Padesát let paralýzy ve výzkumu vesmíru je už snad konečně pryč. V poslední době se doslova roztrhl pytel se startupy, které vyvíjejí nosné rakety, kosmické sondy, umělé inteligence pro vesmírné lety nebo třeba revoluční typy pohonu.
Startup Momentus Space ze Silicon Valley před pár dny ohlásil úspěch v testování svého nového pohonu, založeného na vodním plazmatu (water plasma propulsion), a také dalších klíčových komponent vyvíjené kosmického plavidla Vigoride, které se uskutečnilo na oběžné dráze. Je to poprvé, kdy byla na oběžné dráze vyzkoušena technologie mikrovlnného elektrotermálního pohonu s vodním plazmatem.
Podle šéfa startupu Mikhaila Kokoriche jejich technologie vodního plazmatu dozrála natolik, že je s ní možné počítat pro mise ve vesmíru. Během příštích pár měsíců bude Momentus pokračovat v testování pohonu s vodním plazmatem a provádět manévry se svým demonstračním satelitem „El Camino Real“. Ten je na oběžné dráze od letošního července, kdy ho tam 5. července (2019) vynesla nosná raketa Soyuz-2.1b / Fregat-M z kosmodromu Vostočnyj. Satelit El Camino Real je megacubesat poskládaný z 16 cubesatových jednotek. Satelit přitom pro Momentus sestavil výrobce satelitů AstroDigital z Kalifornie.
Momentus nashromáždil na vývoj kosmických transportérů Vigoride a Vigoride Extended více než 34 milionů dolarů. Měly by přepravovat malé satelity mezi různými oběžnými drahami poté, co je na oběžnou dráhu dopraví ze země nosná raketa. Šéf startupu Kokorich věří, že úspěšné testy se satelitem El Camino Real na oběžné dráze přesvědčí investory, majitele akcií a hlavně zákazníky, že jejich nový pohon spolehlivě dopraví náklad na požadovanou oběžnou dráhu.
Kromě unikátního pohonu s vodním plazmatem testuje Momentus se satelitem El Camino Real další systémy plánovaného kosmického transportéru Vigoride. Jde například o pilotní a navigační software, avioniku, senzory a zdroj energie. Satelit už má za sebou celou řadu zážehů pohonu s vodním plazmatem a startup díky nim získal množství cenných telemetrických údajů.
Video: 2019 NASA iTech Cycle I Forum: Momentus
Video: Visiting Momentus facilities in Silicon Valley
Literatura
Futurism 27. 9. 2019, SpaceNews 25. 9. 2019.
Mikromotorky pro maličké satelity
Autor: Stanislav Mihulka (19.08.2012)
SpinSat testuje nový „digitální“ pohon
Autor: Tomáš Kohout (11.12.2014)
ESA poprvé na světě spustila elektrický pohon nasávající vzduch
Autor: Stanislav Mihulka (07.03.2018)
Kosmická loď s parním pohonem by mohla prakticky věčně létat vesmírem
Autor: Stanislav Mihulka (19.01.2019)
Diskuze:
Srovnání
Václav Dvořák,2019-09-29 22:32:10
Jak si stojí tento nový typ pohonu v porovnání s iontovými motory?
Re: Srovnání
Vojtěch Kocián,2019-09-30 09:36:42
V podstatě je to taky typ iontového motoru. I když dnes se spíš říká elektrický pohon, protože motorů na podobném principu je dost (liší se médiem, typem ohřevu a způsobem usměrňování plasmatu) a omezuje to hádky o to, co ještě je a co už není iontový motor.
Oproti běžně používaným xenonovým motorům s Isp kolem 3000 s (experimentální i přes 6000 s) je to dost slabé - Ips kolem 700 s, i když jako prototyp to má určitě prostor pro zlepšování. Proti chemickým motorům s Isp kolem 250 to není zlé. Navíc by to teoreticky mohlo jít dotankovat z přírodních zdrojů.
Re: Re: Srovnání
Vít Výmola,2019-09-30 11:59:58
Nikde jsem nenašel údaj o tahu. Dá se asi očekávat, že bude podobně nízký jako u klasických iontových motorů. Je to tak?
Re: Re: Re: Srovnání
Vojtěch Kocián,2019-09-30 14:12:59
Konkrétní číslo jsem taky nedohledal. Na stránkách píší, že výhodou je vyšší tah než u jiných iontových motorů (předpokládám, že vztaženo ke spotřebě elektřiny, aby to šlo srovnávat), ale o kolik, tím už se nechlubí.
Re: Re: Re: Srovnání
Vojta Ondříček,2019-09-30 15:30:11
Koukněte na:
https://de.wikipedia.org/wiki/Antriebsmethoden_f%C3%BCr_die_Raumfahrt#Ionen-Triebwerke
tam lze najít orientační hodnoty různých pohonů do Vesmíru.
Princip je ale stejný, tah pohonu je daný rychlostí a mrožstvím vyvržené hmoty, akce a reakce. Iontový pohon umožňuje vysokou rychlost té pohonné hmoty, protože iony lze urychlovat jak elektrostaticky, tak i elektrodynamicky. Ovšem všude se najdou nějaké háčky. Oproti klasickým chemickým (okysličování paliva) pohonů je u iontového pohonu potřebná elektrická energie. A to nemálo.
Z odkazu :
"Magnetoplasmadynamische Triebwerke (MPD)
....
ISP zhruba 4000 m / s, tah zhruba 300 mN / 12 kW"
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce