Studené počasí rozpoutávalo pandemie v Římské říši  
Sedimenty s obrněnkami odhalily epizody chladného počasí v antické Itálii. Obstojně se překrývají s pandemiemi, které postihly Římskou říši. Jak se zdá, studené počasí není dobré pro zdraví, ať už kvůli samotnému chladu anebo nedostatku vitamínů kvůli špatné úrodě.
Schránka obrněnky ze sedimentu. Kredit: Irina Moroz micro, Wikimedia Commons, -CC BY-SA 4.0.
Schránka obrněnky ze sedimentu. Kredit: Irina Moroz micro, Wikimedia Commons, -CC BY-SA 4.0.

Je úsměvné, jak se v dnešní době připisují snad úplně všechny negativní jevy, současné i dávno minulé, na vrub oteplování. Někdy nepochybně oprávněně, jindy moc ne. Každopádně by mohlo být osvěžující si připomenout, že i chladné počasí je pěkný prevít, a když na to přijde, tak i bezostyšný zabiják.

 

Karin Zonneveld. Kredit: Universität Bremen.
Karin Zonneveld. Kredit: Universität Bremen.

Mezinárodní tým geovědců prostudoval vrtná jádra odebraná ze dna Tarentského zálivu na „podrážce“ Itálie, odečetl z nich vývoj klimatu v době Římské říše a tyto údaje porovnal s historickými záznamy. Ukázalo se, že existuje těsná spojitost mezi vlnami chladného počasí a pandemiemi, které v té době sužovaly Římskou říši.

 

Karin Zonneveldová z Universität Bremen a její spolupracovníci v uvedených vzorcích prostudovali sedimenty vytvořené říčními nánosy. Zaměřili se přitom na obrněnky, čili dinoflageláty, eukaryotní mikroorganismy z linie Alveolata, které mají obvykle schránky, díky kterým je možné obrněnky detekovat ve fosilním materiálu.

 

Logo. Kredit: Universität Bremen.
Logo. Kredit: Universität Bremen.

Obrněnky mají určité nároky na prostředí a mohou sloužit jako indikátory podmínek, v nichž žily.

 

Vědci analyzovali přítomnost různých typů obrněnek ve zkoumaných vzorcích a odvozovali z toho povahu klimatu v době uložení dotyčného sedimentu. Zonneveldová a spol. zároveň pomocí dalších organismů ve vzorcích datovali jednotlivé vrstvy sedimentů. Tímto způsobem vystopovali období studeného počasí ve starověké Itálii, mezi lety 200 před naším letopočtem a 600 našeho letopočtu.

 

Když pak vědci porovnali časový přehled období se studeným počasím a přehledem známých pandemií, které se prohnaly antickým Římem, ukázalo se, že se oba tyto fenomény v mnoha případech překrývají. Zonneveldová s kolegy naznačují, že chladné počasí může oslabovat imunitní systém. Buď přímo, kvůli chladu anebo kvůli chabé úrodě a nedostatku potravy a v ní obsažených látek, jako jsou vitamíny. Šíření chorob podporovalo i to, že se lidé více zdržovali spolu, aby se zahřáli, což je pro patogeny ideální.

 

Video: The beating of the longitudinal flagellum of a dinoflagellate.

 

Literatura

Phys.org 29. 1. 2024.

Science Advances online 26. 1. 2024.

Datum: 01.02.2024
Tisk článku

Související články:

Vyhubila dinosaury pandemie?     Autor: Vladimír Socha (02.03.2020)
Rychlost pandemií: Šíření moru v Londýně v průběhu staletí zrychlovalo     Autor: Stanislav Mihulka (22.10.2020)
Východní Asii zasáhla před 25 tisíci let pandemie dávného koronaviru     Autor: Stanislav Mihulka (28.04.2021)
Kdy se objeví další pandemie srovnatelná s covidem-19?     Autor: Stanislav Mihulka (25.08.2021)
Dědictví po neandertálcích je v nynější pandemii tragédie, nebo záchrana?     Autor: Josef Pazdera (23.01.2022)
K diskusím o pandemické smlouvě s WHO     Autor: Dagmar Gregorová (14.11.2023)



Diskuze:

Pokračování vývoje

Hans Voralberg,2024-02-06 20:30:44

https://skepticalscience.com/pics/Moberg_Hockey_Stick.gif


Když se podívám na graf teplot na severní polokouli, nejde si nevšimnout dalších korelací: Římské císařství trvá po dobu chladnějšího klimatu. Pak se otepluje, máme tu raný středověk, tedy obecně dobu úpadku, nemocí a válek. Nejtepleji je někdy v období první křížové výpravy. Pak se opět ochlazuje, až se teploty vrátí někam na úroveň toho císařského Říma. V tu chvíli začíná v itálii protorenesance. Středověk končí se začátkem malé doby ledové. Proběhne celá renesance, začne baroko. Malá doba ledová vrcholí někdy kolem roku 1650. V Evropě je v plném proudu vědecká revoluce. Malá doba ledová končí někdy v období vrcholící průmyslové revoluce. Dnes se opět otepluje a máme tu co? Inu opět období úpadku, nemocí a válek.

Odpovědět


Re: Pokračování vývoje

Eva M,2024-02-06 22:44:42

...souvislost je jasna, valky vznikaji, nelze-li sankovat....

Odpovědět


Re: Re: Pokračování vývoje

Hans Voralberg,2024-02-07 10:26:06

Ano, nevybouření milovníci zimních sportů si hledají adrenalin v jiných činnostech, třeba ve válce :-DDD

Ale stejně je zajímavé, že základy současné vědy, umění a řemesel byly položené v době, kdy pevninské zalednění Evropy dosáhlo nejvyšší úrovně od začátku holocénu. A kdy globální teplota klesla dvojnásobně oproti výkyvům, které jsou nám tu předkládány jako příčiny pandemií, neúrody a kdoví čeho všeho. Inu, asi Galileo, Newton, nebo Leonardo da Vinci nejraději pracovali hladoví a na smrtelné posteli :-DDD

Že by to nakonec bylo takhle? https://www.youtube.com/watch?v=f66kLsPv1oc

Odpovědět


Re: Re: Re: Pokračování vývoje

D@1imi1 Hrušk@,2024-02-07 11:29:40

Jasně, akorát jestli malá doba vrcholí 1650, tak vám v té teorii jaksi nesedí období 1618-1648, během kterého z důvodu válek klesla evropská populace na třetinu. Že?

Podle vás jsou asi dějiny psány čistě počasím a lidská společnost je jen populace uniformních kvasinek, která reaguje pouze na změny prostředí a vnitřní politické a kulturní procesy nemají podstatný vliv.
Jenže pokud byste měl pravdu, znamená to zároveň, že jakákoliv politická snaha o ovliněnění klimatu je jen blouznění. Politika je totiž jen výsledek počasí.

Odpovědět


Re: Re: Re: Pokračování vývoje

Eva M,2024-02-07 22:26:46

:) aha, ja myslela, ze je to tim, ze se pro same zajmy zapominaji najist.......

no, myslim ze Leonardo a Galileo tam ZAS AZ TAKOVOU kosu nemeli a na severu se dost soustredili na vynalezy neceho, co by je odvezlo nekam do tepla :)
v tom to asi vezi... :)

kazdopadne se Vase teorie nejevi o mnoho hure podlozena nez mnoho jinych

Odpovědět

Nebyl by graf?

Pavel Pesek,2024-02-04 08:33:57

Tohle je zajimave vzhledem k dnesnimu sileni ohledne zmeny klimatu. Nebyl by graf vyvoje teploty a pandemii od kdo do kdy?

Odpovědět

Směrem na jih jde se líp

István Kulcsár,2024-02-03 19:10:16

Nebo také mohlo chladné počasí omezovat pohyb jižanských obyvatel říše (civis) mnohem víc, nežli odolnějším seveřanům jejich pohyb přes hranic do(!!) říše.

Odpovědět

Konec civilizací

Pavel A1,2024-02-02 21:36:28

Sledoval jsem pár dílů seriálu o konci civilizací. Ve většině případů za pádem civilizace stálo dlouhodobé sucho, způsobené OCHLAZENÍM klimatu (zdůvodnění je prosté: chladnější klima => menší odpar z oceánů => menší vlhkost vzduchu => méně srážek => sucho).

Pokud se nemýlím, tak i Sahara se zelenala v teplejších obdobích a vysychala v obdobích chladnějších. A to poslední chladné snad už konečně končí a zase se oteplí. Jen jestli nesmyslný boj proti tomu oteplování nebude pro změnu důvodem konce naší civilizace.

Odpovědět


Re: Konec civilizací

Pavel Kaňkovský,2024-02-03 20:15:31

Popisujete jen část. Obecně platí, že nad oceánem vyšší teploty korelují s vyššími srážkami, ale nad pevninou je spíš naopak, ale jsou tam různé výjimky, např. dál od rovníku (během zimy prý už od cca 40 stupně šířky) může skutečně množství srážek omezovat příliš nízká teplota atmosféry a vyšší teploty pak srážky zvyšují.
U Sahary nejspíš významnější roli než množství odpařené vody hrály změny proudění vzduchu.
PS: Toto je zrovna případ, kdy je žádoucí rozlišovat absolutní a relativní vlhkost.

Odpovědět


Re: Re: Konec civilizací

Michal Kára,2024-02-04 07:32:41

Co se pamatuji, tak Sahara byla zelená proto, že díky teplejšímu klimatu byly monzuny přicházející z jihu přes Afriku z Guinejského zálivu silnější a zvládly dorazit až do oblasti Sahary.

Odpovědět


Re: Re: Re: Konec civilizací

Pavel Pesek,2024-02-04 08:41:09

A nehlede na to, tak stredni Evropa byla pokryta ledovcem, at snezilo nebo bylo sucho, pro zemedelstvi je to jedno. Strasne by me zajimalo, co spousti doby ledove a jestli se na nas nejaka pripravuje. Pab by byl boj proti oteplovani naprosto kontraproduktivni.

Odpovědět

Více podrobností

Jiří Brtnický,2024-02-02 15:36:58

Vedle dopadů změn teploty by mě zajímaly podrobnosti ve vývoji teplot v daném období v dané oblasti. Bylo by to určitě zajímavé. Je vidět ochlazení v 6.stol? Jak jsou výkyvy teplot velké? Má kolísání pravidelnost? Jak jsou výkyvy dlouhé a další podrobnosti. Škoda.

Odpovědět


Re: Více podrobností

Florian Stanislav,2024-02-02 19:19:52

Článek
"Tímto způsobem vystopovali období studeného počasí ve starověké Itálii, mezi lety 200 před naším letopočtem a 600 našeho letopočtu."
Rok 600 n.l. je pozániku Západořímské říše ( 476) .
Graf teplot sahá jen 2000 let nazpět.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/2000%2B_year_global_temperature_including_Medieval_Warm_Period_and_Little_Ice_Age_-_Ed_Hawkins.svg/langcs-1280px-2000%2B_year_global_temperature_including_Medieval_Warm_Period_and_Little_Ice_Age_-_Ed_Hawkins.svg.png
Odchylky jsou sotva 1°C.

"římské klimatické optimum" (zhruba 200-300 p.n.l.),
Teploty za 5000 let. Gronský vrt GISP má vyšší teploty, než antarktický vrt Vostok
https://www.osel.cz/_popisky/126_/1261257805.jpg
GISP nedosahuje ani v lokálním maximum +3°C nad srovnávací období ( čas 0). Mřížka času má rozlišení 100 let.

Odpovědět


Re: Re: Více podrobností

Jiří Brtnický,2024-02-03 13:52:00

Údaje s vámi uváděných zdrojů znám. Tady se zřejmě jedná o nový výzkum s regionální platností. Proto bych uvítal právě tyto nové údaje. Takové podobné výzkumy se provádí na mnohých místech světa a používají se různé metody. Třeba vrty v šumavských jezerech a jejich pylová analýza přinesly velmi zajímavé výsledky o přechodném období glaciál-Holocén. To je ale jiná problematika, uvádím příklad. Třeba data pro autora článku nejsou dostupná.

Odpovědět


Re: Re: Re: Více podrobností

Pavel Kaňkovský,2024-02-03 18:40:33

Nejlepší je přečíst si ten originální článek. Tam byste našel obrázek č. 3 i odkazy na surová data:
https://doi.pangaea.de/10.1594/PANGAEA.962967
https://doi.pangaea.de/10.1594/PANGAEA.962972
https://doi.pangaea.de/10.1594/PANGAEA.962964

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Více podrobností

Florian Stanislav,2024-02-03 21:19:09

Hezky, a co jste z těch dat o mikro sklu vyvodil.

Odpovědět

No...

Many More,2024-02-01 23:13:31

Říkám to pořád: miluju "jurské klima" - teplé a vlhké. Leč to ani nejodvážnější prognózy neslibují. Zato mám dojem, že všichni touží po bezodkladném dalším glaciálu :-)

Odpovědět


Re: No...

Eva M,2024-02-02 12:04:43

to je asi otazka uhlu pohledu, zas kdyz vam epidemie vcas vykosi duchodce, neutracene prostredky na vyplaceni duchodku vam zustanou treba na 4 jaderne bloky.....

Odpovědět


Re: No...

Pavel Kaňkovský,2024-02-03 19:02:51

Zkuste ve vhodném ročním období vyrazit do vhodné části Indie, např. do Harijány nebo Paňdžábu, tam mívají "jurského klimatu" tolik, že se o něj rádi s nějakým turistou z Evropy rozdělí. ;)

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz