou fázi testů na zhruba 60 kilometrů dlouhé trati, kde by se měl T-Flight řítit rychlostí asi 1 000 km/h. Pokud se jim to povede, půjde o rychlosti asi o 161 km/h vyšší, než je typická cestovní rychlost nejběžnějšího dopravního letounu světa Airbus A320.

 

Ani tam to ale možná nekončí. Asi 6 let staré video CASISu uvádí, že by mělo dojít i na třetí fázi, v níž by měl tento extrémní maglev svištět rychlostí kolem 4 000 km/h. Ať se jim to v dohledné době povede anebo ne, CASIC hodná tímto typem veřejné dopravy propojit shluky megaměst, jako například Peking se Šanghají. Jde o vzdálenost asi 1 100 kilometrů, kterou dnešní rychlovlaky jezdí za 4,5 až 6,5 hodiny a běžné dopravní letouny létají asi 2 hodiny.

 

Jak uvádí Joe Salas na platformě New Atlas, Čína má dost obyvatel na to, aby takový projekt mohl být ekonomicky zvládnutelný. Pokud jde o financování, je to jeden velký otazník. Čína je v tomto směru obvykle velmi neprůhledná. Není jasné, kolik už CASIC do projektu vložil, ani kolik by stálo potrubí s hrubým vakuem v potřebné technické kvalitě, které by mělo délku zmíněných 1 100 kilometrů. Časem se jistě dozvíme víc.

 

Video: T-Flight - China’s supersonic train would reach 4000 km/h

 

Video: China completes superconducting test run for 1,000km/h ultra high-speed maglev train

 

Literatura

New Atlas 9. 8. 2024.

Datum: 10.08.2024
Tisk článku

Související články:

Fascinující pasivní maglev IronLev jezdí po obyčejných kolejích     Autor: Stanislav Mihulka (15.03.2024)
Čína staví elektromagnetický railgun pro vypouštění masivních kosmoplánů     Autor: Stanislav Mihulka (22.03.2024)



Diskuze:

Věda pokukuje

Mintaka Earthian,2024-08-12 07:36:49

Kdyby to měli rovné, mohli by k tomu přistavět lineární urychlovač částic.

Odpovědět

Ty bláho

Stanislav Kaderabek,2024-08-11 18:03:25

Teplice-Praha za 9s. to si ani nestihnu sednout. a pokud se strachy po..., tak ho... z nohavice vypadne až na perónu :) (jak poznamenala má matka, když jsem ji to vyprávěl) (samozřejmě zanedbávám všechno)

Odpovědět


Preventivní omluva, ale neodolám

F M,2024-08-13 11:32:56

"Nestaví, nestaví
vůbec nikde nestaví
kdo se mu postaví
toho zajede"
Ivan Mládek

Odpovědět

Zajímavé

F M,2024-08-11 10:08:40

Kolik lidí za hodinu 24/7 by bylo potřeba odbavit aby se náklady alespoň začaly vracet? Kolik souprav vůbec může být najednou na dejme tomu 100km. Nehoda by musela být spektakulární a následky likvidační.
Drobná výhoda pro ČR, pokud se to ukáže životaschopné, tunely umíme.

Odpovědět


Re: Zajímavé

D@1imi1 Hrušk@,2024-08-11 10:46:18

Zase na druhou stranu proč by mělo dojít k nehodě v uzavřeném jednosměrném tubusu... samozřejmě kdyby nějaký manažer rozhodl jezdit dál i přes nějaký technický problém namísto uzavírky a opravy, byla by nehoda nasnadě.

Nad ekonomikou mám také otazník, ale tipl bych si, že pro Číňany je největší odměnou pokoření rekordu maglevu Japonců, které nemají rádi. Jinak klíčové je umístění terminálu, aby nebyl někde na periferii, což by smazalo výhodu vyšší rychlosti.

Odpovědět


Re: Re: Zajímavé

F M,2024-08-11 19:05:31

Ta nehoda je vždy o pravděpodobnosti. Máte pravdu, ta bude nízká, spíše jsem si představoval ty následky. Mám trochu obavy, že ty náklady budou příliš vysoké i na Čínu. Ale třeba alespoň, jak píšete dojde na něco "pomalejšího", do těch 1kkm/h. Pro smysluplnost by stačilo aby to netrvalo o moc déle než letadlem. Určitě by se ve městě použily, pokud jsou možné, tunely, jak píšete i kdyby měl konec/začátek cesty probíhat o něco pomaleji stanice blízko centra dává smysl (Brno:-(. Vibrace?
Jinak by samozřejmě musely být řešeny oba směry. Co 20min-5(?)min vlak každým, každopádně fičák i v tom "hrubém vakuu". Hloupý, ale mě připadne vtipný vtip inspirovaný o příspěvek výše. Týká se vypouštění tam zmiňovaného již jednou vypuštěného do kolejiště a kinetické energie zmiňované matérie. Railgun by to nebyl, ale řádově se to tomu kolejnicovému dělu blíží.

Odpovědět


Re: Re: Re: Zajímavé

D@1imi1 Hrušk@,2024-08-11 19:38:04

Informaci o 4kkm/h beru jen jako marketing. I kdyby to bylo technicky realizovatelné, ekonomická smysluplnost bude klesat s rostoucí rychlostí. Bylo by potřeba hlubší vakuum a nižší poloměr zatáček (roste se druhou mocninou rychlosti). Musela by to být prakticky přímka, takže by byly potřeba dlouhé, vysoké mosty a tunely na většině trati. Energie nutná na rozjezd soupravy by už taky byla dost vysoká a rekuperace nemá 100% účinnost, takže energetické nároky by byly značné. Pro začátek bude úspěch dosáhnout ekonomického provozu při té spodní hranici rychlosti. Hyperloop měl mít rychlost vyšší a asi to byl jeden z důvodů, proč to nedávalo dostatečný ekonomický smysl a nikdo to tudíž nedotáhl do konce.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Zajímavé

Martin Pecka,2024-08-15 08:03:32

Ale fuj, co je to za jednotky? kkm/h? Tak kdyz uz, tak snad Mm/h, ne? :-D

Odpovědět


Re: Zajímavé

Petr Nováček,2024-08-11 15:08:54

Udržovat vakuum nebude levné. Nicméně v Číně na trase Peking - Šanghaj létá desítky letedal denně plus nějaké vlaky s 16 vagony. Přepravní proud je silný, takže se to zaplatit může.

Odpovědět

Skoda

Macko Pu1,2024-08-10 08:02:25

ze netestuju niekde blizsie. Napr. Bratislava- Vieden. Uz by sme ho v ramci cinskych testov mohli mat postavene ..

Odpovědět


Re: Skoda

Petr Nováček,2024-08-10 11:49:15

Tady by čekali minimálně 10 let jen na stavební povolení a různé EIA, ...

Odpovědět


Re: Re: Skoda

Martin Novák2,2024-08-11 10:33:35

Ty studie, žádosti a soudní spory s aktivisty by je stály tolik co celou trať v Číně postavit.

A vůbec, dovedete si představit co by se stalo kdyby při rychlosti 4000km/h vysadila levitace a vakuové pumpy protože právě zašlo slunce a málo fouká?

Odpovědět


Re: Skoda

Ladislav Šev????k,2024-08-10 12:30:21

V názvu T-Flight cítím kulišárnu. Co "T" bude asi train (vlak). Ale v EU jezdí vlaky na ocelových kolech po kolejích. Tzn. jakákoliv žádost o cokoliv v EU to "T" nesmí obsahovat. To by všichni odborníci v Europarlamentu a Evropské komisi měli špatné spaní, že nějak nepřispěli.

Jinak pokud by se to podařilo (myslím 4000km/h) uvést do praxe v rozumné ceně, byla by to bomba. Byla by to velká konkurence nejen letecké dopravě.

Odpovědět


Re: Skoda

Jan Turoň,2024-08-10 13:18:05

Na trase Blava-Vídeň by vlak musel zrychlovat aspoň 1.5g, a sotva by dosáhl 4000 km/h, musel by začít stejně intenzivně brzdit a cesta by trvala necelé dvě a půl minuty. A EU už na podobném projektu léta tvrdě pracuje ve formě podpory vědců nespecifikované barvy pleti, kteří maniakální akceleraci a deceleraci testují při cestě autem na nákup cigaret z ghetta na nádraží a zpět.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz