Gigantický automatický přepravní systém propojí Tokio a Ósaku  
Japonsko se vylidňuje. Pokud se něco razantního nestane, v roce 2030 budou scházet lidi pro doručení 30 procent zásilek. Japonská vláda připravuje jako řešení ambiciózní projekt monstrózního dopravníkového systému o délce asi 500 km, mezi Tokiem a Ósakou. Pokud bude zprovozněn, měl by nahradit asi 25 tisíc nákladních automobilů, samozřejmě i s podstatnou částí jejich emisí.
Automatizovaný dopravníkový systém. Kredit: AI generovaný obrázek via New Atlas.
Automatizovaný dopravníkový systém. Kredit: AI generovaný obrázek via New Atlas.

Není tajemstvím, že Japonsko vymírá. V jejich ekonomice schází víc a víc lidí a geopolitické zkušenosti ukazují, že z řady důvodů není úplně nejlepší nápad řešit demografické problémy masivním dovozem lidí z jiných zemí. V případě Japonska je to velmi křiklavé, protože jejich kultura je zcela unikátní v mnoha aspektech. Nenajdete zemi, která by byla Japonsku alespoň zčásti podobná, nemluvě o tom, že lidé z mnoha okolních zemí Japonce stále ještě nenávidějí, kvůli zvěrstvům za 2. světové války.

 

Ministr Tetsuo Saito. Kredit: Government of Japan, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.
Ministr Tetsuo Saito. Kredit: Government of Japan, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.

Hrozivý problém se rýsuje například v logistice. Lidé v Japonsku stále více nakupují online a současně klesá počet lidí v přepravě zásilek. Odborníci předpovídají, že v roce 2030, tedy velmi brzy, se asi 30 procent zásilek nedostane na místo určení, protože nebude nikdo, kdo by je tam dopravil.

 

Logistický uzel s dopravníkovým systémem. Kredit: AI generovaný obrázek via New Atlas.
Logistický uzel s dopravníkovým systémem. Kredit: AI generovaný obrázek via New Atlas.

Japonská vláda to hodlá urychleně řešit a přitom chce zabít dvě mouchy jednou ranou. Automobilová doprava totiž produkuje značné množství emisí, které by nebylo úplně od věci snížit. Podle informací The Japan News v Japonsku od letošního února (2024) experti diskutují o poměrně divokém a bezesporu velice ambiciózním projektu, monstrózním automatizovaném nákladním dopravníkovém systému, který by propojil klíčová japonská města Tokio a Ósaku.

 

Jde o mamutí víceproudový dopravníkový pás pro přepravní kontejnery o délce zhruba 500 kilometrů, který by nahradil asi 25 tisíc nákladních automobilů. Japonská administrativa to zjevně myslí vážně, protože před týdnem tyto plány zveřejnili. Přepravu zásilek mezi Tokiem a Ósakou chtějí zahájit v roce 2034.

 

Podle dosavadních plánů by tento přepravní systém vedl podél dálnic nebo případně v tunelech pod nimi, což by určitě byla dražší varianta. Jen tunely by přišly asi na 23 miliard dolarů. Alternativním řešením je, že by v takových tunelech nebo nově vybudovaných komunikacích s minimem zatáček vozily zásilky autonomní nákladní automobily.

 

Japonský ministr dopravy a turismu (Land, Infrastructure, Transport and Tourism Minister) Tetsuo Saito potvrzuje vážný zájem administrativy vyřešit jedním tahem logistickou krizi i omezit emise automobilové dopravy. Jeho ministerstvo vyzvalo soukromé společnosti, aby tento projekt financovaly. Bude velmi zajímavé sledovat, do čeho se Japonci pustí.

 

Video: ELECON DOWN HILL CONVEYORS

 

Literatura

New Atlas 27.6. 2024.

Datum: 28.06.2024
Tisk článku



Diskuze:

Tři poznámky...

Petr Mikulášek,2024-06-29 15:46:29

1) Kdo to zaplatí, když jim vymírají daňoví poplatníci?
2) Komu to budou vozit, když vymírají příjemci?
3) U nás takový systém už existuje tuším od konce 50. let. Říká se mu "elektrifikovaná železnice". Jeden fíra odtáhne klidně 1500t nákladu (řidič náklaďáku nemá šanci), jde to i vyšší rychlostí a emise jsou jenom takový, jaký vyprodukuje výroba elektriky. Takže u tablet oxidu uranu prakticky na nule.

Pokud počítám 25 vagónů na vlak a dvojnásobnou rychlost proti autu, tak to vychází na 500 vlaků. Narvat je na dovoukolejnou trať o délce 500km by neměl být problém a rychlost nakládky / vykládky musí na koncích řešit tak jako tak... A úspora 2000 řidičů.

Odpovědět


Re: Tři poznámky...

D@1imi1 Hrušk@,2024-06-29 16:59:19

Vlak je výborný, když vezete jeden druh nákladu ve velkém množství z místa A do místa B. Například uhlí z lomu do elektrárny. Pokud přepravujete větší množství menších nákladů mezi různými body, má vlak několik nevýhod:

1. Nutnost lidské pracovní síly na sestavení různých vagonů do jednoho vlaku
2. Dokud vlak není sestavený, nemůže vyrazit - tedy prodloužení doby přepravy
3. Poslední míle je ve většině případů stejně po silnici, takže nutnost výkonného překladiště z vlaku na kamiony

Jinak vlak jede sice vyšší rychlostí, ale má také delší brzdnou dráhu. Jednotlivé soupravy proto musejí dodržovat bezpečnostní rozestupy asi několik minut. To maximální kapacitu trasy významně snižuje.

Podle mého názoru jsou rozhodující dva parametry:
1. Jestli je jednodušší vybudovat automatizované překladiště z vagónů a nebo z dopravníku
2. Jestli je levnější elektrifikovaná trať a nebo ten dopravník

Což takhle od boku těžko střílet. Ale obojí by se muselo dělat od nuly.

Odpovědět


Re: Re: Tři poznámky...

Igor Druhý,2024-06-29 18:28:42

Japonsko samozrejme má elektrifikované železnice a určite aj medzi oboma uvádzanými mestami.
Dopravníková trasa by mala ešte jednu významnú výhodu, ktorú si nespomenul:
Možnosť viacerých staníc (nielen 2) a automatizovaného riadnenia prepravy tovaru.
Z pásu by mohli kontajnery automatizovane "odbočiť" na iný pás do inej stanice.

Odpovědět


Re: Re: Re: Tři poznámky...

D@1imi1 Hrušk@,2024-06-29 19:53:49

Elektrifikované tratě má, otázka je, jak moc jsou vytížené, kolik je volné kapacity. Myslím, že pro takový nárůst počtu vlaků by stejně potřebovali nové koleje.

Odpovědět


Re: Re: Tři poznámky...

Petr Mikulášek,2024-06-30 20:40:37

Tak ono by to mělo být pro kontejnery a ty jsou unifikovaný. Práci s nakládáním a vykládáním kontejnerů by byla stejná.

Jeden kontejner, jeden vagón. Řešit pořadí vagónů tak, aby stačilo ho odpojit ve stanici z konce vlaku a ten mohl pokračovat, umíme. I klasicky (posunem), i tím, v jakým pořadí je bude jeřáb nakládat. V přístavech má každý kontejner kód a jeřáb ho nakládá na danou pozici automaticky, tady by to asi taky šlo.

A na přeložení kontejneru stačí přehodit ho z vagónu na náklaďák portálovým jeřábem.

Odpovědět


Re: Tři poznámky...

F M,2024-06-29 18:26:57

Zareaguji na to 1-2. Firmy/stát.
Již delší dobu probíhá přesun ekonomiky (poměr konzumace) od domácností k firmám. Jakož to fyzická osoba začínám mít trochu obavy aby se na mě časem nezapomnělo téměř úplně (lehký úzkostný žert). Problém může nastat v budoucnu, dříve bylo pro dobrý chod ekonomiky potřeba, aby se slušná část obyvatelstva měla slušně. Pokud dokáží vytvořit dostatečnou poptávku firmy (i vylepšené pracovní podmínky pro pár vyvolených jsou spotřebou firmy) a stát (zbraně, energetika, infrastruktura) tak si v podstatě taková ekonomika s robotizací vystačí, stačí jí zlomková část "elitní" populace. Kadeřnice, truhláři, cukráři, kuchaři, učitelé, lékaři (tedy z větší části) budou k nepotřebě, protože budou k nepotřebě jejich zákazníci. Takže většina populace bude k ničemu, no a na obranu proti ní bude potřeba kromě zákonů i potřeba zvýšit spotřebu ozbrojených složek, samozřejmě dnes ve formě nějakých samochodů. Dříve se přišlo na to, že než mít velkou část lidí vázanou potřebou represí tak je lepší ji udržovat ve stavu "produktivního poklidu" a tím, že toto se teď celé mění to celé oslím můstkem překlenuji zpět na začátek.
U té 3 se také spíše přikláním k té potřebě nakládat mnoho druhů od každého trošku a hlavně rychle. Ale to by se zase muselo převážet něco menšího než klasické kontejnery u těch je již z hlediska času skoro jedno jestli se naloží na vlak nebo tahač. Bude to oříšek i s ohledem na tu logistiku, jak zajistit standardizace obalů a sledování zásilek.

Odpovědět


Re: Re: Tři poznámky...

F M,2024-06-29 18:33:03

Oni tedy uvažují "pohyblivý chodník". Jak je v diskusi ta povídka: Robert A. Heinlein: Cesty se musejí hýbat. Trochu ukázka toho, že mezi kapitalismem a komunismem není až takový rozdíl, jde spíše o tu reálnou aplikaci.

Odpovědět


Re: Re: Tři poznámky...

Igor Druhý,2024-06-29 20:05:51

Trochu konšpiračných teórií...

Odpovědět


Re: Re: Tři poznámky...

D@1imi1 Hrušk@,2024-06-30 02:50:52

Ad 3.
Taky jsem si říkal, jestli se něco neztratilo v překladu. Na ilustračním obrázku jsou sice klasické kontejnery na jakýhsi válečcích, ale ten obrázek nemá vůbec smysl brát v potaz, protože je generovaný AI. Nedivil bych se, kdyby ty přepravované zásilky byly ve skutečnosti mnohem menší (řekněme obsah max. jedné dodávky nebo menší). Potom by to využití dopravního pásu dávalo mnohem větší smysl. A nebo naopak vzhledem k tomu, že se ve zdejším článku píše vágně o "dopravníkovém systému", by ty kontejnery mohly skutečně jezdit po kolejích a pak by je nějaký automat překládal. Ale nemám teď zápal zkoumat originální zprávu.

Ad 1-2.
Z jakých čísel vycházíte, že se konzumace přesouvá od domácností k firmám? Jen se ptám.

Odpovědět

Igor Druhý,2024-06-29 00:22:23

Pripomenulo mi to známu poviedku:
https://www.databazeknih.cz/povidky/museji-byt-v-chodu-cesty-se-musi-hybat-7822

Odpovědět

Problém 2024

Karel Klement,2024-06-28 21:10:36

Studijní komise pro automatizované logistické silnice (Studijní skupina pro realizaci udržitelné logistiky), vznikla kvůli zavedení limitu na přesčasovou práci řidičů kamionů v dubnu letošního roku v Japonsku.

Studijní skupina uvedla, že pokud nebudou přijata žádná opatření, přepravní kapacita na konci roku se sníží o 14,2 %, a do roku 2030 by mohla čelit až 34,1% snížení kapacity.
Kromě toho uvedli, že je třeba se zabývat také uhlíkovou neutralitou.

Odkaz na oficiální zdroj.
https://www.mlit.go.jp/road/ir/ir-council/buturyu_douro/index.html
https://www-mlit-go-jp.translate.goog/road/ir/ir-council/buturyu_douro/index.html?_x_tr_sl=ja&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=sc

Problém 2024
třeba tady:https://japan-forward.com/editorial-automated-transportation-routes-logistics-2024-problem-truck-drivers/

Díky za Osla, člověk si lehce může rozšiřovat obzory.

Odpovědět


Re: Problém 2024

F M,2024-06-28 21:43:48

Dálnice pro AI dopravu bude jistě levnější, ale to počasí tam také není úplně ideální. Ono se dá čekat relativně brzy vytlačení řidičů počítači celosvětově, z toho bude další velká nevýhoda ČR, kvůli počasí budou potřeba drazí lidští řidiči s věčnými prostoji.

Odpovědět

Dějiny píší vítězové

D@1imi1 Hrušk@,2024-06-28 19:14:29

Ve videu pod článkem je úsměvné nepochopení Churchillova citátu "Dějiny píší výtězové" coby prosté oslavy vítězů. Východoasiaté jsou známí tím, že obecně neznají pluralitu názorů. Nechápou, že na stejnou věc můžou koexistovat různé pohledy a že oficiální pohled nemusí být ten správný. Jsou naučeni nejen říkat, ale i myslet si to, co se po nich chce. Takže myslím, že to nepochopení je pro ně symptomatické :-)

Jinak projekt zajímavý. Otázka je, jestli se to vyplatí vzhledem k nutnosti dalších překladišť. Ale Japonci mají z celého světa asi nejvyšší předpoklady nákladní dopravu smysluplně automatizovat.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni



Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz